Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 44(4)cz.2/2015
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/1543
Przeglądaj
Przeglądanie Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 44(4)cz.2/2015 według Data wydania
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 36
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Informacja jako towar w biurze rachunkowym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Pietrzak, PrzemysławPrzedmiotem opracowania jest przedstawienie roli informacji jako podstawowego elementu finalnego usług, świadczonych przez jednostki usługowo prowadzące księgi rachunkowe – biura rachunkowe. W artykule przedstawiono istotę i zakres działalności biur rachunkowych, omówiono sfery powiązań informacyjnych w biurze rachunkowym (sfera wewnętrzna i zewnętrzna), przedstawiono pożądane przez odbiorców cechy informacji zewnętrznych oraz rolę tych informacji w zaspokajaniu potrzeb klientów biura rachunkowego.Pozycja Instytucjonalne wsparcie działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Zawora, Paweł; Zawora, JolantaProces rozwoju społecznego w końcu XX wieku uległ rewolucyjnej zmianie. Powodem tego był rozwój technologii informacyjnych, pozwalający na upowszechnienie niedostępnych dotychczas możliwości przetwarzania, gromadzenia i wymiany informacji. Samo upowszechnienie IT przyczyniło się w największym stopniu do olbrzymiej dynamiki rozwoju, zarówno w sferze inżynierii informatycznej, jak i technologii wytwarzania. Postępował za tym proces wdrażania technologii w różnych, coraz to szerszych dziedzinach życia społecznego. Decydującym czynnikiem przyspieszającymi i zwiększającym zasięg zmian był rozwój technologii komunikacyjnych, umożliwiający wymianę informacji w czasie rzeczywistym pomiędzy użytkownikami, bez względu na odległość. Obok udogodnień i korzyści pojawiających się dzięki rozwojowi technologicznemu istnieją jednak również problemy wymagające ingerencji i przeciwdziałania negatywnym praktykom w sieci internetowej. Celem artykułu jest analiza działań instytucji sfery rządowej oraz biznesowej na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego, na tle uwarunkowań prawnych. Zakres czasowy obejmował lata 2004–2014. W opracowaniu uwzględniono ustawodawstwo krajowe, odniesiono się również do rozwiązań stosowanych w Unii Europejskiej. Niesłabnąca dynamika rozwoju usług sieciowych inicjuje wzrost zainteresowania ICT. Towarzyszy temu przesunięcie „środka ciężkości” w dziedzinie oprogramowania. Obecnie, dużo większą uwagę niż kilka lat temu producenci oprogramowania przykładają do programów związanych z siecią. Coraz powszechniejsze rozwiązania mobilne istotnie wzmacniają ten kierunek rozwoju. Prowadzone działania komercyjne, szczególnie dużych korporacji działających w skali globalnej, w pełni wykorzystują możliwości techniczne, często wymuszając rozwój stosowanej technologii. Niestety, w dziedzinie usług społecznych związanych z szeroko pojmowaną administracją czy służbą zdrowia, pomimo olbrzymich potrzeb, rosnących ciągle możliwości technologicznych, przy spadku cen sprzętu i usług sieciowych, wciąż brak jest zadowalającego postępu. Owszem, odnotowane sukcesy, w tym m.in. wprowadzenie systemu rozliczającego deklaracje podatkowe, pokazują, że można pomimo trudności legislacyjnych wdrożyć rozwiązania wykorzystujące ICT do pełnej realizacji usług społecznych.Pozycja Informacja ekologiczna – współczesne dylematy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Szczypa, PiotrWspółczesne uwarunkowania gospodarki zrównoważonego rozwoju wskazują na rosnące zapotrzebowanie i znaczenie informacji ekologicznej. Doświadczenia jednostek gospodarczych, inwestorów giełdowych, społeczeństwa skłaniają do stwierdzenia, że informacja ekologiczna może być siłą hamującą, jak i sprzyjającą w realizacji przedsięwzięć gospodarczych, a dostęp do niej jest utrudniony. Celem artykułu jest zidentyfikowanie i opisanie współczesnych dylematów związanych z pozyskaniem, prezentacją i wykorzystaniem informacji ekologicznej. Do napisania artykułu zostały wykorzystane: analiza stron internetowych jednostek gospodarczych, analiza literatury oraz doświadczenia własne autora zdobyte w trakcie obserwacji uczestniczącej i wywiadów.Pozycja