Edukacja – Technika – Informatyka nr 4(18)2016
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/2312
Przeglądaj
Przeglądanie Edukacja – Technika – Informatyka nr 4(18)2016 według Data wydania
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 59
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Kształcenie uczniów szkoły podstawowej w zakresie edukacji technicznej i przyrodniczej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Staśko, Renata; Czerwiec, Karolina; Ciesielka, MartaWe współczesnym świecie zachodzą szybkie zmiany związane z rozwojem technologicznym zorientowane na rosnące oczekiwania społeczeństwa. Wymaga to umiejętności krytycznego myślenia w sytuacji, gdy ilość docierających do nas informacji wzrasta w niewiarygodnie szybkim tempie. Jedną z dróg edukowania uczniów w zakresie rozumienia problemów naukowych i cywilizacyjnych są zajęcia uczące samodzielnego poszukiwania odpowiedzi i krytycznego myślenia. Celem badań dotyczących organizacji interdyscyplinarnych warsztatów edukacyjnych dla uczniów szkół podstawowych była diagnoza postaw uczniów wobec doskonalenia umiejętności technicznych oraz podejmowania odpowiedzialnych decyzji prośrodowiskowych w codziennym życiu. Wykazano, że warsztaty pozwalają uczniom na rozwijanie myślenia naukowego podczas podejmowania działań ekologicznych i manualno-technicznych w przestrzeni szkolnej i pozaszkolnej.Pozycja Overenie interaktívnej metódy P&E so zvýšeným dôrazom na učenie prostredníctvom problémových úloh a experimentovania(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Stebila, JánV praktickej časti článku sme navrhli a vytvorili inovatívnu metódu (metódu P&E) tak, aby sa ňou zabezpečilo zvýšenie didaktickej efektívnosti vyučovania. Takto spracované inovatívne metódy sme aplikovali v didaktickom systéme s použitím (aj) multimediálnej techniky, spolu so spracovanými materiálmi ich overili a porovnali v praxi. Očakávaním bolo zlepšenie výkonu v prvých troch oblastiach Niemierkovej taxonómie (zapamätania, porozumenia, špecifického transferu) a aktívneho učenia sa žiakov nižšieho stredného vzdelávania prostredníctvom aplikácie nových metód do obsahu vyučovacieho predmetu Technika.Pozycja Rola i zadania państwa w finansowaniu edukacji w Polsce(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Włodarska-Zoła, LidiaChociaż odpowiedzialność za finansowanie edukacją i zarządzanie nią w Polsce spoczywa na jednostkach samorządu terytorialnego, to zapewnienie środków finansowych na realizację zadań edukacyjnych znajduje się w gestii budżetu państwa. Transfery w postaci części oświatowej subwencji ogólnej stanowią główne źródło finansowania zadań oświatowych. W artykule wyjaśniono istotę decentralizacji oraz przedstawiono zagadnienia związane z redystrybucją części oświatowej subwencji ogólnej jako głównego źródła finansowania zadań oświatowych.Pozycja Zajęcia rękodzielnicze w elementarnej edukacji dziecka trzeciej dekady XX wieku i drugiej dekady XXI wieku(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Uberman, MartaCelem opracowania jest próba zwrócenia uwagi na niepokojące z pedagogicznego punktu widzenia zjawisko obniżającego się poziomu zręczności manualnej dziecka. Przyczyn zaistniałej sytuacji jest prawdopodobnie wiele, przypuszcza się, że w dużym stopniu do takiego stanu rzeczy przyczynił się dominujący w edukacji intelektualizm i wszechobecna technizacja z jednej strony, a z drugiej – brak pedagogicznego zainteresowania zajęciami rękodzielniczymi.Pozycja Blog w kształceniu technicznym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Ciesielka, Marta; Osmenda, Agata; Staśko, RenataW artykule zaprezentowano wyniki badań zastosowania blogów w kształceniu technicznym. Przedstawiono analizę porównawczą blogów do zajęć technicznych, opinie nauczycieli blogujących oraz uczniów korzystających i niekorzystających z blogów.Pozycja Model symulacyjny przeciwsobnego przekształtnika DC/DC podwyższającego napięcie z szeregowym obwodem rezonansowym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Sobczyński, Dariusz; Bartman, JacekCelem pracy było wykonanie symulacji przeciwsobnego przekształtnika DC/DC podwyższającego napięcie z szeregowym obwodem rezonansowym. Wykonano badania symulacyjne układu otwartego za pomocą programu PSIM. Końcowym etapem było przeprowadzenie analizy wyników symulacji.Pozycja The peculiarities in reformation of the future technology teachers preparation in the Nordic Countries in the end of XX century(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Zhernoklieiev, IgorThe article examines the peculiarities in reformation of the future technology teachers preparation in the Nordic countries in the end of XX century which defined their success and international recognition in the international educational space. Based on Nordic authentic scientific literature, it was revealed the particularities of educational reforms in each of the Nordic countries.Pozycja Wybrane problemy akustyki na przykładzie tłumienia dźwięku(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Bieńkowska, Maria J.; Mitas, Andrzej W.; Wijata, Agata M.Jednym z problemów poruszanych w akustyce jest zjawisko tłumienia dźwięków. W artykule zagadnienie to zostało przedstawione na przykładzie zmian w strukturze dźwięku podczas transmisji przez powłoki brzuszne kobiety w ciąży. Zjawisko to może być zamodelowane filtrem dolnoprzepustowym pierwszego rządu. W artykule wykazano zmiany w charakterystyce amplitudowej i fazowej dźwięku docierającego do ucha płodu oraz wskazano na znaczące zmiany w jego barwie.Pozycja Aplikacje mobline jako środek dydaktyczny z perspektywy pedagogiki medialnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Pieniążek, MarlenaDynamicznie rozwijająca się przestrzeń medialna oddziałuje nie tylko na naszą prywatną sferę życia codziennego, ale przekształca również nieomal wszystkie sfery funkcjonowania współczesnego człowieka. Media wykorzystywane w procesie dydaktycznym stają się codziennością, środowiskiem wychowawczym i edukacyjnym, w którym funkcjonuje zarówno uczeń, jak i nauczyciel. Jednym ze środków dydaktycznych coraz częściej używanych na lekcjach są aplikacje mobilne zainstalowane na smartfonie, komputerze lub tablecie. Z jednej strony uatrakcyjniają zajęcia, z drugiej wymagają od nauczyciela kompetencji i pewnej biegłości w poruszaniu się w cyberprzestrzeni. Aplikacje mobilne mogą stać się doskonałym narzędziem nie tylko przekazywania wiedzy, ale i kształtowania wartości i postaw. Oczywiście wykorzystanie mediów w edukacji ma swoje mocne i słabe strony. Aby je zrównoważyć, potrzeba edukacji medialnej, która staje się niezbędna we współczesnej zmediatyzowanej szkole.Pozycja Wsparcie nauki programowania w edukacji wczesnoszkolnej z wykorzystaniem EduMATRIX(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Wijata, Agata M.; Pollak, Anita; Bugdol, Marcin D.; Bieńkowska, Maria J.; Mitas, Andrzej W.Obecnie bardzo duży nacisk w procesie edukacji kładziony jest na rozwijanie umiejętności logicznego i abstrakcyjnego myślenia, co jest niezbędne do nauki programowania. Powszechnie dostępne są systemy, które pomagają oswoić się z tym zagadnieniem już od najmłodszych lat. W niniejszej pracy przedstawiona została alternatywa dla takich aplikacji – bloczki EduMATRIX. Ich głównym atutem jest nauczanie zagadnień związanych z programowaniem bez konieczności przebywania przed ekranem komputera. Ponadto zaproponowano metodę walidacji użyteczności EduMATRIX oraz innych dostępnych pomocy dydaktycznych, która pozwoli na wskazanie skutecznej formy nauki dla młodych użytkowników.Pozycja Learning technology with using of cognitive graphics cards(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Tulashvili, Iurii; Oleksiv, NataliiaThe article deals with the need of improvement of the system of training engineering teachers of computer disciplines on the base of scientifically based didactic innovative technologies. This article also analyzes the existing learning technologies and pedagogical aspects of technology of construction and use of cognitive maps in educational activities. Actuality of their application and mapping software capabilities is proved, the model of cognitive maps is investigated.Pozycja Możliwości zastosowania wirtualizacji zasobów informatycznych w e-learningu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Paszkiewicz, Andrzej; Bolanowski, Marek; Zapała, PrzemysławW artykule zaprezentowano problematykę związaną z wirtualizacją zasobów informatycznych i ich wykorzystaniem w procesach dydaktycznych, głównie w odniesieniu do e-learningu. Ograniczone zasoby sprzętowe w istotny sposób wpływają na dostępność oraz efektywność tej formy nauczania. Opracowanie, a następnie wdrożenie odpowiedniego modelu wirtualizacji może pozwolić na lepsze upowszechnienie wiedzy z wielu dziedzin.Pozycja Wykorzystanie laboratorium i-Lab2 w rozwijaniu kompetencji kluczowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Długosz, AgnieszkaW artykule przedstawiono możliwość rozwijania kompetencji kluczowych potrzebnych na współczesnym rynku pracy tj. umiejętność myślenia twórczego, porozumiewania się, pracy w grupie, uczenia się oraz kompetencji informatycznych, wykorzystując w tym celu laboratorium innowacji i-Lab2.Pozycja Samostatná činnosť žiakov, prostriedok rozvoja technického myslenia a technických schopností v predmete technika(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Šoltés, JaroslavSúčasná moderná doba vyžaduje, aby sa v rámci vyučovacieho procesu využívali nielen klasické vyučovacie metódy, ale aj netradičné metódy, postupy a prostriedky, ktoré dokážu žiakov aktivizovať k samostatnej práci a k hľadaniu vhodných riešení problémov, zároveň podporujú rozvoj logického, analytického a tvorivého myslenia. Samostatná práca, ako edukačný prostriedok má výrazný vplyv na prejav a rozvoj ich aktivity, samostatnosti a tvorivosti. Je pravda, že samostatná práca ponúka žiakom rôzne možnosti, čo však neznamená, že každý žiak bude na dané ponuky reagovať rovnako podnetne. Pre pedagogickú prax to znamená nachádzať vzťahy medzi uplatnením samostatnej práce, štýlom učenia sa žiaka a na základe získaných skúseností určiť, resp. zhodnotiť pedagogické situácie, v ktorých bude pôsobiť, ako prostriedok rozvoja technického myslenia a technických schopností žiakov.Pozycja Biomedyczny system pomiarowy K-720 oraz termowizja w kształceniu studentów studiów inżynierskich(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Żyłka, Wojciech; Żyłka, MartaW artykule omówiono zagadnienia dotyczące badań termowizyjnych oraz badań biomedycznych z wykorzystaniem zestawu edukacyjnego KL-720. Wykorzystano moduł fotopletyzmograficzny do oceny krążenia w naczyniach włosowatych opuszków palców oraz badano temperaturę mięśnia dwugłowego ramienia podczas wysiłku fizycznego.Pozycja Metodologiczne trudności badań z pogranicza edukacji, techniki i informatyki(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Furmanek, WaldemarW opracowaniu wskazałem na ogólne kierunki myślenia w zakresie metodologii badań złożonej problematyki pogranicza i wzajemnych relacji techniki, edukacji i informatyki. Dookreślenie obiektu badań wymaga poza tym zajęcia stanowiska co do założeń epistemologicznych. To jednak wymaga oddzielnego opracowania.Pozycja Propozycja walidacji bloczków „EduMATRIX” jako narzędzia dydaktycznego wspomagającego proces nauczania matematyki w klasach nauczania początkowego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Pollak, Anita; Wijata, Agata M.; Bieńkowska, Maria J.; Mitas, Andrzej W.Liczne propozycje narzędzi wykorzystywanych w procesie dydaktycznym mają na celu wspomaganie rozwoju i umiejętności uczniów. Wykonany z naturalnych materiałów zestaw EduMATRIX stanowi ciekawą alternatywę dla dostępnych na rynku propozycji. Metoda walidacji EduMATRIX opiera się na projekcie eksperymentu z grupą kontrolną. Zebrane dane posłużą do oceny wpływu zestawu EduMATRIX na poprawność oraz czas rozwiązywania zadań matematycznych opracowanych w oparciu o standaryzowany materiał. Analizie poddano również opinie dzieci odnoszące się do ich samopoczucia w trakcie zajęć oraz satysfakcji z wykonywanych zadań, a także oceny nauczycieli dotyczące postępów w nauce matematyki u dzieci uczestniczących w badaniu.Pozycja Projektowanie i zastosowanie aplikacji mobilnej MyCollection za pomocą dostępnych narzędzi programistycznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Kwiatkowski, Bogdan; Binkowski, TomaszCelem artykułu jest przedstawienie procesu projektowania aplikacji mobilnych przeznaczonych dla systemu operacyjnego Android oraz stworzenie takiej aplikacji mobilnej mającej za zadanie łatwe gromadzenie informacji ważnych dla danego użytkownika, dzielenie ich na własne kategorie oraz udostępnianie ich znajomym. Projekt został zrealizowany za pomocą środowiska programistycznego Android Studio.Pozycja Aplikacje zdrowotne na urządzenia mobilne w edukacji zdrowotnej społeczeństwa(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Zadarko-Domaradzka, Maria; Zadarko, EmilianArtykuł porusza zagadnienia aplikacji zdrowotnych na smartfony lub tablety (ang. health apps), których celem jest wspieranie długoterminowych zmian zachowań zdrowotnych jednostki, a tym samym poprawa kondycji zdrowotnej. Zastosowanie tego typu aplikacji jest szerokie. Za ich pomocą można monitorować stan swojego zdrowia, poziom wydolności fizycznej, mierzyć przebyty dystans, tętno, spalone kalorie. Aplikacje te motywują użytkowników do zmiany zachowań i prozdrowotnego stylu życia, odgrywając coraz częściej ważną rolę w codziennym życiu, a to wskazuje na ich potencjał do wykorzystania w strategii promującej zdrowie.Pozycja Analiza i archiwizacja pomiarów analogowych z wykorzystaniem cyfrowych rejestratorów ADLINK(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Twaróg, Bogusław; Gomółka, Zbigniew; Żesławska, EwaW artykule przedstawiono koncepcję wykorzystania cyfrowego rejestratora USB 1901 ADLINK do akwizycji pomiarów i analizy danych analogowych. Przygotowano specjalne skrypty pozwalające analizować badane sygnały z dodatkowym wykorzystaniem algorytmu szybkiej transformaty Fouriera.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »