Edukacja – Technika – Informatyka nr 1(15)2016
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/1649
Przeglądaj
Przeglądanie Edukacja – Technika – Informatyka nr 1(15)2016 według Data wydania
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 37
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja The motivation for the introduction of the environmental management of the higher education institution(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Sofolov, Denys; Drobot, NataliiaIt has been studied the experience and theoretically proved the need to develop an environmental management system and environmental policy implementation institution of higher education in the context of globalization of higher education for sustainable development.Pozycja Skuteczność kształcenia akademickiego w formule e-learningu. Wybrane aspekty(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Ordon, Urszula; Sołtysiak, WiolettaW artykule skupiono się na skuteczności kształcenia akademickiego w formie e-learningu, reprezentowanego przez umiejętności w zakresie nowoczesnych technik komunikacyjno-informatycznych (ICT) lub technik informatycznych (IT). W tym celu dokonano przeglądu literatury oraz przeprowadzono badania ankietowe. Pozytywnie zweryfikowano tezę, iż kształcenie w formule e-learningu skutecznie oddziałuje na podniesienie kompetencji informatycznych studenta.Pozycja Konkurencyjność technologii odnawialnych źródeł energii(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Sobczyk, Wiktoria; Baran, TomaszW artykule porównano konkurencyjność poszczególnych technologii odnawialnych źródeł energii, biorąc pod uwagę zrównoważenie czynników środowiskowych, bezpieczeństwa energetycznego i aspektu ekonomicznego. Podkreślono znaczenie prognozowania kosztów energetyki. Stwierdzono, że fotowoltaika pochłania najwyższe koszty inwestycyjne, a najmniej kosztów wymaga rozwój farm wiatrowych lądowych i morskich oraz pozyskiwanie biogazu wysypiskowego.Pozycja System principles of implementation the effective social and environmental monitoring in Ukraine(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Nagorniuk, Oksana; Ridei, Nataliia; She, Olga; Bogucki, YuriyThe analysis of the basic principles of environmental monitoring and executive functions authorities of environmental monitoring system was made. The method of improvement the ecological environment monitoring by means of social and environmental monitoring was proposed.Pozycja Stacje kontroli pojazdów w szkołach zawodowych kształcących młodzież dla branży motoryzacyjnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Wojsa, MarekArtykuł przedstawia rolę stacji kontroli pojazdów w szkole zawodowej, w której młodzież przygotowuje się do pracy w branży motoryzacyjnej. Tego rodzaju podmioty jak stacje kontroli pojazdów są istotnym elementem zewnętrznym i wewnętrznym szkoły. Są naturalnym środowiskiem pracy, w którym kształcąca się młodzież nabywa umiejętności związane z diagnozą samochodu. Jednocześnie też zapoznaje się ze specyfiką zawodu diagnosty uprawnionego do badań technicznych.Pozycja Normalizacyjne aspekty w budowaniu społeczeństwa cyfrowego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Krawiec, JerzyPrzedstawiono znaczenie procesu normalizacji w ramach budowy społeczeństwa cyfrowego. Wskazano na rolę norm w ramach agendy cyfrowej mających szczególne znaczenie w obszarach interoperacyjności, cyberbezpieczeństwa oraz umiejętności informatycznych.Pozycja Statystyczna analiza awarii pojazdów samochodowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Rumianowski, RomanOpracowanie prezentuje zastosowanie rozkładu Weibulla do analizowania częstości występowania awarii w używanych samochodach osobowych. W artykule prezentowane są przykłady dystrybuanty rozkładu awaryjności dla kilku wybranych modeli samochodów.Pozycja Wykorzystanie teleinformatyki w procesie nauczania w inicjatywach odnoszących się do Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Biel, WojciechArtykuł jest próbą ukazania teleinformatyki w aspekcie inicjatyw ministerialnych mających wpływ na proces nauczania, w którym wykorzystujemy przygotowanie projektowe. Jedną z najważniejszych kwestii dla nauczyciela w procesie nauczania jest podniesienie umiejętności i wiedzy wychowanków. Odpowiednio zaplanowany proces dydaktyczny oparty na metodach projektowych może znacząco poprawić wyniki uczniów na egzaminach zawodowych. Publikacja opisuje charakterystykę definicyjną teleinformatyki w nawiązaniu do inicjatyw Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, następnie ukazuje przegląd projektów teleinformatycznych w nawiązaniu do procesu nauczania. Zostały również przedstawione szczegółowo dwa projekty naukowe jako modelowe przykłady zaawansowania teleinformatycznego uczniów. Zrozumienie odpowiedniego sposobu kreowania procesu dydaktycznego na podstawie adekwatnego wykorzystania projektów teleinformatycznych może mieć niebagatelny wpływ na przyrost motywacji naukowej wśród uczniów.Pozycja Co czwarty Polak nie korzysta z internetu – społeczny kontekst wykluczenia – wybrane problemy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Orłowska, MałgorzataWydawałoby się, że posługiwanie się komputerem i dostęp do internetu w dzisiejszej Polce jest powszechny. Tymczasem badania (na dużych próbach) przeczą tej obiegowej opinii. Niniejszy artykuł przedstawia powyższy problem, który w świetle prezentowanego materiału badawczego jest istotny społecznie.Pozycja Vectorial directions of the teaching activity in the period of Second Academical Revolution(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Terentieva, NataliiaThe paper presents the main trends associated with so-called human factor inherent in higher education during the Second Academic Revolution. Been defined and characterized the changing lecture role, the specific teaching of this period. Author presents the positive and negative aspects of teaching, including the diversification and specialization of activity due to changes in student population, reducing the quality of the learning and teaching activities, migration, increased responsibility and accountability of teachers, etc.Pozycja Možnosti využitia prostriedkov virtuálneho sveta vo vzdelávaní(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Pšenáková, Ildikó; Baganj, IgorČlánok sa zaoberá možnosťami využitia virtuálneho prostredia vo vzdelávaní.Pozycja TIK a współczesna szkoła – czyli jak skutecznie korzystać z technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie kształcenia?(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Banasik, AgataNowe technologie są istotnym elementem funkcjonowania jednostki w XXI w. Ich gwałtowny rozwój i wszechobecność przyczyniły sią do nieodwracalnych zmian na wielu płaszczyznach współczesnego życia. Znajdują one również zastosowanie w procesie kształcenia, który w dobie powszechnej cyfryzacji przechodzi swoistą transformację. Celem podjętych rozważań jest pokazanie zasadności wdrażania TIK do procesu uczenia się i nauczania. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na omówienie modelu SAMR, który prezentuje poziomy wykorzystywania nowych technologii w edukacji.Pozycja Use of the brainstorm method in the innovation laboratory (i-lab)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Koziorowska, Anna; Długosz, AgnieszkaThe condition for the success of the sessions carried out in i-Lab (innovation laboratory) is to create free and unfettered atmosphere, inspiring to invent the greatest number of ideas. For this purpose, innovation laboratory uses brainstorming method of collaborative search for solutions. Each participant of the session can anonymously report a lot of the strangest ideas that are not immediately evaluated by others. Deferred evaluation is to encourage everyone to freely and unconventional thinking.Pozycja Dve metódy výpočtu súčtu nekonečného číselného radu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Strečko, VladimírČlánok je ukážkou prezentácie dvoch metód výpočtu súčtu vybraných nekonečných číselných radov. Historické poznámky sú jednou z foriem motivácie matematickej činnosti. Matematicko-pedagogický proces má motivovať študentov aj touto formou. Slávny Cicero sa preslávil o.i. citátom: “Historia est Magistra Vitae” Príspevok je pohľadom do 14. storočia, konkrétne stredobodom pozornosti je matematik Mikuláš