Stan posiadania i wykorzystywanie nowoczesnych środków komunikacji przez śląską młodzież oraz ryzyko uzależnienia od nich(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Warzecha, KatarzynaWe współczesnych czasach obserwujemy dynamiczny rozwój społeczeństwa informacyjnego oraz rosnące zapotrzebowanie na coraz lepszą jakość usług i produktów ICT. Młodzież coraz częściej wykorzystuje nowoczesne środki komunikacji (komputery, laptopy, tablety i telefony komórkowe z dostępem do Internetu) w życiu codziennym. Głównym celem przeprowadzonych badań było poznanie stanu posiadania i wykorzystywania nowoczesnych środków komunikacji przez śląską młodzież, a także zbadanie, czy śląscy uczniowie szkół ponadgimnazjalnych są zagrożeni uzależnieniem od Internetu i telefonów komórkowych. W badaniach zastosowano test autorstwa K. Young – Internet Addaction Test (IAT) i kwestionariusz do Badania Uzależnienia od Telefonu Komórkowego (KBUTK) autorstwa E. Potembskiej i B. Pawłowskiej.Pozycja Funkcjonalność strony internetowej szkoły ponadgimnazjalnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Tokarska, DorotaSzkoła w zmieniającej się rzeczywistości musiała dostosować swoje działanie do przeobrażeń i wymagań współczesnego świata. W artykule postanowiono skupić się nad wykorzystaniem strony internetowej przez szkoły ponadgimnazjalne. Internet jest współcześnie traktowany jako skarbnica wiedzy, ale także doskonały kanał dystrybucji i reklamy. Idąc tym tropem szkoły przeobraziły swoje strony internetowe z wizytówki w portale społecznościowo-edukacyjne. Strona internetowa szkoły pełni przede wszystkim funkcję informacyjną: o dostępnych profilach, metodach kontaktu ze szkołą, składzie kadry, aktualnych wydarzeniach, osiągnięciach uczniów i nauczycieli. Umieszczając te informacje w Internecie szkoła przechodzi ze swoją stroną z funkcji informacyjnej w funkcję marketingową. Potencjalny kandydat czytając te informacje odbierze jasny komunikat: uczymy dobrze, nasi uczniowie odnoszą sukcesy, dołącz do tego grona. Szkoły, na wzór przedsiębiorstw, zaczynają wykorzystywać stronę internetową także do wewnętrznej komunikacji. Strony szkół umożliwiają zalogowanie się i przejście do predefiniowanego dla danej grupy serwisu. Dla ucznia dostępny jest plan lekcji, plan dyżurów, materiały dydaktyczne. Dla nauczyciela dodatkowo możliwość umieszczania materiałów dla uczniów, skrzynka kontaktowa z rodzicami, materiały z form doskonalenia nauczycieli. Dyrekcja ma dostęp online do dokumentów strategicznych szkoły. Jest jeszcze wiele szkół, które nie do końca wykorzystują możliwości posiadania strony internetowej. Część z nich nie dba o aktualność informacji, inne nie personalizują ich dla różnych grup użytkowników. Powinna być strona, więc jest. Nie jest niczym dziwnym, że z reguły są to szkoły z końca rankingów, szkoły z problemami rekrutacyjnymi, kadrowymi, finansowymi, a jak nie ma środków, to nie ma za co stworzyć profesjonalnej strony i krąg się zamyka. Otwartym pytaniem pozostaje, czy znajdzie się ktoś, kto przerwie ten krąg i nadrobi straty poniesione przez niewykorzystanie posiadanych narzędzi. Artykuł analizuje stan obecny w kilkunastu losowo wybranych szkołach ponadgimnazjalnych. Autorka stara się wskazać dobre praktyki, wzorce, które powinny stać się standardem wymaganym na wejściu. Czas zweryfikuje podjęte działania, a także sytuacje, w których tego działania zabrakło.Pozycja Integracja życia gospodarczego i społecznego poprzez ICT(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Sala, Jolanta; Tańska, HalinaDość powszechne są publikacje dotyczące gospodarki sieciowej i społeczeństwa sieciowego, choć z powodu atomizacji nauki są one zwykle analizowane odrębnie. Autorki eksponują perspektywę wynikającą ze sprzężenia zwrotnego pomiędzy rozwojem technologii ICT a wielowymiarowym i interdyscyplinarnym rozwojem działalności ludzkiej. Jednym z pretekstów integralnego spojrzenia na procesy rozwojowe jest nowa praktyka pomiarów GUS, uwzględniająca przedsiębiorstwa wykorzystujące media społecznościowe. Pomiary dotyczące tego zjawiska w Polsce stanowią weryfikację wielu hipotez badawczych dotyczących społeczeństwa informacyjnego oraz wskazują tendencje w praktyce życia społeczno-gospodarczego, także w świetle uwarunkowań regionalnych. Opracowanie stanowi syntezę zjawisk integrujących przez technologie ICT.Pozycja Analizy "big data" w serwisach społecznościowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Polańska, Krystyna; Wassilew, AleksanderAnalizy big data otworzyły nowy rozdział w podejściu do wnioskowania na podstawie danych pozyskiwanych z Internetu. Przede wszystkim dostępne dane mają już nie tylko historyczny charakter i nie dotyczą tylko prób z badanych populacji, ale zyskały walor aktualności i masowości dzięki ekstrakcji danych z Internetu. Nadal jednak poza obszarem obserwacji badawczych pozostali wykluczeni cyfrowo, którzy są niewidoczni w sieci choć pozostają częścią społeczeństwa. Celem artykułu jest wskazanie możliwości wykorzystania analiz dużych zbiorów danych pozyskiwanych z Internetu oraz określenie wskaźników pochodzących z sieci społecznościowych, które mogą służyć do wnioskowania w opisie zjawisk społecznych, politycznych i gospodarczych.Pozycja Społeczeństwo informacyjne: nowe wyzwania dla rozwoju e-commerce na Ukrainie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Pachkovsky, YuriyArtykuł dotyczy aktualnych wyzwań dla społeczeństwa ukraińskiego pod wpływem „nowej gospodarki”, która zapewnia intensywne wdrażanie technologii informatycznych i Internetu, zwłaszcza w biznesie, zarządzaniu i konsumpcji. Szczególną uwagę zwrócono na rozwój e-commerce, która to branża na Ukrainie zyskuje na znaczeniu. W artykule zaprezentowano interdyscyplinarne podejście do badanego zjawiska na podstawie najnowszych danych statystycznych i analiz społeczno-ekonomicznych z ostatnich 5 lat.Pozycja Znaczenie systemów klasy Enterprise Content Management (ECM) dla przedsiębiorstw oraz ich perspektywy technologiczne i rynkowe(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Trąbka, JanSystemy klasy Enterprise Content Management (ECM) to obecnie jedno z kluczowych narzędzi IT wdrażanych w przedsiębiorstwach. Świadczy o tym ogromna dynamika rynku, jego stale rosnące wartości i główni gracze, opisywane przez analityków firm badawczo-analitycznych Gartner Inc. (Magic Quadrant for ECM 2013) czy Radicati (Enterprise Content Management Market, 2013–2017). Celem artykułu stało się zaktualizowanie pojęcia content oraz zdefiniowanie pojęcia platformy ECM. Następnie platformy ECM zostały przedstawione w perspektywie technologicznej oraz rynkowej. Samo pojęcie zarządzania treścią i jego składowe technologie ewoluowały przez ostatnie dwadzieścia lat. Ewolucję pojęcia oraz aktualne miejsce zarządzania treścią w przedsiębiorstwie zaprezentowano w pierwszych dwóch częściach pracy. Główne komponenty oraz technologie wykorzystywane do tworzenia platform ECM omówiono w części trzeciej, na przykładzie jednego z dynamiczniej rozwijających się, według rankingu Gartnera, produktów tej klasy – platformy Alfresco. Analiza dynamiki światowego rynku ECM oraz wskazanie trendów jego rozwoju stanowić będzie podsumowanie artykułu. Niniejsza praca będzie wstępem do rozważania problemu stworzenia dedykowanych narzędzi analityczno-projektowych służących w projektach wdrożeniowych systemów klasy ECM.Pozycja Dynamic Panel Models in the Analysis of Healthcare Functioning in Groups of Similar Powiats(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Rozpędowska-Matraszek, DanutaThe econometric analyss identifies factors which characterise the specificity of the poviats in a relevant way and influence on the human resources (working doctors) in the groups of poviats under study. Mention was made of factors, which affect the level of employment of doctors’ in poviats, although the strength of their impact was different. In Poland, the dissimilarity between poviats is a result of processes taking place in particular ar-eas of country and translate into a permanent lack of coherence, clearly seen in healthcare, despite of expectations of uniformity. The quality of the services provided by the public facilities and increasing role of social capital become an essential component and a source of competitive advantage of each region.Pozycja Perspectives of Management in the Time of Knowledge Economy and Information Society(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Vološin, Martin; Vološinová, DarinaThe paper is focused on current issues of corporate governance and management in the era of transition to a knowledge economy and information society. The first part discusses basic factors of economic transformation and restructuring of the economy on the way to a modern post-industrial society. The second part of the article is dedicated to measuring the degree of knowledge economy development and problems of management of economic subjects, with a focus on increasing the competitiveness of Slovakia at the current stage of globalization and transformation of the economy.Pozycja E-commerce a wielokanałowa strategia marketingowa(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Rybak, AnnaTematem artykułu jest przestawienie roli, jaką pełni wielokanałowa strategia marketingowa w przedsiębiorstwie. Prowadzenie elastycznych działań marketingowych przez przedsiębiorstwa w zależności od kanałów dystrybucji (offline, online i mobile), pozwala na lepsze dopasowanie oferty i produktu do potrzeb klienta. System Closed Loop Marketing (CLM) został stworzony do optymalizacji działań marketingowych dzięki analizie interakcji między przedsiębiorstwem i klientem. Umiejętne wdrożenie wielokanałowej strategii marketingowej do przedsiębiorstwa i połączenie wszystkich jej elementów w spójną całość jest czynnikiem sukcesu. Badania literaturowe przedstawione w artykule, ułatwią podejmowanie przez menadżerów decyzji dotyczących prowadzenia działań marketingowych na rynku e-commerce.Pozycja Dynamika rozwoju e-biznesu w Polsce – analiza porównawcza w układzie regionalnym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Moroz, MirosławProwadzone badania empiryczne wskazują na dynamiczny rozwój e-biznesu w Polsce. Aby potwierdzić optymistyczny obraz polskiego e-biznesu, autor zdecydował się przeanalizować dane urzędowego rejestru podmiotów gospodarczych REGON. Dane z rejestru umożliwiły prześledzenie dynamiki zakładania przedsiębiorstw internetowych, jak również dokonanie międzyregionalnych porównań. Przed artykułem postawiono dwa cele. Pierwszym jest określenie rzeczywistej liczebności przedsiębiorstw internetowych w Polsce na podstawie oficjalnych danych statystycznych. Drugi dotyczy ustalenia stopnia rozwoju biznesu internetowego w układzie regionalnym (wojewódzkim).Pozycja Serwisy społecznościowe w roli tradycyjnego serwisu internetowego organizacji – badanie opinii użytkowników(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Polak, PrzemysławPopularność serwisów społecznościowych powoduje, że w wielu przypadkach przejmują one funkcje informacyjne tradycyjnych serwisów internetowych organizacji. Artykuł przedstawia wyniki badań ankietowych użytkowników takiego serwisu. Badania te pokazują, w jakim stopniu użytkownicy akceptują możliwość zastąpienia tradycyjnych stron internetowych przez serwisy społecznościowe.Pozycja SaaS – poziom jakości usług z punktu widzenia małych przedsiębiorstw(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Wyskwarski, MarcinNieustanny rozwój technologii informacyjnych, tańszy i łatwiejszy dostęp do Internetu, szukanie oszczędności oraz koncentracja na podstawowych procesach przedsiębiorstwa sprawia, że wzrasta popularność outsourcingu rozwiązań informatycznych. Od pewnego czasu przedsiębiorstwa mają możliwość skorzystania z aplikacji dostarczanych w ramach modelu SaaS (ang. Software as a Service). Celem artykułu jest analiza wybranych zagadnień związanych z poziomem jakości usług dostarczanych w modelu SaaS na przykładzie aplikacji przeznaczonych do wystawiania faktur z punktu widzenia małych przedsiębiorstw. Stosownie do przyjętego celu została ustalona struktura artykułu. Punkt pierwszy zawiera podstawowe informacje dotyczące modelu SaaS, jego wady i zalety z punktu widzenia użytkownika. W punkcie drugim przedstawiono najważniejsze informacje na temat tzw. gwarancji jakości świadczonych usług (ang. Service Level Agreements – SLA). Przedstawiona została m.in. klasyfikacja SLA zaproponowana przez ASP Industry Consortium. Ostatnia cześć artykułu porusza aspekty prawne dotyczące usług oferowanych w modelu SaaS. Wymienione zostały także czynniki, które mogą mieć wpływ na jakość aplikacji z punktu widzenia użytkownika.Pozycja Rozwój społeczeństwa informacyjnego w Polsce w ujęciu przedsiębiorstw(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Wójcik, AndrzejRozwój społeczeństwa informacyjnego ma olbrzymie znaczenie zarówno w życiu społecznym, jak i gospodarczym. W pierwszej części artykułu została przeprowadzona statystyczna analiza rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce na podstawie przedsiębiorstw, natomiast w drugiej części opracowania porównano stopień rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce ze stopniem poziomu rozwoju społeczeństwa informacyjnego w krajach Unii Europejskiej, również na podstawie zmiennych dotyczących przedsiębiorstw. Na tej podstawie można zmierzyć stopień zaawansowania społeczeństwa informacyjnego w Polsce w sferze przedsiębiorstw.Pozycja Cognitive Technologies in Management(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Slyusarchuk, Yurij; Hales, Colin F.; Slyusarchuk, OlgaThe article examines the concept of cognitive technologies – its definition, development and intricacies. It further discusses the perspectives for the use of cognitive technologies in management fields and in particular, the problems of converting information streams in order to create new knowledge. Urgent changes in the instruments of economic organizations at the micro – and macro levels emphasize the need for realigning to cognitive principles of the economy.Pozycja Mobilna dostępność Internetu w społeczeństwie informacyjnym – rozwój i zagrożenia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Mendyk-Krajewska, Teresa; Mazur, Zygmunt; Mazur, HannaLiczne zalety mobilnego dostępu do Internetu spowodowały duże zainteresowanie rozwiązaniami bezprzewodowymi wpływając na ich dynamiczny rozwój obserwowany w ostatnich latach. Możliwości i coraz powszechniejsze wykorzystanie urządzeń mobilnych wymuszają opracowywanie nowych standardów transmisji bezprzewodowej w celu poprawy jakości usług. Wszystkie technologie są systematycznie rozwijane ze względu na konieczność zapewnienia między nimi współpracy, potrzebę wzrostu prędkości transmisji i efektywniejszego wykorzystania łączy. Działania prowadzone za pomocą rozwiązań mobilnych – by mogły być powszechnie stosowane i rozwijane – muszą być niezawodne i bezpieczne. Dlatego coraz większą wagę przywiązuje się nie tylko do poprawy parametrów transmisji i wzrostu funkcjonalności urządzeń, ale także do zapewnienia wysokiego poziomu ochrony systemów teleinformatycznych. Urządzenia mobilne bardzo często są wykorzystywane do przechowywania danych poufnych oraz do ich przesyłania, co potwierdzają także wyniki przeprowadzonej ankiety dotyczącej użytkowania urządzeń mobilnych, których omówienie jest zamieszczone w artykule. Autorzy podkreślili wagę problemu bezpieczeństwa użytkowania urządzeń mobilnych wobec dynamicznego rozwoju nowych technologii i wzrostu zagrożeń sieciowych.Pozycja From Crisis to Success(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Sedláková, IvetaTo identify impending threats to the enterprise as well as the financial soundness of a company, professional theory recommends using one of the many methods – the method of balance sheet II analysis. After the outbreak of the global economic and financial crisis, however the bankruptcy predictive model ceased to be trusted in business circles, as in many cases it did not proveitself. On a sample of bankrupt as well as successful public limited companies listed in Business Journal it is possible to test the statistical percentage of the model and to confirm its further use in practice.Pozycja Przestrzenne zróżnicowanie zakresu korzystania z usług i zasobów internetowych przez mieszkańców województwa podkarpackiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Sarama, MariaCelem artykułu jest porównanie zakresu korzystania z usług i zasobów internetowych przez mieszkańców powiatów województwa podkarpackiego. Za pomocą statystyki I Morana sprawdzono, czy występuje autokorelacja przestrzenna wartości trzynastu wskaźników cząstkowych. Typologię powiatów określono na podstawie syntetycznego miernika wyznaczonego metodą TOPSIS. Ponadto w celu dokładniejszego przedstawienia podobieństw i różnic występujących między powiatami zastosowano analizę skupień „cluster ensemble”.