Przeglądanie według Temat "Common Agricultural Policy"
Aktualnie wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Regional differentiation of direct support for farmers in Poland as exemplified by selected regions(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Sadłowski, AdrianThe objective of this study was to measure the dispersion of the unit level of support, paid under the direct payment scheme, among voivodeships with a similar average agricultural holding size, and to identify the reasons for this dispersion. It begins with a description of the shape of the direct payments scheme in Poland. The paper further presents and analyses the results of the measurement of dispersion of support as part of the direct payment scheme between voivodeships with no significant differences in the sizes of agricultural holdings. It has been shown that this dispersion is a result of the differences in the structure of support absorbed by farmers in individual regions. The measurement of the support level is the average aid amount per unit of agricultural area and the average aid amount per one beneficiary. The source material used in this paper was the data from the Polish paying agency responsible for direct payments made to farmers, i.e. the Agency for Restructuring and Modernisation of Agriculture. The reference period of the study is 2018. As three voivodeships with the most similar average farm size were selected, the study covered Łódzkie, Śląskie and Lubelskie Voivodeships. The analysis was performed with the use of descriptive statistics methods. The data was visualised with the use of pie and bar charts, and a choropleth map. It was found that the instrument with a particularly strong potential for the impact on support level in absolute terms (per one holding) and relative terms (per 1 hectare of agricultural land in a holding) is the so called voluntary coupled support. With this instrument, European Union Member States can adjust the distribution of funds between individual regions, reducing the strength of a relationship between the volume of support absorbed by individual regions and their abundance in agricultural land. The intention of such actions may be to compensate for social inequalities or to stimulate growth in peripheral areas.Pozycja Współczesne wyzwania i zagrożenia rozwoju obszarów wiejskich Pomorza(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Czapiewska, GabrielaZmiany, jakie zachodzą na obszarach wiejskich były i są wypadkową wielu procesów, zarówno gospodarczych, społecznych, jak i politycznych oraz kulturowych. Celem niniejszego artykułu była identyfikacja współczesnych wyzwań, a także zagrożeń dla rozwoju obszarów wiejskich województwa pomorskiego. Podstawowym warunkiem ich rozwoju jest wzrost różnorodności, głównie poprzez wzbogacanie struktury funkcji społeczno-gospodarczych. Na badanym terenie rolnictwo i leśnictwo odgrywają istotną rolę w życiu społeczności wsi i stanowią podstawę zarządzania zasobami naturalnymi oraz zagospodarowania krajobrazu wiejskiego. Wyzwaniem stojącym przed rolnictwem Pomorza w perspektywie długookresowej będzie budowanie silnej pozycji konkurencyjnej, poprzez wysoką jakość produktów rolnych. Obszary wiejskie Pomorza zmieniają swój charakter. Z rolniczej przestrzeni produkcyjnej stają się wielofunkcyjną przestrzenią konsumpcji. Istotny wpływ na zmianę obrazu wsi i rolnictwa będą miały trzy czynniki: aspekt wykorzystania uwarunkowań przyrodniczych, jakimi dysponuje badany region dla rozwoju obszarów wiejskich, czynnik demograficzno-osadniczy oraz kwestia polityki gospodarczej, a przede wszystkim wpływu „nowej” Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej (2014–2020) na rozwój wsi. Głównym stymulatorem rozwoju rolnictwa i przemian na pomorskiej wsi będzie w przyszłości produkcja surowców energetycznych, a na obszarach nadmorskich – turystyka wiejska i agroturystyka.Pozycja Związek Niemieckich Chłopów (DBV) i jego wpływ na politykę rolną RFN w latach 1949–1969(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Janicki, TadeuszNa przełomie XIX i XX wieku w Niemczech wyodrębnił się model polityki rolnej oparty na protekcjonizmie i interwencjonizmie rolnym. Aktywny udział w jej kształtowaniu brały organizacje rolnicze, w tym szczególnie założony w 1893 r. Związek Rolników (Bund der Landwirte – BdL) oraz szereg regionalnych Związków Chłopskich, które w 1900 r. utworzyły Zjednoczenie Niemieckich Związków Chłopskich (Die Vereinigung der deutschen Bauernvereine – VdB). Po II wojnie światowej ich miejsce zajął Związek Niemieckich Chłopów (Deutscher Bauernverband – DBV), który ogłosił się ich kontynuatorem zarówno pod względem ideologicznym, jak i personalnym. Celem niniejszych rozważań jest przedstawienie genezy DBV i jego myśli politycznej, mechanizmów wpływu na wewnętrzną i zagraniczną politykę rolną RFN w latach 1949–1969 oraz ich rezultatów. DBV był scentralizowaną i zdyscyplinowaną organizacją, której udało się uzyskać bardzo wysoki stopień zorganizowania rolników, średnio osiągający poziom 90% zatrudnionych w tej gałęzi gospodarki. W świetle przeprowadzonej analizy można stwierdzić, że DBV należało do najskuteczniejszych instytucji lobbingowych w RFN. W omawianym okresie zdołał zrealizować wszystkie swoje najważniejsze cele pomimo malejącej pozycji gospodarczej rolnictwa i kurczącej się bazy społecznej oraz narastającej w drugiej połowie lat 60. krytyki dotychczasowej polityki rolnej ze strony opinii publicznej. Podstawą tego sukcesu była ścisła współpraca z partiami rządzącymi w tym okresie w RFN, w tym szczególnie z CDU i CSU, które w zamian za głosy wyborcze związanych z DBV rolników realizowały postulaty polityczne i gospodarcze Związku.