Edukacja – Technika – Informatyka nr 1(15)2016
URI dla tej Kolekcji
Przeglądaj
Przeglądanie Edukacja – Technika – Informatyka nr 1(15)2016 według Data wydania
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 37
Wyniki na stronie
Opcje sortowania
- PozycjaCo czwarty Polak nie korzysta z internetu – społeczny kontekst wykluczenia – wybrane problemy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Orłowska, MałgorzataWydawałoby się, że posługiwanie się komputerem i dostęp do internetu w dzisiejszej Polce jest powszechny. Tymczasem badania (na dużych próbach) przeczą tej obiegowej opinii. Niniejszy artykuł przedstawia powyższy problem, który w świetle prezentowanego materiału badawczego jest istotny społecznie.
- PozycjaVectorial directions of the teaching activity in the period of Second Academical Revolution(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Terentieva, NataliiaThe paper presents the main trends associated with so-called human factor inherent in higher education during the Second Academic Revolution. Been defined and characterized the changing lecture role, the specific teaching of this period. Author presents the positive and negative aspects of teaching, including the diversification and specialization of activity due to changes in student population, reducing the quality of the learning and teaching activities, migration, increased responsibility and accountability of teachers, etc.
- PozycjaMožnosti využitia prostriedkov virtuálneho sveta vo vzdelávaní(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Pšenáková, Ildikó; Baganj, IgorČlánok sa zaoberá možnosťami využitia virtuálneho prostredia vo vzdelávaní.
- PozycjaVýučba robotiky pomocou lego MINDSTORMS NXT(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Takáč, OndrejRobotika je v súčasnosti neodmysliteľnou súčasťou nášho života aj keď si to na prvý pohľad ani neuvedomujeme. Stretávame sa s ňou už nielen v oblastiach zábavy a špičkových technológií´, ale aj v oblasti ochrany majetku, navigácie, regulácie a pod. V našom príspevku sa pokúsime podať trochu špecifickejší pohľad na problematiku s cieľom priblížiť prácu v ikonickom programovacom jazyku ale s podporou konštánt, premenných a špeciálnych matematických funkcií. V tradičnom programovaní toto sú tie oblasti, ktoré sú jej neodmysliteľnou súčasťou.
- PozycjaTIK a współczesna szkoła – czyli jak skutecznie korzystać z technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie kształcenia?(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Banasik, AgataNowe technologie są istotnym elementem funkcjonowania jednostki w XXI w. Ich gwałtowny rozwój i wszechobecność przyczyniły sią do nieodwracalnych zmian na wielu płaszczyznach współczesnego życia. Znajdują one również zastosowanie w procesie kształcenia, który w dobie powszechnej cyfryzacji przechodzi swoistą transformację. Celem podjętych rozważań jest pokazanie zasadności wdrażania TIK do procesu uczenia się i nauczania. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na omówienie modelu SAMR, który prezentuje poziomy wykorzystywania nowych technologii w edukacji.
- PozycjaDve metódy výpočtu súčtu nekonečného číselného radu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Strečko, VladimírČlánok je ukážkou prezentácie dvoch metód výpočtu súčtu vybraných nekonečných číselných radov. Historické poznámky sú jednou z foriem motivácie matematickej činnosti. Matematicko-pedagogický proces má motivovať študentov aj touto formou. Slávny Cicero sa preslávil o.i. citátom: “Historia est Magistra Vitae” Príspevok je pohľadom do 14. storočia, konkrétne stredobodom pozornosti je matematik Mikuláš Oresme, ktorý o. i. dokázal počítať súčty nekonečných číselných radov názornou metódou. Tento spôsob výpočtu bol veľmi obmedzený. Druhý spôsob výpočtu tkvie v aplikácii aparátu vyššej matematiky, ktorá sa rodí v 17. storočí. No uvedené súčty sa efektívne počítajú až o dve storočia neskôr, lebo až v 19. storočí matematika prekonáva svoju druhú krízu, do ktorej sa v 18. storočí dostala.
- PozycjaInteraktívna tabuľa vo vzdelávaní budúcich pedagógov(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Pšenáková, Ildikó; Horváth, Roman; Szabó, TiborČlánok sa zaoberá možnosťami využitia interaktívnej tabule vo vzdelávaní budúcich pedagógov, v ktorom sa osobitný dôraz kladie na správnu tvorbu interaktívnych materiálov. Zároveň prináša niektoré výsledky dotazníkového prieskumu, v ktorom zisťujeme súčasný stav využívania interaktívnych tabúľ na školách.
- PozycjaMiddle Transnistria in structure national ecological network of Ukraine: state and prospects of development(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Mudrak, Olexandr; Mudrak, Galina; Bryndak, ТetianaThe paper analyzes the structure of the Middle Transnistria national ecological network. The scheme of regional ecological network with the release of its structural elements. Showing prospects of development by 2020.
- PozycjaKompetencje diagnostów samochodowych w koneksji do zmian konstrukcyjnych pojazdów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Wojsa, MarekArtykuł przedstawia wyniki badań wskazujące na poziom i rozwój umiejętności diagnostów samochodowych. Zaprezentowane wyniki obejmują zadanie zawodowe: diagnozowanie instalacji elektrycznej i wyposażenia elektrycznego w pojeździe. Realizacja tego zadania jest najbardziej związana ze zmianami konstrukcyjnymi pojazdów, które dokonują się poprzez zastosowanie systemów elektronicznych w układach lub sterowaniu układami samochodów.
- PozycjaThe motivation for the introduction of the environmental management of the higher education institution(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Sofolov, Denys; Drobot, NataliiaIt has been studied the experience and theoretically proved the need to develop an environmental management system and environmental policy implementation institution of higher education in the context of globalization of higher education for sustainable development.
- PozycjaNormalizacyjne aspekty w budowaniu społeczeństwa cyfrowego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Krawiec, JerzyPrzedstawiono znaczenie procesu normalizacji w ramach budowy społeczeństwa cyfrowego. Wskazano na rolę norm w ramach agendy cyfrowej mających szczególne znaczenie w obszarach interoperacyjności, cyberbezpieczeństwa oraz umiejętności informatycznych.
- PozycjaPoczucie samotności a poziom uzależnienia od internetu wśród adolescentów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Rębisz, Sławomir; Sikora, Ilona; Smoleń-Rębisz, KatarzynaAutorzy niniejszego artykułu postawili sobie za cel zweryfikowanie hipotezy uwzględniającej istnienie statystycznego związku (korelacji) pomiędzy poczuciem samotności a uzależnieniem od internetu wśród adolescentów. Do przeprowadzenia badań wykorzystano kwestionariusz ankiety zawierający polskie adaptacje dwóch narzędzi: Skali Poczucia Samotności de Jong Gierveld oraz Testu Problematycznego Używania Internetu. Wyniki badań własnych potwierdziły występowanie statystycznie istotnej dwustronnej dodatniej zależności pomiędzy zmiennymi, tzn. im poziom uzależnienia od internetu jest wyższy wśród respondentów, tym częściej i mocniej pojawiało się u nich poczucie samotności, i na odwrót.
- PozycjaSystem principles of implementation the effective social and environmental monitoring in Ukraine(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Nagorniuk, Oksana; Ridei, Nataliia; She, Olga; Bogucki, YuriyThe analysis of the basic principles of environmental monitoring and executive functions authorities of environmental monitoring system was made. The method of improvement the ecological environment monitoring by means of social and environmental monitoring was proposed.
- PozycjaStatystyczna analiza awarii pojazdów samochodowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Rumianowski, RomanOpracowanie prezentuje zastosowanie rozkładu Weibulla do analizowania częstości występowania awarii w używanych samochodach osobowych. W artykule prezentowane są przykłady dystrybuanty rozkładu awaryjności dla kilku wybranych modeli samochodów.
- PozycjaWykorzystanie teleinformatyki w procesie nauczania w inicjatywach odnoszących się do Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Biel, WojciechArtykuł jest próbą ukazania teleinformatyki w aspekcie inicjatyw ministerialnych mających wpływ na proces nauczania, w którym wykorzystujemy przygotowanie projektowe. Jedną z najważniejszych kwestii dla nauczyciela w procesie nauczania jest podniesienie umiejętności i wiedzy wychowanków. Odpowiednio zaplanowany proces dydaktyczny oparty na metodach projektowych może znacząco poprawić wyniki uczniów na egzaminach zawodowych. Publikacja opisuje charakterystykę definicyjną teleinformatyki w nawiązaniu do inicjatyw Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, następnie ukazuje przegląd projektów teleinformatycznych w nawiązaniu do procesu nauczania. Zostały również przedstawione szczegółowo dwa projekty naukowe jako modelowe przykłady zaawansowania teleinformatycznego uczniów. Zrozumienie odpowiedniego sposobu kreowania procesu dydaktycznego na podstawie adekwatnego wykorzystania projektów teleinformatycznych może mieć niebagatelny wpływ na przyrost motywacji naukowej wśród uczniów.
- PozycjaStacje kontroli pojazdów w szkołach zawodowych kształcących młodzież dla branży motoryzacyjnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Wojsa, MarekArtykuł przedstawia rolę stacji kontroli pojazdów w szkole zawodowej, w której młodzież przygotowuje się do pracy w branży motoryzacyjnej. Tego rodzaju podmioty jak stacje kontroli pojazdów są istotnym elementem zewnętrznym i wewnętrznym szkoły. Są naturalnym środowiskiem pracy, w którym kształcąca się młodzież nabywa umiejętności związane z diagnozą samochodu. Jednocześnie też zapoznaje się ze specyfiką zawodu diagnosty uprawnionego do badań technicznych.
- PozycjaThe proposal of complex safety analysis for development of dynamical systems(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Štrbo, Milan; Stoffová, VeronikaThe aim of the article is to propose a complex methodology for implementing a safety analysis of dynamical systems. The safety analysis is performed in the process of control system development, especially aiming at safety-critical processes of system operation. The methodology was divided into seven basic steps. The individual steps of the methodology are carried out in a hierarchical sequence. The step “Preliminary Hazard Analysis” consists of the PHI and PHA methods. Further, roles of individual methodology steps are detailed. In the second part of the article, the principle of safety-critical process monitoring based on models is.
- PozycjaSkuteczność kształcenia akademickiego w formule e-learningu. Wybrane aspekty(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Ordon, Urszula; Sołtysiak, WiolettaW artykule skupiono się na skuteczności kształcenia akademickiego w formie e-learningu, reprezentowanego przez umiejętności w zakresie nowoczesnych technik komunikacyjno-informatycznych (ICT) lub technik informatycznych (IT). W tym celu dokonano przeglądu literatury oraz przeprowadzono badania ankietowe. Pozytywnie zweryfikowano tezę, iż kształcenie w formule e-learningu skutecznie oddziałuje na podniesienie kompetencji informatycznych studenta.
- PozycjaEfektywność wykorzystywania elektronicznego systemu zarządzania szkołą – sprawozdanie z badań(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Tuczyński, KrystianW artykule przedstawiono wyniki badań z zakresu efektywności wykorzystywania elektronicznego systemu zarządzania szkołą, które zrealizowane zostały w ramach pracy magisterskiej. Głównym celem badawczym było określenie zmian, jakie zachodzą pod wpływem wykorzystywania dzienników elektronicznych w szkolnictwie.
- PozycjaAz iskolakezdés problémaköre(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Strédl, TeréziaHatéves korral az iskolakezdés nem mindig tudja biztosítani az iskolaalkalmasságot, mivel a gyerekek különböző érettséggel érkeznek. A tanulmány célja elemezni az alkalmatlanság okait, valamint javaslatokkal érvelni a megoldás érdekében.