Przeglądanie według Temat "Consumption"
Aktualnie wyświetlane 1 - 1 z 1
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja BYĆ CZY MIEĆ W PONOWOCZESNOŚCI (PERSPEKTYWA PERSONALIZMU KATOLICKIEGO)(Uniwersytet Rzeszowski, 2020-03-06) Brózda, ŁukaszKonsumowanie, jako nieodzowny, od zarania dziejów, składnik ludzkiego życia wpisuje się w biologiczny byt człowieka i jest niezbędnym warunkiem życia, metabolicznego cyklu przyswajania, trawienia i wydalania. Różnic pomiędzy naturalnym z punktu widzenia ludzkiej natury konsumowaniem a konsumpcjonizmem trzeba szukać w społecznym podejściu do procesu konsumowania. Uprawnioną wydaje się teza, że konsumowanie staje się konsumpcjonizmem, gdy przestaje być środkiem, a staje się celem życia i na tyle dominującą czynnością, że „mieć” podporządkowuje się zupełnie temu, co wyznacza „być”. Pozostając przez ciało istotą złączoną ścisłymi więzami ze światem przyrody, domagającą się konsumpcji człowiek odczuwa poprzez swoją duchowość z nim odrębność. Jeśli ktoś nie próbuje zrozumieć tego kim jest, nie jest w stanie, odpowiedzialnie i sensownie, zmierzyć się z dylematem „być” czy „mieć”. Kwestia swoistego napięcia pomiędzy opozycyjnymi, jak się sądzi światami wartości, światopoglądami i postawami związanym z „być” i „mieć” jest przedmiotem rozważań socjologów, pedagogów, psychologów, teologów (np. Jana Pawła II, Benedykta XVI i papieża Franciszka). Alternatywa „być” czy „mieć” stanowi też przedmiot zainteresowania filozofów, a zwłaszcza G. Marcela oraz E. Fromma, którzy uznali, że egzystencja człowieka toczy się w przestrzeni dwóch antagonistycznych poziomów istnienia: egzystencji i bytu.