Przeglądanie według Temat "Radom"
Aktualnie wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Obrazy z cyklu: Zapis z Mikołajek 1. Zapis z Mikołajek I, 2. Zapis z Mikołajek II, 3. Zapis z Mikołajek III(2018) Nikiel, AntoniCykl trzech obrazów zaprezentowany, na 45. Ogólnopolskim Biennale Sztuki Współczesnej, umieszczony w prestiżowej kolekcji Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia". Centrum gromadzi dzieła współczesnych artystów, m.in. E. Dwurnika, T. Brzozowskiego, J. Nowosielskiego, J. Berdyszaka, J. Beresia, W. Fangora, W. Hasiora. Placówka przejęła zbiory Muzeum Sztuki Współczesnej w Radomiu (od Muzeum im. J. Malczewskiego). Kolekcja liczy blisko 5 tys. prac rysunkowych, malarskich, rzeźby, grafiki i fotografii.Pozycja "Prześwietlony" - Ogólnopolskie Biennale Sztuki - 46. Salon Zimowy w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej ELEKTROWNIA w Radomiu(2021) Drozd-Witek, MałgorzataDzieło z zakresu malarstwa pt. Prześwietlony / upublicznione na wystawie pokonkursowej Ogólnopolskiego Biennale Sztuki - 46. Salon Zimowy w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej ELEKTROWNIA w RadomiuPozycja The Stronghold on St. Peter’s Hill in Radom (Poland). Archaeology, Biography of the Place, and Practices of Memory(Fundacja Rzeszowskiego Ośrodka Archeologicznego, 2018) Trzeciecki, MaciejThe stronghold called St. Peter’s hill in Radom is located in the centre of the city, in an area severely degraded by the side effects of 19th- and 20th-century industrialisation. The archaeological excavations and paleoecological research carried out in 2009–2013 created a background for studying its complex past and designing the future. The biography of St. Peter’s hill encompasses the early medieval power centre, late medieval urbanisation, nineteenth-century industrialisation, subsequent degradation of material and human resources, and present revitalisation projects. This place is far more than an archaeological site or even a part of archaeological heritage. It is a unique cultural landscape, which emerged as a result of long-lasting mutual relations between man and nature. Its materiality constitutes an inalienable cultural capital, indispensable for the reconstruction of local identities and communities of memory.Pozycja Życie powtórzone. O pisarstwie Zofii Romanowiczowej(Biblioteka Frazy, 2008) Jamrozek-Sowa, AnnaKsiążka Życie powtórzone. Twórczość prozatorska Zofii Romanowiczowej jest pierwszym studium interpretacyjnym wszystkich utworów prozatorskich pisarki od 1946 aż do śmierci w 2010 roku żyjącej i pracującej we Francji, wybitnej postaci polskiej emigracji powojennej, animatorki życia artystycznego w Paryżu. Zofia Górska (po mężu Romanowiczowa) jako dziewiętnastolatka, za działalność antynazistowską, została aresztowana w Radomiu w 1941 roku. Torturowana, po rocznym pobycie w areszcie i więzieniach, skazana przez sąd wojenny na karę śmierci, zdołała ocaleć – przetrwała trzy i pół letni pobyt w obozach koncentracyjnych. Po zakończeniu II wojny nie powróciła do kraju. Tezę wyjściową książki stanowi przekonanie, że w swojej twórczości Romanowiczowa odzwierciedla typowe problemy pokolenia emigrantów doświadczonych traumą przeżyć wojennych. Była ona pisarką na tyle oryginalną, bogato uposażoną duchowo, kulturowo i intelektualnie, uważnie śledzącą przemiany literatury światowej, by zająć własne, ważne miejsce na mapie twórców XX i XXI wieku. Kontekstowość pisanej przez nią prozy, tzn. równoczesne odnoszenie się do rodzimej kultury polskiej oraz Francji – kraju osiedlenia, wzbogaca i nadaje charakterystyczny rys jej pisarstwu. Podstawową kwestią stanowiącą przedmiot rozważań jest samotność i wyobcowanie bohaterów, powodowane przez wojenną traumę i emigracyjne wykorzenienie oraz zespół stresu pourazowego. Prozą Romanowiczowej rządzi zasada powtarzalności tematów, motywów. Powracają frazy, sformułowania, typy postaci, modele relacji międzyludzkich. Kolejno powstające powieści stanowią ciąg wariacji drugowojennego tematu. Ów zabieg perseweracji jest sygnałem zaistnienia sytuacji autobiograficznej. W książce poetyka opowiadań i powieści została sfunkcjonalizowana, analizy narracji i konstrukcji podporządkowano interpretacji wskazanych problemów. Książkę zamyka obszerny szkic biograficzny sporządzony na podstawie dokumentów archiwalnych.