Przeglądanie według Temat "English"
Aktualnie wyświetlane 1 - 6 z 6
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja „Busfahrer“, „trasporto merci“, „meat-eater“: Rektionskomposita im Deutschen, im Italienischen und im Englischen(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Crestani, ValentinaSynthetic compounds like “Busfahrer”, “trasporto merci” and “meat-eater” have not been analysed in contrastive studies but primarily in monolingual works. The lack of contrastive analysis, which take into consideration three or more languages, is evident not only from an academic perspective but also from a didactic perspective. There is a need for multilingual studies in order to avoid the risk of polar comparisons and to improve the didactic of foreign languages. Synthetic compounds are an appropriate field to apply multilingual research to, involving German, Italian and English, where they are present with terminological and categorization distinctions as well as structural differences. In my paper, I compare the status of these constructions in the three languages and I review traditional categorizations with the aim to find a systematization “super partes”, which can be adopted in contrastive German – Italian – English research. In the second step, I propose the analysis of synthetic compounds according to a word-based model approach and to morphological correspondences between words in the lexicon. I assume that the lexicon does not consist of morphemes, but it is composed of entire words and word schemas. The model accounts for compounds with the same criteria in the three languages.Pozycja Design and implementation of virtual environment management of foreign language learning instruction in adult learner groups(Uniwersytet Rzeszowski, 2018-06-19) Oliwa, RobertMasowy rozwój technologii informatycznych przedefiniował dziedziny, takie jak gospodarka, handel, nauka, kultura, edukacja i technologia. Edukacja, jej uczestnicy, metody nauczania, środowiska i sposoby zdobywania wiedzy przez uczniów uległy ogromnym zmianom. Wpływ technologii komputerowych na osiągnięcia uczniów i studentów wywołuje wiele dyskusji. Psychologowie, pedagodzy i lingwiści starają się analizować wpływ internetu, technologii i narzędzi, które on dostarcza, na procesy nauczania i uczenia się. Znalezienie prostych odpowiedzi okazuje się być wyzwaniem, ponieważ jest to złożone zjawisko, które podlega nieustannym zmianom. W związku z tym uzasadnione jest stwierdzenie, że nie ma jasnego stanowiska w kwestii wpływu komputerów i internetu na nauczanie. Projektowanie procesu nauczania i tworzenie odpowiednich modeli dydaktycznych jest od dawna obiektem badań i analiz. Szeroka gama środków edukacyjnych, które wynikają z różnych teorii i podejść, zależy od coraz to nowszych możliwości, jakie oferują obszary tworzenia tego typu materiałów oraz infotechnologia. Niemniej jednak najbardziej złożonym zadaniem stało się planowanie procesu kształcenia z uwzględnieniem zachodzących zmian obejmujących równoległe wykonywanie zadań i przetwarzanie informacji, wielozadaniowość uczniów, rozwój nowych umiejętności cyfrowych czy też uzależnienie od technologii i internetu. Tak więc potrzeba analizy modeli dydaktycznych i stosowania wirtualnych środowisk nauki w szkołach różnego typu wydaje się być ważnym i ciekawym doświadczeniem ze względu na jego znaczenie badawcze i praktyczne. Będąc świadomym wielopłaszczyznowości postawionego problemu badawczego, jego nowatorstwa i znaczenia naukowego, autor niniejszej pracy stara się zbadać związek pomiędzy nauczaniem języka obcego osób dorosłych a wdrożeniem wirtualnego środowiska nauki i ocenić wpływ takiego środowiska na wyniki uczniów w zakresie sprawności mówienia, słuchania i gramatyki. Dysertacja składa się z sześciu części, które pomagają w prezentacji treści i wyjaśnieniu projektu badawczego. W rozdziale wprowadzającym przedstawiono cel badania, główną tezę i hipotezy pomocnicze. Część ta nakreśla także zagadnienia badawcze oraz narzędzia zbierania danych. Rozdział pierwszy koncentruje się na ewolucji teorii projektowania procesu nauczania, w tym uczenia języków obcych. Bierze on pod uwagę zarówno tradycyjne, jak i współczesne podejście do projektowania modeli dydaktycznych. Drugi rozdział przedstawia teorię systemów zarządzania nauczaniem i analizuje wybrane modele takiego nauczania. Przedstawiono w nim ponadto klasyfikację istniejących systemów zarządzania nauczaniem, w tym środowiska wirtualnego. Rozdział ten to także analiza dostępnych publikacji i badań poświęconych wpływowi narzędzi komputerowych i internetowych na proces i wyniki nauczania. Ostatnia część drugiego rozdziału obejmuje szczegółową wykładnię czterech dostępnych środowisk wirtualnego zarządzania nauczaniem. Rozdział trzeci dotyczy autorskiego modelu nauczania języka obcego, który składa się z siedmiu etapów, podczas których potrzeby edukacyjne uczniów w zakresie nauki języków obcych są ujawniane, a treści dydaktyczne są przygotowywane, wprowadzane i oceniane. Ostatni etap wspomnianego modelu skupia się na odzyskaniu i aktywizacji zgromadzonej wiedzy z wcześniej nabytych i zbudowanych schematów. W części czwartej autor koncentruje się na wartości badawczej całego projektu. Przedstawia metodologię badań i jej uczestników, określa cele i kierunek prowadzonych obserwacji, opisuje metodę badawczą, którą wykorzystano w pracy, jej narzędzia i procedury, jakie zastosowano w poszczególnych etapach modelu nauczania. Rozdział ten przedstawia, co najważniejsze, analizę zebranych danych w świetle wpływu wirtualnego środowiska nauki (WŚN) na poprawę sprawności językowych w zakresie mówienia, słuchania i gramatyki w grupie eksperymentalnej i kontrolnej. Ostatnia część jest identyfikacją zmiennych, określających skuteczność proponowanego schematu nauczania, WŚN i czynników mających wpływ na efektywność wdrażania wirtualnego modelu nauczania w środowisku szkolnym i zawodowym.Pozycja Diskursmarkierung multidimensional: Perspektiven eines Forschungsprojekts zum Deutschen, Italienischen und Englischen(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Brambilla, Marina Marzia; Crestani, ValentinaIn the following paper we aim to present our project about discourse particles in German, Italianand English. Particles (“Abtönungspartikeln”) like “den”, “ja”, “eben” are often used in German to remark the attitude of the speaker/writer. Similar particles are not present in the same way in Italian and in English. We suppose that the attitude of the speaker is expressed through other ways, which relate to cultural and social factors. These ways do not only imply verbal expressions but also nonverbal elements like gestures and facial expressions, which have not been considered in previous studies about “Abtönungspartikeln”. It is evident that multidimensional analysis can improve research about particles. Moreover, monographs and articles about “Abtönungspartikeln” consider a couple of languages like German-Spanish, German-Italian, German-French etc. but not groups of languages. Our paper is divided into two main sections. The first section gives a brief description of the theoretical basis of our research, the reasons to investigate the subject of discourse-marking elements and the corpus. The second section focuses on our main theses: 1. Contrastive linguistics has to analyse groups of languages; 2. Discourse-marking is a communicative-oriented subject, which requires the consideration of various dimensions and not only of the linguistic dimension.Pozycja Funktionsverbgefüge und ihre Stammverbkonstruktionen – ein korpusbasierter Vergleich(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Fejklowicz, UrszulaFunktionsverbgefüge are described as complex predicates with characteristic morphosyntactic and semantic features. Verbo-nominal constructions are composed of a verb component and a noun component. The construction as a whole is closely related to the derivation basis of the noun component. The present paper offers a comparison between two constructions: im Zusammenhang stehen and zusammenhängen. It has been tested if language users really take advantage of Funktionsverbgefüge properties, their syntactic and semantic behavior. The aim of this case study was to state the syntactic and semantic properties of the two construction types and their stylistic and functional benefits more precisely.Pozycja Passive house / Passivhaus / casa passiva: Metaphorik im europäischen Diskurs des nachhaltigen Bauens(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Crestani, ValentinaThe paper presents the results of a linguistic analysis of English, German and Italian texts, whose topic is bioarchitecture. The texts are diatopic and diaphasic variable. They belong to the textual genre of web sites, i.e. presentations of institutes and of producers, and they refer to the specific topic of construction of passive houses. Metaphors are analysed in order to find models of conceptualisation in the three languages, showing similarities or differences according to the perspective adopted (whether qualitative or quantitative). The topological similarities between German and English and the differences between German/ English as Germanic languages and Italian as a Romance language are not always to be found in the conceptualisation of metaphors.Pozycja Rozwijanie kompetencji komputerowych i informacyjnych w glottodydaktyce na przykładzie podręczników do nauki języka angielskiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Malinowski, Piotr J.The aim of the article is to present an analysis regarding the assessment of the application of information and communication technology (ICT) in conventional ELT coursebooks. The theoretical basis for the use of ICT in language learning and the presentation of the new core curriculum (CC) is followed by the study describing the way in which ICT tools are either integrated or ignored in current English textbooks. The study covered books used in the seventh grade of primary school (in line with the new CC). Six of the eight textbooks available on the market were selected for this purpose. The qualitative approach applied to this research comprised a thorough description and original evaluation of references to ICT. The prime factor determining the quality of the didactic materials in question was taking into consideration the opportunities to develop students’ digital skills through project work.