Dydaktyka Informatyki T. 15 (2020)
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/5828
Przeglądaj
Przeglądanie Dydaktyka Informatyki T. 15 (2020) według Data wydania
Aktualnie wyświetlane 1 - 12 z 12
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Życie SMART – ma swoją cenę(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Piecuch, AleksanderGlobalna cyfryzacja zmieniła sposoby funkcjonowania społeczeństw, ale przede wszystkim zmieniła relacje międzyludzkie. Możliwości, które pojawiły się wraz z rozwojem IT, z jednej strony stały się ważnym przyczynkiem dla rozwoju gospodarczego i społecznego, z drugiej zaczęły gwałtownie wkraczać w sferę prywatną. Mnogość dostępnych darmowych aplikacji na urządzenia stacjonarne i mobilne otworzyła przy okazji nowe możliwości dla gigantów branży IT. Oferta, jaką składają użytkownikom swoich wyrobów, teoretycznie jest darmowa, jednak rzeczywistość wskazuje na inne praktyki. Za udostępnione nam udogodnienia płacimy utratą własnej prywatności.Pozycja Techniki grafiki komputerowej w reklamie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Iskierka, IwonaPraca dotyczy możliwości wykorzystania technik grafiki komputerowej w przekazie reklamowym. Przedstawiono zagadnienia związane z grafiką komputerową i tworzeniem reklamowych projektów graficznych. Omówiono wybrane zasady projektowania graficznego. Zwrócono uwagę na aspekty prawne związane z funkcjonowaniem elementów reklamowych i znaków towarowych.Pozycja Modelowanie trójwymiarowe(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Molga, Agnieszka; Płachta, MikołajW pracy przedstawiono wybrane problemy dotyczące grafiki trójwymiarowej. Przedstawiony został problem modelowania modelowania 3D: ogólny opis, czym jest grafika trójwymiarowa, jej zastosowania, wpływ tej technologii na wiele dziedzin przemysłu oraz przyszłe plany na jej wykorzystanie i dalszy rozwój. Artykuł zakończony jest omówieniem znaczenia modelowania 3D w architekturze.Pozycja Zawód celebryta? Cyberprzestrzeń płaszczyzną do uzyskiwania dochodów dzięki rozpoznawalności(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Garwol, KatarzynaArtykuł podejmuje próbę odpowiedzi na pytanie, czy bycie celebrytą można uznawać za zawód w świecie zawładniętym przez cyfrowe media. W początkowej części tekstu została przedstawiona etymologia terminu „celebryta” oraz podano definicje terminu „celebryta” w odniesieniu do mediów tradycyjnych, takich jak telewizja czy prasa oraz do wirtualnej przestrzeni Internetu, gdzie celebryci nazywani są influencerami. Następnie przedstawiono, w jaki sposób osoby popularne mogą na swojej rozpoznawalności zarabiać, a także podano, jakie to są kwoty. Przedstawiono rankingi najbardziej wartościowych, z punktu widzenia kampanii reklamowych, celebrytów. Przeanalizowano najpopularniejsze w Polsce profile osób działających w mediach społecznościowych, w tym mające największe zasięgi konta na Instagramie czy najbardziej dochodowe kanały na YouTube. Omówiono pojawiające się tam treści i zasięgi związane z prezentowaną tematyką. Wyszczególniono najbardziej intratną w przestrzeni mediów społecznościową problematykę, która obejmuje tematy związane z modą, podróżowaniem, zdrowym stylem życia, luksusowymi produktami czy pokazywaniem swojego prywatnego życia przez osoby wykonujące zawody związane z szeroko pojętym showbiznesem (m.in. aktorów, piosenkarzy, dziennikarzy). Podano przykłady osób z rodzin celebrytów, które same stały się popularne z racji tego, iż kojarzone są z osobą aktywną w przestrzeni medialnej (w tym dzieci celebrytów) i zarabiają w Internecie prowadząc swoje profile na portalach społecznościowych. Zwrócono uwagę na groźne zjawisko patoinfluencerów, którzy zyskują rozgłos prezentując w sieci treści związane z przemocą, stosowaniem używek, agresją, wulgaryzmami itp. W ramach podsumowania uznano, iż bycie współczesnym celebrytą/influencerem, można uznać za rodzaj wykonywanego zawodu, gdyż zarabianie na popularności pozwala na uzyskiwanie takich dochodów, które stanowią źródło utrzymania, a samo bycie celebrytą określa pozycję jednostki w społeczeństwie.Pozycja Nowe media w służbie człowieka czy źródło ułatwiania cyberprzemocy?(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Wysocka, EwaW artykule przedstawiono główne problemy związane z cyberprzemocą w grupie rówieśniczej: przejawy, formy, źródła i mechanizmy oraz konsekwencje cyberprzemocy. Autorka stawia tezę o ścisłym powiązaniu tradycyjnej przemocy i agresji oraz cyberprzemocy, wskazując jednocześnie, że nowe media nie stanowią samoistnego źródła zagrożenia dla rozwoju młodego pokolenia. Przywołując badania potwierdzające tę tezę, wnioskuje, że nowe media stanowią zagrożenie dla rozwoju młodzieży (poprzez ujawnianie się cyberprzemocy), jeśli występują pierwotne czynniki warunkujące tradycyjną przemoc i agresję rówieśniczą.Pozycja Wstęp/Introduction(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Piecuch, AleksanderPozycja Projektowanie procesu kształcenia w ujęciu cywilizacyjnych standardów współczesnego społeczeństwa(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Kęsy, MarekDokonano prezentacji procesu kształcenia w kontekście tzw. usługi edukacyjnej. Przedstawiono warunki i okoliczności wpływające na efektywność procesu kształcenia w ujęciu jego projektowania i organizacji.Pozycja Projektowanie mechatroniczne w środowisku Simcenter Amesim 1D(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Szabłowski, StanisławW opracowaniu przedstawiono możliwości zastosowania oprogramowania Simcenter Amesim 1D w projektowaniu systemów mechatronicznych. Opisano i przeanalizowano symulacyjnie model obiektowy układu napędowego z silnikiem indukcyjnym i obciążeniem mechanicznym. Wskazano, że środowisko Simcenter Amesim 1D posiada wiele walorów dydaktycznych i może być stosowane w nauczaniu wszystkich dziedzin mechatroniki.Pozycja Projektowanie modeli trójwymiarowych w szkole średniej z użyciem oprogramowania Open Source Blender(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Kisiel, PiotrInformatyka jest tym działem wiedzy, który w dzisiejszych czasach rozwija się wyjątkowo prężnie. Dawno już minęły czasy, kiedy dyscyplina ta ograniczała się jedynie do programowania i pracy z kodem. Niniejszy artykuł porusza praktyczne aspekty nauki modelowania przestrzennego i wizualizacji, stanowiących część grafiki komputerowej. Omawiane zagadnienia otwierają również młodzieży drogę do dalszej edukacji w kierunkach politechnicznych i dziedzinach, gdzie projektowanie odbywa się za pomocą komputera. Zasygnalizowane działania dydaktyczne oparte zostały na oprogramowaniu Blender open source. Włączenie zatem proponowanych rozwiązań w proces edukacyjny, nie pociąga za sobą nadmiernych kosztów finansowych.Pozycja Tworzenie aplikacji interaktywnych w wybranych środowiskach 3D(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Iskierka, SławomirPrzedstawiono zagadnienia związane z grafiką komputerową 3D i tworzeniem projektów graficznych 3D. Opisano wybrane środowiska do projektowania i programowania 3D. Pokazano możliwości wykorzystywania wybranych środowisk graficznych 2D i 3D do tworzenia aplikacji interaktywnych.Pozycja Nowoczesny nauczyciel akademicki w dobie COVID-19(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Czerski, WojciechW artykule zaprezentowano wybrane nowoczesne rozwiązania, które mogą zostać wykorzystane przez nauczycieli akademickich nie tylko w czasach izolacji. Wielu z nich wykorzystuje nowoczesne technologie jedynie w podstawowym zakresie, takim jak obsługa poczty elektronicznej, czy przygotowanie prezentacji. Coraz częściej poszukują nowej wiedzy w zasobach elektronicznych, np. bazach naukowych dostępnych z ich kont bibliotecznych. W naukach społecznych wykorzystanie sieci internet do prowadzenia badań naukowych nie jest jednak popularne. Podobnie jest z wykorzystaniem Internetu do prowadzenia zajęć. Celem artykułu jest zaprezentowanie zarówno platform edukacyjnych, które każdy naukowiec może wykorzystać w pracy ze studentami, jak również platform, za pomocą których mogą oni prowadzić badania naukowe.Pozycja Problemy studentów z pozycjonowaniem wychowania w edukacji informatycznej uczniów młodszych klas szkoły podstawowej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Musioł, MarcinW każdym z obszarów edukacji realizowanych w klasach I–III, także w edukacji informatycznej, należy zachować proporcje między działaniami kształcącymi i wychowawczymi. Przekonywać nauczycieli do wychowania informatycznego, związanego zwłaszcza z bezpiecznym i optymalnym korzystaniem z technologii informacyjno-komunikacyjnych przez młodych użytkowników, należy już na etapie ich przygotowania zawodowego. W opracowaniu zamieszczono zapisy z podstawy programowej oraz z wybranych programów nauczania bezpośrednio lub pośrednio związane z wychowaniem informatycznym. Dokonano analizy działań dotyczących tego wychowania w przygotowaniu i prowadzeniu lekcji przez studentów kierunku pedagogika o specjalności edukacja wczesnoszkolna. Zasygnalizowano także występowanie u niektórych z tych studentów zachowań świadczących o brakach w obszarze tego wychowania, a to u ludzi dorosłych staje się problemem trudnym do rozwiązania.