Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy
URI dla tego Zbioruhttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/1153
Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy to czasopismo naukowe o numerze ISSN 1898-5084 wydawane przez Katedrę Mikroekonomii (wcześniej jako Katedra Teorii Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych) Wydziału Ekonomii UR od 2002 r. Zeszyty otrzymały 7 punktową ocenę i zostały włączone do wykazu czasopism Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Czasopismo jest indeksowane w następujących bazach czasopism: IC Journals Master List (Index Copernicus), The Central European Journal of Social Sciences and Humanities (CEJSH) oraz BazEkon.
Ze względu na rosnące zainteresowanie na skalę ogólnopolską i w niektórych ośrodkach za granicą, od 2011 r. czasopismo jest kwartalnikiem, a w zależności od potrzeb może ukazywać się częściej niż raz na kwartał. Zeszyty zawierają artykuły pracowników środowisk akademickich z całej Polski i z zagranicy, a także przedstawicieli samorządu lokalnego i biznesu.
Czasopismo ma charakter interdyscyplinarny. Redakcja przyjmuje do oceny i publikacji teksty o charakterze naukowym, poświęcone problematyce ekonomicznej. Z uwagi na nawarstwiające się wyzwania i zagrożenia rozwojowe, preferowane są opracowania respektujące podejście zintegrowane:
* o charakterze teoretycznym,
* weryfikujące teorie, koncepcje, modele na bazie badań empirycznych,
* studia przypadków i inne empiryczne badania,
* komunikaty, recenzje, polemiki.
Harmonizowanie procesów rozwojowych wymaga respektowania sprzężeń sfery ekonomii z pozostałymi wymiarami bytu ludzkiego (społecznym, aksjologicznym, wiedzy, polityki, natury i biologii, konsumpcji i technologii). Każdy kolejny numer czasopisma ma charakter tematyczny, ukierunkowany na dyskusję szczegółowych problemów, czego wyrazem są podtytuły nadawane poszczególnym zeszytom.
Pomysłodawcą i inicjatorem zeszytów jest prof. dr hab. Michał Gabriel Woźniak, pełniący funkcję redaktora naukowego oraz przewodniczącego komitetu redakcyjnego.
Przeglądaj
Przeglądanie Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy według Data wydania
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 2178
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Uwarunkowania inicjowania trwałego wzrostu gospodarczego w Polsce – instytucjonalne czynniki polityki fiskalnej jako punkt krytyczny(MITEL, 2004-06) Puchała, RadosławW artykule omówiono czynniki, które mają kluczowe znaczenie dla inicjowania i zrównoważonego rozwoju ekonomicznego. Wyniki teoretyczne i empiryczne są w skrócie badane. Wzrost gospodarczy zależy głównie od czynników instytucjonalnych, które są osadzone w sieci interakcji w systemie gospodarczym i społecznym. Zmiana tych czynników jest trudna do wykonania. Podtrzymuje się, że jednym z kluczowych warunków dla rozpoczęcia zrównoważonego wzrostu w Polsce jest wzrost jakości polityki budżetowej. W tym celu pomocna może być zmiana instytucji polegająca na utworzeniu Komitetu polityki budżetowej.Pozycja Demokracja uczestnictwa i społeczeństwo informatyczne a szanse na przezwyciężenie nierówności społecznych(MITEL, 2004-06) Bednarz, MarekRewolucja wywołana rozwojem telekomunikacji i technologii informatycznych może doprowadzić do wyższych standardów polityki Polski poprzez jej przekształcenie w demokrację uczestniczącą.Pozycja Funkcjonowanie w Polsce systemu bezpośredniego wspierania eksportu(MITEL, 2004-06) Lęcznar, MałgorzataSystem bezpośredniego wsparcia eksportu funkcjonujący w Polsce obejmuje: Instrumenty finansowe (gwarancje i warranty skarbu państwa, program DOKE, ubezpieczenie kredytów eksportowych, związane z nimi wsparcie); działania informacyjne i promocyjne oraz edukacyjne Ministerstwa gospodarki, pracy i polityki społecznej; działania traktatu, w ramach tej polityki celnej, a także pomoc, którą obejmują programy PHARE. System ten od teraz rośnie wiele zastrzeżeń. O niskim stopniu wykorzystania instrumentów wsparcia eksportu przez polskie przedsiębiorstwa, braku symetrii między polityką bezpośredniego wsparcia a rozwojem eksportu, braku korelacji między polityką proeksportową a polityką makroekonomiczną. AL chociaż instrumenty formanie istnieją, nie są one skuteczne. To dlatego, że eksporterzy ich nie używają. Główne powody, dla których bardzo mało jest środków wsparcia eksportu, to: Słaba wiedza o proeksportujących rozwiązaniach na poziomie przedsiębiorstwa, niedomagania prawa egzekucyjnego, zbyt wysokie koszty, a przede wszystkim nieadekwatność rozwiązań do potrzeb eksporterów.Pozycja Nowe ujęcie badań społecznych(MITEL, 2004-06) Słaby, TeresaArtykuł proponuje pozostawienie stosowanej dotychczas metodologii badań społecznych, skoncentrowanej na badaniu poziomu i jakości życia, które są niespójne i nieporównywalne. Nowe propozycje „sygnalizacji?” charakteru, dotyczą standardowego podejścia opartego na unijnych wskaźnikach wykluczenia społecznego oraz analizy dywersyfikacji opartej na pozycyjnych numerycznych modelach taksonomicznych.Pozycja Siła negocjacyjna jako istotne zagadnienie w negocjacjach(MITEL, 2004-06) Michalczyk, JerzyAutor tego artykułu próbował dokonać przeglądu ważnej kwestii siły negocjacyjnej, która nie została dokładnie omówiona w literaturze polskiej. w artykule opisano siłę gotyjącą ne za pomocą trzech podejść, mianowicie podejścia indywidualistycznego, strukturalnego podejścia ap i pragmatycznego podejścia. Jako narzędzie analityczne zapewnia środki umożliwiające zrozumienie charakteru siły negocjacyjnej i identyfikację jej źródeł w spotkaniu społecznym. Jako pragmatyczne narzędzie dostarcza ono niezbędnych informacji ułatwiających negocjowanie sce narios, zwiększając prawdopodobieństwo osiągnięcia własnych celów. Jako narzędzie naukowe artykuł poświęcony jest uznajomianiu negocjacji z polskimi badaczami, ułatwianiu pracy teoretycznej i empirycznej.Pozycja Szara strefa a dylematy polityki gospodarczej(MITEL, 2004-06) Mróz, BogdanKwitnąca, niezarejestrowana działalność gospodarcza wydaje się być jednym z głównych wyzwań, przed którymi stoją obecnie rządy i politycy. Istnienie i rozwój różnych form szarej strefy stanowi zagrożenie dla harmonijnego i equlibrowanego wzrostu gospodarki narodowej. Jednym z kluczowych dylematów i gorących kwestii w jego programie politycznym jest sposób łączenia środków politycznych ukierunkowanych na wzrost gospodarczy (tj. niższych podatków, mniejszych obciążeń regulacyjnych) z równoczesnym ograniczeniem działalności drugiej gospodarki. Autor stara się rzucić światło na te kwestie, a także wskazać dylematy i kompromisy związane z przyjęciem odpowiedniego zestawu polityk.Pozycja Menedżerowie – ich rola i pozycja we współczesnej gospodarce(MITEL, 2004-06) Jarmołowicz, Wacław; Kościński, MarcinGłównym celem tego artykułu jest przedstawienie i ocena stanowiska kierownika w polskiej gospodarce na początku XXI wieku. Na tej podstawie opisuje się rolę menedżerów w tworzeniu nierówności oraz – z drugiej strony – wzrost gospodarczy. W artykule opisano cechy charakterystyczne współczesnego żłobka, a także kilka przykładów postrzegania menedżerów w obecnej gospodarce. Na tej podstawie autorzy przeprowadzają bardziej szczegółową analizę dotyczącą udziału kierowników w tworzeniu nierówności na gruntach po. Ponadto opisujemy rolę menedżerów w imporcie w tworzeniu wzrostu gospodarczego. Chociaż próba analizy grupy polskich menadżerów nie wydaje się mieć kompleksowego charakteru, możliwe jest sformułowanie kilku wniosków.Pozycja Społeczny wymiar transformacji(MITEL, 2004-06) Mikuła, ElżbietaWarunki życia w Polsce w latach 90-tych formowały się w złożonym procesie inicjowania i rozwoju gospodarki rynkowej. Konsekwencje tej transformacji i towarzyszących jej fenomenom społecznym były pozytywne i negatywne. Pozytywny dotyczył poprawy standardów życia; negatywny – rosnący rozpad społeczny. Społeczeństwo polskie stało się głęboko podzielone i dotyczy nie tylko sektora dochodów, ale także rzeczywistego uczestnictwa w różnych wymiarach życia społecznego. Głównym jej przejawem jest kreowanie różnorodności dochodów, bezrobocia, ubóstwa oraz brak dostępu do usług edukacyjnych i społecznych. Wymiarowanie regów społecznych wciąż się poszerza i jest trygujące o mniejsze wsparcie dla prowadzonych reform. Ta sytuacjareqvires natychmiastowa konieczność poprawy stanu tych sektorów.Pozycja Niwelowanie nierówności pracowniczej w kontekście koncepcji odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw(MITEL, 2004-06) Rojek-Nowosielska, MagdalenaW niniejszym dokumencie przeprowadzono analizę idei społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw w kontekście pracy na rzecz równości. Jako uzupełnienie rozważań teoretycznych zaprezentowano również badania międzynarodowej firmy ABB Polska. Ten przykład pokazuje jeden z możliwych sposobów zachowania firmy nie tylko odpowiedzialny społecznie, ale także wyrównujący nierówności w pracy.Pozycja Problem zwalczania i kompensacji sieroctwa społecznego w Polsce(MITEL, 2004-06) Szczepaniak, JoannaCelem autorki artykułu jest pokazanie znaczenia problemu społecznego sierocińca w Polsce, jego zróżnicowania w zależności od regionu, a także wskazanie możliwych powodów takiego połączenia. Podstawowym celem tego artykułu jest próba określenia najważniejszych trudności związanych z zapobieganiem i zmuszaniem do osierocenia się w domu dziecka oraz warunków, które należy spełnić, aby w przyszłości poradzić sobie z podobnymi trudnościami. Ostateczny zamiar autorki wskazuje na potrzebę, a nawet konieczność poszukiwania rozwiązań, które mogłyby pomóc w sprawowaniu funkcji systemu opieki nad dziećmi i stosowaniu go do potrzeb i wymagań tymczasowych.Pozycja Praca jako wartość na tle orientacji wartościujących zasad i celów życiowych pracowników − studium przypadku(MITEL, 2004-06) Tuziak, BożenaW artykule podjęto próbę analizy sposobu wartości pracy, która jest definiowana w szerokim obszarze orientacji ceniących pracowników. Takie podejście do pracy ma pierwszorzędne znaczenie, decydujące o efektywności pracy firmy. Wysoka produktywność warunkuje rozwój organizacji i pośrednio wpływa na kwestię ograniczeń nierówności społecznych.Pozycja Polityka monetarna w Polsce w kształtowaniu długookresowej stopy wzrostu gospodarczego(MITEL, 2004-06) Bator-Kędra, KatarzynaW miarę pogłębiania się polskich nieszczęść gospodarczych coraz częściej krytykuje się bank centralny (NBP) i jego ostateczny cel – obniżanie inflacji. Restrykcyjna polityka pieniężna podniosła stopy procentowe do najwyższych poziomów w Europie (5,25% w porównaniu z 2,75% w strefie euro, 1,25% w USA i 0,1% w Japonii), co bardzo prawdopodobnie przyczyniło się do spowolnienia gospodarczego.Pozycja Nierówności ekonomiczne i społeczne a zasady sprawiedliwości dystrybutywnej(MITEL, 2004-06) Kot, Stanisław MaciejW artykule analizowane są różne koncepcje nierówności ekonomicznych i społecznych. Termin „nierówność” oznacza odejście od „równości”. „Równość” i „równość” to niekompletne predykaty, które z konieczności wymagają odpowiedzi na jedno pytanie: „równy pod jakim względem?” lub „równość czego?”. Równość zasadniczo składa się z trójstronnej relacji między dwoma (lub kilkoma) przedmiotami lub osobami i jedną (lub kilkoma) cechami. Dwa przedmioty a i b są pod pewnym względem równe (w pewnej przestrzeni porównań), jeśli pod tym względem podpadają pod ten sam termin ogólny. Ten odpowiedni standard porównawczy (przestrzeń) reprezentuje „zmienną” (lub „charakterystyczną”) pojęcia równości, którą należy określić w każdym konkretnym przypadku: różne koncepcje równości wyłaniają się tutaj z jednego lub innego standardu opisowego lub normatywnego („Dlaczego równość?'). Równość w jednej przestrzeni zwykle implikuje nierówności w innych przestrzeniach. Jeśli więc ktoś upiera się przy równości w jednej przestrzeni i ocenia tę równość jako sprawiedliwą, to powinien koniecznie zaakceptować nierówności w innych przestrzeniach i oceniać je jako sprawiedliwe.Pozycja Elementy polityki wyrównywania szans na rynku pracy(MITEL, 2004-06) Ostoj, IzabelaUnia Europejska uczyniła z niej swój cel, jakim jest budowanie gospodarki opartej na wiedzy, a jednocześnie zapewnienie spójności społecznej. W dłuższej perspektywie cel ten powinien być realizowany również w Polsce. Kluczowe znaczenie dla osiągnięcia spójności społecznej mają procesy zachodzące na rynku pracy. Na rynku pracy często pojawiają się akty dyskryminacji i inne formy tzw. nierówności w jedności op. Właściwie ukierunkowana polityka rynku pracy może znacznie ograniczyć takie przypadki. Narzędzia dotychczasowej polityki rynku pracy wymagają oceny i ewentualnie poprawy w odniesieniu do ich wpływu na wyrównywanie szans pracowników. Niniejszy dokument przedstawia na przykład ocenę zmian w przepisach regulujących stosowanie wybranych narzędzi polityki rynku pracy z punktu widzenia przedstawionych założeń.Pozycja Kreowanie kultury organizacji jako narzędzie niwelujące nierówności płciowe w miejscu pracy(MITEL, 2004-06) Kołodziej-Durnaś, AgnieszkaW dokumencie tym podjęto próbę uściśnienia problemu dyskryminacji kobiet w organizacjach, a zwłaszcza w miejscu pracy. Sytuacja polskich kobiet była krótko przedstawiona w porównaniu z kobietami innych zachodnich społeczeństw, a następnie określono najważniejsze aspekty wskazujące na dyskryminację kobiet w przedsiębiorstwach. Najistotniejsza teza artykułu mówi, że ewolucyjna zmiana w organizacjach nastawionych na wyeliminowanie wielu przykładów nierównomiernego traktowania. Zmiany mogą być stymulowane przez transformację kultury korporacyjnej. Kiedy kobiety w końcu osiągną równy status w pracy, tendencja ta może pojawić się również w innych dziedzinach życia społecznego, takich jak życie rodzinne. Przedstawiono główne koncepcje kultury korporacyjnej, najpopularniejszych typologii oraz sposoby kształtowania i zmiany kształtu kultury korporacyjnej.Pozycja Strategia rozwoju zasobów ludzkich a regionalne bezpieczeństwo finansowe(MITEL, 2004-06) Gołyga, Mirosław; Tomaszewski, JanuszW artykule przedstawiono zagrożenia wynikające z luki między bezpieczeństwem gospodarczym a możliwościami finansów publicznych w trakcie procesu integracji. artykuł ten ma na celu określenie bezpieczeństwa w środowisku gospodarki rynkowej. W oparciu o metodę SWOT przeprowadzono analizę korzyści polskiej gospodarki. Autorzy artykułu widzą szanse na udane podniesienie warunków gospodarczych i społecznych poszczególnych regionów i w konsekwencji na realizację programów wsparcia UE, takich jak SAPARD czy Leonido da Vinci. Zwracają one szczególną uwagę na możliwość wsparcia ze strony pomocy publicznej dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz na realizację programu rozwoju sektora operacyjnego w zakresie zasobów ludzkich wraz ze zintegrowanym programem operacyjnym rozwoju regionalnego. Pokazują one również środki finansowe przeznaczone na realizację tych programów związanych z polityką strategii społecznej (2002–2005) „Praca i zabezpieczenia społeczne”.Pozycja Nierówności społeczne a kryzys społeczno-moralny(MITEL, 2004-06) Michalczyk, TadeuszW artykule przedstawiono analizę nierówności społecznych w obliczu kryzysu społeczno-moralnego, reprezentowanego przez jego najczęściej wymieniane w literaturze socjologicznej przejawy. Czternaście wskazań podzielono na trzy grupy zróżnicowane ze względu na stopień ich kompleksowości. Analizę tych trzech grup przejawów kryzysu z punktu widzenia nierówności społecznych przeprowadzono za pomocą trzech teorii: teorii stratyfikacji funkcjonalnej, teorii elit i teorii konfliktu. Analiza ta pozwala autorowi stwierdzić, że sytuacje kryzysowe określone wyżej wymienionymi wskazaniami mogą wpływać na nierówności społeczne. W tym artykule czytelnik znajdzie również definicje nierówności społecznych oraz kryzysu społeczno-moralnego.Pozycja Szanse i bariery ograniczania nierówności we współczesnej Polsce. Perspektywa mikro- i mezospołeczna(MITEL, 2004-06) Karwińska, AnnaŻadne społeczeństwo nie jest w stanie w pełni zrealizować ideału równych szans, praw obywatelskich, dostępu do podstawowych dóbr i usług, choć takie starania podejmowało na przestrzeni wieków niemal każde pokolenie w wielu krajach. Jednak pomiędzy niemożliwym do zrealizowania ideałem „doskonałej równości” a rzeczywistością coraz bardziej podzielonego świata, zarówno w wymiarze globalnym, jak i lokalnym, istnieją możliwości usunięcia najbardziej konfliktogennych i postrzeganych jako niesprawiedliwe obszarów nierówności. Problem zmniejszania się nierówności należy rozpatrywać na co najmniej trzech poziomach integracji zjawisk społecznych: w skali makro, mezo (poziom średnich struktur i instytucji) oraz mikro. Te trzy poziomy życia społecznego są ze sobą ściśle powiązane, zmiany zachodzące lub realizowane w jednym z nich, pośrednio lub bezpośrednio wpływają na zmiany w pozostałych. W kwestii wyrównywania szans, zwiększania dostępu do cennych dóbr i wartości, zapewnienia równości wobec prawa, równości szans na przeżycie (zapewnienie dostępu do określonego minimum społecznego) szczególną rolę odgrywa działalność w makroskali, a więc adekwatne prawo, możliwości egzekwowania uchwalonych ustaw, polityki gospodarczej, edukacyjnej i kulturalnej. W sferze tworzenia i zdobywania przez jednostki „kapitału kulturowego” najważniejszą rolę odgrywa rodzina, społeczność lokalna, a także określone instytucje edukacyjne. Raport przedstawia tylko drugi rodzaj zagadnień, skupiając się na problemach szeroko rozumianych nierówności w dostępie do odpowiedniej edukacji, warunkach wyrównywania różnic społecznych związanych z funkcjonowaniem rodziny i procesem socjalizacji, a także na temat możliwości podejmowania odpowiednich działań sprzyjających pożądanym transformacja i przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu.Pozycja Anomia jako instrument poszerzania obszaru i zakresu władzy, marginalizacji i wykluczenia(MITEL, 2004-06) Pawnik, WojciechHipoteza przedstawia , dlaczego postęp makrospołeczny może być taki, że w przedstawionej analizie dotyczącej pytań dotyczących indywidualnych oczekiwań próba odpowiedzi nie ma zmian i w polsce zbiorowe podmioty publicznych etapów. Praca dyplomowa jest możliwym wyjaśnieniem stanu rzeczy obecnej na temat poszerzenia obszaru i zakresu władzy społecznej klasy politycznej i nie ma na celu powrót niepodległość aparatury administracyjnej . i utworzyć, że proces, który przedstawia element najszerszego zjawiska i wyniku społecznego, zjawisko globalizacji jest to, że. It stymuluje segregację trójwymiarową, separację, a także wykluczenie. It prowadzi do marginalizacji, zniechęcania lub frustracji. It staje się o preferowanym miejscu w obszarze społecznym światowego ładu dominującego konkursu sposób.Pozycja Wyznaczniki prowzrostowej strategii ograniczającej nierówności społeczne wynikające z teorii wzrostu(MITEL, 2004-06) Woźniak, Michał GabrielJak uważa większość ekonomistów, sukcesy i porażki każdego kraju zależą od tempa rozwoju gospodarczego. Jednak rozwój gospodarczy ma pomnażać zamożność większości obywateli kraju, nie można go zawęzić do wzrostu PKB. Może być przyczyną katastrofy gospodarczej. W niniejszym artykule postawiono samą hipotezę, że obecna teoria wzrostu stawia pewne argumenty dotyczące strategii, która odnosi się jednocześnie do równości społecznej i wzrostu. Dotyczy to szczególnie dzisiejszej polskiej gospodarki i pomija relacje między nierównościami a wzrostem.