Przeglądanie według Temat "DEA"
Aktualnie wyświetlane 1 - 5 z 5
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Efektywność wykorzystania e-usług w działalności polskich przedsiębiorstw(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Dębkowska, KatarzynaCelem artykułu jest zbadanie efektywności wykorzystania e-usług w polskich przedsiębiorstwach przy pomocy metody DEA. Metoda ta wymaga określenia zmiennych stanowiących po jednej stronie nakłady, a po drugiej efekty. W badaniu wykorzystano dane GUS określające sytuację informatyzacji polskich przedsiębiorstw, jak również wykorzystanie w swojej działalności e-usług (nakłady) oraz dane dotyczące sytuacji finansowej przedsiębiorstw (efekty). Analizę przeprowadzono dla województw Polski, co pozwoliło na porównanie i dokonanie rankingu badanych jednostek terytorialnych ze względu na efektywność wykorzystania informatyzacji i usług elektronicznych w przedsiębiorstwach tam zlokalizowanych.Pozycja Efficiency of the research and development activities of technical universities in Poland(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Łącka, Irena; Brzezicki, ŁukaszIn the 21st century knowledge-based economy, long-term economic growth and development depend on the ability to use the knowledge and technology so as to create product, process, organisational, marketing and even social innovations. The knowledge and technology, human resources and social capital (facilitating the transfer of technology from the world of science to the economy), comprise the most important production factors today. Research and development (R&D) activities are among the diverse determinants affecting the economy’s ability to innovate. They are carried out by public technical universities. One of the tasks that these entities face is to conduct basic, industrial (applied) research and development works. Their results can then be transferred to industrial and service enterprises as novel solutions. Research and development activities of universities are financed mainly from public sources, which suggests the need to assess the efficiency of this task. This can be done with the use of various methods, e.g. the non-parametric DEA method. The purpose of the paper is to measure the efficiency of research and development activities of public technical universities in Poland with the aid of the DEA method. The fourteen universities which in the years 2015–2017 reported to the Ministry of Science and Higher Education (MNiSW) were included in the study. The efficiency of the universities in filing new patent solutions and being granted patents was analysed. The results acquired indicate very low and low efficiency of most Polish technical universities. This is due both to a small number of patent applications and a small number of patents granted. In the examined period, the group of most efficient technical universities in both aspects comprised 4 to 5 universities.Pozycja Measurement of efficiency education in public higher education institutions not subject to the supervision of the ministry of science and higher education in Poland(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Brzezicki, ŁukaszCelem podejmowanych badań jest pomiar efektywności w zakresie działalności dydaktycznej publicznych szkół wyższych nadzorowanych przez inne ministerstwa niż Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW). Badaniem objęto łącznie 37 publicznych szkół wyższych podlegających pod pięć różnych ministerstw, sprawujących nadzór nad wyższymi szkołami morskimi, artystycznymi, wojskowymi, służb mundurowych oraz medycznymi. Do pomiaru efektywności działalności dydaktycznej szkolnictwa wyższego w 2015 r. wykorzystano model systemowy (SYS) należący do nieparametrycznej metody DEA. W zależności od wybranego modelu empirycznego do efektów przyjęto albo liczbę studentów, albo absolwentów. W obydwu modelach nakładami była liczba nauczycieli akademickich i pozostałych pracowników. Wyniki badania wskazują, że szkoły wyższe podlegające Ministerstwu Obrony Narodowej i Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji charakteryzowały się najwyższą, a szkoły Ministerstwa Zdrowia i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego najniższą efektywnością. Średni poziom efektywności badanej grupy szkół wyższych wynosił 0,83 w obydwu modelach.Pozycja The efficiency of scientific activities and technology transfer in higher education in Poland(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-09) Łącka, Irena; Brzezicki, ŁukaszThe objective of the article is to measure and evaluate the efficiency of scientific activity and technology transfer to the economy by public higher education institutions (HEIs) in Poland and to formulate recommendations for state policy to increase the effectiveness of the technology transfer process by them. The study measured scientific activity and technology transfer separately in two groups of higher education institutions (i.e., universities and technical universities). Two non-radial models, SBM and BP-SBM, which belong to the non-parametric Data Envelopment Analysis (DEA) method, were used for the study. All examined higher education institutions are more efficient in basic research than in transferring technology to the economy. However, technical universities are more efficient in technology transfer and universities in basic research. In most cases, technical universities are more accomplished in scientific activity than universities in technology transfer. Research shows that universities have been almost entirely focused on basic research, and technical universities have engaged in basic research and technology transfer to the economy in various ways. The research results confirmed the existence of very weak links between science and business in terms of knowledge and technology transfer to the economy. This is due to many factors. The authors presented recommendations for necessary actions that will enable the increase of technology transfer by public universities in Poland. An interesting direction of future research is the measurement and evaluation of the effectiveness of technology transfer of the second group of NIS entities in Poland, i.e. research institutes.Pozycja Wykorzystanie metody DEA w przestrzenno-czasowej analizie efektywności inwestycji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Ludwiczak, BogdanPraca dotyczy zastosowania metody DEA (Data Envelopment Analysis) w przestrzenno-czasowej analizie efektywności inwestycji. Przedmiotem analizy były nakłady i efekty inwestycji w poszczególnych województwach w Polsce, w okresie 2005–2010. W analizie wykorzystano dane publikowane przez Główny Urząd Statystyczny. Dla potrzeb oceny efektywności wybrano trzy rodzaje nakładów i dwa rodzaje efektów inwestycyjnych. W analizie efektywności wykorzystano, proponowaną w literaturze przedmiotu, wersję metody DEA zmodyfikowaną dla potrzeb analizy efektywności instytucji non profit. Chodziło o redukcję liczby obiektów ocenianych jako najlepsze. Rozszerzono zbiór analizowanych obiektów o wirtualny obiekt wzorcowy i analizowano efektywność z uwzględnieniem tego dodatkowego obiektu. Szacując efektywność inwestycji w poszczególnych województwach przyjęto, że punktem odniesienia dla niej jest efektywność wzorca. Pozwoliło to na znaczną redukcję procesu obliczeniowego. Rozważano różne wzorce. Szacowano wagi nakładów i efektów dla obiektu wzorcowego, a wartości wskaźników efektywności pozostałych obiektów wyznaczano w relacji do otrzymanego rozwiązania wzorcowego. Uzyskane wyniki potwierdziły zarzuty stawiane metodzie DEA dotyczące redundancji liczby obiektów ocenianych jako najlepsze. Przeprowadzono analizę autokorelacji przestrzennej otrzymanych wyników oceny efektywności inwestycji dla poszczególnych województw w badanym okresie. W tym celu wykorzystano statystykę Morana. Otrzymane wyniki wskazują na przekształcanie się, wraz z upływem czasu, relacji przestrzennych w efektywności wykorzystania inwestycji z autokorelacji ujemnej na dodatnią, tj. na tendencję do grupowania się województw w regiony o podobnym poziomie wykorzystania nakładów inwestycyjnych (niższym lub wyższym).