Oresme, ktorý o. i. dokázal počítať súčty nekonečných číselných radov názornou metódou. Tento spôsob výpočtu bol veľmi obmedzený. Druhý spôsob výpočtu tkvie v aplikácii aparátu vyššej matematiky, ktorá sa rodí v 17. storočí. No uvedené súčty sa efektívne počítajú až o dve storočia neskôr, lebo až v 19. storočí matematika prekonáva svoju druhú krízu, do ktorej sa v 18. storočí dostala.Pozycja A médiatudatossággal kapcsolatos nevelés iskolai gyakorlata – dokumentumelemzés(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Herzog, CsillaA digitális kompetencia a magyar oktatásban is a kulcskompetenciák közé tartozik. Jelen tanulmány a dokumentumelemzés módszerével vizsgálja meg azokat az iskolai írásos dokumentációkat, amelyek a médiatudatossággal kapcsolatosak. A megvizsgált írásos iskolai dokumentumok és fejlesztési tervek alapján igazoltuk, hogy a jól átgondolt és megtervezett tanórai, és tanórán kívüli médiaoktatással nagyon különböző kereszttantervi területeteket vagyunk képesek lefedni, és ezáltal biztosítani a széles körű nevelési célokat.Pozycja Interaktívna tabuľa vo vzdelávaní budúcich pedagógov(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Pšenáková, Ildikó; Horváth, Roman; Szabó, TiborČlánok sa zaoberá možnosťami využitia interaktívnej tabule vo vzdelávaní budúcich pedagógov, v ktorom sa osobitný dôraz kladie na správnu tvorbu interaktívnych materiálov. Zároveň prináša niektoré výsledky dotazníkového prieskumu, v ktorom zisťujeme súčasný stav využívania interaktívnych tabúľ na školách.Pozycja Badanie możliwości edukacyjnych rozszerzonej rzeczywistości – sprawozdanie z badań(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Warchoł, TomaszW artykule przedstawiono wyniki badań preferencji nauczycieli i studentów w zakresie możliwości rozszerzonej rzeczywistości. Przedstawione zagadnienie ukazuje potrzebę współczesnego społeczeństwa na wdrażanie nowych technologii do procesu dydaktycznego.Pozycja Evaluation of manufacturing specification of antifungal vaccines(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Nedosekov, Vitaly; Martynyuk, Oleksandr; Stetsiura, LesyaIn this article are presented the algorithm of manufacture vaccines against dermatomycoses carnivores based on original research stages manufacture of vaccines. Shown biotechnological aspects of selection isolates the study of immunological properties of strains of dermatophytes, ways to optimize cultivation conditions and methods of working hours of raw material. The basic stages of biotechnology development inactivated vaccines against dermatomycoses dogs and cats, for example vaccines „Funhikanifel” inactivated associated against dermatomycoses dogs and cats. The authors have developed technological regulation manufacture of vaccines against dermatomycoses, allowing for high immunogenic properties and the harmlessness for immunization of dogs, cats and laboratory animals. In the article focuses on the selection of isolates of dermatophytes on morphological features that will continue to be crucial in the production of highly effective vaccine. Experimentally, the possibility of a vaccine using domestic raw materials, which has priority from the standpoint of national biosafety.Pozycja Výučba robotiky pomocou lego MINDSTORMS NXT(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Takáč, OndrejRobotika je v súčasnosti neodmysliteľnou súčasťou nášho života aj keď si to na prvý pohľad ani neuvedomujeme. Stretávame sa s ňou už nielen v oblastiach zábavy a špičkových technológií´, ale aj v oblasti ochrany majetku, navigácie, regulácie a pod. V našom príspevku sa pokúsime podať trochu špecifickejší pohľad na problematiku s cieľom priblížiť prácu v ikonickom programovacom jazyku ale s podporou konštánt, premenných a špeciálnych matematických funkcií. V tradičnom programovaní toto sú tie oblasti, ktoré sú jej neodmysliteľnou súčasťou.Pozycja Didaktika informatiky v príprave budúcich učiteľov informatiky a informačnej výchovy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Stoffová, VeronikaCieľom štúdie je definovať didaktiku informatiky ako odborovú didaktiku a didaktiku programovania ako predmetovú didaktiku v príprave učiteľov informatiky.