Przeglądanie według Temat "ICT"
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 30
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Approach to the Subject “DETE I EKOLOGIJA” by Applyingict at Preschool Institution(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Hilčenko, Slavoljub; Nikolić, SanjaThis text represents working approach to the subject “CHILD AND ECOLOGY” = „DETE I EKOLOGIJA” by applying ICT at preschool institution. The work is reflected in a combination of discussions about ecology, practical presentation of rules in recycling and sorting of various waste, projection of the educational film “EKOLOGIJA” and individual solving of play sheets by children. Among the others, the aim of the work was to determine attitudes of the educators (on the rating scale) about the presented approach to the work.Pozycja Boty, trolle i fake news – uważaj, kto cię uczy!(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Baron-Polańczyk, EunikaArtykuł prezentuje wyniki badań internetu, a szczególnie mediów społecznościowych, dotyczących manipulowania informacją, wpływania na podejmowanie decyzji oraz propagowania nieprawdziwych i społecznie szkodliwych treści. Opisuje sposoby wykorzystywania internetowych botów i trolli oraz ich hybrydowych połączeń do celowego kształtowania dyskursu społecznego. Kolejny omawiany problem to bardzo łatwe i szybkie szerzenie nieprawdy w postaci propagowania fake news w internecie. W procederze tym bardzo istotną rolę odgrywa czynnik ludzki. Biorąc pod uwagę nierozerwalne osadzenie współczesnej edukacji rozumianej jako proces permanentny i całożyciowy w ICT, podkreśla znaczenie kształtowania świadomych i odpowiedzialnych postaw wszystkich uczestników tego procesu wobec nowych technologii.Pozycja Comment: ICT in Preschool(Publishing Office UR, Rzeszów, 2020) Hilčenko, SlavoljubICT Tools are not primary, but secondary learning source for teaching abstract mathematical concepts at preschool institution. As a matter of fact, for children ICT Tools don’t have the power of immediate and practical experience or experimental work, which are the primary source of learning such contents. ICT Tools can only be used to revise knowledge after children have acquired it through direct manipulative activities and experiments, which require sensory experiences (eyes, hands). In that way children estimate volume of different liquids and their dishes firstly subjectively and then objectively.Pozycja Digital transformation of business entities in competitive environment(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Adamczewski, PiotrThe global economy evolves into a “knowledge-based economy”, where market success of enterprises more and more depends on efficient knowledge management, that is on acquisition, generation, distribution and application of knowledge within organizations. The strategically important nature of knowledge results firstly from the fact that it is harder to imitate and substitute when compared with material resources, and secondly from the fact that it is more flexible, i.e. more useful for the creation or improvement of various elements of the enterprise’s offer. This applies in particular to the issues of knowledge management in economic organizations, which can be analysed in the area of organizational structures, business processes, personnel, organizational structure as well as ICT that supports management. The objective of this article is to discuss organizational and technological aspects within the modern knowledge management using ICT called SMAC (Social, Mobility, Analytics, Cloud), being at present the canon of ICT support in this respect. The analysis has been illustrated with findings of research carried out by the author in 2014–2017 in selected SMEs from Mazowieckie and Wielkopolskie provinces.Pozycja Edukacja z zakresu TIK a problem wiktymizacji człowieka doby społeczeństwa informacyjnego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Opar, Anna; Piątek, TadeuszWspółczesne społeczeństwo określa się mianem społeczeństwa informacyjnego, wiedzy. W społeczeństwie tym dominują osoby, które zarówno w życiu zawodowym, jak i osobistym posługują się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi. Z danych GUS wynika, że w 2016 r. odsetek przedsiębiorstw mających dostęp do Internetu przekroczył 90%. Ponad trzy czwarte gospodarstw domowych w Polsce miało w domu szerokopasmowy dostęp do Internetu, z Internetu korzysta regularnie 69,9% osób w wieku 16–74. Z kolei z danych Policji wynika, że nasila się zjawisko e-przestępczości. Stąd też istotne wydaje się zagadnienie, jak nie stać się ofiarą e-przestępcy jako e-obywatel, funkcjonujący w e-społeczeństwie.Pozycja Fake News as the axis of contemporary Higher Education(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Lafarga Ostáriz, Pablo; Soler Costa, Rebeca; Schultis, SławomirNew digital trends are generating new habits in society. The democratization of mobile devices, such as smartphones, has caused a new paradigm in areas such as access to information and the skills necessary to be an active part of society. The end of this revolution is still impossible to define, however, there are already numerous customs that have been displaced towards virtual contexts. The latest generations are verifying how Information and Communication