Przedsiębiorstwo i region
URI dla tego Zbioruhttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/1744
Czasopismo „PRZEDSIĘBIORSTWO I REGION" obejmuje problematykę funkcjonowania i przeobrażeń przedsiębiorstw oraz regionów w dobie współczesnej gospodarki. Ze względu na złożoność i różnorodność zagadnień dotyczących relacji przedsiębiorstw i otoczenia regionalnego, ich przyczyn i konsekwencji, realizowana tematyka w kolejnych wydaniach pisma jest sygnowana odpowiednim tytułem.
Myślą przewodnią serii rozpoczynającej cykl opracowań z tego zakresu jest problem konkurencyjności i innowacyjności podmiotów gospodarczych oraz regionów. Imperatyw innowacyjności, odnoszący się współcześnie nie tylko do przedsiębiorstw i instytucji, ale regionów, oznacza w praktyce konieczność poszukiwania i implementacji nowych koncepcji konkurowania, zapewniających przetrwanie i rozwój w długim okresie czasu. Należy przy tym podkreślić rolę interaktywnego związku między otoczeniem, a organizacjami.
Na łamach czasopisma są zamieszczane oryginalne prace naukowe w języku polskim i angielskim (lub innym kongresowym). Oprócz dyskusji naukowej, przewiduje się prezentację opracowań obejmujących doświadczenia z praktyki funkcjonujących przedsiębiorstw oraz instytucji otoczenia biznesu i samorządów terytorialnych. Struktura pisma obejmuje dwa główne nurty zagadnień, poświęcone ekonomice i zarządzaniu przedsiębiorstwem oraz ekonomice i zarządzaniu regionem. Przyszły kształt czasopisma uzależniamy również od sugestii i uwag osób, które zainteresują się nową serią i wyrażą wolę jego współtworzenia.
Przeglądaj
Przeglądanie Przedsiębiorstwo i region według Data wydania
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 56
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Uwarunkowania współpracy w turystyce w procesie dyfuzji innowacji w regionie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Januszewska, Małgorzata; Nawrocka, ElżbietaThe purpose of the article is to identify the primary determinants of cooperation in tourism in the process of innovation diffusion in a region. The analysis of subject literature was the main research method applied in examining the theoretical foundations explaining the problems of cooperation in the process of innovation diffusion, with particular emphasis on tourism. Apart from the analysis a synthesis was performed, which resulted in developing a model of innovation diffusion determinants in tourism, constituting the cooperation effect of institutions at various levels. The institutional approach was adopted in the problem discussion. In its course four mutually related dimensions were identified, i.e.: capacity for establishing cooperative relations of an economic and social nature in the area of innovation, cooperation levels in innovation diffusion and also the motives of cooperation in the field of innovation.Pozycja Realizacja inwestycji samorządowych w formie partnerstwa publiczno-prywatnego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Zawora, Jolanta; Zawora, PawełThe study deals with the issue of using public-private partnership to implement public tasks. This article aims to assess the development of public-private partnerships in Poland. The publication also attempts to identify obstacles and threats that hinder the use of public-private partnerships in Poland. The enactment of new regulations contributed to development of public-private partnership in Poland. It resulted in 82 contracts for public-private partnership, which were implemented between 2009-2014. The weakness of the polish PPP market is the low efficiency of proclaimed proceedings. The sectoral structure and the low value of the projects differentiate the PPP market in Poland from the market in Europe and the world.Pozycja Wzornictwo przemysłowe jako kompetencyjna przewaga w budowaniu konkurencyjności przedsiębiorstw(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Żyra, AgnieszkaIn a modern innovation and research-based economy, industrial design developments require public support for cooperation between private firms in innovation activities. This article presents a survey of literature and results of author’s studies based on the 2006-2015 period as provided by the System of Strategy Development and on the secondary data from the „Assessment of Design in Poland” survey conducted for PARP in 2014/2015, as a part of evaluation of demand for industrial design. The author attempts to assess the effectiveness of industrial design in Poland as an instrumental tool in the build-up of firm-specific and regional competitive advantages.Pozycja Towards network paradigm(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Pietruszka-Ortyl, AnnaOpracowanie jest teoretycznym studium koncentrującym się na przedstawieniu ewolucji współpracy w perspektywie nauk o zarządzaniu. Punktem wyjścia jest dyskusja nad istotą terminu współpraca oraz prowadzenie rozważań w kontekście poziomów mikro, mezo i makro. Kolejno, w ogólnym zarysie, scharakteryzowano rozwój form koegzystencji organizacji w środowisku międzynarodowym – od konkurencji po współpracę i koepetycję. Następnie dokonano prezentacji ewolucji form współpracy międzyorganizacyjnej – od aliansów bilateralnych przez porozumienia multilateralne aż po sieci aliansów. W konkluzji zaprezentowano podstawowe założenia wyłaniającego się współcześnie paradygmatu sieciowego.Pozycja Innovative methods of evaluating goodwill in increasing the competitiveness of the company(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Sudyn, YuliyaGłównym celem artykułu jest zaprezentowanie innowacyjnych metod oceny wartości firmy wobec rosnącej konkurencyjności przedsiębiorstwa. Wśród naukowców nie ma jednoznacznej opinii dotyczącej wyboru najlepszej z nich. Realizacja tego celu wymagała podziału artykułu na kilka części. Wyjaśniono pojęcie „wartość firmy” oraz zaprezentowano elementy ją tworzące. Szczególną uwagę poświęcono przedstawieniu metod wyceny przedsiębiorstwa, uwzględniając ich zalety i wady oraz możliwość zastosowania praktycznego.Pozycja Kształtowanie wydajności pracy w Polsce na początku XXI wieku(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Sawicki, LechLabour productivity is a key factor of economic growth and change in living standards and plays an important role as a