Podkarpackie Studia Biblioteczne nr 2 (2013)
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/177
Przeglądaj
Przeglądanie Podkarpackie Studia Biblioteczne nr 2 (2013) według Data wydania
Aktualnie wyświetlane 1 - 7 z 7
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Folksonomia w serwisie bibliosfera.net – liczby, przykłady, charakterystyka(Biblioteka Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Paleczna, DominikaArtykuł zawiera omówienie folksonomii w serwisie bibliosfera.net. Wzięto pod uwagę zarówno aspekt ilościowy, jak i dokonano analizy wykorzystania konkretnych słów i fraz używanych do opisywania treści (najpopularniejszych oraz grupy losowo wybranych). Zbadano system tagów jako narzędzie nawigacji w serwisie. Wskazano słabości folksonomii w serwisie dla bibliotekarzy i na możliwości poprawy jej efektywności jako języka informacyjno-wyszukiwawczego.Pozycja Koncepcja podwójnego kodowania Allana Paivio w procesie percepcji czytanego tekstu(Biblioteka Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Kawiorski, StanisławW procesie rozumienia tekstu ważną rolę spełnia tzw. „domysł językowy” czyli wnioskowanie. Wzbogaca ono recepcję tekstu o dodatkowe informacje wydobyte z zasobów pamięci długotrwałej czytelnika. O przyswajaniu tekstu na dwóch poziomach – słownym i obrazowym mówi teoria podwójnego kodowania A. Paivio. Według niej pobudzenie reprezentacji obecnych w pamięci jednego rodzaju uaktywnia reprezentacje w pamięci drugiego rodzaju. Połączenie informacji werbalnych z wizualnymi wzmacnia przekaz informacyjny i ułatwia zrozumienie.Pozycja Sprawozdanie z wyjazdu studyjnego do bibliotek w Petersburgu, Tallinie i Rydze(Biblioteka Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Miezin, ElżbietaPozycja Blogi bibliotek szkół wyższych jako narzędzie wspomagające kształcenie w zakresie umiejętności informacyjnych: na przykładzie bloga Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie(Biblioteka Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Janas, MagdalenaJednym z ważniejszych zadań współczesnych bibliotek akademickich jest prowadzenie, marginalizowanej przez uczelnie, edukacji w zakresie umiejętności informacyjnych uznanych za kompetencje kluczowe. W artykule podkreślono konieczność dostosowania narzędzi kształcenia do potrzeb i wymagań „pokolenia sieci”. Nowe narzędzia dydaktyczne powinny tworzyć wirtualną przestrzeń kształcenia, która zapewnia interaktywność, dostęp do światowych zasobów informacyjnych i indywidualizację nauki. Dokument przedstawia możliwość zastosowania bloga biblioteki uniwersyteckiej w nieformalnej edukacji w obszarze kompetencji informacyjnych.Pozycja Gromadzenie druków zwartych w bibliotece akademickiej - na przykładzie Biblioteki Uniwersytetu Rzeszowskiego(Biblioteka Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Bytnar, EwelinaW artykule scharakteryzowano podstawowe sposoby pozyskiwania druków zwartych w bibliotece akademickiej: zakup, dary, wymianę i egzemplarz obowiązkowy. Dokonano analizy gromadzenia zbiorów w Bibliotece Uniwersytetu Rzeszowskiego w latach 2006-2011 wskazując na najważniejsze tendencje w tym obszarze.Pozycja Kolekcje archiwalne poetów emigracyjnych w Pracowni Zbiorów Specjalnych Biblioteki Uniwersytetu Rzeszowskiego(Biblioteka Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Dolata, GrzegorzPozycja Alma - system biblioteczny następnej generacji(Biblioteka Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Dziubecka, Radosława; Paleczna, DominikaArtykuł stanowi omówienie Almy, systemu bibliotecznego następnej generacji. Zaprezentowano jego możliwości, podkreślając elementy wyróżniające oprogramowanie od innych systemów bibliotecznych obecnych na rynku.