Przeglądanie według Temat "God"
Aktualnie wyświetlane 1 - 16 z 16
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Bierdiajewowska filozofia człowieka jako filozofia dialogu(Stowarzyszenie Filozofów Krajów Słowiańskich, 2015) Domeracki, PiotrАвтор предлагает интерпретацию философии Бердяева как философии человека. Важная роль в ней „humanum” позволяет ему предложить ее моделью философии диалога. Автор считает, что философия диалога Николая Бердяева во многих вопросах совпадает с диалогизмом философии (гетерологии) Эммануэля Левинаса. Автор предлагает признать и изучать, а также популяризировать философию Бердяева как представителя европейской философии диалога, который вносит в нее существенное, хотя и несомненно спорное „novum”.Pozycja „Bóg stworzył świat, człowiek zbudował labirynt” – sacrum w twórczości ks. Janusza Stanisława Pasierba(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Popielarz-Zajdel, Ewelina MariaKs. Janusz Stanisław Pasierb pisał o pięknie, miłości i dobru. Jego życie także było wypełnione tymi wartościami. Natura, sztuka i szeroko pojęta kultura stanowiły dla Pasierba możliwość nawiązywania relacji z sacrum. W swojej twórczości poetyckiej nieustannie zwraca się w stronę sacrum i opiewa piękno otaczającego go istnienia, często nawiązując przy tym do motywów biblijnych. Piękno jest bliskie doświadczaniu, przeżyciu sacrum. Bóg jest również Pięknem i w tym zawężeniu przejawia się zaangażowanie poety. Jest to poezja doświadczania sacrum, poezja, w której możemy spotkać się z drugim-bliźnim. Autor proponuje czytelnikowi refleksję, medytację i afirmację, aby móc w pełni odczytywać sens bytu. Zawierza Bogu oraz jego miłosierdziu. Docenia sztukę, która – choć będąca dziełem rąk ludzkich – jest wynikiem Bożej ingerencji.Pozycja Człowiek a Bóg w dramatach Amelii Hertzówny(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Nazarewicz, Aneta AnnaAmelia Hertz still is an unfamiliar play wright. Recently the papers on her works are being released more often. Researchers do not take an interest in the relation of man towards God, though. This relationis a crucial element of her dramas. The importance of this theme is presented by the very structure of respective works. “Zburzenie Tyru” is a staging of biblical events. “Yseult o Białych Dłoniach” is structured like a confession. The events of “Wielki król” are motivated by a constantfear of the Wrath of God, who will inflict justice upon Byzantium. The ultimate defeat of the heroes is summarised with the words “Because only God is eternal”. The main characters of the dramas in their relation towards God correspond to the Kierkegaard’s typology: the aesthetical man, the ethical man and the religious man. Hertz uses Kierkegaard’s philosophy Either/Or, showing different variants of the same story and whatare the consequences of making decisions.Pozycja Divine interference into language triplet code as a new perspective on the mysterious confusion at Babel(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Kida, IreneuszThis paper proposes a possible scenario, a novel one as far as is believed, which might have taken place at Babel in the land of Shin‘ar, Lower Mesopotamia, where a major language change occurred, here referred to as the Confusion. The correlation of the structure of Semitic languages with the genetic code of organic matter, including that of human organisms, may give new insights into what might have happened at Babel and in its aftermath. Not only may it provide a key to understanding language split, change and its subsequent development and differentiation but also to the nature of the very original language itself and its divinity. The paper has an interdisciplinary character, as it includes elements of historical linguistics, biology, chemistry, archaeology and anthropology, though with strong theological (creationist) undertones. The notion of the triplet code will particularly be in the spotlight here.Pozycja Doświadczenie Krzyża w świadectwach poetyckich(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Kogut, JoannaNowadays the cross themeappears in wideculturalcontext. It ischarasterized by enormousrichness of form and content. The cross is one of the oldestsymbols of humanity. However, todayitsoriginalmeaningseems to be forgotten. It isoftenseen as ornament, art work, religious symbol. Nevertheless, for manypeopleitisexpression of humanexperiencesmarked by stigma of suffering. The presentpaperisanattempt to catchtheseexperiences and show them by analysis of religiouspoetry. The imagery of cross insideitenablesus to getjust a little bit closer to the mysteryexperience in the poetry. Contemporarypoetry was considered by the prism of canonicmysticalpoetryexpressed in John’s of the cross poetry, whoseoutput was diligentlyanalyzed by Edith Stein and Karol Wojtyla (Pope John Paul II). Thatiswhyfollowing the path, in order to catch the deeperlayer of the meaning of the topic, the phenomenologicalinterpretation was used. Stein claimsthatthisintepretationmayallowus to empathize and catchthis, whatiselusive, whatisjustimpossible for humanunderstanding, but becomesanopportunityitself.Pozycja Idea Miłosierdzia Bożego wobec egzystencjalnych niepokojów współczesnego świata(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Kogut, JoannaThe need of the present times speaks for bringing the face of a merciful God once again. The concept of ”mercy” is often neglected today, and it even hinders modern man, who, through the previously unknown development of science and technology, more than ever in the human history, has subdued the earth and became its master. The awareness of man’s loneliness, his alienation from the community of the world, tradition and religion, and the conviction that he – man – is the creator of his own humanity, have become dominant. Life itself becomes the central value for him, not the immortality of life. The only content he has left are his whims and desires devoid of permanent and certain measures – doomed to variables determined by the condition and social situation – values. His existence was revealed to him in all its nakedness and fragility, arousing fear and concern with regard to loneliness, illness and death. And yet, through her life, Saint Faustine Kowalska showed unlimited trust in God’s mercy, thus opening herself to the action of grace, which allowed her to give her life the right purpose. This purpose of life is determined by faith, which for many followers of Christ became the foundation of their lives.Pozycja Kilka uwag o języku liturgii(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Ożóg, KazimierzEvery human action in the dimension of the person and group is surrounded by language. The rule of being in a word also applies to religion and especially to the relationships of man and community with God. The article analyses the fundamental role of language in the liturgy of the Catholic Church. In the author’s view the great communication act defining liturgical events consists of a series of mocro-acts: worship, prayer, thanksgiving, repentance and theological statement. Liturgy is a great character behavior. The shape of liturgical formulas is logical, transparent, representing mainly the high variety of Polish.Pozycja Nadzieja chrześcijańska w ponowoczesnym świecie (istota – utrata – przywracanie)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Strzelecki, RyszardThe considerations of the article circulate around the Christian hope, its loss and conditions of restoration. The foundation of these reflections as its source for understanding of hope contained in the Benedict XVII Encyclical Spe salvi. Hope concerns what is given in faith, which is proof of things that will finally come, and therefore hope requires the recognition of two objectivities – now given and eschatological. The next elements of hope are the subject („homo viator”), directed towards Transcendence, tension and effort of the will and participation in the community. Factors of deconstruction may concern one or all elements of the structure of hope. The article discusses the phenomenon of deconstruction of hope in various dimensions of contemporary culture. The final reflection focuses on the restoration of hope. This can be done contrary to the deconstruction way, mainly by regaining the faith. The footing of this turn is the indication of St. Augustine - to believe in God one must first believe in God, that is, among others, to realize the common good, recognize the personal dignity of the man and the transcendent value of human life.Pozycja Nature as the locus of theological cognition(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016-12) Rogozińska, RenataThe text attempts to answer the question of whether, and to what extent, sacralisation of landscape is justified on Christian grounds, and whether religious and landscape art can be equated in status, as Jerzy Nowosielski proposed. The idea of sacralisation of nature is closer to the Eastern Orthodox Church, with its tendency to divinize man, or even (considering some comments) the whole of created reality. However, the author’s attention is focused on Catholic thought, based on Thomism and Scholasticism. The questions discussed are: to what degree, according to St Thomas Aquinas’ teaching, nature participates in God’s sanctity; what indeed nature’s sacrality is; and, hence, in what sense, from the point of view of the Church, landscape art can claim to transcend the limits of physicality and to visualize the supernatural character of being. Thomas Aquinas’ views on the mutual relation between God and the world, art and nature, are confronted with the Neo-Platonic philosophy, in order to highlight their specificity and uniqueness. Currently, the Church’s teaching on the relation between God and the world in fact conforms to the long tradition of treating the created reality as a sign, indicating its Creator, imbued with the power, good, and beauty of the spiritual world. The Church, while emphasizing a strong connection between God and nature, still accentuates God’s transcendence, being aware of the lasting tension between the sacred and the profane. On the other hand, nowadays, in the teaching of the Church, the long tradition of stressing the aspect of God’s transcendence is counterbalanced by the emphasis on God’s immanence. Opposing cosmic pessimism, which proclaims lack of any general sense to the universe, the Church has begun to underline the sacramental nature of the world. According to certain theologians, we could even speak of an ontological co-dependence of both realities; however, this claim does not contribute to the “Pantheization” or “Neo-Platonization” of Christianity.Pozycja Od cierpienia do nadziei – paradoksy w poezji księdza Janusza Pasierba(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Wasielewska, MagdalenaArtykuł dotyczy twórczości poetyckiej ks. Janusza Pasierba. Zwraca uwagę na znaczenie, które w tej poezji mają paradoksy. Katolicki kapłan koncentruje się na tematach trudnych, bólu i cierpieniu, zwracając uwagę, iż te doświadczenia pozostają w nierozerwalny sposób związane z życiem człowieka. Zauważa również, że ci, którzy zostali wybrani przez Boga, w silniejszy sposób zmagają się z różnego rodzaju problemami. Nie oznacza to jednak, iż należy się poddawać – z jego tekstów płynie jasne przesłanie dotyczące tego, że poprzez trudności człowiek zbliża się do Stwórcy i otwiera na chrześcijańską nadzieję, perspektywę zbawczą.Pozycja Ojczyzna. Bóg. Prawo. Duszpasterstwo Policji (1919–2023)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Fąfara, KazimierzArtykuł podejmuje próbę pokazania działalności duszpasterskiej Kościoła katolickiego w policyjnej formacji. Księża duszpasterze i kapelani policyjni mieli już spore prawne umocowanie w okresie międzywojennym, dzięki któremu uczestniczyli w różnych uroczystościach patriotycznych, byli współorganizatorami spotkań z racji świąt kościelnych, błogosławili, wygłaszali prelekcje, nieśli duchowe wsparcie w wypełnianiu trudnych obowiązków przez policjantów. W okresie drugiej wojny światowej nieśli duchowe umocnienie i wspierali policjantów w działalności charytatywnej. Czas Milicji Obywatelskiej nie zapisał działań duszpasterskich wśród milicjantów, którzy byli poddani totalnej indoktrynacji socjalistycznej i ateistycznej i zabraniano im spełniać praktyki religijne. Dopiero po powołaniu przez Sejm RP 6 kwietnia 1990 r. Policji Państwowej nastąpił czas „wchodzenia” duszpasterzy-kapelanów policji z Ewangelią w formację i struktury policyjne, czego domagali się sami funkcjonariusze Policji. Kapelani są zapraszani na różne uroczystości policyjne, patriotyczne, a nawet rodzinne, w których spełniają przewidziane przez prawo kościelne określone posługi duszpasterskie. Pełnią ważną funkcję w formacji policjantów, nie szczędząc czasu i poświęcenia, aby być z nimi i ich rodzinami, zwłaszcza w chwilach trudnych. W zdecydowanej większości duszpasterze-kapelani Policji za kapłańskie posługi nie pobierają żadnego wynagrodzenia. Duszpasterstwo Policji w Polsce choć ma już dobrze wypracowane metody pracy, to jednak wymaga dalszego doskonalenia i jeszcze większego wzmocnienia w policyjnych strukturach.Pozycja Relacje między Bogiem a człowiekiem w poezji księdza Jana Twardowskiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Wasielewska, MagdalenaThe article concerns the poetry of priest Jan Twardowski. This Catholic priest in his literary works focused on the problem of the relationship between God and man. The poet takes up difficult topics. He does not shy away from showing the issues of suffering, pain and the negative emotions associated with these feelings. Contrary to many religious artists, Twardowski does not show strong tensions in the relationship between God and man. It shows that you can also go through dramatic experiences without losing faith and trust in the Creator. His consistent work not only stands out from the background of Polish religious poetry, but also brings hope and optimism to the readers.Pozycja Słowo Boże w słowie ludzkim w kontekście nowego feminizmu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Kogut, JoannaCzłowiek w obliczu wielkości i doskonałości Boga jest ciągle istotą niedoskonałą, a zrozumienie Bożego słowa wiąże się niejako z z góry założoną porażką. To sprawia, że Pismo Święte staje się wyzwaniem dla wielu badaczy, a dowodzenie prawdziwości treści w nim zawartych wywołuje niemałe kwestie sporne między jego interpretatorami. I choć wielu wybitnych teologów, począwszy od Ojców Kościoła, aż po uznane autorytety współczesne, próbuje tę niezgłębioną tajemnicę Słowa Bożego poznać – doszukując się w tym niezwykłym przekazie coraz to nowych aspektów – to potrzeba dzisiejszych czasów przemawia za tym, aby raz jeszcze przyjrzeć się zarówno tym interpretacjom, jak i ich interpretatorom. Obecnie coraz częściej to kobiety stają się podmiotem przeżycia własnego doświadczenia wiary, z refleksją i formułowaniem go, a więc teologizowaniem. Boże słowo zawarte w Piśmie Świętym jest poddawane coraz to nowym analizom, uwzględniając przy tym kobiece doświadczenie i sposób opisywania przez nie świata. Wyłania się nowy sposób teologicznego myślenia z punktu widzenia kobiet. Ustosunkowanie się do głosów współczesnych feministek, a w szczególności do kierunku myślenia nazwanego przez Jana Pawła II „nowym feminizmem” wydaje się potrzebne.Pozycja Wędrowanie wśród wierszy – o poezji michalitki s. Dawidy Ryll(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Popielarz-Zajdel, Ewelina MariaTekst pod tytułem Wędrowanie wśród wierszy – o poezji michalitki s. Dawidy Ryll podejmuje próbę analizy i interpretacji niektórych wierszy michalitki, siostry Dawidy Ryll. Poetka, siostra zakonna, w swoich wierszach odwołuje się do sacrum. Pisze o rzeczywistości, która nas otacza, o cierpieniu czy wątpliwościach, ale zawsze w jej poezji najważniejszy jest Bóg. Poezja jest zatem także świadectwem wiary michalitki.Pozycja „Wierszem można odkorkować duszę” – o sacrum w twórczości Wacława Oszajcy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Popielarz-Zajdel, EwelinaWacław Oszajca is a Polish Jesuit, journalist, poet and publicist. His work is mainly focused around Christianity related matters. A Jesuit uses the category of the sacred as a synonym for what is saint. It defines the sacred as a force that puts together the chaos of everyday life, it is the Absolute, thanks to which we can reach faith in the infinity of the world. Oszajca tries to provoke the reader into thinking about the presence of the sacred in his life and shows that the division into the sacred and the profane should be removed. His work is a proof of adoration of everyday life and faith in a merciful but righteous God. When writing, he often uses contrasts and paradoxes, but above all his poetry is full of humor and joy.Pozycja Wychowanie do szczęścia w permanentnie aktualnej koncepcji Świętego Augustyna w perspektywie nowych wyzwań pedagogicznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Miąso, JanuszDążenie do szczęścia to jedno z największych pragnień człowieka. Przez całą historię człowiek w przeróżny sposób poszukiwał szczęścia i odnajdywał je lub nie, pragnął wychowywać siebie i innych do szczęścia, wydobywać z siebie i innych wszystko co najlepsze, aby być szczęśliwym. Tak było i tak jest aktualnie, gdyż człowiek dalej pragnie szczęścia, ale coraz częściej go nie odnajduje i jest to mocno związane z deficytem Boga i nadmiarem konsumpcji, atomizacją społeczną (samotnością) i mediatyzacją. Jest to główny problem badawczy niniejszego artykułu. Św. Augustyn jest bardzo dobrym „przykładem pedagogicznym” długiej drogi, którą przebył, „przykładem” osobowym, ciągle niezwykle aktualnym, który może współczesnego człowieka wiele nauczyć i być bardzo dobrym wychowawcą w procesie wychowania do prawdziwego szczęścia w perspektywie złudnych „szczęść” współczesności. Metoda zastosowana w artykule to metoda biograficzna, która dobrze pokazuje człowieka w konkretnej sytuacji, ale także jest szkołą dla innych, a w przypadku Augustyna szkołą życia i zwycięstwa. Struktura artykułu jest związana z procesem transformacji Augustyna w perspektywie jego życia. Wnioski z badań to przede wszystkim wskazanie drogi wychowania do szczęścia, sposoby jego osiągania, a także cele mniejsze i cel największy, jakim jest miłość i Bóg, czego uczy Augustyn, którego droga choć bolesna i trudna zakończyła się ostatecznie szczęśliwie i może być wzorem do naśladowania.