Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 33 (2013)
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/6650
Przeglądaj
Przeglądanie Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 33 (2013) według Data wydania
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 22
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Wartość ludzkiej pracy w społecznej nauce Kościoła katolickiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Jedynak, WitoldSzczególne zainteresowanie Kościoła katolickiego pracą ludzką zostało zainspirowane w okresie dynamicznego rozwoju przemysłu fabrycznego, gdy szybko wzrastała liczba robotników najemnych. Katalizatorem działań podjętych przez hierarchię kościelną było powstanie tzw. kwestii społecznej, której nierozwiązanie mogło wywołać krwawą walkę klas inspirowaną przez socjalistów. Istotne znaczenie dla rozwoju katolickiego nauczania społecznego odnoszącego się do pracy miało ogłoszenie encykliki „Rerum novarum” (1891 r.). Wytyczyła ona główne kierunki rozwoju społecznej doktryny kościelnej. Kolejne dokumenty Stolicy Apostolskiej rozwijały problematykę pracy uwzględniając zmieniające się uwarunkowania społeczne. Kompleksową wykładnię nauczania Kościoła dotyczącą pracy przedstawił Jan Paweł II w encyklice „Laborem exercens”. Podejmując polemikę z proponowanymi przez liberalizm i kolektywizm koncepcjami papież przedstawia pracę jako wartość, która zapewnia człowiekowi wszechstronny rozwój, daje mu utrzymanie, a także umożliwia osiągnięcie celu ostatecznego, jakim jest zbawienie. Katolicka nauka społeczna sprzeciwia się uprzedmiotowianiu pracy i traktowaniu jej jako towaru, który można kupić lub sprzedać. Pracy nie da się oddzielić od pracownika, ponieważ tylko dzięki człowiekowi ma ona wartość i wymiar personalistyczny.Pozycja Sytuacja osób zagrożonych wykluczeniem społecznym na rynku pracy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Pokrzywa, MagdalenaWykluczenie społeczne negatywnie oddziałuje na jakość kapitału ludzkiego, ogranicza aktywność, przedsiębiorczość i innowacyjność oraz podnosi koszty funkcjonowania państwa. Strategie określające kierunki rozwoju Unii Europejskiej, a zwłaszcza strategia lizbońska, wskazują, że ograniczanie ubóstwa i wykluczenia społecznego jest jednym z podstawowych zadań na przyszłość. Źródła społecznego wykluczenia należy doszukiwać się w dużej mierze w braku zatrudnienia. W niniejszym artykule analizie poddano sytuację osób zagrożonych wykluczeniem społecznym na rynku pracy. Podane dane pochodzą z badania regionalnego dotyczącego ubóstwa i wykluczenia społecznego w województwie podkarpackim, przeprowadzonego w 2010 roku. W artykule scharakteryzowano potencjał pracowniczy osób korzystających ze wsparcia instytucji pomocy społecznej (poziom wykształcenia, doświadczenie zawodowe, kwalifikacje i umiejętności) oraz działania podejmowane przez osoby bezrobotne w celu znalezienia zatrudnienia. Wskazano również na bariery związane z poszukiwaniem pracy takie jak: płeć, wiek, sytuacja zdrowotna, rodzinna i materialna. Badani ocenili również działania powiatowych urzędów pracy oraz przedstawili ich oczekiwania skierowane do tych instytucji.Pozycja Ekonomia społeczna i jej wrogowie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Solecki, SławomirArtykuł prezentuje genezę i główne cechy polskiego modelu ekonomii społecznej. W artykule została ukazana istota przedsiębiorczości społecznej bazującej na doświadczeniach i potencjale rodzimego trzeciego sektora oraz dominującej praktyce wiążącej się z finansowaniem podmiotów ekonomii społecznej ze środków publicznych. Dynamiczny rozwój przedsiębiorstw społecznych w Polsce wymusza tworzenie dostosowanego do polskich realiów systemu wspierania tej formy działalności gospodarczej. Powstanie takiego systemu może uruchomić proces odblokowywania tkwiących w społeczeństwie polskim zasobów i uśpionych w nim kapitałów. Koncepcje ekonomii społecznej sprawdzają się w realiach światowego kryzysu gospodarczego lepiej niż inne. W sytuacji przeciwdziałania jego skutkom, upowszechnianie form działalności gospodarczej opierających się na koncepcjach ekonomicznych uwzględniających cele społeczne zyskało ogromnie na znaczeniu. W krótkim czasie stały się one istotnymi propozycjami branymi pod uwagę w debacie mającej na celu poszukiwanie rozwiązań uzdrawiających rodzimą gospodarkę. Przedstawione w artykule doświadczenia tworzenia polskiego modelu ekonomii społecznej pokazują, możliwości i szanse jego rozwoju, ale również tkwiące w nim zagrożenia.Pozycja Sytuacja absolwentów studiów wyższych na rynku pracy a jakość wykształcenia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Długosz, PiotrArtykuł prezentuje wyniki badań „Bilans Kapitału Ludzkiego”, które pokazują wpływ jakości wykształcenia na sytuację absolwentów na rynku pracy. Prowadzone analizy wskazują, że jakość wykształcenia mierzona prestiżem uczelni ma znaczenie w określaniu pozycji absolwentów na rynku pracy. Absolwenci prestiżowych uczelni częściej podejmują pracę, rzadziej są bezrobotnymi, częściej pracują na umowę o pracę, częściej posiadają firmy i zajmują wysokie pozycje zawodowe. Absolwenci tych uczelni odczuwają też wyższy poziom zadowolenia z pracy oraz mają znacznie wyższe zarobki. Przeprowadzone analizy pokazały, że im wyższa ranga ukończonej uczelni, tym lepsza sytuacja absolwentów na rynku pracy.Pozycja Zróżnicowanie rynku pracy województwa zachodniopomorskiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Radlińska, KamilaRynek pracy w województwie zachodniopomorskim jest pod wieloma względami specyficzny, a o specyfice tego regionu decyduje układ lokalny województwa. Brak aglomeracji, dużych miast spowodował problem braku ośrodków wzrostu w województwie. Przeważająca większość gmin w województwie zachodniopomorskim to gminy wiejskie, o popegeerowskim charakterze. Dodatkowo transformacja ustrojowa lat 90. XX w. spowodowała na tych obszarach szybki wzrost bezrobocia i spadek poziomu aktywności zawodowej ludności. Przeprowadzona analiza wskazuje jednak, że proces zróżnicowania jest trwały, lecz nie nieodwracalny, a w badaniu pojawiły się gminy, które odwróciły tę tendencję.Pozycja Sytuacja absolwentów szkół wyższych na rynku pracy w opiniach pracodawców oraz przedstawicieli środowisk naukowych i akademickich(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Halik, JanuszW niniejszym artykule przeanalizowano wypowiedzi uczestników dyskusji panelowej przeprowadzonej w ramach I Podkarpackiej Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej pn. Przemiany na rynku pracy w wymiarze lokalnym, regionalnym i globalnym przeprowadzonej w dniach 18–19 października 2012 r. Dyskusja panelowa ekspertów stanowiła podsumowanie głównych problemów poruszanych w trakcie Konferencji. Uczestnicy panelu dążyli przede wszystkim do sprecyzowania oczekiwań pracodawców względem kompetencji jakie powinni posiadać absolwenci szkół wyższych (określenia profilu absolwenta poszukiwanego na rynku pracy). Podczas panelu omawiano także problemy związane ze współpracą między pracodawcami a szkołami wyższymi, której efektem powinno być dostarczanie studentom wiedzy i umiejętności