Przeglądanie według Temat "Bieszczady Mountains"
Aktualnie wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja „120 kilometrów samotności”. Główny Szlak Karpacki im. Marszałka Józefa Piłsudskiego na terenie Bieszczadów Zachodnich(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Organ, MichałBieszczady Zachodnie w okresie międzywojennym nie należały do terenów powszechnie uznawanych za atrakcyjne turystycznie, dopiero pod koniec lat 30. XX w. zwrócono większą uwagę na potencjał drzemiący w tej części Karpat Wschodnich. Wyrazem tego stał się Główny Szlak Karpacki, którego ostatni odcinek uzupełniający lukę pomiędzy Głównym Szlakiem Zachodniobeskidzkim i Wschodniokarpackim wyznakowano właśnie na tym obszarze. Istniejący zaledwie cztery lata odcinek szlaku czerwonego włączał tereny rozciągające się pomiędzy Przeł. Łupkowską i Przeł. Użocką do kręgu zainteresowań turystów górskich. Od 1936 r. pokonanie bieszczadzkiego odcinka szlaku stało się jednym z kryteriów uzyskania „dojrzałości górskiej”, a więc zdobycia odznak turystyki kwalifikowanej Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego. Wkrótce staraniem Towarzystwa zaczęto inwestować w Bieszczadach, umożliwiając turystom szerszą „eksplorację terenu”. Jednakże aż do samego końca swego istnienia bieszczadzki odcinek Głównego Szlaku Karpackiego wymagał podjęcia wielodniowej wędrówki przez tereny niemalże dziewicze i pozbawione podstawowego zaplecza turystycznego, przede wszystkim dobrych miejsc noclegowych. Realia wędrowania wymagały od turysty dobrej znajomości terenu, umiejętności czytania map, a także zdolności do planowania wielodniowej wędrówki prowadzącej przez blisko 120 km bieszczadzkich bezdroży. Planowanie wycieczek górskich utrudniał brak dobrego i ogólnodostępnego przewodnika turystycznego. Turysta wędrujący przez Bieszczady Zachodnie w latach 1935–1939 musiał zatem polegać na nielicznych schroniskach, stacjach turystycznych domkach myśliwskich, a czasem szukać schronienia w zwykłych szałasach pasterskich.Pozycja First sites of Corded Ware culture from the high part of the Bieszczady Mountains (south east Poland)(Muzeum Okręgowe w Rzeszowie; Instytut Archeologii UR; Fundacja Rzeszowskiego Ośrodka Archeologicznego; Oficyna Wydawnicza „Zimowit”, 2015) Pelisiak, Andrzej; Maj, Zbigniew; Bajda, ŁukaszThe report discusses the discovery of the Late Neolithic material coming from Bieszczady Mountains. All the sites were found on a relatively small area of Połonina Wetlińska. These finds signalize a range of innovative practices which took place in highest parts of the Bieszczady Mountains. They imply seasonal activity of Late Neolithic and Early Bronze Age people in the high zone mountainous landscapes.Pozycja Nowe znaleziska z neolitu i wczesnej epoki brązu z polskich Bieszczadów Wysokich(Muzeum Okręgowe w Rzeszowie, 2016) Pelisiak, AndrzejThe research concerns the results of surface survey carried out in 2014 and 2015 within the Bieszczady Wysokie Mountains, in the Połonina Wetlińska Massif and Moczarne region. The sites are located in different landscape zones (the highest in the Połonina Wetlińska) at an altitude of approx. 1200 m above sea level. The discovered materials are associated with seasonal livestock grazing activity carried out in the Bieszczady Wysokie Mountains in the Neolithic period and the beginning of the Bronze Age, along the routes of Transcarpathian contacts in the Neolithic and Bronze Age as well as with the exploitation of local siliceous raw materials during these periods, both to meet local needs and to distribute them further.Pozycja Polacy i Żydzi Bieszczadów i Pogórza Przemyskiego w narracjach biograficznych osób wysiedlonych w Akcji „Wisła”. Raport z badań(Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2016-06-30) Kosiek, TomaszTh e article focuses on showing the representations of Poles and Jews in bibliographic narratives of people of Ukrainian origin displaced from areas of the Bieszczady and Pogórze Przemyskie within the Operation Vistula. Using the method of oral history, the author conducted several interviews. In each of them there appeared the “others” from the immediate neighbourhood, which are remembered as the participants of shared fun, family members, or the neighbours, with whom the most important holidays were celebrated. Th e author does not assess whether the remembered images correspond to contemporary reality, which ultimately, due to the war and ethnic cleansing, ceased to exist. He believes, however, that the strong presence of Poles and Jews in the emories of his interlocutors proves that these “others” were an important fragment of the lost world.