Przeglądanie według Temat "Council of Ministers"
Aktualnie wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Działania podejmowane przez administracje rządową w okresie pandemii COVID-19(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-09) Ura, ElżbietaWprowadzenie stanu zagrożenia epidemicznego, a następnie stanu epidemii w marcu 2020 r. było dla wszystkich nowym wyzwaniem. Organy administracji publicznej zostały zobowiązane do podejmowania działań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa publicznego w państwie, które zostało zagrożone rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Rada Ministrów nie zdecydowała się na wprowadzenie stanu nadzwyczajnego – stanu klęski żywiołowej – mimo zaistnienia w różnych okresach sytuacji uzasadniających taki stan. Wprowadzane były natomiast ograniczenia w prawach i wolnościach obywateli, zakazy i nakazy określonego zachowania się i czyniono to w drodze rozporządzeń, bez podstawy prawnej. O naruszeniach w tym zakresie świadczy wiele orzeczeń sądów administracyjnych i sądów powszechnych. Co istotne, wiele państw wprowadzało w różnych okresach stany nadzwyczajne. Rada Ministrów przyjęła natomiast koncepcję tzw. hybrydowego stanu nadzwyczajnego, nieznanego w przepisach prawa. Powyższe zagadnienia stały się przedmiotem rozważań w artykule.Pozycja Kompetencje Rady Ministrów w zakresie bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej. Przyczynek do rozważań(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Opaliński, BartłomiejThe article concerns weighty issues of entitlements of the Council of Ministers in the field of the national security. It has contributory character, prompting broader deliberations on the given issue. In the beginning a reconstruction of the position of the Council of Ministers in the system of state agencies of the Republic of Poland was attempted. Next, the general management of the Council of Ministers in the field of the country's defence was analysed on the basis of art. of 146 sec. 4 pt 11 of Polish Constitution. Later, the function and competence of three subjects forming the government: the prime minister, the National Defence minister and the Minister of Internal Affairs were transposed based upon the title issues. Based on made arrangements there were expressed conclusions de lege ferenda.Pozycja Prezydent RP w procedurze tworzenia Rady Ministrów w latach 1996–2005(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-06) Leszczyńska-Wichmanowska, KrystynaCelem artykułu jest usystematyzowanie wiedzy na temat faktycznej roli Prezydenta RP w procedurze tworzenia Rady Ministrów w latach 1996–2005, czyli w okresie obowiązywania ustawy konstytucyjnej z dnia 17 października 1992 r. zwanej powszechnie Małą Konstytucją i Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 r. W literaturze przedmiotu konstytucyjne kompetencje Prezydenta RP w procesie formowania Rady Ministrów zostały poddane dogłębnej analizie i ukierunkowane na ich wszechstronne wyjaśnienie. W związku z tym, że tworzenie rządu stanowi połączenie czynności prawnych i faktycznych, z których część tych drugich ma charakter działań poufnych (konsultacje personalne w sprawie obsady stanowisk ministrów oraz założeń programowych), przeprowadzono analizę wpływu Aleksandra Kwaśniewskiego jako głowy państwa na personalną konstrukcję gabinetów Włodzimierza Cimoszewicza, Jerzego Buzka, Leszka Millera, Marka Belki (dwukrotnie) i Kazimierza Marcinkiewicza.