zgodnych z zapotrzebowaniem rynku pracy. Uwaga uczestników dyskusji koncentrowała się ponadto na strategiach, jakie przyjmują przedsiębiorcy, którzy zatrudniają pracowników w dobie kryzysu. Analiza odpowiedzi udzielonych przez uczestników dyskusji panelowej – przedstawicieli biznesu, środowisk naukowych i akademickich oraz organizacji pozarządowych – pozwala na jakościowe pogłębienie wyników dostępnych badań ilościowych, mających na celu opis i wyjaśnienie sytuacji absolwentów szkół wyższych wkraczających aktualnie na rynek pracy.Pozycja Rzeszowscy studenci i ich pierwsza aktywność zawodowa(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Malicki, KrzysztofArtykuł zawiera wyniki badań wśród studentów największych uczelni w Rzeszowie. Analizie poddano aktywność studentów na rynku pracy, aktywność w organizacjach studenckich oraz w działalności wolontariackiej. Podczas badania uwzględniono także opinie o perspektywach młodych ludzi na znalezienie pracy po studiach oraz ocenę przydatności zdobywanej wiedzy z punktu widzenia poszukiwań przyszłej pracy.Pozycja Absolwent Wydziału Nauk Ekonomicznych Politechniki Koszalińskiej jako menedżer na rynku pracy – opinie lokalnych pracodawców(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Granosik, Beata; Nadolna, EmiliaCelem pracy jest prezentacja opinii pracodawców regionu koszalińskiego na temat wizerunku absolwentów Wydziału Nauk Ekonomicznych Politechniki Koszalińskiej zatrudnionych na stanowiskach menedżerskich. W artykule omówione zostały ogólne zagadnienia dotyczące współczesnego menedżera oraz dokonana została prezentacja sylwetki absolwenta WNE. Na podstawie przeprowadzonego sondażu diagnostycznego przy użyciu kwestionariusza ankiety i wywiadu bezpośredniego dokonano analizy wizerunku absolwentów WNE w opinii lokalnych pracodawców.Pozycja Czynniki ekonomiczne determinujące rynek pracy województwa zachodniopomorskiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Dylkiewicz, Renata BeataCelem artykułu jest przedstawienie istoty rynku pracy oraz analiza czynników ekonomicznych, które go determinują. Rynek pracy jest jednym z czynników produkcji analizowanych w ekonomii. Obok niego funkcjonują: rynek dóbr i usług, rynek kapitału i rynek pieniądza. Każdy z nich rządzi się odmiennymi prawami i na każdy z nich oddziałują inne czynniki. Polska w ciągu ostatnich 20 lat przeszła istotne przeobrażenia. Efektem są istotne zmiany na polskim rynku pracy, w tym także na rynku pracy regionu zachodniopomorskiego. Transformacja spowodowała, że w Polsce wykształcił się prawdziwy, rządzący się prawami popytu i podaży rynek pracy. Zniknęły sztucznie występujące w okresie gospodarki centralnie sterowanej niedobory siły roboczej, a pojawiła się nadwyżka podaży pracy, która była przyczyną powiększającej się stopy bezrobocia. Ukazanie czynników determinujących rynek pracy poprzez przeobrażenia na przestrzeni 10 i kolejnych lat jest niezbędne w ocenie tego rynku.Pozycja Trudności na rynku pracy w opiniach absolwentów wyższych uczelni(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Boczkowski, AndrzejMasowość oraz instrumentalizacja wszystkich rodzajów wyższych studiów jest bezdyskusyjnym faktem, podobnie jak faktem społecznym jest roszczeniowa i zmitologizowana ideologia edukacyjna kształtująca świadomość potoczną i dyskurs publiczny w obszarze relacji między kształceniem na poziomie wyższym i sytuacją absolwentów na rynku pracy. Równocześnie coraz wyraźniejsze są objawy nasycenia rynku pracy ludźmi posiadającymi dyplomy, przy dobitnie artykułowanym przez pracodawców