Przeglądanie według Temat "Personal Income Tax"
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Opodatkowanie dochodów z pracy w państwach OECD – studium porównawcze(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Mazurek-Chwiejczak, MałgorzataThe article contains a comparative analysis of tax wedge levels in OECD countries – in average terms and for different household types. Its main purpose is to identify major trends in the wages taxation in OECD, with special regard to Personal Income Tax. The analysis is carried in the context of two non-fiscal function of taxation – the stimulating and the redistributive one. The level of the tax wedge in OECD countries is significant. That may be harmful to the economy. However, the level can be perceived as the price of the extensive social protection. PIT constitutes a significant part of the tax wedge, although its role is diversified among OECD. What’s more, PIT and social security contributions, which co-exist in the tax wedge, have an alternative and supplementary character. Personal Income Tax determines the progressive structure of the tax wedge, as well as it contributes to the realisation of pro-family purposes.Pozycja Wsparcie rodziny w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) w Polsce w latach 1992–2013(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Rękas, MagdalenaNiekorzystne trendy społeczno-demograficzne w Unii Europejskiej, a w szczególności starzenie się społeczeństwa i spadek dzietności zmuszają do zmiany polityk prorodzinnych. Jednym z elementów polityki rodzinnej jest system podatkowy, który może być wykorzystywany do wsparcia określonych zachowań w gospodarstwie domowym. Szczególnego znaczenia nabierają tu ulgi prorodzinne, które stanowić mogą istotny instrument łagodzenia poziomu fiskalnego rodziny, w obliczu zwiększonych kosztów jej funkcjonowania w przypadku posiadania dzieci. Celem artykułu jest prezentacja i próba oceny stosowanych w Polsce instrumentów wsparcia rodziny w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT). Przeprowadzono też analizę kwot preferencji podatkowych skierowanych do rodzin w Polsce w latach 2005–2011. Autorka zauważa, iż polski system podatkowy zawiera jedynie dwa elementy konstrukcji podatkowych o charakterze prorodzinnym: ulga na dzieci jako odliczenie od podatku oraz wspólne rozliczenie osób samotnie wychowujących dziecko z dzieckiem. Kształt obecnej ulgi na dzieci jako odpis od podatku sprawia, że im więcej dzieci posiada rodzina, z tym mniejszych ulg korzysta. Paradoksalnie więc ulga na dzieci wspiera głównie rodziny o znacznych dochodach, w przypadku których aspekt podatkowy prawdopodobnie nie ma większego znaczenia przy planowaniu liczby posiadanych dzieci. Zdaniem autorki, warte rozważenia jest zmodyfikowanie istniejącej w Polsce ulgi prorodzinnej w taki sposób, aby jej część lub całość była powiązana z kosztami ponoszonymi przez rodziców na opiekę i edukację ich dzieci, a jednocześnie jej wykorzystanie uzależnić od aktywności zawodowej obojga rodziców.