Przeglądanie według Temat "American Polonia"
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Na rzecz Polski i Polonii… Działalność Komitetu Narodów Ujarzmionych w Connecticut, Centralnego Biura Kongresu Polonii Amerykańskiej w Chicago oraz Wydziału Stanowego Kongresu Polonii Amerykańskiej w Connecticut w latach 1970-1990(Uniwersytet Rzeszowski, 2016-12-05) Szostak, KingaRozprawa prezentuje działalność ,,niepodległościową” środowiska polonijnego na przykładzie Komitetu Narodów Ujarzmionych oraz Wydziału Stanowego Kongresu Polonii Amerykańskiej w Connecticut z uwzględnieniem pracy Centralnego Biura Kongresu Polonii Amerykańskiej w Chicago. Celem rozprawy jest przedstawienie działalności wymienionych organizacji na rzecz Polski oraz Polonii w okresie od powstania Komitetu Narodów Ujarzmionych w Connecticut w 1960 r. do uznania faktu zmian politycznych w PRL przez Kongres Polonii w 1989. Podstawę przeprowadzonych rozważań stanowią materiały archiwalne przechowywane w Archiwum Polsko-Amerykańskim w Connecticut. Rozprawa składa się z trzech rozdziałów, wstępu, zakończenia, bibliografii oraz aneksu. Pierwszy z rozdziałów niniejszej pracy poświęcony jest Komitetowi Narodów Ujarzmionych w stanie Connecticut. W rozdziale drugim zaprezentowałam działalność propolską Centralnego Biura Kongresu Polonii Amerykańskiej w Chicago. Starałam się nakreślić wyznaczone przez Kongres Polonii zadania i ich realizację, aby móc odpowiedzieć na pytania dotyczące znaczenia i skuteczności organizacji w działalności na rzecz narodu polskiego. Rozdział trzeci poświęciłam działalności Wydziału Stanowego Kongresu Polonii Amerykańskiej z Connecticut na rzecz narodu polskiego.Pozycja Przeobrażenia w polskiej oświacie chicagowskiej na przełomie XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-06) Czop, EdytaHistoryczne korzenie współczesnego systemu polskich szkół w Chicago IL przypadają na lata 50. XX w. Od tego momentu zarówno placówki, jak i system nauczania przeszły wiele przekształceń, które pozwoliły na stworzenie sieci w pełni profesjonalnych szkół. Na przełomie XX i XXI w. szkoły te funkcjonowały w metropolii chicagowskiej i na jej przedmieściach. Ich oferta dydaktyczna obejmowała nie tylko naukę w zakresie podstawowym, ale i średnim. Uczniowie mieli możliwość otrzymania w nich specjalistycznego wsparcia, a także pracy w licznych kołach zainteresowań. Zatrudniona w nich kadra dzięki samodoskonaleniu i możliwości uczestnictwa w różnorodnych kursach metodycznych była coraz lepiej przygotowana do pracy z dziećmi, dla których polszczyzna nie jest pierwszym językiem komunikacji. Nauczyciele otrzymali wsparcie od profesjonalnych organizacji, które często sami tworzyli, ale i ze strony polskiej. Okres ponad półwiecza funkcjonowania szkół sobotnich charakteryzował rozwój oraz szukanie kompromisu między oczekiwaniami rodziców, potrzebami uczniów a realizacją podstawowego celu, czyli nauką języka i kultury polskiej .