Logo Repozytorium UR
Zbiory i Kolekcje
Całe Repozytorium UR
  • Polski
  • English
Zaloguj się
Kliknij tutaj, aby się zarejestrować. Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg tematu

Przeglądanie według Temat "Polish language education"

Wpisz kilka pierwszych liter i kliknij przycisk Przeglądaj
Aktualnie wyświetlane 1 - 4 z 4
  • Wyniki na stronie
  • Opcje sortowania
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Język polski w szkole bez kanonu?
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-12) Woch, Weronika
    Autorka analizuje znaczenie i ewolucję kanonu literackiego w polskim systemie edukacji, zwracając uwagę na jego historyczne korzenie i współczesne funkcje. Wskazuje, że dawniej kanon miał być wyznacznikiem literackich wzorców, a obecnie jest bardziej zbiorem dzieł uznanych za istotne w danym czasie. Artykuł obejmuje zmiany na listach lektur szkolnych od 2009 roku, uwzględniając reformy edukacyjne i ich wpływ na czytelnictwo młodzieży. Autorka poddaje krytyce ograniczenia wynikające z obowiązującego kanonu, który nie odpowiada potrzebom współczesnych uczniów. W tekście poruszono problem tzw. luki lekturowej – tekstów pomijanych w kanonie. Podano także przykłady pozytywnych praktyk nauczycieli, którzy stosują podejście interdyscyplinarne, wykorzystując np. literaturę współczesną i edukację klimatyczno-środowiskową. Autorka proponuje większą elastyczność w wyborze lektur, aby odpowiadały one różnym potrzebom uczniów i uwzględniały współczesne zjawiska literackie. Sugeruje również odejście od sztywnego kanonu na rzecz list inspiracyjnych, które byłyby wsparciem dla nauczycieli.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Między Herostratesem a Czarną wiosną. O tradycji literackiej u progu dwudziestolecia międzywojennego (na lekcjach języka polskiego w szkole średniej)
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Mazur, Elżbieta
    The article focuses on the role of literary tradition, particularly linked to Romanticism, in the poetry of the Skamandrites. The author discusses examples of lyric poetry created after 1918 and manifesting varied approaches to tradition, i.e. rejection, continuation or negation of the key tradition, as well as the attitude of poetry towards history. She also points to the problem of tradition in secondary-level Polish language education and to the teaching concepts designed to develop students’ ability to understand and identify traditions.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Problem miłości utraconej na podstawie ***[„Jestem Julią”] Haliny Poświatowskiej oraz „Białych zeszytów” Agnieszki Osieckiej (na lekcji języka polskiego w szkole średniej)
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021-12) Nowak, Aleksandra
    Artykuł zawiera analizę i interpretację porównawczą wiersza Haliny Poświatowskiej ***[„Jestem Julią”] oraz piosenki poetyckiej Agnieszki Osieckiej „Białe zeszyty”, jak również przykładowy scenariusz lekcji przeznaczony dla szkoły średniej. Wybrane utwory prezentują problem miłości utraconej, przedstawiając tym samym różne postawy wobec zawodu miłosnego. Celem niniejszego artykułu jest uzasadnienie wyżej postawionej tezy oraz zaprezentowanie problemu miłości niespełnionej z punktu widzenia edukacji polonistycznej.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    YouTube w edukacji polonistycznej. Rekonesans
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Żółtowski, Dariusz
    Artykuł prezentuje możliwości wykorzystania YouTube’a na lekcjach języka polskiego. Autor przedstawia przegląd tematów, które można zastosować, by włączyć treści z YouTube’a w edukację polonistyczną.

Repozytorium Uniwersytetu Rzeszowskiego redaguje Biblioteka UR

  • Regulamin Repozytorium UR
  • Pomoc
  • Zespół Redakcyjny
  • Ustawienia plików cookie
  • Polityka prywatności
  • Wyślij wiadomość