Przeglądanie według Temat "ASD"
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja E-technologie w terapii funkcji motorycznych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023) Kałużny, Olga; Dawiduk, Paulina; Wieczorek, MartaOsoby z ASD (Autism Spectrum Disorders) lubią korzystać z technologii. Nowoczesne urządzenia technologiczne działają przewidywalnie i nie wyrażają emocji, co stanowi duży atut dla osób z ASD. Postanowiono ustalić potencjał i gotowość do wykorzystania e-technologii przez nauczycieli, terapeutów oraz rodziców w usprawnianiu osób z ASD. Sondaż diagnostyczny, narzędzie: kwestionariusz ankiety w formie on-line, 15 pytań. Osoby badane to 15 rodziców dzieci z ASD, 15 nauczycieli i 15 terapeutów pracujących z dziećmi z ASD. Respondenci posiadają wiedzę na temat nowoczesnych technologii wykorzystywanych w usprawnianiu osób z ASD, jednak większość z nich nie miała możliwości korzystania z omawianych udogodnień. W wyniku analizy ANOVA otrzymano nieistotny statystycznie efekt główny F (2,42)=1,58; p=0,22, η2=0,07, który wskazuje, że średnie poziomy uznania potencjału wykorzystania e-technologii w pracy z osobami z ASD nie różnicują badanych w zależności od pełnionej roli. Otrzymano nieistotny statystycznie efekt główny F (2,42)=0,45; p=0,63, η2=0,02, który wskazuje, że średnia gotowość wykorzystania e-technologii w pracy z osobami z ASD nie różnicuje badanych w zależności od pełnionej roli. Nauczyciele, terapeuci i rodzice dostrzegają potencjał i wykazują gotowość wykorzystania e-technologii w usprawnianiu osób z ASD. E-technologie nie są jeszcze powszechnie wprowadzane do programów terapii osób z ASD.Pozycja Transcranial magnetic stimulation as a new therapeutical approach in autism spectrum disorders and attention deficit hyperactivity disorder – a review(Publishing Office of the University of Rzeszow, 2023-03) Savino, Rosa; Polito, Anna N.; Ventriglio, Antonio; Bellomo, Antonello; Moscatelli, Fiorenzo; Polito, Rita; Valenzano, Anna A.; Messina, Giovanni; Cibelli, GiuseppeIntroduction and aim. Autism spectrum disorders (ASD) and attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) neurobiology reveals a complex picture of altered excitation-inhibition balance, aberrant neuronal and neurotransmitter activity, and network disorganization that could be addressed through repetitive transcranial magnetic stimulation (TMS). In this paper, we provide a narrative review of the most recent literature on the use of TMS to treat patients with ASD and ADHD. Material and methods. Literature search from 2018 up to November 2022 has been conducted on PubMed database. Keywords reflected diagnoses and treatment modalities of interest. Analysis of the literature. Eleven clinical trials regarding the use of TMS as a therapeutic tool in ASD, and seven studies (of which 3 are case reports) for ADHD have been reported. The dorsolateral prefrontal cortex (DLPFC) is the most frequent area stimulated. Heterogeneity in stimulation parameters, patient age, and outcome measures limited the interpretation of findings. Conclusion. TMS as a therapeutic tool for neurodevelopmental disorders is still in its infancy. To define the real efficacy of TMS, future studies must be randomized, sham-controlled, and double-blind, and should include a larger sample with adequate inclusion/exclusion criteria, and longitudinal follow-up.