measure of the competitiveness of countries. Both the increase and decrease in productivity affects the functioning of all forms of economic activity. The lack of awareness of this fact may have a negative effect on the fate of investments. This is particularly evident in the case of industrial companies. The purpose of this article was to examine the external and internal determinants defining performance in Poland and the analysis and evaluation of selected countries. The period under research was 2001–2014, although at times this time period was extended to earlier years or shortened, depending on the availability of data. Analysis of theoretical and empirical research results both for EU and OECD countries has shown that awareness of the direction in which productivity is moving, is essential for the functioning of national economies. Productivity can be moulded, so it is important to understand that it is dependent on the conditions offered by the employer. It is difficult to explicitly specify its degree of impact. Any change positive or negative experienced by employees will have a larger or smaller effect on productivity. In the analysed period, it was found that there is a high productivity in Poland; however, this is not equivalent to high value of goods produced by workers. Despite the apparent significant improvement in the indicators since 1989, Poland has a long way to go before levelling with the richest countries in the European Union and the OECD.Pozycja Significance of Corporate Social Responsibility in the competitive economy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Frejtag-Mika, Eliza; Sieradzka, KatarzynaSpołeczna odpowiedzialność biznesu jest koncepcją, dzięki której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. Bycie odpowiedzialnym nie oznacza tylko spełnienia wszystkich wymogów formalnych i prawnych, ale również zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska i relacje z otoczeniem firmy, czyli dobrowolne zaangażowanie. Społeczna odpowiedzialność biznesu to efektywna strategia zarządzania, która poprzez prowadzenie dialogu społecznego na poziomie lokalnym przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw na poziomie globalnym i jednocześnie kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.Pozycja Dyfuzja produkcji w klasie światowej (ang. „World Class Manufacturing”) wewnątrz łańcucha tworzenia wartości (na przykładzie Fiat Auto Poland SA)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Walczak, MaciejThe paper presents the concept of World Class Manufacturing (WCM) and the most important components of this system. Next, the main directions of diffusion of WCM in multiplant enterprises, with numerous links with suppliers, were presented. The author is of the opinion that direction of diffusion of WCM depends on the point in the value chain at which the implementation of WCM begins. An example of WCM implementation is the case of Fiat Auto Poland SA which was presented in the paper. The used research methods are studies of domestic and foreign literature, combined with reference to a practical example.Pozycja Współpraca i konkurencja podmiotów destynacji turystycznej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Panasiuk, AleksanderTourist offer is created by entities of the direct tourism economy, ie. hotels entrepreneurs, travel agencies, tourist carriers and other handlers of tourism services. The tourist offer is also created by the stakeholders in the tourist destination. The term tourist destination in the article is understood in terms of the subject. The local governments play a fundamental role in shaping the offer. The aim of this paper is to present the idea of the functioning of a tourist destination as the subject of the tourism market, together with an indication of issues of cooperation, competition and coopetition between the entities creating the tourist offer in the area. The text explores the development of a tourist destination as the subject of the tourism market, along with the attempt towards classification.Pozycja Unikatowy wymiar kooperacji jako determinanta konkurencyjności klastrów oraz ekspansji regionu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Chorób, RomanThe main objective of this study is an attempt to show cooperation and its variations as one of the main factors influencing the growth of competitiveness and success of business entities. Special attention, in view of the importance of cooperation, devoted to the initiation, operation and development of innovative forms of integration links, including those occurring in agribusiness. This was followed by a closer look at the issue of cooperation among companies and a short presentation of concepts, attributes and benefits of clustering. The definition and meaning of coopetition in the cluster structures in terms of their competitiveness, as well as achieving their business success were examined. These deliberations were supported by the findings of the author, as well as other authors, thus enriching the issues examined.Pozycja Otoczenie przedsiębiorstwa jako determinanta konkurencyjności(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Kowalczuk, AndrzejThe purpose of this article is to determine the importance of the widely understood economic environment in increasing the competitiveness of enterprises through a literature review. It is important to recognize and understand how the economic environment determines the competitiveness of enterprises. According to the literature the economic environment is an important determinant of competitiveness, because has a definite impact on the activity carried out by the company. Each business entity is an open system, which means, that it still remains in interactions with the economic environment that stimulates its development. By acting in a stable economic environment, enterprises have the opportunity to grow and improve their competitive position both in relation to domestic and foreign entities.Pozycja Konkurencyjność sektora MŚP – rola i znaczenie klastrów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Majewska, AlicjaThe aim of the publication is to show the impact of clusters on the competitiveness of the SME sector. The analysis was based both on theoretical sources and selected research results. The analysis confirmed the hypothesis that defines clusters as a means towards improving the competitiveness of enterprises, assuming the application of innovation policies by the group.Pozycja Wprowadzenie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Frejtag-Mika, Eliza; Pierścieniak, AgataPozycja Finansowanie działalności samorządów lokalnych przy użyciu obligacji komunalnych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Kozak, SylwesterThe paper examines the use of municipal bonds in funding activities of local governments in Poland. The research is based on the data from Ministry of Finance, ECB, Central Statistical Office and the platform CATALYST. The analysis indicates that in Poland the level of usage of bonds by municipalities is lower than the EU average. Poland`s entrance to the EU and the EU structural funds significantly increased the interest of municipalities in funding investments with bonds, especially in 2008–2010. A significant portion of municipal bonds was dedicated to the regional development projects, mostly in infrastructure. In the years 2011–2014 the advantageous features of bonds caused an increase in the value of outstanding municipal bonds, as well as their share in the total municipal debt. Revenue bonds issued by the municipal enterprises have become a new option for funding infrastructure regional projects.Pozycja The Business Model Canvas – narzędzie zarządzania dla start-upów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Pierścieniak, MarekThe aim of the article is a presentation of the concept of The Business Model Canvas as a tool that supports the process management in the newly created organization and involvement in scientific discussion on the usefulness of such tools in practice. For this purpose a case study, which allowed to present copyright reflection associated with the use Canvas model for service management "dobrerecezje.pl." The research part of the results of the assessment of the usefulness of this tool from the perspective of owners of start-drop – people starting business operations. Model Canvas in the planning phase assists in the tasks and activities necessary to start operations in the initial phase helps in ensuring all the elements and from the perspective of annual activity helps determine the direction of development.Pozycja Sektor kreatywny w Polsce – stan i znaczenie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Szara, Katarzyna; Wojtowicz, PaulinaThe aim of the study is the inclusion in the ongoing debate among theoreticians and practitioners in the creative sector and the presentation of its state of development in Poland. Used for this data from the Local Data Bank for the period of 2015 years, and made a critical analysis of the literature. Differences were found not only in the definition and classification but the available data sources.Pozycja Wprowadzenie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Frejtag-Mika, Eliza; Kaliszczak, LidiaPozycja Rola mikroprzedsiębiorstw na regionalnym rynku pracy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Brągiel, Elżbieta; Dykiel, MagdalenaThe economic development of each voivodeship and country significantly depends on the condition of microenterprises, which function in these regions. The aim of this study was to indicate the role and importance of microenterprises in processes of regional development and shaping the local labor market. The analysis of microenterprises in the years 2010–2014 was developed on the basis of GUS data. Characteristics of the number of active enterprises and levels of remuneration were used to describe the scale of number and dynamics of changes in the business activity run by microenterprises. Conclusions: 1. In the years 2010–2014, the number of microenterprises was increasing with the exception of 2013 in Poland and 2012 in Podkarpackie Voivodeship. 2. The ratio of people employed in microenterprises per 1000 residents presented the large disparity between Poland and Podkarpackie Voivodeship. 3. Amounts of remuneration in microenterprises in the years 2010–2014 in Poland was much higher than in Podkarpackie Voivodeship.Pozycja Problem bezrobocia osób młodych w Polsce na przykładzie województwa podkarpackiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Liszka, Magdalena; Barwińska-Małajowicz, AnnaThis article applies to selected problems of young people in the labor market in Poland in example province podkarpackiego. Young people under 25 years of age, according to the Act on employment promotion and labor market institutions of 20 April 2004 are one of the groups that are in a special situation on the labor market. Accordingly, this issue is often discussed research from both theory and practice. The aim of this paper is to illustrate the problem of youth unemployment on the labor market against the nationwide trend of podkarpackie province . Principal attention is focused on some of the problems that are associated with finding work for young people that possess a higher education (addresses the lack of work experience and the need to adapt graduates to the conditions of local labor markets). Results of analyzes were used, among others, statistical database of the Central Statistical Office, including information from the Local Data Bank.Pozycja Bezpieczeństwo i zagrożenia współczesnej rodziny – wybrane zagadnienia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Olak, Antoni; Olak, KarolinaThe family is an interesting subject of research in many fields of science: psychology, economics, politics, history, demography, ethnology and sociology in particular. It has long been of interest, reflection philosophers, scientists, representatives of various religions, writers. The family is an institution of general human occurring in all ages and cultures, and is an integral part of any society is its most important and fundamental group unit. From the moment of the emergence of sociology as an independent scientific field, to this day the family is the subject of systematic research. This material presents selected issues regarding. Dangers Polish family. There have been queries literature and analysis of the collected shave being available statistics and data.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »