Edukacja – Technika – Informatyka nr 1(23)2018
URI dla tej Kolekcji
Przeglądaj
Przeglądanie Edukacja – Technika – Informatyka nr 1(23)2018 według Data wydania
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 46
Wyniki na stronie
Opcje sortowania
- PozycjaZastosowanie wielomianów w starym zagadnieniu Ponceleta(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Cieślak, Waldemar; Felińska, Halina; Wlaź, PawełW pracy stawiamy hipotezę związaną z postacią wzorów Fussa. Hipotezę weryfikujemy dla przypadków n=3,4,5,6. Wzory Fussa nie są znane w jawnej postaci dla dowolnego n, więc hipotezy tej w obecnej chwili udowodnić nie można.
- PozycjaIdee obywatelsko-narodowe w dziele edukacyjnym dzieci i młodzieży na obczyźnie (ZSRS, Bliski i Środkowy Wschód 1940–1944)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Sadowska, EdytaTło podjętych w artykule rozważań stanowi kwestia tożsamości narodowej dzieci polskich, ofiar deportacji na terytorium ZSRS, będącej następstwem agresji ZSRS na Polskę 17 września 1939 r. W artykule szczególnie wyeksponowano edukację i wychowanie w duchu patriotycznym małego dziecka na obczyźnie (Bliski i Środkowy Wschód) w kontekście analizy zawartości treści Elementarza autorstwa Kubskiego, Kotarbińskiego i Zarembiny (Jerozolima, 1946) oraz wybranych tytułów prasy polskiej ukazującej się na Wschodzie.
- PozycjaKultura komunikacji elektronicznej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Romanek, BeataW artykule omówiono zagadnienie kultury wypowiedzi w komunikacji elektronicznej. Pod uwagę wzięto popularne wśród młodych osób porozumiewanie się z wykorzystaniem SMS-ów, portali społecznościowych i aplikacji oraz poczty elektronicznej. Przedstawiono najczęstsze błędy popełniane w komunikacji elektronicznej.
- PozycjaRelacje w rodzinie i postrzegane wsparcie społeczne jako predyktory nieuczciwości akademickiej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Wołpiuk-Ochocińska, AnnaZachowania nieuczciwie w praktyce akademickiej stają się coraz bardziej powszechnym problemem. Ich uwarunkowania mają zarówno charakter motywacyjno-osobowościowy, jak i społeczny. W niniejszym artykule przedstawiono wyniki analiz badań przeprowadzonych na 257 studentach podkarpackich uczelni na temat predyktorów nieuczciwości akademickiej w postaci społecznego wsparcia i relacji w rodzinie. Okazuje się, że wsparcie nauczycielskie i autonomia w rodzinie obniżają tendencje do oszukiwania w szkole, natomiast wysoki poziom tożsamości w rodzinie i poczucie wsparcia rówieśniczego podwyższają ryzyko zachowań nieuczciwych.
- PozycjaZastosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną na II i III poziomie edukacyjnym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Chudnicki, Andrzej; Mielczarek, AndrzejW artykule przedstawiono propozycję wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w pracy z dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną intelektualnie w stopniu lekkim i umiarkowanym. Omówione zostały założenia teoretyczne oraz wstępna ewaluacja działań zrealizowanych w ramach koła komputerowego funkcjonującego w internacie szkoły specjalnej.
- PozycjaDylematy oceniania wczesnoszkolnego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Piątek, TeresaOcenianie wczesnoszkolne winno służyć dziecku, jego rozwojowi i w konsekwencji prowadzić do zdobycia umiejętności adekwatnej samooceny, tak ważnej z punktu widzenia wykorzystywania swojego potencjału, swoich mocnych stron w życiu. Tymczasem analiza szkolnej rzeczywistości ukazuje bardzo tradycyjne podejście nauczycieli do oceniania uczniów w klasach I–III szkoły podstawowej. Pomimo konieczności stosowania oceny opisowej na koniec semestru i na koniec roku nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej rezygnują z niej w trakcie bieżącego oceniania postępów swoich uczniów, stosując ocenę szacunkową wyrażoną stopniem szkolnym.
- PozycjaDiagnozowanie zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z wykorzystaniem testu MOXO(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Hetmańczyk, Hewilia; Kawiak, EwelinaNiniejszy tekst stanowi próbę zebrania informacji na temat zespołu hiperkinetycznego, znanego szerzej jako zespół nadpobudliwości psychoruchowej ADHD. Ujęto w nim podstawowe informacje dotyczące zaburzenia w kontekście wyjaśnień terminologicznych, objawów, a także etiologii występowania. Zaprezentowano możliwość wykorzystania w procesie diagnozy nowoczesnego narzędzia – testu MOXO, który w precyzyjny sposób określa funkcjonowanie badanej osoby z uwzględnieniem wskaźników takich, jak: uwaga, czas reakcji, impulsywność oraz nadruchliwość.
- PozycjaIndywidualne zarządzanie informacją zabezpieczeniem przed manipulacją w środowisku płynnej inwigilacji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Batorowska, HannaZabezpieczenie przed manipulacją w środowisku płynnej inwigilacji wymaga od użytkowników mass mediów dojrzałości informacyjnej, której nie da się osiągnąć bez wciąż „odnawialnych” kompetencji informacyjnych, wśród których Personal Information Management i Personal Knowledge Management zajmują kluczowe miejsce. W artykule odniesiono się do zarządzania wiedzą i informacją w wymiarze indywidualnym uznając, że jest ono nieodzowne w kształtowaniu kultury bezpieczeństwa.
- PozycjaO edukacji informatycznej w aspekcie kwalifikowanych źródeł internetowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Bugdol, Marcin; Łasak, Dominika; Bugdol, Monika; Mitas, Andrzej W.W artykule przedstawiono wyniki badań poświęconych zagadnieniu doboru źródeł informacji, z których matki dzieci w wieku 6–36 miesięcy czerpią wiedzę na temat właściwego żywienia swojego potomstwa. Ze względu na fakt, że głównym źródłem wiedzy jest obecnie internet, ważną kwestią staje się edukacja kobiet w zakresie algorytmu poszukiwania informacji przygotowanych i udostępnionych przez specjalistów oraz oddzielenia ich od, często błędnych, porad zamieszczanych w sieci przez przypadkowe osoby. Aż 30% ankietowanych czerpie i stosuje porady w kwestii żywienia dzieci z portali społecznościowych, których rzetelność z natury rzeczy nie jest potwierdzona. Kwestią naczelną jest przekonanie kobiet do poszukiwania wiedzy w dostępnym również w sieci kwalifikowanym piśmiennictwie oraz konsultowania diety z lekarzem specjalistą (pediatrą lub dietetykiem), co ma w zwyczaju zaledwie 20% kobiet.
- PozycjaKształcenie dualne czy zawodowe – przygotowanie osób młodych wchodzących na rynek pracy na podstawie doświadczeń zarządzających, wyniesionych z funkcjonowania wybranych firm w SSE Jasionka(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Zawada, PiotrW ramach swoich działań statutowych Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. zarządza strefami inwestycyjnymi, w których przedsiębiorcy z całego świata lokują swoje biznesy. Okazuje się, że w ostatnim czasie wielu z nich ma poważne problemy z młodymi pracownikami, którzy opuszczają mury uczelni i podejmują pierwszą pracę, trafiając do zespołów, które stanowią kopie amerykańskich, kanadyjskich, niemieckich, włoskich i innych działów firm macierzystych. Okazuje się, że model kształcenia na poziomie wyższym obecny w Polsce znacząco różni się od potrzeb współczesnych pracodawców. Celem artykułu jest próba ukazania zjawiska luki kompetencyjnej wśród polskich pracowników na przykładzie branży lotniczej i motoryzacyjnej.
- PozycjaZastosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w resocjalizacji nieletnich – szanse i zagrożenia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Chudnicki, AndrzejTechnologie komunikacyjne i informacyjne mogą odegrać istotną rolę w reintegracji społecznej osób przebywających w placówkach resocjalizacyjnych. Celem opracowania jest zaprezentowanie dotychczasowej praktyki oraz wskazanie możliwości wykorzystania nowoczesnych technologii w kształceniu, wychowaniu i terapii nieletnich niedostosowanych społecznie.
- PozycjaAnaliza algorytmów syntezy mowy na potrzeby zastosowania w urządzeniu przenośnym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Zacniewski, Artur; Kleinszmidt, Marcin; Zdunek, Radosław; Zacniewska, JoannaW artykule pokazano kolejne etapy występujące w syntezie mowy, a także sposoby postępowania z poszczególnymi fragmentami tekstu, który ma zostać przetworzony na mowę. Przedstawiono wyniki badań wydajności algorytmów normalizacji treści, realizowanych na potrzeby projektu ToucanEye – urządzenia przenośnego z systemem sztucznej inteligencji, mającego wspomóc osoby z dysfunkcją wzroku. Pokazano, jak istotne jest dobranie i optymalizacja zastosowanych algorytmów ze strony implementacyjnej, po to by zwiększyć komfort użytkownika końcowego.