Technologies (ICTs) are the axis of daily processes, one of them being access to information. During the last decades, the change regarding the consumption of information, as well as entertainment, has become evident, with a clear conversion towards fast and digital reading content. A situation which repercussions are manifested transversally in society, from those generations that have grown up with physical newspapers to the most recent ones and who find non-daily news obsolete. Its impact in the educational field is reflected when considering the personal development of students and their preparation for the 21st century. It is a context in which digital skills are no longer complementary but necessary, from the personal sphere to the professional through the social. Training requirements are reflected in institutions such as higher education, both university, and professional training.Pozycja Implementation of Models for Assessing Professional Competencies Using ICT Tools(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Kovalev, Eugene; Kovaleva, NataliaIn the article author examines the methodology for assessing professional competencies in the training of bachelors. The author identifies the role of ICT tools, conducts information modeling and offers software tools for implementing the methodology. In addition, the author gives an example of an expert map for external evaluation of competencies.Pozycja Informatyczne wspomaganie organizacji inteligentnej na przykładzie polskiego sektora MSP(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Adamczewski, PiotrOrganizacja inteligentna, to organizacja opierająca się na zarządzaniu wiedzą w ramach społeczeństwa informacyjnego. Celem artykułu jest ukazanie uwarunkowań informatycznego wspomagania organizacji inteligentnych na przykładzie polskiego sektora MSP. Po scharakteryzowaniu organizacji inteligentnej odniesiono się do zaawansowanych rozwiązań ICT w sektorze MSP (ze szczególnym uwzględnieniem modelu przetwarzania w „chmurze” – cloud computing) i wskazano oczekiwane tendencje rozwojowe w tym zakresie.Pozycja Interactive Web Platform for Teaching Resources in Preschool Institutions(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Jakovljević, Nebojńa; Hilčenko, SlavoljubThe aim of this project is easier interactions between educators and children in preschool institutions and teaching resources through ICT. The project will be carried out in two phases. After the initial formation of the base for teaching resources (the playing sheets/panels) in the 1st phase, the material will be only available for download – printing and sharing between users in base in the PDF format. In the 2nd phase, will be developed interactive approach where in a web form content, the same teaching materials would be reviewed, entered/resolved, respectively – creation of e-learning approach. After launching a web platform, users (target group) would have the option of selective, limited and time-limited access to two databases of teaching materials: a) web platform for downloading and solving traditional teaching material and b) for solving and learning on mobile devices through Android app (PEIT1, TV, tablets and mobile phones). The platform will in the case of e-learning material, carry out an evaluation of the same, the assessment of individual sheets, at group level, themes, areas or the playing boards. In this paper we present a future project.Pozycja Interactive-Multimedia Playful Game Sheets and Panels for Preschool Institutes(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Hilčenko, Slavoljub; Jakovljević, NebojšaICT in educational process crashes classic theory of psychological development of the child. According to them, the process of adopting of new concepts (thought process) in pre-school institutes ranges from perception of the senses (sight, hearing, touch), speech and direct manipulation of real objects (teaching resources), towards the creation of abstract concepts. In other words, that child would “see the object in their head”, had to “see it and touch it with the hand!” first. With the introduction of modern educational technology, the whole process of learning and assessment of knowledge moved to the virtual environment. Perceptual abilities, compensated realistic tactile impressions and direct manipulation but not at the expense of the quality of learning. Examples from practice confirm that. The paper aims at presenting samples of interactive-multimedia game sheets and panels for future base of E-didactic materials from the Methodology of developing initial mathematical concepts for preschool needs.Pozycja Models for Assesing the Level of Informatization of an Educational Institution(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Kovalev, Eugene; Kovaleva, LarisaThisarticle discusses the model for assessing the level of informatization of an educational institution. Authors propose to use models of maturity levels for all types of educational institutions.The necessary assessment indicators are also justified.Pozycja New ICTs and new needs: teacher training and the accessibility of ICTs in higher education(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Soler Costa, Rebeca; Lafarga Ostáriz, PabloThe incorporation of ICTs in the educational field results in new alternatives, new habits, and new needs. In the case of teachers, their ability to work and integrate technological devices or tools to make them more accessible in the future becomes highly relevant. In recent years, technical possibilities such as Massive Open Online Courses (MOOC), Open Educational Resources (OERs), gamification, video streaming platforms, or transversal managers such as Google Classroom have been emerging. Possibilities that involve different scenarios of the teaching-learning process were especially enhanced during the pandemic caused by SARS-CoV-2. This results in a necessary and continuous reflection on the preparation of teachers in the didactic application of ICTs in the short, medium, and long term. All this is placed in the context of higher education, a stage always linked to technological innovation and one which promotes research in the field of education. For this reason, in the present work, it is exposed in different sections how the technological change has been gaining pace resulting in a conceptual development around ICTs in the classroom. At the same time, it analyses how teacher training in higher education is a problem of the present and future, which is why it acquires a key relevance.Pozycja Nowe media – interpretacja pojęcia w kontekście pedagogicznym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Biel, WojciechArtykuł jest próbą omówienia interpretacji pojęciowej dotyczącej nowych mediów w kontekście pedagogicznym, która odnosi się do uczniów, nauczycieli oraz społeczeństwa teleinformatycznego – grup, które zazwyczaj są odbiorcami przekazu medialnego. Publikacja przybliża charakterystykę pojęcia nowe media w powiązaniu z terminami media, technologie informacyjno-komunikacyjne, społeczeństwo informacyjne oraz pedagogika. Następnie wyodrębnia najważniejsze nowe media w tym kontekście, uwzględniając ich cechy oraz powiązania. Jedną z rudymentarnych kwestii nasuwających się przy analizie pojęcia nowe media jest jego właściwa interpretacja. Szeroko rozumiane media teleinformatyczne niosą ze sobą wiele wątpliwości, istnieje wiele skojarzeń pojęciowych. Podstawową jest z całą pewnością egalitarność zarówno tworzenia, wykorzystania, jak i obioru informacji. W związku z powyższym nieprzygotowany odbiorca przyjmujący niewyselekcjonowane informacje, nieznający połączeń pojęciowych medialnych, bez odpowiedniej świadomości specyfiki nowych mediów oraz dystansu poznawczego nie może w pełni wykorzystać zbioru medialnego (zwłaszcza w procesach dydaktycznych). Rozwiązaniem tego problemu może być odpowiednia interpretacja pojęciowa oraz wynikające z niej wyodrębnienie nowych mediów w kontekście pedagogicznym. Zrozumienie pojęcia nowe media w odniesieniu do pedagogiki może mieć niebagatelny wpływ na kształtowanie umiejętności świadomego, właściwego i selektywnego korzystania ze środków przekazu w procesie dydaktycznym.Pozycja Obszary kultury technicznej pomijane w kształceniu ICT(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Janczyk, JanuszRozwój ICT wpływa znacząco na obszar kultury technicznej. W programach nauczania ICT pomijane są zagadnienia prawidłowej i bezpiecznej eksploatacji urządzeń i oprogramowania. Te elementy mają istotne znaczenie dla wzrostu poziomu kultury technicznej, która w innych obszarach jest kształcona prawidłowo. Zaprezentowano cele i treści kształcenia, odpowiednie dla podniesienia poziomu kultury technicznej, które są implikowane upowszechnieniem zdobyczy ICT.Pozycja Organizacje inteligentne w zintegrowanym rozwoju gospodarki(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Adamczewski, PiotrWyzwania cywilizacyjne oraz rosnąca złożoność powiązań procesów gospodarczych, przed jakimi stają organizacje gospodarcze, wymagają od nich poszukiwania metod dostosowawczych oraz doskonalących. Mechanizmy rynkowe cechuje duża dynamika zmian otoczenia gospodarczego, co wymaga wprowadzania udoskonaleń systemowych w ramach ich systemów zarządzania. Miarą ich dostosowania jest możliwość budowania przewagi konkurencyjnej nowoczesnych organizacji z wykorzystaniem takich m.in. czynników, jak wiedza czy kapitał intelektualny personelu, które pozwalają im na realizowanie swoich strategii rozwojowych. Kluczową rolę odgrywają tu zaawansowane rozwiązania w zakresie infrastruktury teleinformatycznej, bazującej na ICT („Information and Communication Technology”) w zakresie wspomagania procesów biznesowych tych organizacji poprzez stosowanie zaawansowanych rozwiązań organizacyjno-informatycznych. Celem artykułu jest ukazanie rosnącej roli organizacji inteligentnych w zintegrowanym rozwoju gospodarki opartej na wiedzy. Po ogólnej charakterystyce organizacji inteligentnej odniesiono się do funkcjonalnej infrastruktury teleinformatycznej, która stanowi istotę rozwoju organizacji inteligentnej. W końcowej części ukazano perspektywy rozwojowe w budowaniu społeczeństwa opartego na wiedzy.Pozycja Possibilities and methods of using distance learning applications in school practice(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Pawłowska, Andżelika; Tuczyński, KrystianThe article presents the possibilities and methods of using applications supporting distance learning. The issues focus on the main others in addition to ICT in the field of didactics of early childhood and preschool education. Part one is a market overview of the children’s ICT development market. Based on parts of the study, solutions were developed which, in the opinion of experts (taking into account age and developmental possibilities), can mostly be used in the first educational age. The last of the main parts of the article, conclusions and recommendations for teachers in the field of comprehensive use of ICT in the educational process.Pozycja Regionalne inteligentne specjalizacje a transformacja cyfrowa przedsiębiorstw w Polsce(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-03) Owczarczuk, Magdalena; Trzaska, KarolinaPodstawą rozwoju gospodarki cyfrowej jest szerokie wykorzystywanie przez podmioty technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT). Dokonująca się transformacja cyfrowa przedsiębiorstw obejmuje m.in. integrację technologii i rozwiązań cyfrowych w każdym obszarze działalności. Problemem polskiej gospodarki jest występowanie dużego zróżnicowania wykorzystania technologii informacyjnych w przedsiębiorstwach. Według wskaźnika intensywności cyfrowej w 2022 r. ponad połowa przedsiębiorstw została zaliczona do grupy o bardzo niskiej lub niskiej intensywności cyfrowej. Wysoki lub bardzo wysoki poziom intensywności wystąpił w 28,9% przedsiębiorstw. Różnice te widoczne są również na poziomie regionalnym oraz sektorowym. Celem artykułu jest ocena intensywności cyfrowej przedsiębiorstw w Polsce oraz wskazanie znaczenia regionalnych inteligentnych specjalizacji w ich kształtowaniu. Analizując czynniki wpływające na poziom cyfryzacji regionu, sformułowano hipotezę, według której stopień absorpcji transformacji cyfrowej w województwie zależy od przyjętych regionalnych inteligentnych specjalizacji. Z badań wynika, że regionem najbardziej zaawansowanym w transformacji cyfrowej jest województwo mazowieckie, które specjalizuje się w inteligentnych systemach zarządzania, nowoczesnych usługach dla biznesu i bezpiecznej żywności. Natomiast najsłabszym pod tym względem województwem jest województwo podlaskie, gdzie regionalne inteligentne specjalizacje obejmują: sektor medyczny oraz nauk o życiu, sektor rolno-spożywczy, ekoinnowacje, nauki o środowisku, przemysł metalowo-maszynowy, szkutniczy, a także sektory powiązane z nimi łańcuchem wartości. Artykuł został przygotowany na podstawie literatury przedmiotu, programów rozwojowych Polski i UE oraz ogólnodostępnych danych statystycznych. Podstawowe metody badawcze wykorzystane w artykule to: metody wnioskowania logicznego (dedukcja i indukcja) oraz metody przetwarzania danych, tj. analiza i synteza.Pozycja Rola technologii informacyjno-komunikacyjnych w aktywizowaniu osób z niepełnosprawnościami(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Garwol, KatarzynaArtykuł omawia rolę technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie aktywizowania osób niepełnosprawnych na płaszczyźnie zawodowej oraz społecznej. Po przytoczeniu definicji związanych z niepełnosprawnością zostały przedstawione dane statystyczne na temat populacji osób niepełnosprawnych w Polsce, z uwzględnieniem stopnia oraz rodzaju niepełnosprawności. W dalszej kolejności omówiono wybrane programy pomocowe, zwłaszcza z obszaru ICT (technologie informacyjno-komunikacyjne) skierowane do osób niepełnosprawnych oraz opisano rolę technologii cyfrowych w procesie aktywizacji osób z niepełnosprawnością umysłową. W ramach podsumowania podano możliwości wsparcia finansowego, na jakie mogą liczyć osoby niepełnosprawne, które zdecydowały się na aktywność zawodową prowadząc własną działalność gospodarczą oraz przedstawiono skalę dofinansowania, na jaką może liczyć pracodawca taką osobę zatrudniając.Pozycja Rozwijanie kompetencji komputerowych i informacyjnych w glottodydaktyce na przykładzie podręczników do nauki języka angielskiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Malinowski, Piotr J.The aim of the article is to present an analysis regarding the assessment of the application of information and communication technology (ICT) in conventional ELT coursebooks. The theoretical basis for the use of ICT in language learning and the presentation of the new core curriculum (CC) is followed by the study describing the way in which ICT tools are either integrated or ignored in current English textbooks. The study covered books used in the seventh grade of primary school (in line with the new CC). Six of the eight textbooks available on the market were selected for this purpose. The qualitative approach applied to this research comprised a thorough description and original evaluation of references to ICT. The prime factor determining the quality of the didactic materials in question was taking into consideration the opportunities to develop students’ digital skills through project work.Pozycja Social networks as a teaching resource in higher education(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Mauri Medrano, MartaTechnologies have advanced dramatically in all areas of society, gradually being incorporated into Universities, until they have become a very valuable educational resource. In this context of permanent changes, Higher Education is called upon to face the challenges posed by new learning methods, in order to improve the way of producing, organizing and disseminating knowledge. The use of ICTs in teaching process increases access, quality and good results.