Polish Journal for Sustainable Development T. 26 cz. 2 (2022)
URI dla tej Kolekcjihttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/8600
Przeglądaj
Przeglądanie Polish Journal for Sustainable Development T. 26 cz. 2 (2022) według Data wydania
Aktualnie wyświetlane 1 - 9 z 9
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Innowacyjne praktyki zrównoważonego rozwoju w logistyce(Uniwersytet Rzeszowski: Południowo-Wschodni Oddział Polskiego Towarzystwa Inżynierii Ekologicznej z siedzibą w Rzeszowie, 2022-12) Zapałowska, AnitaZmiana zachowań konsumenckich rewolucjonizuje logistykę, która jest kluczową częścią biznesu we współczesnym świecie. Wzrost zysków, wejście na nowe rynki, zwiększenie skali działalności – to już nie jedyne mierniki sukcesu przedsiębiorstw. Równie istotne okazuje się ograniczanie wpływu na środowisko, współpraca ze społecznością oraz dbałość o pracowników. Rozwój technologii sprawia, że część procesów odbywa się w sposób niemal całkowicie zautomatyzowany. Bez inwestowania w automatyzację i robotyzację firmy przestaną być konkurencyjne. Celem artykułu jest przedstawienie wybranych innowacyjnych praktyk w logistyce w aspekcie zrównoważonego rozwoju.Pozycja Samochody wycofane z eksploatacji – kluczowe zagadnienia związane z systemem recyklingu(Uniwersytet Rzeszowski: Południowo-Wschodni Oddział Polskiego Towarzystwa Inżynierii Ekologicznej z siedzibą w Rzeszowie, 2022-12) Kubiak, TeresaW artykule przedstawiono problemy związane z samochodami wycofywanymi z eksploatacji, strukturę wiekową parku samochodowego w krajach Unii Europejskiej i w Polsce, oraz prognozy w tym zakresie na kolejne lata. Gwałtowny wzrost liczby samochodów wprowadza konieczność racjonalnej gospodarki odpadami pochodzącymi z ich eksploatacji i złomowania pojazdów. Obecna struktura wiekowa krajowego parku, w której znaczną część stanowią pojazdy stare i wyeksploatowane, przyczynia się do stałego wzrostu łącznej masy odpadów samochodowych.Pozycja Poziom świadomości społecznej mieszkańców województwa podkarpackiego na temat „Food Miles”(Uniwersytet Rzeszowski: Południowo-Wschodni Oddział Polskiego Towarzystwa Inżynierii Ekologicznej z siedzibą w Rzeszowie, 2022-12) Królikowski, Marcin; Fiedur, Marcin; Jarecki, WacławCelem przeprowadzonego w 2022 r. badania ankietowego była analiza wiedzy respondentów na temat znajomości zasad „Food Miles” i wdrażania zrównoważonych decyzji konsumenckich. Wykazano, że większość ankietowanych jest świadoma jaki wpływ na środowisko przyrodnicze ma odległość jaką pokonuje żywność od producenta do konsumenta. Respondenci na ogół znali zalety lokalnej żywności, sposoby jej przetwórstwa i pakowania oraz koszty ekonomiczne produkcji. Jak informuje wielu autorów, dystans jaki musi pokonać żywność zanim trafi z miejsca wytworzenia na talerz, wynosi nawet 1500 mil. Transport podnosi zatem cenę wyrobu a dodatkowo zwiększa emisję gazów cieplarnianych do atmosfery. Promowanie koncepcji mil żywieniowych powinno skłonić konsumentów do wybierania lokalnych produktów, co obok pozytywnych aspektów społecznych, skróci łańcuch logistyczny, a także zmniejszy negatywny wpływu transportu żywności na środowisko.Pozycja Development of renewable energy sources investments in the context of spatial order And their impact on the landscape(Uniwersytet Rzeszowski: Południowo-Wschodni Oddział Polskiego Towarzystwa Inżynierii Ekologicznej z siedzibą w Rzeszowie, 2022-12) Pelczar, Szymon; Śliwka, MałgorzataAlthough installations to convert renewable energy sources into electricity respond to the challenges of sustainable development, their operation is not without their impact on the environment. The landscape is one of environment components on which renewable energy sources (RES) infrastructure effects. The article presents a possible location for investments in wind and photovoltaic power plants based on legal requirements. The areas in which they are most frequently carried out are also mentioned. It was indicated how the infrastructure of photovoltaic and wind power plants affects spatial order and landscape.Pozycja Ziarno owsa (Avena sativa l) i możliwości jego wykorzystania jako alternatywnego źródła energii(Uniwersytet Rzeszowski: Południowo-Wschodni Oddział Polskiego Towarzystwa Inżynierii Ekologicznej z siedzibą w Rzeszowie, 2022-12) Tobiasz-Salach, RenataWykorzystywanie odnawialnych źródeł energii przynosi duże korzyści. Zainteresowanie biomasą jest coraz większe, ponieważ energetyka konwencjonalna znacząco obciąża środowisko naturalne, a zasoby paliw ko-palnych szybko maleją. Nadwyżki ziarna zbóż lub ziarna niespełniającego wymagań jakościowych można wykorzystać do produkcji energii. Z tego powodu, za cel pracy przyjęto przeprowadzenie badań i ocenę