Przeglądanie według Temat "Constitution of the Republic of Poland"
Aktualnie wyświetlane 1 - 7 z 7
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Competences of the President of the Republic of Poland in the area of national security(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Wicherek, Damian; Skóra, MichałIn this article the authors analyze the constitutional provisions and regulations contained in specific laws related to the competences of the President in the field of national security. The aim of the article is to show what real influence the President of the Republic of Poland has on the Polish army and national security. The President performs his duties in the field of authority over the armed forces through the Chief of National Defence.Pozycja Constitutional freedom of assembly and its limitations(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Kubas, EwaIn this publication, the author analyzes the article 57 of the Polish Constitution, which concerns the freedom of assembly and the provisions limiting this freedom. Considerations on the presented topic allow for the conclusion that the freedom of assembly plays an extremely important role in the functioning of a democratic state of law and allows the society to participate in the public debate on many important issues. The analysis shows that this freedom is not, however, absolute and the existing restrictions are necessary for the state and its individual institutions to function efficiently and for the possibility of using other rights and freedoms guaranteed in Poland.Pozycja Freedom of assembly in the light of the constitution and other normative acts of the Republic of Poland and the Kingdom of Spain – historical and comparative perspective: an outline(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-03) Ferens, EwaThe aim of this paper is to compare selected Polish and Spanish normative acts, with a particular focus on the Constitution of the Republic of Poland and the Spanish Constitution, in terms of implementation of one of the fundamental civil liberties, i.e. freedom of assembly. The right to peaceful assembly is guaranteed by a democratic state ruled by law. Nevertheless, the state is responsible for ensuring the security of participants in such gatherings, thus it may impose by statute necessary restrictions, insofar as security, public order or the rights and freedoms of others are threatened. Measures taken by the authorities cannot, though, lead to a violation of freedom of assembly as such. As a result of the democratic transitions and consequently the passing of the Constitutions, both Poland and Spain reinstituted the rule of law and safeguarded civil rights and liberties. The paper attempts to discuss, on the one hand, the legal status quo regarding the protection of freedom of peaceful assembly as well as the imposed restrictions and on the other hand the historical contextPozycja Inicjowanie kontroli konstytucyjności ustaw przez Prezydenta RP w latach 1997–2020(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-09) Hadała-Skóra, Anna; Piękoś, KarolPrezydent RP na mocy art. 122 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. został wyposażony w wyłączną kompetencję do inicjowania prewencyjnej kontroli przepisów przed Trybunałem Konstytucyjnym, mającej na celu zbadanie ich zgodności z Konstytucją RP. Istotą tego działania jest dążenie do weryfikacji tych przepisów, które budzą wątpliwości głowy państwa w zakresie ich zgodności z ustawą zasadniczą. Regulacje prawne dotyczące procedury usuwania niezgodności znajdują się zarówno w Konstytucji RP, jak i w Regulaminie Sejmu. Z kolei legitymacja podmiotowa w zakresie występowania do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem w sprawach wymienionych w art. 188 Konstytucji RP – tj. przepisu określającego właściwość rzeczową Trybunału Konstytucyjnego – została wskazana w art. 191 Konstytucji RP. Zgodnie z tym przepisem Prezydent RP jest jednym z podmiotów posiadających uprawnienie umożliwiające inicjowanie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym w sprawach następczej kontroli hierarchicznej zgodności norm, jak również w kwestii konstytucyjności celów, a także działalności partii politycznych. Głowa państwa należy zatem do grona podmiotów posiadających szczególną legitymację – tj. legitymację nieograniczoną. Jej istota polega na uprawnieniu do kwestionowania wszystkich aktów normatywnych, które zostały objęte właściwością Trybunału Konstytucyjnego3. W niniejszym artykule podjęto próbę dokonania wstępnej analizy w zakresie inicjowania kontroli konstytucyjności ustaw przez polskich prezydentów w latach 1997–2023.Pozycja Konstytucyjne aspekty udziału referendarza sądowego w postępowaniu karnym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022) Bachurska, BeataZagadnienie dotyczące miejsca zajmowanego przez referendarza sądowego w polskim systemie sądownictwa nabiera szczególnego charakteru w świetle przepisów Konstytucji RP, a także Prawa o ustroju sądów powszechnych, które wyznaczają zakres zadań, jaki może być powierzony referendarzowi sądowemu w procesie karnym. W obecnym kształcie instytucja ta jest jednak w postępowaniu karnym nieefektywna. Wprawdzie spełnia ona wymóg konstytucyjności, a ustawodawca w sposób legalny delegował określone uprawnienia na rzecz referendarzy sądowych w procesie karnym, to jednak obawa o naruszenie konstytucyjnej zasady sprawowania wymiaru sprawiedliwości wyłącznie przez sądy powstrzymuje ustawodawcę przed dalszym rozwojem tej instytucji.Pozycja Konstytucyjne organy nadzoru nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego – wybrane zagadnienia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Ciechanowski, TomaszPublikacja przybliża tematykę konstytucyjnych regulacji dotyczących samorządu terytorialnego, ze szczególnym uwzględnieniem instytucji nadzoru nad jego działalnością. Opracowanie odnosi się do konstytucyjnych oraz ustawowych kompetencji przyznanych poszczególnym organom nadzoru. Autor wskazuje Prezesa Rady Ministrów, wojewodę oraz regionalną izbę obrachunkową jako organy nadzoru. Dodatkowo wymienia inne ograny państwowe, dookreślając ich rolę w ramach instytucji nadzoru nad samorządem terytorialnym.Pozycja Zgromadzenia w dobie pandemii COVID-19(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-09) Łaskawski, GrzegorzCelem artykułu jest przedstawienie problematyki dotyczącej zgromadzeń, ze szczególnym uwzględnieniem restrykcji w zakresie możliwości ich organizowania i odbywania, które miały miejsce w związku z wybuchem pandemii COVID 19, począwszy od marca 2020 r. Akty prawne wprowadzające zakazy i ograniczenia tej materii przyjęły postać rozporządzeń Ministra Zdrowia i Rady Ministrów, co stanowiło naruszenie konstytucyjnych przesłanek gwarantując ych wolność zgromadzeń.