Przeglądanie według Temat "Aviation"
Aktualnie wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Działania lotnictwa amerykańskiego i południowokoreańskiego w wojnie koreańskiej 1950-1953(2016-02-10) Taras, PiotrCelem pracy jest przedstawienie działań lotnictwa amerykańskiego i południowokoreańskiego w wojnie koreańskiej 1950-1953. Nie mniej w celu w miarę możliwości pełnego ukazania operacji lotniczych wojny koreańskiej w pracy zawarto informacje o działaniach prowadzonych przez siły powietrzne innych państw głównie ZSRR, ChRL, czy KRL-D. W rozdziale I przedstawiono przyczyny oraz ogólny przebieg konfliktu koreańskiego. Rozdziały II, III i IV przedstawiają działania lotnictwa. Zastosowano podział chronologiczno problemowy, wyznaczony przez najistotniejsze wydarzenia tej wojny, jak wejście do działań lotnictwa ZSRR czy przejście z etapu wojny manewrowej do etapu wojny pozycyjnej. I tak w rozdziale II omówiono działania lotnictwa w okresie do dnia 01 listopada 1950r., w tym działania w początkowym okresie wojny, działania strategiczne przeciwko infrastrukturze przemysłowej Korei Północnej czy pierwsze działania lotnictwa morskiego. W rozdziale II skupiono się na pierwszych operacjach lotnictwa ZSRR oraz udziale lotnictwa USA w odpieraniu ofensywy wojsk chińskich. Rozdział IV omawia operacje prowadzone przez lotnictwo od lipca 1951 do lipca 1953. Skupiono się na przedstawieniu działań w warunkach stabilizacji linii frontu, operacjach przeciwko systemowi transportowemu wojsk ludowych, działaniach nocnych czy działaniach prowadzonych przez lotnictwo pomocnicze, jak rozpoznawcze, transportowe czy działania śmigłowców. Do pracy dołączono liczne załączniki prezentujące między innymi - wykazy jednostek lotniczych, zestawienia zwycięstw powietrznych, dane statystyczne udziału lotnictwa.Pozycja Lotnictwo brytyjskie i niemieckie 1939-1945. Analiza porównawcza działań wojennych(2015-01-20) Jarosz, KrzysztofRozprawa doktorska podejmuje tematykę udziału Royal Air Force – sił lotniczych Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii, oraz Luftwaffe – sił lotniczych niemieckiej III Rzeszy, w trakcie II wojny światowej. Jest to opis ich udziału w konflikcie, a zwłaszcza analiza decyzji sztabów co do wizji, strategii i taktyki rozwoju i funkcjonowania lotnictwa. Praca zwraca uwagę nie tylko na przebieg poszczególnych operacji, zbadanie bilansu działań, czy ocenę skuteczności nalotów bombowych, ale także na decyzje sztabów co do kierunków działania i rozwoju lotnictwa, oraz przesłanek jakimi kierowali się dowódcy podejmując konkretne decyzje. Praca przedstawia zmagania RAF i Luftwaffe w ujęciu chronologicznym z podziałem na rywalizację poszczególnych rodzajów sił powietrznych, lotnictwa myśliwskiego, bombowego i morskiego, a także z uwzględnieniem operacji specjalnych, w których udział lotnictwa był znaczny. Tekst rozprawy podzielony jest na pięć rozdziałów, z których cztery pierwsze to krótki opis historii lotnictwa, oraz przedstawienie poszczególnych operacji i bitew z udziałem RAF i Luftwaffe w trakcie II wojny światowej. Ostatni rozdział, oraz zakończenie są syntezą wcześniejszych rozważań i stanowią podsumowanie całej pracy.Pozycja Powstanie i rozwój ośrodka lotniczego w Rzeszowie w latach 1946-2013 - przemysł, sport, nauka, edukacja.(Uniwersytet Rzeszowski, 2025-01-09) Dudek, MateuszW niniejszej pracy została nakreślona historia powstania rzeszowskiego ośrodka lotniczego, oraz jego rozwój w latach 1946 – 2013. Celem autora było ukazanie jak przebiegał rozwój lotnictwa w Rzeszowie na wielu płaszczyznach: sportu, przemysłu i edukacji. Ze względu na to w jaki sposób powstawał rzeszowski ośrodek lotniczy, wszystkie te płaszczyzny były ze sobą połączone. Budowa ośrodka lotniczego w Rzeszowie realizowana była po wojnie od podstaw, w mieście praktycznie bez żadnej historii lotniczej. Utworzenie Aeroklubu Rzeszowskiego dało mocny impuls wszystkim entuzjastom lotnictwa w Rzeszowie. Powstał on jako jeden z pierwszych w powojennej Polsce, na wiosnę 1946 r. Rozwój aeroklubu był dynamiczny, dzięki czemu przyciągał zdolną młodzież, która to w latach 70-tych, oraz 80-tych odnosiła olbrzymie sukcesy w zawodach międzynarodowych. Rozwijające się w latach 60-tych i 70-tych zakłady WSK PZL Rzeszów, spowodowały wzrost zapotrzebowania na wysoko wykwalifikowaną kadrę inżynierską, toteż z inicjatywy dyrektorskiej WSKPZL Rzeszów, powstała najpierw wieczorowa Szkoła Inżynierska, a następnie po latach Politechnika Rzeszowska. W latach 70-tych w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie kadr lotniczych, powstał w Rzeszowie Ośrodek Szkolenia Personelu Lotniczego, kształcący pilotów samolotów cywilnych, oraz pracowników obsługi naziemnej.