Warstwy Nr 3 (2019)
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/6264
Przeglądaj
Przeglądanie Warstwy Nr 3 (2019) według Data wydania
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 58
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Z Czesławą Frejlich o polskim wzornictwie rozmawia Tadeusz Zdzisław Błoński(Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019-12) Frejlich, Czesława; Błoński, Tadeusz ZdzisławPozycja Żyć, aby patrzeć. Refleksje o pięknie i użyteczności(Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019-12) Nowak, WitoldThe paper analyzes the relation between beauty and utility. The author examines those two values using examples from architecture, interior design, hand-icrafts and mass production. He advances the thesis that the order of beauty and the order of utility need not be separated or absolutized, particularly as regards the latter. He distinguishes between utility in a narrow sense, which is meant to satisfy current and basic needs, and utility in a broader sense, where what is beautiful usually turns out useful, as it provides energy to live, brings joy and aesthetic pleasure. Beautiful objects can also enhance social prestige of creators, customers and owners.Pozycja Języki w czterech czasach w Galerii r_z w Rzeszowie(Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019-12) Kaczmarska, MałgorzataPozycja Powab kształtu. Zarys historii designu samochodowego(Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019-12) Paczkowski, PrzemysławThe test presents the history of evolution of car design until the 1960s, when car styles became functional art of autonomous nature, unaffected by any influences outside automotive industry. The author also discusses style features of a few cars which have become icons of car design.Pozycja O laureatach(Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019-12) Grzegorczyk, WiesławPozycja Z Tadeuszem Gustawem Wiktorem, laureatem 17. edycji Nagrody im. Witolda Wojtkiewicza, rozmawia Joanna Warchoł(Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019-12) Wiktor, Tadeusz Gustaw; Warchoł, JoannaPozycja Henry Moore w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku(Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019-12) Kamieński, Stanisław ZbigniewPozycja Krzyczałem, a kiedy krzyczałem, pękały rzeczy cenne...(Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019-12) Sawicka, JadwigaPozycja Wprowadzenie - Użyteczność i piękno(Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019-12) Błoński, Tadeusz; Grzegorczyk, WiesławPozycja 10. edycja Triennale Grafiki Polskiej – Katowice 2018(Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019-12) Lech-Bińczycka, AgnieszkaPozycja Kobieta z wielkim okiem. O plakatach Patrycji Longawy(Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019-12) Rabizo-Birek, MagdalenaPozycja Refleksje na temat „mojej” Drogi Krzyżowej(Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019-12) Kierski, Józef JerzyPozycja Niepiękne piękno(Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019-12) Jakubowska-Ożóg, AlicjaPozycja O projektowaniu i sztuce(Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019-12) Błoński, Tadeusz ZdzisławBased on personal experience in designing and teaching, the author presents his long-standing fascination with product design and functional structures, describing successive areas of activity, i. e. creating form and function in visual art. The author depicts semantic characteristics of the elements of human environment. Of special interest to him is analyzing the functions of particular elements of man’s living space. The article discusses the issues of contemporary art as a specific phenomenon affected by very fast changes brought about by new technologies (digitalization and new media). New possibilities emerge in art along with digital solutions, present in all spheres of human creative activity, like music, literature and visual arts, including forms connected with movement and light.Pozycja Międzynarodowy projekt artystyczno-naukowy FRIDA. INTROSPEKCJE(Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019-12) Steliga, AnnaPozycja Maciuch. Pokrywka. Magdziak(Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019-12) Lech-Bińczycka, AgnieszkaPozycja Myśląc o książce. Przystanek „bibliofilia”(Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019-12) Blonska-Záborská, ZdenkaPozycja Łączenie jako naturalny wynik szukania nowych dróg fotograficznego medium(Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019-12) Błoński, Tomáš AgatAn interesting phenomenon for the author is using the Instagram social networking site, known for large numbers of users presenting personal content through their art work. What is also intriguing in this aspect is combining text (poetry) with photography. The author seeks an answer to the question: what does the Internet offer to an artist? How does it change thinking in photography? What is fascinating here is the possibility of instant publication and getting instant feedback (likes) as well as advertising oneself (hashtags); to a great extent this changes motivation and artwork itself. Instagram has been used by the author to create the work lampyris_insanus as the most natural “tool” for combining visual and written art, to be specific: photography and poetry.Pozycja Aller plus loin dans vos peintures... O Portrecie Czapskiego Wojciecha Karpińskiego(Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019-12) Trygar, BarbaraThe article analyzes the book A Portrait of Czapski by Wojciech Karpiński. In the first part the author describes Czapski’s life and artistic work and in the second one, his paintings, The Boy in Front of de Staël and Self-portrait in the Mirror (Mirrors). Czapski interprets the world using geometric figures; they help him to show the tension between the sacred and the profane, at the same time marking out the direction and way to genuine values. Czapski experiences beauty the moment he discovers truth in a work of art.Pozycja Projektanci a zrównoważony rozwój: nastąpi ciąg dalszy czy „można zapomnieć”?(Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019-12) Matos, Pedro AlexandreOur main goal is to raise designers’ awareness of the importance and urgency of including the sustainability dimension in their projects, trying to minimize the secondary effects of their designs, either in graphic, digital or other areas. Digitalization of everyday life – of social relations, economy and also in design – has been strongly induced in all occidental and capitalist societies, mostly without regarding a critical thought on the different and complex dimensions of its effects. In this process we are also conduced to tendentiously forget critical thinking about printed artefacts that many designers still work with. Taking the case of newspapers, a central medium for democracy, we have a closer look at a print prototype designed to respond to sustainability issues. Here we can find some of the possibilities designers may use to design for sustainability
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »