Edukacja – Technika – Informatyka
URI dla tego Zbioru
Redaktorzy czasopisma naukowego „Edukacja – Technika – Informatyka” stawiają sobie za cel prowadzenie szerokiej dyskusji nad podstawowymi problemami edukacji formalnej i nieformalnej w polskich i zagranicznych systemach edukacyjnych. Szczególnie pragniemy zwrócić uwagę na pedagogiczne konsekwencje wynikające z pojawiających się ciągle nowych kierunków rozwoju społeczeństwa informacyjnego.
Czasopismo ukazuje się w postaci czterech numerów w roku.
Przeglądaj
Przeglądanie Edukacja – Technika – Informatyka według Data wydania
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 787
Wyniki na stronie
Opcje sortowania
- PozycjaThe abilities and the use of AutoCAD and its place in the educational process(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Różowicz, Mariusz; Molga, AgnieszkaAutoCAD system is commonly available software which forms the basis for computer aided design and is a significant work tool for engineers, designers or constructors. This article attempts to present the system of computer-aided design.
- Pozycja„Homo interneticus” – wyzwanie dla współczesnej edukacji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Walat, WojciechPodane w artykule trzy cechy konstytuujące współczesny typ człowieka internetu – „homo interneticusa” – w prosty sposób prowadzą do gwałtownego rozwoju analfabetyzmu funkcjonalnego. Pojawia się zatem wielkie wyzwanie dla edukacji w dobie dominującego i właściwie powszechnie akceptowanego analfabetyzmu funkcjonalnego.
- PozycjaOrientacja pozytywna, przekonanie o własnej skuteczności a treningi neurofeedback(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Noga, Henryk; Voytsel, NataliaBiofeedbeck jest wszechstronnym systemem treningu, który za pomocą aparatury elektronicznej pomaga pacjentowi uświadomić sobie i kontrolować procesy fizjologiczne własnego organizmu. Zachodzące zmiany mogą być monitorowane, a wizualizacja zmian wykorzystywana podczas treningów. Podstawowym założeniem treningu jest wykorzystanie plastyczności mózgu, czyli zdolności neuronów mózgu do reorganizacji w odpowiedzi na zewnętrzne lub wewnętrzne źródła lub bodźce. Osoba trenowana uświadamia sobie, że potrafi kontrolować i polepszać swoje funkcjonowanie na poziomie fizjologii, co korzystnie wpływa na zmienne osobowościowe, m.in. na poczucie własnej skuteczności. Odbywa się to na zasadzie biologicznego sprzężenia zwrotnego. Badanie pokazało jedność psychofizjologiczną człowieka znajdującego się w ciągłej interakcji ze środowiskiem wewnętrznym i zewnętrznym. Istotne wydają się możliwości i „otwartości” na zmiany natężenia orientacji pozytywnej oraz przekonania o własnej skuteczności w stosunkowo krótkim czasie uzyskane za pomocą treningów neurofeedback. Po 10 treningach biofeedback z pozytywną informacją o sukcesach podczas terapii nastąpiły pozytywne zmiany w samoocenie, dyspozycyjnym optymizmie, satysfakcji z życia, poczuciu własnej skuteczności. Pozostaje pytanie, w jakim stopniu na wynik badania wpłynęły treningi EEG-biofeedback, a w jakim – inne czynniki. Kwestią otwartą jest również to, jak trwałe będą zmiany wprowadzone w taki sposób.
- PozycjaWykorzystanie technologii informacyjnej w kształceniu na przykładzie programu GeoGebra(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Nowak, JanuszW artykule poruszona została kwestia wykorzystania technologii informacyjnej w procesie kształcenia. Dzisiejsza szkoła musi korzystać z odpowiedniego oprogramowania dydaktycznego, które powoduje, że uczeń chętniej przyswaja wiadomości, a rezultatem tego jest bardziej efektywne kształcenie. Jednym z takich programów jest GeoGebra, która usprawnia nauczanie matematyki. Jest to uniwersalna aplikacja, która doskonale nadaje się do wykorzystania na wszystkich etapach kształcenia.
- PozycjaProgramowanie dla najmłodszych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Piecuch, AleksanderW artykule odniesiono się do propozycji zmian podstawy programowej w zakresie informatyki dla pierwszego szczebla edukacyjnego. Idea wprowadzenia nauki programowania dla dzieci z klas I–III wydaje się dobrą propozycją, aczkolwiek wymagającą zdaniem autora większego uszczegółowienia w zakresie sposobu realizacji.
- PozycjaCyfrowy automat sterujący urządzeń energoelektronicznych z wykorzystaniem modelu czasu rzeczywistego falownika(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Binkowski, Tomasz; Kwiatkowski, BogdanArtykuł przedstawia koncepcję stanowiska laboratoryjnego przeznaczonego do badań układów sterowania przekształtników energoelektronicznych. Zakłada się, że przekształtnik energoelektroniczny symulowany jest sprzętowo jako współbieżny proces w stosunku do testowanego układu sterowania. Jako platformę sprzętową wykorzystuje się układ o programowalnej strukturze logicznej umożliwiający testowanie procesu sterowania na modelu czasu rzeczywistego przekształtnika lub bezpośrednie sterowanie modelem laboratoryjnym. Jako przykład przedstawiono cyfrowy model falownika napięcia sterowany automatem realizującym przełączanie półokresowe. Prezentowana koncepcja ma zastosowanie w badaniach naukowych i dydaktyce.
- PozycjaZarządzanie zmianą jako warunek konieczny prawidłowego funkcjonowania placówek oświatowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Zaborniak, MarlenaW artykule przedstawiono istotę procesu wprowadzania zmian w placówkach oświatowych oraz rolę, jaką pełnią prekursorzy zmian. Wskazano również przyczyny ograniczeń zarządzania zmianą oraz wyjaśniono, na czym polega efektywna komunikacja.
- PozycjaManažerování talentů jako inovace podnikatelských aktivit(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Merenda, MiroslavManažerování talentů je dynamicky se vyvíjející disciplína řízení lidských zdrojů. Příspěvek pojednává o možnostech manažerování talentů, kteří jsou zasazeni do řízení podniku v rámci jeho strategie. Cyklus manažerování talentů se skládá z posouzení potřeby talentů, získání talentů, rozvoje talentů až po zabezpečení vhodného využití talentů v organizaci. Cílem příspěvku je na základě systematizace poznatků vycházejících z teoretických principů manažerování a poznatků získaných realizovaným průzkumem, navrhnout způsob a principy manažerování talentů jako inovace podnikatelských aktivit.
- PozycjaCo czwarty Polak nie korzysta z internetu – społeczny kontekst wykluczenia – wybrane problemy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Orłowska, MałgorzataWydawałoby się, że posługiwanie się komputerem i dostęp do internetu w dzisiejszej Polce jest powszechny. Tymczasem badania (na dużych próbach) przeczą tej obiegowej opinii. Niniejszy artykuł przedstawia powyższy problem, który w świetle prezentowanego materiału badawczego jest istotny społecznie.
- PozycjaVectorial directions of the teaching activity in the period of Second Academical Revolution(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Terentieva, NataliiaThe paper presents the main trends associated with so-called human factor inherent in higher education during the Second Academic Revolution. Been defined and characterized the changing lecture role, the specific teaching of this period. Author presents the positive and negative aspects of teaching, including the diversification and specialization of activity due to changes in student population, reducing the quality of the learning and teaching activities, migration, increased responsibility and accountability of teachers, etc.
- PozycjaGeneric algorithms for predictive refillment scheduling in SCM-systems of large retail companies(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Tsepelev, D.; Saleh, HadiThe article contains a description of generic predictive refillment scheduling algorithm.
- PozycjaVzdialené laboratóriá v dištančných formách vzdelávania(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Bánesz, Gabriel; Tomková, VieraKatedra techniky a informačných technológií rieši projekty so zameraním na vzdialené laboratóriá v dištančných formách vzdelávania, ktoré môžu používať študenti odbornej univerzitnej katedry jednak v dištančnej forme a zároveň aj v rámci kontaktných hodín na cvičeniach. Pre vytvorenie vzdialených laboratórií pre pneumatický systém budú použité technické prostriedky využívajúce prvky PLC spolu s internetovým rozhraním pre vzdialený prístup a priamy prístup, metodiky a vzdelávacie materiály vhodné pre zaradenie do vzdelávacieho procesu. Overením navrhovaných experimentov bude zároveň riešený aj výskum vplyvu takýchto experimentov pre rozvoj kompetencií budúcich učiteľov odborných technických predmetov, čo je v súčasnosti veľmi potrebné, vzhľadom na rozvoj duálneho vzdelávania. Prínos projektu spočíva v tom, že vzdialený prístup k laboratóriám spolu s kontaktným vyučovaním umožní užívateľovi získavať nové poznatky z oblasti pneumatického systému. Predkladaný projekt svojimi výstupmi prispeje k zvýšeniu kompetencií učiteľov odborných technických predmetov z predmetnej oblasti.
- PozycjaConstruction of Dip-Coater(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Adámek, PetrThis paper describes construction of the „Dip-Coater”. The Dip-Coater serves to preparing of thin layers in liquid solutions. The instrument holds the microscope slide and dips it into active solution matter by defined velocity. The sample is dipped in the active solution matter for adjusted time and it is pulled out also with defined velocity. The developed and functionally approved system was primarily applied in experimental deposition of thin layers. The system offered the real opportunity of successful applications in scholar tasks in educational process. Subjects that can contribute to the development and construction of the system are the technology education of machinery the applied electronics and computer science. Another aim of the idea is the exploration of the existing or developed instruments and machines in educational process. The process should be realized by the interactive observation and researching of machines focused to their principles of function and their construction. Obtained theoretical knowledge and practical skills should be applied in construction of the other devices with the same or similar principles but with different purpose. The project also includes development of own electronic controlling and interface circuits and original software.
- PozycjaRzeczywistość generowana przez media – od technicznych środków kształcenia do pedagogiki medialnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Wrońska, MartaDynamiczny rozwój mediów elektronicznych, a zwłaszcza multimediów interaktywnych, ich nieustannie wzrastający wpływ na odbiorców powoduje, że zachodzi konieczność przygotowania społeczeństwa do racjonalnego i efektywnego korzystania z tych urządzeń we wszystkich ich aspektach – informacyjnym, edukacyjnym, narzędziowym, rozrywkowym. Jest to ogromne wyzwanie dla nauk pedagogicznych, a zwłaszcza pedagogiki i edukacji medialnej. Współcześnie rzeczywistość generowana przez media sprawia, że młode pokolenie chętnie sięga do tych środków i traktuje je jako źródło pozyskiwania informacji i wiadomości. Wskazane przeze mnie w tekście techniczne środki kształcenia, media edukacyjne, proces remediacji oraz pedagogika medialna to obszary tematyczne, które także były bliskie dr. Antoniemu Zającowi, którego dziś już nie ma z nami, ale wciąż Go wspominamy! Po drugiej stronie…, lecz na zawsze w pamięci!
- PozycjaMožnosti využitia prostriedkov virtuálneho sveta vo vzdelávaní(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Pšenáková, Ildikó; Baganj, IgorČlánok sa zaoberá možnosťami využitia virtuálneho prostredia vo vzdelávaní.
- PozycjaWho has better functional-logical capacity: Generation “X”, “Y” or “Z”?(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Hilčenko, SlavoljubFunctional-logical thoughtful capacities pertain among the essential work competencies when referring to hiring of young people today. Members of this so-called Generation „Z”, born in Serbia, most often characterize individual and non-institutional self-education of information technology, which is „bored” in the traditional school. Researches and results in PISA tests, years back, confirm, that doesn’t have enough developed functional-logical thoughtful capacities, as well as their peers in the countries with a more modern educational-teaching technology. The aim of the paper is to compare the results of the functional-logical testing of members of three generation „X”, „Y” and „Z”. The sample was represented by random respondents matched by their age; gender; educational level or school success. „What had a significant influence on the test results, years (life experience), gender, level of education or school success?” The achieved results are on the side of older and middle generation, which is likely attributable to qualifications, years (life experience) and gender. However, by all criteria, women have shown better results than men. In contrast to that, the weakest results indicate the necessity of school reform, which would implement the content and methods of MENSE – „Nikola Tesla Centre” from the earliest educational age. Modern education must be market-oriented, knowledge-based society that encourages professional, creative and functional-logical mental potential of children. The paradox is that the domestic intelligence is in use in EU countries, but not in Serbia.
- PozycjaWykorzystanie laboratorium i-Lab2 w rozwijaniu kompetencji kluczowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Długosz, AgnieszkaW artykule przedstawiono możliwość rozwijania kompetencji kluczowych potrzebnych na współczesnym rynku pracy tj. umiejętność myślenia twórczego, porozumiewania się, pracy w grupie, uczenia się oraz kompetencji informatycznych, wykorzystując w tym celu laboratorium innowacji i-Lab2.
- PozycjaKolorowanie kodu źródłowego programu a proces jego analizy syntaktycznej – badania eye-trackingowe(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Andrzejewska, MagdalenaW artykule przedstawiono wyniki eksperymentu, w którym badano wpływ kolorowania kodu programu na proces jego analizy składniowej. Uczestnikami eksperymentu było 13 studentów kierunku informatyka. Zastosowano technikę okulografii w celu śledzenia procesu wyszukiwania błędów syntaktycznych. Zaobserwowano, że podświetlanie składni nie wpłynęło na efektywność wykonania zadania. Nie stwierdzono również istotnych różnic w wartościach parametrów eye-trackingowych w przypadku analizy kodu czarno-białego i kolorowego.
- PozycjaWpływ rodzaju wizualizacji materiałów e-learningowych na przyrost poziomu wiedzy badanych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Lis, Renata; Kosicka, EwelinaKoncepcja kształcenia z wykorzystaniem komputera stale zyskuje nowych zwolenników, a wśród instytucji korzystających z takich rozwiązań coraz częściej pojawiają się uczelnie wyższe. Jest to efektem dynamicznej zmiany niektórych treści dydaktycznych, a sama forma nauczania z wykorzystaniem materiałów e-learningowych daje możliwość ich aktualizacji i szybkiej modernizacji. Istotną kwestią w przypadku projektowania szkoleń e-learningowych jest zastosowanie odpowiednich rodzajów wizualizacji treści służących zwiększeniu efektywność nauczania. W artykule przedstawiono i omówiono wyniki przeprowadzonych badań dotyczących wpływu sposobu wizualizacji treści dydaktycznych w kursach e-learningowych na poziom przyrostu wiedzy.
- PozycjaStres w pracy – wyzwanie w kształceniu przyszłych przedsiębiorców i menedżerów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Walczyna, AnnaPrzedmiotem artykułu jest kształcenie w zakresie stresu w pracy. Wskazując potencjalne stresory w pracy menedżerów i przedsiębiorców, ich odpowiedzialność za tworzenie bezpiecznych i zdrowych warunków pracy oraz efektywność pracy – własną i podległych osób, autorka rekomenduje kształcenie w zakresie stresu w pracy skierowane do studentów kierunku zarządzanie.