wykorzystania ziarna owsa oplewionego i nieoplewionego na cele energetyczne. Analizowano wartość opałową ziarna i zawartość w nim popiołu. Na podstawie przeprowadzonych badań wykazano, że formy nieoplewione owsa w porównaniu z formami oplewionymi charakteryzują się korzystniejszymi cechami opałowymi. Posiadają więcej tłuszczu i mniej popiołu w ziarnie. Z pośród analizowanych odmian do celów energetycznych nadają się odmiany Polar i Bingo (formy nieoplewione owsa) oraz Krezus (forma oplewiona).Pozycja Obiekty dystrybucji paliw – HRS(Uniwersytet Rzeszowski: Południowo-Wschodni Oddział Polskiego Towarzystwa Inżynierii Ekologicznej z siedzibą w Rzeszowie, 2022-12) Kamiński, Arkadiusz; Jakóbiec, Janusz; Kulczycki, Andrzej; Pusz, Agnieszka; Szałek, AndrzejStrategia Komisji Europejskiej w osiągnięciu neutralności klimatycznej do 2050 r., wpłynie na zmniejszenie zużycia paliw kopalnych oraz poprawę jakości powietrza, zwłaszcza w miastach. Jednym ze sposobów osiągania tego celu jest dekarbonizacja gospodarki, w tym sektora transportu, który jest kluczowym dla przedsiębiorstw w globalnych łańcuchach dostaw. Eksperci uważają, że wodór zero i nisko emisyjny stosowany w pojazdach elektrycznych z wodorowymi ogniwami paliwowymi jest kluczem w realizacji tego wyzwania, w transporcie osobowym i ciężkim (ang. heavy duty) obejmującym transport lądowy, morski oraz powietrzny. Jednak, żeby wodór stał się paliwem powszechnie używanym w transporcie, konieczny jest rozwój niezbędnej infrastruktury i właściwe regulacje prawne. W pracy przedstawiono genezę powstawania obiektów dystrybucji paliwa wodorowego – HRS, kluczowe aspekty jego wprowadzania na świecie, w Europie oraz w Polsce. Przeanalizowano dane koncernów zajmujących się dystrybucją tego rodzaju paliwa, które chcą osiągnąć neutralność klimatyczną, a jednocześnie muszą zapewnić paliwa transportowe dla odbiorców. Stwierdzono, że transformacja energetyczna oraz rodzaj stosowanych nośników energii i paliw silnikowych napędzających pojazdy samochodowe, wymagają zmiany i ewolucji obiektów dystrybucji paliw.Pozycja Zielono – niebieska infrastruktura w środowisku miejskim na przykładzie Krakowa(Uniwersytet Rzeszowski: Południowo-Wschodni Oddział Polskiego Towarzystwa Inżynierii Ekologicznej z siedzibą w Rzeszowie , 2022-12) Ciapa, Sara; Śliwka, MałgorzataZastosowanie elementów zielono - niebieskiej infrastruktury w tkance miasta staje się rozwiązaniem coraz bardziej popularnym. Przyczyną takich działań, jest jej „wielozadaniowość”, czyli możliwość rozwiązania wielu problemów, z którymi muszą mierzyć się intensywnie rozwijające się miasta. W artykule omówiono możliwości, jakie daje zastosowanie elementów zielono - niebieskiej infrastruktury w mieście i jej korzystny wpływ na środowisko obszarów zurbanizowanych. Ponadto omówiono koncepcje urbanistycznego rozwoju Krakowa zawarte w aktualnych dokumentach planistycznych, które dotyczą zapobiegania zmianom klimatu w mieście. Wykonano także inwentaryzację tego typu inwestycji zrealizowanych w mieście i przeprowadzono badanie ankietowe wśród mieszkańców Krakowa. Badanie dotyczyło świadomości istnienia i świadomego korzystania z obszarów zielonych i wodnych.Pozycja Ekologiczne i etyczno-religijne aspekty konsumpcji mięsa(Uniwersytet Rzeszowski: Południowo-Wschodni Oddział Polskiego Towarzystwa Inżynierii Ekologicznej z siedzibą w Rzeszowie, 2022-12) Mroczek, Karolina; Ptasiuk, Weronika; Mroczek, Janusz R.Wśród produktów spożywczych pochodzenia zwierzęcego najwięcej kontrowersji budzi mięso. Przez stulecia jedzenie mięsa było oznaką dobrobytu i wysokiego statusu społecznego. Dzięki wysokiej zawartości białka o korzystnym dla organizmu człowieka profilu aminokwasowym, mięso podobnie jak mleko i jaja, odgrywa ważną rolę w gospodarce żywnościowej. Światowy rozwój gospodarczy prowadzi do wzrostu zamożności społeczeństw i zwiększenia popytu na żywność, w tym na mięso. Konieczność zaspokojenia popytu na białko pochodzenia zwierzęcego jest czynnikiem napędzającym intensyfikację produkcji zwierzęcej, co w konsekwencji prowadzi do zwiększenia presji środowiskowej. Niezrównoważona konsumpcja mięsa stwarza także wątpliwości natury etycznej.Pozycja Edukacja ekologiczna jako element gospodarki odpadami(Uniwersytet Rzeszowski: Południowo-Wschodni Oddział Polskiego Towarzystwa Inżynierii Ekologicznej z siedzibą w Rzeszowie, 2022-12) Gurak, Kinga; Słysz, KamilaKorzystając z badania ankietowego przeprowadzonego przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska w roku 2020, wykazano dużą kompetencję Polaków w obszarze segregowania odpadów. W opracowaniu opisano własne działania edukacyjne dające szanse na dalsze podniesienie tych umiejętności wśród dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych.