Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 44(4)cz.2/2015
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/1543
Przeglądaj
Przeglądanie Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 44(4)cz.2/2015 według Data dodania
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 36
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Strategia „Europa 2020” a innowacyjność funduszy strukturalnych w nowej perspektywie finansowej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Greta, Marianna; Tomczak-Woźniak, EwaCelem opracowania jest przedstawienie celów i założeń strategii „Europa 2020” w kontekście ich wpływu na nową filozofię dotychczasowych funduszy strukturalnych w polityce regionalnej. Cel ów sugeruje wyodrębnienie dwóch części poświęconych odpowiednio: strategii „Europa 2020” i jej trzem wzrostom (wzrost inteligentny, zrównoważony i wzrost integracji społecznej) oraz funduszom strukturalnym w polityce regionalnej przyjętej na lata 2014–2020. „Nowa” polityka regionalna „na szczeblu ponadnarodowym oraz narodowym” uwzględnia cele i założenia strategii „Europa 2020” i jej programów, co szczególnie jest widoczne w „Agendzie Cyfrowej” czy „Unii Innowacji”. Programy te „dynamizują” dotychczasowe obszary wsparcia funduszy strukturalnych zwłaszcza w odniesieniu do Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) oraz Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). W ten sposób poprzez strategię „Europa 2020” i instrumenty funduszowe następuje oddziaływanie na gospodarkę opartą na wiedzy, która stała się obiektywną koniecznością urzeczywistniającą się w dobie globalizacji.Pozycja Mobilna dostępność Internetu w społeczeństwie informacyjnym – rozwój i zagrożenia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Mendyk-Krajewska, Teresa; Mazur, Zygmunt; Mazur, HannaLiczne zalety mobilnego dostępu do Internetu spowodowały duże zainteresowanie rozwiązaniami bezprzewodowymi wpływając na ich dynamiczny rozwój obserwowany w ostatnich latach. Możliwości i coraz powszechniejsze wykorzystanie urządzeń mobilnych wymuszają opracowywanie nowych standardów transmisji bezprzewodowej w celu poprawy jakości usług. Wszystkie technologie są systematycznie rozwijane ze względu na konieczność zapewnienia między nimi współpracy, potrzebę wzrostu prędkości transmisji i efektywniejszego wykorzystania łączy. Działania prowadzone za pomocą rozwiązań mobilnych – by mogły być powszechnie stosowane i rozwijane – muszą być niezawodne i bezpieczne. Dlatego coraz większą wagę przywiązuje się nie tylko do poprawy parametrów transmisji i wzrostu funkcjonalności urządzeń, ale także do zapewnienia wysokiego poziomu ochrony systemów teleinformatycznych. Urządzenia mobilne bardzo często są wykorzystywane do przechowywania danych poufnych oraz do ich przesyłania, co potwierdzają także wyniki przeprowadzonej ankiety dotyczącej użytkowania urządzeń mobilnych, których omówienie jest zamieszczone w artykule. Autorzy podkreślili wagę problemu bezpieczeństwa użytkowania urządzeń mobilnych wobec dynamicznego rozwoju nowych technologii i wzrostu zagrożeń sieciowych.Pozycja Kanały dostępu przedsiębiorstw do konsumentów w gospodarce elektronicznej na rynku zintegrowanej przestrzeni europejskiej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Miciuła, IreneuszCelem artykułu jest analiza najważniejszych trendów społeczno-ekonomicznych, które zachodzą w ramach kanałów dostępu przedsiębiorstw do konsumentów w wirtualnej przestrzeni wśród państw Unii Europejskiej. Trendy napędzające rozwój wirtualnej przestrzeni w znacznym stopniu decydują o rozwoju społecznym i ekonomicznym przez modernizację tradycyjnych form działalności. Metodologia badawcza opiera się o analizę statystyczną oraz o przesłanki i wnioskowanie. Artykuł przedstawia stan i perspektywy rozwoju gospodarki elektronicznej przez pryzmat nowych trendów w zachowaniach konsumentów i przedsiębiorstw. Ukazano prawidłowości w zachowaniach konsumentów w wirtualnej przestrzeni, które implikują