Edukacja – Technika – Informatyka
URI dla tego Zbioruhttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/1648
Redaktorzy czasopisma naukowego „Edukacja – Technika – Informatyka” stawiają sobie za cel prowadzenie szerokiej dyskusji nad podstawowymi problemami edukacji formalnej i nieformalnej w polskich i zagranicznych systemach edukacyjnych. Szczególnie pragniemy zwrócić uwagę na pedagogiczne konsekwencje wynikające z pojawiających się ciągle nowych kierunków rozwoju społeczeństwa informacyjnego.
Czasopismo ukazuje się w postaci czterech numerów w roku.
Przeglądaj
Przeglądanie Edukacja – Technika – Informatyka według Data wydania
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 786
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Kształcenie uczniów szkoły podstawowej w zakresie edukacji technicznej i przyrodniczej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Staśko, Renata; Czerwiec, Karolina; Ciesielka, MartaWe współczesnym świecie zachodzą szybkie zmiany związane z rozwojem technologicznym zorientowane na rosnące oczekiwania społeczeństwa. Wymaga to umiejętności krytycznego myślenia w sytuacji, gdy ilość docierających do nas informacji wzrasta w niewiarygodnie szybkim tempie. Jedną z dróg edukowania uczniów w zakresie rozumienia problemów naukowych i cywilizacyjnych są zajęcia uczące samodzielnego poszukiwania odpowiedzi i krytycznego myślenia. Celem badań dotyczących organizacji interdyscyplinarnych warsztatów edukacyjnych dla uczniów szkół podstawowych była diagnoza postaw uczniów wobec doskonalenia umiejętności technicznych oraz podejmowania odpowiedzialnych decyzji prośrodowiskowych w codziennym życiu. Wykazano, że warsztaty pozwalają uczniom na rozwijanie myślenia naukowego podczas podejmowania działań ekologicznych i manualno-technicznych w przestrzeni szkolnej i pozaszkolnej.Pozycja The motivation for the introduction of the environmental management of the higher education institution(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Sofolov, Denys; Drobot, NataliiaIt has been studied the experience and theoretically proved the need to develop an environmental management system and environmental policy implementation institution of higher education in the context of globalization of higher education for sustainable development.Pozycja Dynamika zmian ekosystemów leśnych pod wpływem imisji przemysłowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Falencka-Jabłońska, MałgorzataW artykule przedstawione zostały wyniki badań ekosystemów leśnych pod wpływem immisji przemysłowych w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym oraz proces powstawania pustyni industriogennej. Wskazano, że wyniki wieloletnich badań procesów degradacji środowiska przyrodniczego stanowią podstawę i mogą być wykorzystane w procesie dydaktycznym przyczynowo-skutkowego odzwierciedlenia relacji człowiek–środowisko.Pozycja Úloha technického vzdelávania v spoločnosti(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Kozík, Tomáš; Lukáčová, Danka; Kuna, PeterTechnické vzdelávanie vychádza z každodenných potrieb človeka pri jeho aktívnej účasti na živote spoločnosti, či už na tvorbe spoločenských hodnôt alebo pri uspokojovaní osobných ambícií a záujmov. Autori príspevku zdôrazňujú význam a dôležitosť technického vzdelávania vo vzťahu k všeobecnému vzdelaniu každého jednotlivca. Poukazujú na úlohu základnej školy pri nadobúdaní technickej gramotnosti populácie a na nezastupiteľnosť technického predmetu v štátnom vzdelávacom systéme. Opodstatnenosť technického vzdelávania populácie je dokladovaná na príkladoch vzdelávacích systémov v Japonsku, USA a Nemecku.Pozycja Overenie interaktívnej metódy P&E so zvýšeným dôrazom na učenie prostredníctvom problémových úloh a experimentovania(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Stebila, JánV praktickej časti článku sme navrhli a vytvorili inovatívnu metódu (metódu P&E) tak, aby sa ňou zabezpečilo zvýšenie didaktickej efektívnosti vyučovania. Takto spracované inovatívne metódy sme aplikovali v didaktickom systéme s použitím (aj) multimediálnej techniky, spolu so spracovanými materiálmi ich overili a porovnali v praxi. Očakávaním bolo zlepšenie výkonu v prvých troch oblastiach Niemierkovej taxonómie (zapamätania, porozumenia, špecifického transferu) a aktívneho učenia sa žiakov nižšieho stredného vzdelávania prostredníctvom aplikácie nových metód do obsahu vyučovacieho predmetu Technika.Pozycja Inquiry-based Approach in Technical Education(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Kožuchová, Mária; Dostál, JiříThe article is based on fundamental social-cognitive theories that are based on a natural way of cognition of the world. The research process itself (the formation of hypotheses and predictions and their subsequent verification, the formation of conclusions that are supported by the facts, generalization) contributes to a modification of preconcepts and the development of the specific cognitive abilities of students. Moreover, it is also a matter of the development of the willingness to cooperate, development of enthusiasm and interest in exploring of the world around them. The aim of the paper is to clarify the theoretical bases of the inquiry-based approach in technical education and didactic specifications of anchoring of the sequence of the educational steps in the technical education. In the empirical part, the article is focused on teachers’ competences to the realization of the inquiry-based instruction.Pozycja Rola i zadania państwa w finansowaniu edukacji w Polsce(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Włodarska-Zoła, LidiaChociaż odpowiedzialność za finansowanie edukacją i zarządzanie nią w Polsce spoczywa na jednostkach samorządu terytorialnego, to zapewnienie środków finansowych na realizację zadań edukacyjnych znajduje się w gestii budżetu państwa. Transfery w postaci części oświatowej subwencji ogólnej stanowią główne źródło finansowania zadań oświatowych. W artykule wyjaśniono istotę decentralizacji oraz przedstawiono zagadnienia związane z redystrybucją części oświatowej subwencji ogólnej jako głównego źródła finansowania zadań oświatowych.Pozycja Zajęcia rękodzielnicze w elementarnej edukacji dziecka trzeciej dekady XX wieku i drugiej dekady XXI wieku(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Uberman, MartaCelem opracowania jest próba zwrócenia uwagi na niepokojące z pedagogicznego punktu widzenia zjawisko obniżającego się poziomu zręczności manualnej dziecka. Przyczyn zaistniałej sytuacji jest prawdopodobnie wiele, przypuszcza się, że w dużym stopniu do takiego stanu rzeczy przyczynił się dominujący w edukacji intelektualizm i wszechobecna technizacja z jednej strony, a z drugiej – brak pedagogicznego zainteresowania zajęciami rękodzielniczymi.Pozycja Blog w kształceniu technicznym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Ciesielka, Marta; Osmenda, Agata; Staśko, RenataW artykule zaprezentowano wyniki badań zastosowania blogów w kształceniu technicznym. Przedstawiono analizę porównawczą blogów do zajęć technicznych, opinie nauczycieli blogujących oraz uczniów korzystających i niekorzystających z blogów.Pozycja Model symulacyjny przeciwsobnego przekształtnika DC/DC podwyższającego napięcie z szeregowym obwodem rezonansowym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Sobczyński, Dariusz; Bartman, JacekCelem pracy było wykonanie symulacji przeciwsobnego przekształtnika DC/DC podwyższającego napięcie z szeregowym obwodem rezonansowym. Wykonano badania symulacyjne układu otwartego za pomocą programu PSIM. Końcowym etapem było przeprowadzenie analizy wyników symulacji.Pozycja Skuteczność kształcenia akademickiego w formule e-learningu. Wybrane aspekty(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Ordon, Urszula; Sołtysiak, WiolettaW artykule skupiono się na skuteczności kształcenia akademickiego w formie e-learningu, reprezentowanego przez umiejętności w zakresie nowoczesnych technik komunikacyjno-informatycznych (ICT) lub technik informatycznych (IT). W tym celu dokonano przeglądu literatury oraz przeprowadzono badania ankietowe. Pozytywnie zweryfikowano tezę, iż kształcenie w formule e-learningu skutecznie oddziałuje na podniesienie kompetencji informatycznych studenta.Pozycja The disclosure of modern education(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Levcheniuk, E.V.In the article progress of humanities trends are considered in the conditions of development of globalization processes. The core principles of the organization of modern education must be the following: humanitarization, diferentiation, integration and disclosure. The modern pedagogics is oriented to create such a preparation system that would use newest achievements in the field of informational technologies and would allow reflect the specifics of professional activity and form the ability to adapt in professional environment.Pozycja The peculiarities in reformation of the future technology teachers preparation in the Nordic Countries in the end of XX century(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Zhernoklieiev, IgorThe article examines the peculiarities in reformation of the future technology teachers preparation in the Nordic countries in the end of XX century which defined their success and international recognition in the international educational space. Based on Nordic authentic scientific literature, it was revealed the particularities of educational reforms in each of the Nordic countries.Pozycja Wybrane problemy akustyki na przykładzie tłumienia dźwięku(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Bieńkowska, Maria J.; Mitas, Andrzej W.; Wijata, Agata M.Jednym z problemów poruszanych w akustyce jest zjawisko tłumienia dźwięków. W artykule zagadnienie to zostało przedstawione na przykładzie zmian w strukturze dźwięku podczas transmisji przez powłoki brzuszne kobiety w ciąży. Zjawisko to może być zamodelowane filtrem dolnoprzepustowym pierwszego rządu. W artykule wykazano zmiany w charakterystyce amplitudowej i fazowej dźwięku docierającego do ucha płodu oraz wskazano na znaczące zmiany w jego barwie.Pozycja Edukacja i świadomość ekologiczna studentów uczelni technicznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Moryń-Kucharczyk, ElżbietaAbsolwent uczelni technicznej powinien m.in. znać także pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko. W artykule przedstawiono wyniki badań ankietowych, których celem było poznanie stopnia zainteresowania studentów zagadnieniami dotyczącymi środowiska naturalnego, zrozumienia przez nich powiązań między działalnością człowieka i stanem środowiska oraz ich gotowości do uczestnictwa w rozwiązywaniu problemów ekologicznych. Młodzi ludzie rozpoczynający studia posiadają już pewną wiedzę na temat degradacji i ochrony środowiska, zaskakujący jest jednak stosunkowo mały udział (10–20%) odpowiedzi wskazujących szkołę jako źródło wiedzy ankietowanych na temat środowiska naturalnego. Zwrócono uwagę na konieczność lepszego wykorzystania możliwości dotarcia przez szkołę do dzieci i młodzieży, a także na konsekwencje wynikające z faktu, że podstawowe źródła wszelkiej wiedzy stanowią dla młodych ludzi internet i telewizja.Pozycja Konkurencyjność technologii odnawialnych źródeł energii(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Sobczyk, Wiktoria; Baran, TomaszW artykule porównano konkurencyjność poszczególnych technologii odnawialnych źródeł energii, biorąc pod uwagę zrównoważenie czynników środowiskowych, bezpieczeństwa energetycznego i aspektu ekonomicznego. Podkreślono znaczenie prognozowania kosztów energetyki. Stwierdzono, że fotowoltaika pochłania najwyższe koszty inwestycyjne, a najmniej kosztów wymaga rozwój farm wiatrowych lądowych i morskich oraz pozyskiwanie biogazu wysypiskowego.Pozycja Uczniowie klas I–III szkół podstawowych miejskich i wiejskich jako użytkownicy narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Myśliwiec, KatarzynaFunkcjonowanie człowieka w dobie dynamicznego rozwoju technologii, szerokiego dostępu do wiedzy, a także możliwości komunikowania się ludzi z najodleglejszych zakątków świata zdeterminowało formowanie się społeczeństwa informacyjnego. Raporty statystyczne potwierdzają, że aktywnymi użytkownikami technologii informacyjno-komunikacyjnych są również dzieci. W niniejszym artykule poruszona zostanie problematyka obywatelstwa dziecka w młodszym wieku szkolnym w społeczeństwie informacyjnym.Pozycja Aplikacje mobline jako środek dydaktyczny z perspektywy pedagogiki medialnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Pieniążek, MarlenaDynamicznie rozwijająca się przestrzeń medialna oddziałuje nie tylko na naszą prywatną sferę życia codziennego, ale przekształca również nieomal wszystkie sfery funkcjonowania współczesnego człowieka. Media wykorzystywane w procesie dydaktycznym stają się codziennością, środowiskiem wychowawczym i edukacyjnym, w którym funkcjonuje zarówno uczeń, jak i nauczyciel. Jednym ze środków dydaktycznych coraz częściej używanych na lekcjach są aplikacje mobilne zainstalowane na smartfonie, komputerze lub tablecie. Z jednej strony uatrakcyjniają zajęcia, z drugiej wymagają od nauczyciela kompetencji i pewnej biegłości w poruszaniu się w cyberprzestrzeni. Aplikacje mobilne mogą stać się doskonałym narzędziem nie tylko przekazywania wiedzy, ale i kształtowania wartości i postaw. Oczywiście wykorzystanie mediów w edukacji ma swoje mocne i słabe strony. Aby je zrównoważyć, potrzeba edukacji medialnej, która staje się niezbędna we współczesnej zmediatyzowanej szkole.Pozycja System principles of implementation the effective social and environmental monitoring in Ukraine(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Nagorniuk, Oksana; Ridei, Nataliia; She, Olga; Bogucki, YuriyThe analysis of the basic principles of environmental monitoring and executive functions authorities of environmental monitoring system was made. The method of improvement the ecological environment monitoring by means of social and environmental monitoring was proposed.Pozycja Wsparcie nauki programowania w edukacji wczesnoszkolnej z wykorzystaniem EduMATRIX(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Wijata, Agata M.; Pollak, Anita; Bugdol, Marcin D.; Bieńkowska, Maria J.; Mitas, Andrzej W.Obecnie bardzo duży nacisk w procesie edukacji kładziony jest na rozwijanie umiejętności logicznego i abstrakcyjnego myślenia, co jest niezbędne do nauki programowania. Powszechnie dostępne są systemy, które pomagają oswoić się z tym zagadnieniem już od najmłodszych lat. W niniejszej pracy przedstawiona została alternatywa dla takich aplikacji – bloczki EduMATRIX. Ich głównym atutem jest nauczanie zagadnień związanych z programowaniem bez konieczności przebywania przed ekranem komputera. Ponadto zaproponowano metodę walidacji użyteczności EduMATRIX oraz innych dostępnych pomocy dydaktycznych, która pozwoli na wskazanie skutecznej formy nauki dla młodych użytkowników.