- PozycjaModern Trends in the Development of the US Teachers’ Skills in the System of Postgraduate Pedagogical Education(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Voitovska, Oksana; Tolochko, SvitlanaIn the article on the basis of the analysis of scientific literature, the tendencies of teachers' advanced training in the system of post-graduate pedagogical education of the USA are determined: orientation to higher education as the most important condition for mastering the profession of a teacher, strengthening of psychological and pedagogical preparation; improvement of the system of professional development of pedagogical staff and
- PozycjaDemograficzne uwarunkowania gotowości młodzieży do integracji szkolnej z rówieśnikami z niepełnosprawnością(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Kazanowski, ZdzisławArtykuł prezentuje wyniki analizy demograficznych uwarunkowań gotowości młodzieży do integracji szkolnej z rówieśnikami z niepełnosprawnością. W badaniach uczestniczyło 422 uczniów liceum. Wyniki badań ujawniły istotną rolę płci, miejsca zamieszkania oraz wykształcenia ojca w określaniu dojrzałość badanych do uczestnictwa w integracyjnych formach edukacji.
- PozycjaSztuczna sieć neuronowa jako innowacyjne narzędzie wspomagania doboru powłok ochronno-dekoracyjnych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Popko, Artur; Gauda, KonradW artykule poruszona jest problematyka związana z możliwością wykorzystania sztucznych sieci neuronowych (SSN) w procesie doboru powłok ochronno-dekoracyjnych. Zebrano i ustalono wejściowe i wyjściowe parametry zadania. Opracowano wstępną postać struktury sztucznej sieci neuronowej, wymaganej do wspomagania procesu.
- PozycjaBadania szybkości i skuteczności metod syntezy mowy na potrzeby zastosowania w urządzeniu przenośnym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Zacniewski, Artur; Kleinszmidt, Marcin; Zdunek, RadosławW artykule przeanalizowano szereg metod dotyczących syntezy mowy, mając na uwadze ich wykorzystanie w urządzeniu przenośnym. Badania realizowano na urządzeniach o zróżnicowanych parametrach, a badanymi kryteriami były skuteczność danej metody i jej szybkość. Badania są częścią projektu ToucanEye – urządzenia przenośnego z systemem sztucznej inteligencji, mającego wspomóc osoby z dysfunkcją wzroku. Pokazano również, jak ważne jest zoptymalizowanie zastosowanych metod w fazie projektu inżynierskiego w celu zapewnienia lepszej jakości pracy urządzenia i komfortu użytkownika końcowego.
- PozycjaTablica interaktywna w pracy współczesnego nauczyciela szkoły podstawowej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Mamroł, AndrzejW obliczu dynamicznych przeobrażeń społecznych oraz wyzwań, przed którymi stoi ludzkość, a także przeobrażeń w mentalności i podejściu do życia współczesnych dzieci i młodzieży zmianie powinny ulec sposoby oddziaływania szkoły. Wychodząc tym zjawiskom naprzeciw, powinna ona w większym aniżeli dotąd stopniu wykorzystywać nowoczesne technologie edukacyjne. Duże możliwości w tym względzie daje np. tablica interaktywna. Odpowiednie jej zastosowanie podnosi efektywność pracy nauczyciela, a także zwiększa atrakcyjność zajęć, odpowiadając zapotrzebowaniu uczniów na konkretny rodzaj bodźców i aktywności. Tablica interaktywna staje się powoli codziennością szkoły, jednak istnieje ciągle wiele czynników, które ograniczają jej wykorzystanie.
- PozycjaKultura bezpieczeństwa informacyjnego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Batorowska, HannaW artykule ukazano znaczenie kształtowania kultury bezpieczeństwa w środowisku przesycenia informacją przy założeniu, że jej istotnym budulcem jest kultura informacyjna. Do pola badawczego kultury bezpieczeństwa zaliczono kulturę bezpieczeństwa informacyjnego, wskazując na podstawowe zadania stawiane przed edukacją dla bezpieczeństwa w obszarze przygotowania obywateli do racjonalnego, refleksyjnego i etycznego funkcjonowania w zglobalizowanym społeczeństwie informacyjnym.
- PozycjaThe Methodology of Professional Competencies Formation for The Specialists in Environmental Monitoring on the Basis of Synergistic Pedagogics(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Bordiug, Natalia; Alpatova, Oksana; Ishchuk, Oksana; Svitelskyi, Mykola; Smagly, ViktorThe issues of professional training for future environmental engineers training are considered in the article. The methodical bases of teaching environmental monitoring have been developed and substantiated for the application in the learning process through the implementation of interdisciplinary approach. The basic components of training future environmental engineers have been defined and analysis of the formation of professional system-modeling competencies in environmental monitoring have been conducted.
- PozycjaPrzedmiot przysposobienie obronne jako element budowania systemu bezpieczeństwa(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Lorek, MarlenaW niniejszym artykule chciałabym zwrócić uwagę na tradycję przysposobienia obronnego jako przedmiotu w edukacji szkolnej oraz rolę, jaką może ono odegrać w budowaniu współczesnego systemu bezpieczeństwa w Polsce w przypadku, gdyby powrócił do siatki przedmiotów w szkołach średnich.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »