Dydaktyka Informatyki T. 13 (2018)
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/3924
Przeglądaj
Przeglądanie Dydaktyka Informatyki T. 13 (2018) według Data dodania
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 21
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Wstęp / Introduction(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Piecuch, AleksanderPozycja Problemy informatyzacji współczesnego społeczeństwa(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Iskierka, Sławomir; Weżgowiec, ZbigniewW artykule poruszono zagadnienia związane z problemami, jakie napotyka współczesne społeczeństwo wynikające z dynamicznej informatyzacji praktycznie wszystkich dziedzin życia. Przeanalizowano umiejętności Polaków umożliwiające funkcjonowanie w społeczeństwie opartym na wiedzy i informacji. Zwrócono uwagę na rolę systemu edukacji w przygotowaniu młodego pokolenia do nauki i pracy w scyfryzowanym świecie. Wskazano, że wprowadzana reforma edukacji zbiega się w czasie z bardzo szybkim rozwojem wszystkich dziedzin informatyki, a szczególnie Internetu Rzeczy i wirtualnej rzeczywistości. W związku z czym podstawa programowa dotycząca nauczania szeroko rozumianej informatyki winna być elastyczna i przygotowana na bardzo szybkie zmiany wywołane koniecznością dostosowania jej do zmieniających się warunków funkcjonujących we współczesnym społeczeństwie. Zwrócono uwagę na fakt, że społeczeństwo nie jest przygotowane na brak dostępu do Sieci i świadczonych przez nią usług.Pozycja Media cyfrowe a kultura(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Piecuch, AleksanderW opracowaniu podjęto próbę zwrócenia uwagi wpływu mediów cyfrowych na kształtowanie się kultury. Jest to temat wielowątkowy i bardzo rozległy, przekraczający możliwości całościowego jego ujęcia w tak krótkim opracowaniu. Stąd zasygnalizowano tylko niektóre aspekty relacji pomiędzy mediami cyfrowymi a kulturą.Pozycja Technologie informacyjne w świetle praktyk czytelniczych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Kęsy, MarekRozwój techniczny wywołuje zmiany warunków życia współczesnego człowieka powodując przemiany osobowościowe, wzorce kulturowe, sposób postrzegania siebie i innych. Przykładem przeobrażeń społecznych są przemiany w praktykach czytelniczych, w których tradycyjne formy przekazu informacji i wiedzy zastępowane zostają formami przekazu elektronicznego.Pozycja Personalizacja profili internetowych wyzwaniem dla współczesnej edukacji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Iskierka, Sławomir; Weżgowiec, ZbigniewW artykule poruszono problemy związane z personalizacją profili internetowych i ich wpływem na użytkowników Internetu, a szczególnie młodzież. Przeanalizowano aktualne i przewidywane skutki związane z profilowaniem i personalizacją kont głównie w mediach społecznościowych. Wskazano na potencjalne zagrożenia, jakie może nieść ze sobą zjawisko personalizacji profili internetowych. Zwrócono uwagę na rolę systemu edukacji w prawidłowym przygotowaniu młodego pokolenia do postrzegania i eliminowania niekorzystnych zjawisk związanych z tym problemem. Oceniono, że personalizacja profili internetowych jest olbrzymim problemem, z jakim będzie musiała zmierzyć się tak od strony teoretycznej, jak i praktycznej, współczesna informatyka.Pozycja Humanista – inżynier, czyli o społecznym wymiarze informatyki(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Żurek, MarzenaArtykuł prezentuje rozwój nauk informatycznych, obejmujący pojawienie się ich nowej gałęzi – informatyki społecznej. Przedstawiona zostaje geneza powstania tej dyscypliny: jakie było pierwotne źródło zapotrzebowania na nią, i leżące u jej podstaw główne idee. Tekst porusza także kwestię perspektyw absolwentów informatyki społecznej, a także ich szans na współczesnym rynku pracy.Pozycja Przetwarzanie danych biometrycznych w usługach elektronicznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Iskierka, IwonaW pracy dokonano przeglądu podstawowych zagadnień dotyczących usług zaufania publicznego w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym, projektowanych rozwiązań w obszarze ochrony danych osobowych oraz omówiono zagadnienia związane z bezpiecznym korzystaniem z technologii biometrycznych. Zwrócono uwagę na zagrożenia teleinformatyczne, konieczność budowania świadomości społeczeństwa w zakresie bezpieczeństwa danych i ich znaczenia zarówno w pracy zawodowej, jak i w codziennym życiu. Omówiono status prawny technologii biometrycznych z uwzględnieniem aktualnych aktów prawnych. Omówiono pojęcie danych biometrycznych oraz zagadnienia dotyczące przetwarzania danych osobowych, w tym danych biometrycznych.Pozycja Najważniejsze idee czwartej rewolucji przemysłowej (Industrie 4.0)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Furmanek, WaldemarNa podstawie analizy dostępnych w literaturze przedmiotu opracowań, opinii i refleksji przedstawiam podstawowe idee czwartej rewolucji przemysłowej. Wyzwania cywilizacyjne, jakie ta rewolucja generuje, są bardzo istotne dla programowania edukacji zawodowej w Polsce.Pozycja Wokół debaty „ed-tech”. Krytyka edukacyjnego wykorzystania nowych technologii(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Łuszczek, KrzysztofOstatnie lata przynoszą coraz więcej głosów krytycznych dotyczących zastosowania nowych technologii w edukacji. Uporządkowana, krytyczna debata dotycząca tego problemu ma pomóc właściwie ukierunkować refleksję badawczą. Nie chodzi o eliminację nowych technologii z edukacji, ale o efektywne ich wykorzystanie oparte na rzetelnym opisie aktualnego stanu, pozbawionym przesadnego entuzjazmu charakterystycznego dla pierwszych dekad rozwoju technologii cyfrowych.Pozycja Postawy nauczycieli wobec edukacji informatycznej i medialnej w szkole(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Bałażak, MartaEdukacja informatyczna i medialna we współczesnej szkole już stała się faktem, ale nie każdy nauczyciel jest równie zainteresowany wykorzystaniem jej w swojej pracy. Sposób i poziom wykorzystania najnowszych osiągnięć technologii w edukacji wskazuje na różne postawy nauczycieli wobec ich pracy.Pozycja Technologie informacyjne w nauczaniu geometrii w szkole podstawowej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Maj, Monika; Falkiewicz, EwaCelem pracy jest odpowiedź na pytanie, czy nowoczesne technologie służą lepszemu przyswajaniu wiedzy z zakresu geometrii przez dzieci. Przedstawione wyniki badań podają odpowiedź z punktu widzenia nauczyciela matematyki w szkole podstawowej.Pozycja E-learning studentów na przykładzie uczelni wyższych w Szczecinie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Szewczyk, AgnieszkaArtykuł zwraca uwagę na stosunkowo nową formę dydaktyki, jaką jest nauczanie na odległość – tzw. e-learning. Zawarto w nim podstawowe informacje o istocie tej techniki dydaktyki i podano jej zalety oraz wady. Zaprezentowano również stan zaawansowania prac i plany w zakresie wdrażania platformy edukacyjnej e-learningu w szczecińskich uczelniach wyższych.Pozycja E-learning – zalety i wady z punktu widzenia studenta(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Sito, Patrycja; Molga, Agnieszka; Hermanowicz, ArturE-learning, który dotychczas był określany jako „nauczanie na odległość” nabrał dużo większej wartości przez wzrost zainteresowania Internetem. Stał się on bardzo popularny, ponieważ dostęp do niego jest praktycznie wszędzie, przez co e-nauczanie zwiększyło swoje możliwości i jakość nauczania tą metodą. Mechanizm edukacji jest podstawowym procesem w życiu człowieka, który ma ogromny wpływ na jego rozwój. Dzięki olbrzymiemu rozwojowi technologii informacyjnej powoli tradycyjna nauka w murach szkoły zostaje wypierana przez metody nowocześniejsze, do których można z powodzeniem zaliczyć e-nauczanie. W artykule podjęto próbę przedstawienia problematyki związanej z możliwymi zagrożeniami negatywnymi, szkodliwymi i niepożądanymi treściami w sieci, a także jej ogromnymi zaletami widzianymi przez studenta.Pozycja Polska szkoła w dobie zagrożenia cyberprzestępczością(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Garwol, KatarzynaArtykuł podejmuje problematykę cyberprzestępczości w szkole, a zwłaszcza najbardziej obecnego wśród uczniów zjawiska cyberprzemocy rówieśniczej. Po omówieniu form szkolnej cyberprzemocy następuje próba charakterystyki problemu i określenia skali zjawiska. W ramach podsumowania zwrócono uwagę na wybrane procedury zapobiegania i postępowania w przypadku ujawnienia tego typu zachowań oraz konieczność uświadamiania młodzieży w tym zakresie.Pozycja Nauka programowania/kodowania w edukacji najmłodszych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Kuźmińska-Sołśnia, BeataZgodnie z nową podstawą programową, umiejętność programowania staje się elementem powszechnego kształcenia. Niniejszy artykuł zwraca uwagę na wyzwania w zakresie włączenia w system edukacji nauki programowania wśród najmłodszych. U wielu nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej konieczność wprowadzania elementów programowania do zajęć dydaktycznych potęguje lęk, szczególnie z uwagi na niewystarczające przygotowanie informatyczne, potwierdzone w badaniach ankietowych.Pozycja Nowe sposoby nauki programowania w edukacji wczesnoszkolnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Czerski, WojciechNowa podstawa programowa z dnia 14 lutego 2017 r. wprowadza naukę programowania już od I etapu edukacji. Z tego powodu wielu nauczycieli uczących na tym etapie edukacji poszukuje nowych rozwiązań umożliwiających realizację tej części podstawy programowej. W artykule zaprezentowane zostały nowatorskie platformy, które mogą z powodzeniem być zastosowane do nauki podstaw programowania wśród dzieci z klas I–III szkoły podstawowej.Pozycja Nie tylko najmłodsi programują!(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Myśliwiec, KatarzynaW artykule podjęto problematykę przygotowania studentów kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna do zagadnień związanych z programowaniem we wczesnej edukacji dziecka. W związku ze zmianami w zapisach podstawy programowej konieczne stało się merytoryczne i metodyczne doskonalenie w tym zakresie, zarówno przyszłych, jak i aktywnych już zawodowo nauczycieli.Pozycja Raspberry Pi jako środowisko edukacyjne(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Szabłowski, StanisławW opracowaniu przedstawiono problematykę wykorzystania komputerów jednopłytkowych w edukacji na przykładzie Raspberry Pi. System operacyjny Raspbian zainstalowany w Raspberry Pi posiada wszystkie niezbędne narzędzia, które tworzą środowisko edukacyjne do programowania w językach Python, Scratch, C. Wskazano, że metody nauczania informatyki i przedmiotów technicznych w szkołach, preferujące wykorzystanie Raspberry Pi, posiadają wiele walorów pedagogicznych.Pozycja Praktyczne aspekty nauki programowania w szkole średniej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Kisiel, PiotrKorelacja wiedzy zdobytej w procesie edukacji z otaczającym światem ma kluczowe znaczenie. Artykuł przedstawia nie tyle modyfikację treści nauczania programowania na lekcjach rozszerzonej Informatyki, co poprzez dobór środowiska programowania, umożliwienie tworzenia atrakcyjnych i użytkowych aplikacji na urządzenia mobilne wykorzystywane przez uczniów na co dzień.Pozycja Wyszukiwanie obiektów o podobnych cechach w bazie danych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Wołoszyn, JacekArtykuł ten przedstawia proces tworzenia systemu rekomendującego obiekty z pól rekordów bazy danych o zbliżonych cechach podobieństwa do wybranych cech obiektu wzorcowego. W budowie wykorzystano algorytm K najbliższych sąsiadów, który często jest wykorzystywany do tworzenia systemów klasyfikacji.