zapotrzebowaniu na umiejętności pracowników na ogół niewymagające kształcenia na poziomie wyższym, a zwłaszcza uniwersyteckim. Absolwenci wyższych uczelni mają trudności ze znalezieniem pracy odpowiadającej ich oczekiwaniom ukształtowanym przez swoistą mitologię wyższego wykształcenia. Jak postrzegają przyczyny tych trudności absolwenci polskich uczelni z różnych roczników? Na ile odzwierciedlają się w ich świadomości niektóre ze współczesnych mitów edukacyjnych dotyczące przyczyn trudności absolwentów na rynku pracy? Te i inne jeszcze, bardziej szczegółowe pytania zainspirowały przeprowadzone wiosną 2012 r. badanie socjologiczne wśród absolwentów wyższych uczelni mieszkających i pracujących w mieście średniej wielkości. Rezultaty badania przeprowadzonego techniką wywiadu kwestionariuszowego – na próbie celowej, kontrolowanej pod względem płci i grup wiekowych – ukazały demograficzne (także pokoleniowe) zróżnicowanie postrzegania przyczyn obecnych trudności na rynku pracy oraz roszczeniowe obciążenie świadomości edukacyjnej w zakresie wyższego wykształcenia.Pozycja Organizacje pozarządowe jako pracodawcy. Przestrzenne zróżnicowanie pozarządowego rynku pracy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Pieniążek, AgnieszkaW Polsce działa 75 tys. organizacji pozarządowych, z tego 4,6 tys. (6,2%) w województwie podkarpackim. Sektor pozarządowy należy więc również postrzegać jako część rynku pracy. Organizacje pozarządowe są miejscem, gdzie wiele osób spełnia się nie tylko w roli działaczy społecznych, ale także zawodowo, kiedy praca w tych organizacjach stanowi ich główne źródło utrzymania. Wysoko wykwalifikowana kadra sprzyja ich efektywności, umożliwiając dostosowanie się do zmiennych warunków funkcjonowania trzeciego sektora. Sektor pozarządowy w Polsce, jak i w województwie podkarpackim ma jednak w dalszym ciągu marginalny udział w kreowaniu rynku pracy. Jedynie 14% organizacji pozarządowych zatrudnia pracowników (w woj. podkarpackim 10% organizacji). W 2010 r. zatrudnienie w sektorze pozarządowym znalazło 85,4 tys. osób (8 tys. w woj. podkarpackim). W trzecim sektorze stworzono blisko 72 tys. etatów (3 tys. w woj. podkarpackim), podczas gdy pod koniec minionej dekady zatrudnienie w sektorze pozarządowym w państwach UE wynosiło 9 mln osób (Niemcy – ponad 1,8 mln, Wielka Brytania – ponad 1,6 mln, Francja – 1,2 mln).Pozycja Człowiek i jego praca(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Gitling, MaciejEkonomiczne funkcjonowanie rynku opiera się na rywalizacji wielu jednostek o dostęp do rynku pracy. Praca sama w sobie jest wartością o którą wielu ludzi zabiega. Zjawiska związane z transformacją społeczną w Polsce sprzyjały pojawieniu się w społeczeństwie aspiracji do poziomu i tempa wzrostu charakterystycznego dla nowoczesnych, konkurencyjnych gospodarek, ale również ujawniła się konieczność adaptacji pracobiorców do nowych właściwości popytu na pracę. XXI wiek to szybki postęp technologiczny, który ma bezpośredni wpływ na wytwarzane wyroby i usługi, przekształceniom ulega także forma i sposób wykonania pracy. Na rynku pracy poszukiwani są specjaliści nowych zawodów. Dlatego dużego znaczenia u pracowników nabierają takie wartości jak: kwalifikacje, kompetencje, mobilność, otwartość na zmiany, elastyczność i chęć dostosowywania się do nowych warunków oferowanej pracy. Społeczeństwo informacyjne kreśli nowe obszary i dziedziny gospodarki, w których uwidacznia się zapotrzebowanie na nowe zawody i specjalności. Z rynku pracy wypierani są pracownicy o niskich kwalifikacjach oraz osoby, które nie chcą podnosić swych kompetencji zawodowych.Pozycja Aspiracje zawodowe studentów socjologii i zarządzania AGH w świetle badań ankietowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Górski, PiotrArtykuł oparty jest na badaniach własnych autora przeprowadzonych w 2010 roku, poświęconych poznaniu motywacji podjęcia studiów wyższych oraz aspiracji zawodowych przez studentów socjologii i zarządzania AGH. Badania przeprowadzono przy pomocy ankiety audytoryjnej. Wyniki badań wskazują na pewne podobieństwa i różnice. Podobieństwa dotyczą motywacji studiowania, pragnienia rozwoju osobistego, uzyskania kompetencji zawodowych pozwalających na uzyskanie satysfakcjonującej pracy. Różnice dotyczą aspiracji zawodowych. Większe znaczenie przypisywane jest rozwojowi zawodowemu przez socjologów i poczuciu bezpieczeństwa przez studentów zarządzania oraz oceny roli uczelni w kształtowaniu kompetencji technicznych (niższe oceny studentów socjologii). W konsekwencji uwidocznił się niższy poziom satysfakcji z wyboru uczelni i kierunku studiów deklarowany przez studentów socjologii.Pozycja Funkcjonowanie młodych polskich migrantów na polskim i imigranckim rynku pracy. Postakcesyjni emigranci powrotni jako grupa zagrożona bezrobociem(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Kozielska, JoannaGwarancja dostępności europejskich rynków pracy stanowiła bardzo ważny element polskiej polityki zagranicznej podczas negocjacji warunków, pod którymi Polska stać się miała członkiem Unii Europejskiej. W momencie polskiej akcesji Polacy jako obywatele Zjednoczonej Europy zyskali prawo do podejmowania legalnej pracy w innych państwach członkowskich. Z szansy tej skorzystała polska młodzież – „emigranci trzeciej generacji” – skuszona lepszymi zarobkami i perspektywami na przyszłość. Zaproponowany tekst jest próbą uchwycenia migracyjnej rzeczywistości w kontekście pracy, zysków i strat z niej wynikających. To także próba odpowiedzi na nurtujące badaczy pytanie – czy emigracja zarobkowa jest czasem, który służy budowaniu zawodowej przyszłości, gromadzeniu doświadczeń i potencjału zawodowego oraz budowaniu świadomej, spójnej zawodowej biografii, czy tylko epizodem zarobkowym nie wnoszącym nic w zawodową biografię młodego człowieka? To tekst traktujący o problemach reemigrantów na polskim rynku pracy.Pozycja Źródła nierówności społecznych i ich oddziaływanie na rynek pracy w świetle prac Zygmunta Baumana(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Węgrzyn, ZofiaW artykule zostały przedstawione poglądy socjologa Zygmunta Baumana na temat nierówności społecznych. W swoich pracach Bauman wymienia kilka źródeł nierówności społecznych. Bazuje na kontraście pomiędzy „twardą” i „płynną” fazą nowoczesności. Według Bauman nierówności społeczne wynikają z trzech zjawisk: tworzenia ładu społecznego, rozwoju gospodarczego i globalizacji. W „twardej” nowoczesności bezrobotni byli siłą rezerwą dla gospodarki. W dobie „płynnej” nowoczesności urzeczywistniła się idea zbędności. Co więcej, znalezienie się w sytuacji wykluczenia niemal całkowicie uniemożliwia powrót do pełnego funkcjonowania w społeczeństwie. Bauman nazywa osoby wykluczonych „ludźmi-odpadami”. Wzrost gospodarczy również znacznie przyczynił się do wykluczania całych grup osób. Większość prac przejmują maszyny, a ludzie stają się zbędni. Na wzrost liczby osób wykluczonych ma wpływ także zjawisko globalizacji. W zglobalizowanym świecie, nastąpiło oderwanie władzy od kapitału. Lokalne samorządy nie mają wpływu na gospodarkę światową. Efektem jest to, że politycy nie są w stanie rozwiązać narastających problemów nierówności (np. ubóstwo, wzrost przestępczości). Bauman wprowadza również nową kategorię wykluczonych nazwaną przez niego „stratami ubocznymi”. Ostatnim elementem w twórczości Baumana dotykającym nierówności społecznych jest pogłębiająca się coraz bardziej polaryzacja bogactwa i ubóstwa.Pozycja Znaczenie offshoringu oraz jego wpływ na spadek bezrobocia wśród młodych ludzi w Polsce(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Pisulewski, AndrzejW artykule zdefiniowano pojęcie „centra usług offshore” oraz zaprezentowano offshoring jako element „nowej gospodarki”. Ponadto określono związek pomiędzy offshoringiem jako elementem „nowej gospodarki” a jego wpływem na spadek bezrobocia w grupie wiekowej 15–34 lat w Polsce. W badaniach stwierdzono wzrastający udział zatrudnionych w centrach usług offshore w ogólnej liczbie zatrudnionych w sektorze nowoczesnych usług. Najwyższy udział zatrudnionych w centrach usług offshore odnotowano w Krakowie, a największy przyrost zatrudnienia w centrach usług offshore na przestrzeni lat 2008–2010 we Wrocławiu. Nie stwierdzono silnej korelacji pomiędzy udziałem zatrudnionych w centrach usług offshore w ogólnej liczbie zatrudnionych w sektorze nowoczesnych usług biznesowych, a udziałem bezrobotnych w grupie wiekowej 15–34 lat w ogólnej liczbie bezrobotnych. Związek ten nasilił się w 2010 roku w porównaniu do 2008 roku. Wskazuje to, że centra usług offshore zyskują na znaczeniu jako pracodawcy dla młodych ludzi.Pozycja Innowacje a rynek pracy na podstawie wyników badania „Pracodawcy Podkarpacia 2012”(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Chrząstek, RobertGłównym celem powstania artykułu była prezentacja zagadnienia innowacji zawartej w badaniu „Pracodawcy Podkarpacia”. W pierwszej części tekstu przedstawiona została koncepcja innowacji oraz dyskurs o wpływie pewnych czynników na powstawanie innowacji. Zaprezentowana została także analiza związku pomiędzy innowacjami a rynkiem pracy. Druga część tekstu prezentuje dane pochodzące z badania „Pracodawcy Podkarpacia 2012”, ze szczególnym uwzględnieniem roli innowacji, jako czynnika związanego z kształtowaniem regionalnego rynku pracy. Autor opierając się na wynikach badania zrealizowanych wśród pracodawców Podkarpacia podjął próbę określenia związków pewnych czynników z aktywnością innowacyjną. W części tej autor podejmuje próbę udowodnienia wpływu innowacji na zwiększanie miejsc pracy w regionie.Pozycja W cieniu kryzysu. Preferencje zawodowe i oczekiwania studentów – szkic w oparciu o badania empiryczne studentów Politechniki Krakowskiej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Butmanowicz-Dębicka, IwonaArtykuł pt. „W cieniu kryzysu. Preferencje zawodowe i oczekiwania studentów”, to szkic w oparciu o badania empiryczne studentów Politechniki Krakowskiej. Sposób planowania przyszłości uzależniony jest od doświadczeń jednostki oraz od jej wiedzy o rzeczywistości społecznej. Obecnie planowanie jest trudne, ponieważ wiedza o świecie, o drogach sukcesu zawodowego i o rynku pracy czerpana jest także ze środków masowego przekazu. Mass media kreślą obraz świata pełnego kryzysów, zamkniętego i niestabilnego, a absolwentów uczelni prezentują często jak „zbędną”, źle przygotowaną do zawodu kategorię społeczną. Życie w cieniu kryzysu prowadzi do odczuwania lęku społecznego, lęku przed przyszłością oraz do wyboru różnych strategii działania, w tym także strategii opartej na inercji i rezygnacji. W artykule prezentowane są typologie wyłonione w wyniku badań empirycznych przeprowadzonych wśród studentów ostatnich dwóch lat studiów na Politechnice Krakowskiej: typologia pracodawców i typologia stylów przygotowywania się do wejścia na rynek pracy. W obu typologiach, obok postaw aktywnych i śmiałych projektów własnej przyszłości zawodowej, widoczne są silne postawy defensywne.Pozycja Przemiany aktywności zawodowej kobiet w wybranych krajach UE w świetle danych Eurostatu. Analiza porównawcza(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Polkowska, Dominika; Łucjan, IzabelaW programie Europa 2020 postuluje się wzmożenie działań ukierunkowanych na wzrost aktywności zawodowej społeczeństwa, zarówno kobiet, jak i mężczyzn. W większości krajów polityka rynku pracy skierowana jest więc na poprawę kondycji siły roboczej, na zwiększenie możliwości rozwoju społeczno-gospodarczego, a w szczególności na podniesienie stopy zatrudnienia. Korzystając z danych Eurostatu w artykule dokonano analizy przemian aktywności zawodowej kobiet w wybranych krajach UE na przestrzeni ostatniej dekady. Przedstawione analizy wyraźnie pokazały, jak bardzo kryzys gospodarczy z roku 2008 pogorszył podstawowe wskaźniki aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn. Sytuacja kobiet i mężczyzn na rynku pracy najbardziej zmieniła się na niekorzyść w Hiszpanii i w Grecji. Pogorszenie sytuacji odczuli również Irlandczycy. Polska, jak dowodzą statystyki, wyszła z kryzysu obronną ręką, choć daleko nam do wskaźników osiąganych w Skandynawii, czy chociażby u naszych zachodnich sąsiadów. Analizując zarysowane tendencje można przypuszczać, że postulaty zgłoszone w programie Europa 2020 będą trudne do spełnienia przez większość krajów UE.Pozycja Percepcja absolwentów w badaniach „Pracodawcy Podkarpacia”(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Dygoń, MarcinOsoby młode do 34. roku życia, w tym także absolwenci, napotykają znaczne problemy na rynku pracy. Przejście z edukacji do pracy niejednokrotnie wiąże się ze żmudnym i długotrwałym poszukiwaniem pracy oraz doświadczeniem bezrobocia. Osoby w wieku 18–34 lat stanowią ponad 50% wszystkich zarejestrowanych w województwie podkarpackim osób bezrobotnych. Identyfikacja wymagań i oczekiwań pracodawców wobec młodych osób wchodzących na rynek pracy staje się zatem kluczowym zagadnieniem związanym z analizą trudnej sytuacji absolwentów na rynku pracy. Stąd w realizowanym przez Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie badaniu pn. „Pracodawcy Podkarpacia” sformułowano problem badawczy dotyczący rozpoznania opinii pracodawców o absolwentach różnych typów szkół zatrudnianych przez pracodawców publicznych i prywatnych. 86% pracodawców objętych badaniem nie jest zainteresowanych zatrudnieniem absolwenta, bez względu na to, jaki jest jego poziom wykształcenia. Z drugiej strony oczekiwania pracodawców wobec pracowników związane są przede wszystkim z posiadaniem przez nich doświadczenia zawodowego oraz wiedzy i umiejętności praktycznych przydatnych na stanowisku pracy. 30% pracodawców, którzy przyjęli w 2011 roku do pracy absolwentów różnego typu szkół, pozytywnie oceniało wiedzę teoretyczną zatrudnionych. Niemal równie często wybierano jako cechę pozytywną gotowość do podnoszenia kwalifikacji (28%), nieco rzadziej wskazywano, że przyjęte do pracy osoby mają odpowiednie wykształcenie (21%). Wśród cech najczęściej wybieranych pojawiają się również: kreatywność i pomysłowość (16%) oraz znajomość obsługi komputera (15%). Odpowiednie wykształcenie oraz wiedza teoretyczna również należały do najczęściej wybieranych pozytywnych cech absolwentów podczas drugiej fali badania przeprowadzonej w 2012 roku.