społeczne i praktyczne zmiany w zarządzaniu organizacjami. Specyfika rynku technologii informacyjnych powoduje szerokie interakcje między zachowaniami konsumentów a działaniami przedsiębiorstw.Pozycja Zastosowanie statystyk przestrzennych w analizie dostępności do infrastruktury ICT w Polsce(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Miśkiewicz-Nawrocka, Monika; Zeug-Żebro, KatarzynaSektor technologii informacyjno-komunikacyjnych ICT stanowi bardzo ważny element w działalności gospodarczej. Jego rozwój pozwala zwiększyć wzrost gospodarczy, innowacyjność i konkurencyjność gospodarki, a także zatrudnienie. Infrastruktura ICT jest nierozerwalnie związana z dostępem do Internetu oraz możliwościami jego upowszechniania, tj. techniczną dostępnością łączy internetowych oraz kosztem dostępu do nich, kosztem sprzętu do obsługi Internetu. W opracowaniu została przeprowadzona analiza dostępności do technologii ICT w Polsce, z uwzględnieniem podziału na województwa, za pomocą statystyk przestrzennych. W badaniach wykorzystano dane pochodzące z banku danych lokalnych GUS.Pozycja Dynamika rozwoju e-biznesu w Polsce – analiza porównawcza w układzie regionalnym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Moroz, MirosławProwadzone badania empiryczne wskazują na dynamiczny rozwój e-biznesu w Polsce. Aby potwierdzić optymistyczny obraz polskiego e-biznesu, autor zdecydował się przeanalizować dane urzędowego rejestru podmiotów gospodarczych REGON. Dane z rejestru umożliwiły prześledzenie dynamiki zakładania przedsiębiorstw internetowych, jak również dokonanie międzyregionalnych porównań. Przed artykułem postawiono dwa cele. Pierwszym jest określenie rzeczywistej liczebności przedsiębiorstw internetowych w Polsce na podstawie oficjalnych danych statystycznych. Drugi dotyczy ustalenia stopnia rozwoju biznesu internetowego w układzie regionalnym (wojewódzkim).Pozycja Społeczeństwo informacyjne: nowe wyzwania dla rozwoju e-commerce na Ukrainie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Pachkovsky, YuriyArtykuł dotyczy aktualnych wyzwań dla społeczeństwa ukraińskiego pod wpływem „nowej gospodarki”, która zapewnia intensywne wdrażanie technologii informatycznych i Internetu, zwłaszcza w biznesie, zarządzaniu i konsumpcji. Szczególną uwagę zwrócono na rozwój e-commerce, która to branża na Ukrainie zyskuje na znaczeniu. W artykule zaprezentowano interdyscyplinarne podejście do badanego zjawiska na podstawie najnowszych danych statystycznych i analiz społeczno-ekonomicznych z ostatnich 5 lat.Pozycja Cyfryzacja sieci elektroenergetycznych – rola edukacji w procesie angażowania odbiorców w rozwój rynku energii(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Pamuła, AnnaCyfryzacja sieci elektroenergetycznej jest procesem, który powoli staje się rzeczywistością, zwłaszcza w krajach Europy Zachodniej, czy Ameryki Północnej. Inteligentna Sieć Elektroenergetyczna (ISE) oznacza zmianę sposobu zarządzania popytem na energię i szerokie zaangażowanie odbiorców w aktywny udział w rynku energii. Określenie inteligentna odnosi się do faktu, iż poprzez sieć przesyłana jest nie tylko energia, ale również dane, które stają się podstawą jej funkcjonowania i podejmowania decyzji na rynku energii, co wymaga znacznych inwestycji w nowe rozwiązania ICT. Projekty instalacji inteligentnych liczników, nowe systemy taryf oraz nowe programy efektywności energetycznej wprowadzane są przez dostawców energii, początkowo jako projekty pilotażowe na wybranych obszarach. Na zaangażowanie odbiorców w proponowane projekty ma wpływ wiele czynników, z czego podstawowymi są działania informacyjno-edukacyjne prowadzone przez jednostki je wprowadzające. Podstawowe znaczenie dla rozwoju ISE ma zmiana relacji dostawca – odbiorca energii, szeroki system dwustronnej komunikacji i rozwiązania ICT niezbędne dla codziennego sterowania zużyciem energii. W artykule wskazano znaczenie prowadzenia działań edukacyjno-informacyjnych na podstawie analizy danych z badań własnych, przeprowadzonych w regionie łódzkim w 2013 roku oraz na podstawie studiów literaturowych i praktyk stosowanych przez dostawców energii w procesie budowania zaangażowania odbiorców w nowe programy rynku energii.Pozycja Zaufanie a zapewnienie jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym w warunkach społeczeństwa wiedzy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Piasecka, AgnieszkaW artykule podjęto problematykę zaufania oraz zapewnienia jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym. Omówiono pojęcie i rodzaje zaufania w społeczeństwie wiedzy, w tym także w odniesieniu do uczelni. Przybliżono istotę zapewnienia jakości kształcenia oraz ukazano je jako narzędzie budowania zaufania do szkolnictwa wyższego. Zaprezentowano także wyniki badań ankietowych z zakresu wybranego elementu wewnętrznego zapewnienia jakości nawiązującego do zaufania w szkolnictwie wyższym.Pozycja Informacja jako towar w biurze rachunkowym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Pietrzak, PrzemysławPrzedmiotem opracowania jest przedstawienie roli informacji jako podstawowego elementu finalnego usług, świadczonych przez jednostki usługowo prowadzące księgi rachunkowe – biura rachunkowe. W artykule przedstawiono istotę i zakres działalności biur rachunkowych, omówiono sfery powiązań informacyjnych w biurze rachunkowym (sfera wewnętrzna i zewnętrzna), przedstawiono pożądane przez odbiorców cechy informacji zewnętrznych oraz rolę tych informacji w zaspokajaniu potrzeb klientów biura rachunkowego.Pozycja Serwisy społecznościowe w roli tradycyjnego serwisu internetowego organizacji – badanie opinii użytkowników(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Polak, PrzemysławPopularność serwisów społecznościowych powoduje, że w wielu przypadkach przejmują one funkcje informacyjne tradycyjnych serwisów internetowych organizacji. Artykuł przedstawia wyniki badań ankietowych użytkowników takiego serwisu. Badania te pokazują, w jakim stopniu użytkownicy akceptują możliwość zastąpienia tradycyjnych stron internetowych przez serwisy społecznościowe.Pozycja Analizy "big data" w serwisach społecznościowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Polańska, Krystyna; Wassilew, AleksanderAnalizy big data otworzyły nowy rozdział w podejściu do wnioskowania na podstawie danych pozyskiwanych z Internetu. Przede wszystkim dostępne dane mają już nie tylko historyczny charakter i nie dotyczą tylko prób z badanych populacji, ale zyskały walor aktualności i masowości dzięki ekstrakcji danych z Internetu. Nadal jednak poza obszarem obserwacji badawczych pozostali wykluczeni cyfrowo, którzy są niewidoczni w sieci choć pozostają częścią społeczeństwa. Celem artykułu jest wskazanie możliwości wykorzystania analiz dużych zbiorów danych pozyskiwanych z Internetu oraz określenie wskaźników pochodzących z sieci społecznościowych, które mogą służyć do wnioskowania w opisie zjawisk społecznych, politycznych i gospodarczych.Pozycja Opory przy wdrażaniu zmian organizacyjnych w wybranych przedsiębiorstwach Małopolski – badania pilotażowe(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Potocki, ArkadiuszOpracowanie składa się z dwu zasadniczych części. W pierwszej zaprezentowano wybrane aspekty teorii zarządzania zmianami w organizacjach. Część druga prezentuje wyniki badań praktyki zarządzania zmianami w wybranych organizacjach gospodarczych Małopolski. Wyniki badań wskazują na niską innowacyjność firm i braki w wykorzystaniu komunikacji, szkoleń i partycypacji bezpośredniej w podnoszeniu kreatywności pracowników.Pozycja Elektroniczne rozwiązania w zamówieniach publicznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Prałat, EwaCelem publikacji jest zaprezentowanie rozwiązań elektronicznych wspierających udzielanie zamówień publicznych, które są propagowane przez Unię Europejską oraz poziomu ich wykorzystania w Polsce. Przedstawiono korzyści, jakie niesie za sobą zastosowanie rozwiązań elektronicznych w zamówieniach publicznych – do największych zalet należą oszczędności związane zarówno osiąganiem niższych cen, jak również wynikające z niższych kosztów obsługi zamówień. Należy wspomnieć też o przejrzystości prowadzenia przetargów. Wskazano także dokumenty unijne dotyczące stosowania narzędzi elektronicznych w procedurach przetargowych. Omówiono rozwiązania elektroniczne wymienione w polskiej ustawie Prawo zamówień publicznych oraz poziom ich zastosowania. Wskazano również powody, które przyczyniają się do niewielkiego zainteresowania rozwiązaniami elektronicznymi w zamówieniach publicznych w naszym kraju oraz prowadzone przez władze intensywne działania mające na celu zmianę takiego stanu rzeczy. Należy wymienić wśród nich udostępnienie darmowych platform umożliwiających prowadzenia aukcji i licytacji elektronicznych, a także planowane uruchomienie platformy prezentującej katalogi elektroniczne do obsługi zamówień poniżej progów unijnych.Pozycja Dynamic Panel Models in the Analysis of Healthcare Functioning in Groups of Similar Powiats(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Rozpędowska-Matraszek, DanutaThe econometric analyss identifies factors which characterise the specificity of the poviats in a relevant way and influence on the human resources (working doctors) in the groups of poviats under study. Mention was made of factors, which affect the level of employment of doctors’ in poviats, although the strength of their impact was different. In Poland, the dissimilarity between poviats is a result of processes taking place in particular ar-eas of country and translate into a permanent lack of coherence, clearly seen in healthcare, despite of expectations of uniformity. The quality of the services provided by the public facilities and increasing role of social capital become an essential component and a source of competitive advantage of each region.Pozycja E-commerce a wielokanałowa strategia marketingowa(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Rybak, AnnaTematem artykułu jest przestawienie roli, jaką pełni wielokanałowa strategia marketingowa w przedsiębiorstwie. Prowadzenie elastycznych działań marketingowych przez przedsiębiorstwa w zależności od kanałów dystrybucji (offline, online i mobile), pozwala na lepsze dopasowanie oferty i produktu do potrzeb klienta. System Closed Loop Marketing (CLM) został stworzony do optymalizacji działań marketingowych dzięki analizie interakcji między przedsiębiorstwem i klientem. Umiejętne wdrożenie wielokanałowej strategii marketingowej do przedsiębiorstwa i połączenie wszystkich jej elementów w spójną całość jest czynnikiem sukcesu. Badania literaturowe przedstawione w artykule, ułatwią podejmowanie przez menadżerów decyzji dotyczących prowadzenia działań marketingowych na rynku e-commerce.Pozycja Miejsce wiedzy i zarządzania wiedzą w lubelskich organizacjach(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Sagan, SylwiaW obecnych czasach wiele przedsiębiorstw zdaje sobie sprawę ze znaczenia wiedzy, widzi potrzebę zarządzania nią, a także traktuje jako strategiczny zasób. Organizacje powiększają swoje zasoby wiedzy w coraz bardziej świadomy sposób. Zdaniem Elżbiety Skrzypek zarządzanie wiedzą staje się podstawą twórczego myślenia, przenoszącego organizacje na wyższy stopień funkcjonowania [Skrzypek E., 2002, s. 34]. W oparciu o studia literatury wskazano, że wiedza stała się głównym czynnikiem wpływającym na konkurencyjność organizacji i wzrost osiąganych przez nią korzyści. Celem artykułu było przedstawienie wiedzy i zarządzania wiedzą oraz związanych z nimi wybranych problemów jako ważnych czynników w organizacji, a także określenie zainteresowania lubelskich organizacji obszarem zarządzania wiedzą i ukazanie stosowanych przez nie rozwiązań zarządzania wiedzą. Realizacji celu posłużyły wyniki badań przeprowadzonych w 2014 r. w organizacjach zlokalizowanych na terenie województwa lubelskiego. Z badań wynika, że niemal wszyscy respondenci zetknęli się z pojęciem „zarządzanie wiedzą”. Ankietowani wskazali jakie ich zdaniem korzyści może przynieść wprowadzenie zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie. Odnieśli się również między innymi do takich czynników jak: dzielenie się wiedzą, innowacyjność, wykorzystywanie narzędzi wspierających zarządzania wiedzą w swoich przedsiębiorstwach. Wyniki badań dowodzą, że większość lubelskich organizacji dostrzega potrzebę zarządzania wiedzą i zarządza nią. Jest to niezwykle ważne z punktu widzenia innowacyjności i konkurencyjności organizacji.Pozycja Integracja życia gospodarczego i społecznego poprzez ICT(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Sala, Jolanta; Tańska, HalinaDość powszechne są publikacje dotyczące gospodarki sieciowej i społeczeństwa sieciowego, choć z powodu atomizacji nauki są one zwykle analizowane odrębnie. Autorki eksponują perspektywę wynikającą ze sprzężenia zwrotnego pomiędzy rozwojem technologii ICT a wielowymiarowym i interdyscyplinarnym rozwojem działalności ludzkiej. Jednym z pretekstów integralnego spojrzenia na procesy rozwojowe jest nowa praktyka pomiarów GUS, uwzględniająca przedsiębiorstwa wykorzystujące media społecznościowe. Pomiary dotyczące tego zjawiska w Polsce stanowią weryfikację wielu hipotez badawczych dotyczących społeczeństwa informacyjnego oraz wskazują tendencje w praktyce życia społeczno-gospodarczego, także w świetle uwarunkowań regionalnych. Opracowanie stanowi syntezę zjawisk integrujących przez technologie ICT.Pozycja Przestrzenne zróżnicowanie zakresu korzystania z usług i zasobów internetowych przez mieszkańców województwa podkarpackiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Sarama, MariaCelem artykułu jest porównanie zakresu korzystania z usług i zasobów internetowych przez mieszkańców powiatów województwa podkarpackiego. Za pomocą statystyki I Morana sprawdzono, czy występuje autokorelacja przestrzenna wartości trzynastu wskaźników cząstkowych. Typologię powiatów określono na podstawie syntetycznego miernika wyznaczonego metodą TOPSIS. Ponadto w celu dokładniejszego przedstawienia podobieństw i różnic występujących między powiatami zastosowano analizę skupień „cluster ensemble”.Pozycja From Crisis to Success(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Sedláková, IvetaTo identify impending threats to the enterprise as well as the financial soundness of a company, professional theory recommends using one of the many methods – the method of balance sheet II analysis. After the outbreak of the global economic and financial crisis, however the bankruptcy predictive model ceased to be trusted in business circles, as in many cases it did not proveitself. On a sample of bankrupt as well as successful public limited companies listed in Business Journal it is possible to test the statistical percentage of the model and to confirm its further use in practice.Pozycja Model „cloud computing” w społeczeństwie informacyjnym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Skrzypek, AdamW warunkach społeczeństwa informacyjnego chmura obliczeniowa cieszy się coraz większym zainteresowaniem podmiotów gospodarczych. Rozwiązanie to traktowane jest jako nowy sposób świadczenia usług informatycznych. Usługi związane z przetwarzaniem w chmurze są coraz popularniejsze, a ich rynek stale rośnie. Przetwarzanie w chmurze traktowane jest jako ważny trend IT. Jest to efektywna metoda dostarczania różnorodnych usług w rozległej sieci internetowej, wspierających działania biznesowe przy zachowaniu skalowalności, dostępności i bezpieczeństwa oferowanych usług. Rozwiązanie „cloud computing” przynosi organizacjom wiele korzyści, dlatego decydują się na korzystanie z rozwiązań w chmurze. Jednocześnie chmura obliczeniowa posiada także pewne wady, w tym problemy związane z zagwarantowaniem bezpieczeństwa w chmurze. Dlatego też istnieje potrzeba kontynuowania prac zmierzających w kierunku poprawy bezpieczeństwa w chmurze. Trwają także prace w obszarze normalizacji rozwiązań związanych z chmurą obliczeniową.