Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 8 (2006)
URI dla tej Kolekcjihttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/9923
Przeglądaj
Przeglądanie Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 8 (2006) według Data dodania
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 46
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja W nawiązaniu do idei i przekonań Michała Kaleckiego(MITEL, 2006-06) Łukawer, EdwardW artykule została przedstawiona postać czołowego polskiego ekonomisty Michała Kaleckiego, autora cenionej na całym świecie teorii wzrostu gospodarki socjalistycznej. Podkreślono jego ogromny wkład w rozwój polskiej ekonomii. Na tym tle przedstawiono kilka podstawowych problemów związanych z procesami wzrostu we współczesnej polskiej gospodarce.Pozycja Kapitalizm globalny w kontekście aksjologicznym(MITEL, 2006-06) Woźniak, Michał GabrielAutor artykułu dostarcza dowodów na to, że kraje rozwijające się nie nadrobią zaległości bez uwzględnienia zagrożeń globalnego kapitalizmu dla innych niż ekonomiczne aspekty ludzkiego bogactwa. W celu uniknięcia tych zagrożeń sugeruje się projektowanie polityki gospodarczej, która ewoluuje wokół strategii nastawionej na wzrost produktywności, pozyskiwanie kapitału ludzkiego i ograniczanie nierówności społecznych. Strategie krajowe, które spełniają te cele społeczne, mają stymulować i integrować społeczną odpowiedzialność rządu (na poziomie krajowym i gminnym), firm oraz społeczności regionalnych i lokalnych. Omawiana strategia dla polskiej gospodarki powinna uwzględniać międzynarodowy wymiar społecznej odpowiedzialności, który wynika z wymogów spójności społecznej i zrównoważenia środowiska przyrodniczego. Wymagania te (spójność społeczna i trwałość środowiska naturalnego) zostały określone przez UE i inne instytucje międzynarodowe, w których uczestniczy Polska. Zatem usprawnienia instytucji rynkowych władz korporacyjnych w Polsce powinny być projektowane z perspektywy tych celów i zadań.Pozycja Transformacja a koncepcje rozwoju – skutki dla kapitału: ekonomicznego, ludzkiego i przyrodniczego(MITEL, 2006-06) Piontek, Franciszek; Piontek, BarbaraW opracowaniu przedstawiono istotę dwóch modeli transformacji: globalnej, podporządkowana procesowi globalizacji i niszowej, czyli związanej z ideą zrównoważony rozwój i jest realizowany w wymiarze lokalnym. Autorzy zwracają uwagę na konieczność uwzględnienia w procesie modelowania rozwoju uwarunkowań oraz czynniki transformacji niszowej, m.in. konieczność odwoływania się do trzech wymiary kapitału: ludzki, ekonomiczny i przyrodniczy. Empirycznie weryfikująca transformację procesów w województwie śląskim stwierdzają, że model globalnej transformacji jest dominujący.Pozycja Religijne determinanty działalności gospodarczej w perspektywie czterech wielkich religii: judaizmu, buddyzmu, chrześcijaństwa i islamu(MITEL, 2006-06) Kietliński, KrzysztofStwierdzenia typu: „gospodarka jest religią naszych czasów”, „ekonomia polityczna jest religią kapitalizmu”34, czy „większość firm ma swoją, specyficzną religię”35, wskazują na pewne związki między religią a gospodarką. Wiadomo też, że Max Weber w swojej książce „Etyka protestancka a duch kapitalizmu” połączył powstanie nowoczesnego kapitalizmu z protestantyzmem. Choć takie opinie mogą wydawać się przesadzone, to analiza historii myśli ekonomicznej pozwala sądzić, że religie realnie wpłynęły na gospodarkę. „Wszędzie, gdzie ludzie tworzyli lub handlowali, istniała konieczność wprowadzenia pewnych zasad. Ludzie zadawali sobie nie tylko pytanie, co powinno być produkowane i jak sprawiedliwie dzielić zyski między uczestnikami procesu produkcji i wymiany, ale także pytania ekonomiczne na poziomie krajowym lub niektórych większych grup społecznych. Z biegiem czasu ludzie starali się zrozumieć, w jaki sposób działalność gospodarcza wpływa na funkcje i rozwój społeczny”36. Tak więc religie, niosąc pewne wartości, kształtowały kulturę także w wymiarze ekonomicznym. W związku z tym pojawiły się pytania: Jak religie wpływają na gospodarkę? W jaki sposób „homo oeconomicus” posługuje się regułami religijnymi? A czy możemy mówić o spójności religii i ekonomii? Celem tego raportu jest ukazanie zależności ekonomii od uwarunkowań religijnych w kontekście judaizmu, buddyzmu, chrześcijaństwa i islamu.Pozycja Miejsce fundamentalnej normy moralności i norm moralnych jako reguł w dziedzinie gospodarczej(MITEL, 2006-12) Mazurek, Franciszek JanuszAutor artykułu bierze pod uwagę miejsce centralnej normy moralnej i normy moralne w gospodarce. Pyta o wagę tych norm, a także wolności reguła konkurencji. Wszystkie rozważania są dokonywane w ramach społecznej nauki katolickiej.Pozycja Церква та глобалізація і регіоналізація(MITEL, 2006-06) Зінько, B. M.; Огірко, O.B.; Андрушко, B.T.Praca dotyczy problemów wpływu chrześcijaństwa ukraińskiego na procesy globalizacji i regionalizacji. Niektóre dyskusje na temat postępów w zjednoczeniu chrześcijan w Ukrainy i tak wpływają na stosunki międzyludzkie i rozwój gospodarczy.Pozycja Efektywność, etyka i ekologia w obliczu globalizacji(MITEL, 2006-06) Zysnarska, EwaOd 1987 roku, kiedy ówczesna premier Norwegii Gro Harlem Brundtland doradzała Organizacja Narodów Zjednoczonych, że przedsiębiorstwo gospodarcze musi być zrównoważone – że musi odpowiadać na potrzeby teraźniejszości bez narażania zdolności przyszłych pokoleń do spełniania własnych potrzeby – ekolodzy, decydenci i ci sami menedżerowie, poparli ten pomysł. Zrównoważony rozwój musi być etyczny.Pozycja Międzynarodowe porównywanie wartości(MITEL, 2006-06) Dobija, MieczysławArtykuł zawiera model kursu walutowego jako iloczyn dwóch czynników ER = = ERK•ERP. Model ten jest podstawą do opracowania procedur tłumaczeniowych w zakresie płac, produktów i PKB per capita. Po wypracowaniu procedur można: dokonywać porównań międzynarodowych.Pozycja Lokalizm w perspektywie globalizacji(MITEL, 2006-06) Leśniak-Moczuk, KrystynaW artykule przedstawiono zjawisko globalizacji w kontekście przestrzennym, ekologicznym, ekonomicznym, społecznym, kulturowym i politycznym oraz ocenę globalizacji dokonaną przez ekonomistów, socjologów, historyków i politologów.Pozycja Włączeni i wyłączeni z globalnej sieci. Społeczne konsekwencje rozwoju nowoczesnych technologii i konsumeryzmu(MITEL, 2006-06) Kulpa-Ogdowska, AnnaNowoczesne technologie informacyjne oraz rozwój społeczeństwa konsumpcyjnego mogą: łączyć i wzmacniać więzi między ludźmi, przedsiębiorstwami, metropoliami i zasobami, ale tylko wtedy, gdy te powiązania są w stanie stworzyć nową wartość rynkową. Funkcjonowanie takiego rynku mechanizm niesie ryzyko pogłębiania się różnic społecznych: aktywnego oddzielania elity włączone w globalny obieg informacji, rozrywki i kapitału z reszty społeczeństwo nie włączone do sieci. W artykule zwracam uwagę na niebezpieczeństwo spowolnienia integracji społecznej i zahamowania solidarności społecznej. Skupiam się na społecznościach konsekwencje rozwoju nowoczesnych technologii informatycznych i na wyniki rozwoju konsumpcjonizmu, aby wskazać, że stawiają one nowe wyzwania przed projektem europejskim. Przedstawiam, jak zmiany w strukturze społecznej generują bariery dla spójności między społecznościami członkowskimi, jak i wewnątrz społeczności członkowskich. ja używam inne niż klasyczne znaczenie centrów i lodówek – zwracam uwagę nie tylko do rywalizacji na poziomie państw narodowych, ale także między regionami i między metropolie, w których skoncentrowane są węzły ważnych sieci.Pozycja Kapitał a kapitał ludzki w procesie kształtowania wymiaru globalizacji(MITEL, 2006-06) Mikuła-Bączek, ElżbietaArtykuł przedstawia rolę różnych form kapitału w procesie globalizacji, zwłaszcza rola kapitału ludzkiego. Ta forma kapitału jest bardzo ważna, ponieważ ludzki kapitał nie tylko wpływa na korzyści ekonomiczne, ale także zmniejsza negatywne aspekty ten proces i jest jednym z czynników kształtujących jakość globalizacji.Pozycja Globalizacja – ziszczenie wizji McLuhana(MITEL, 2006-06) Szpunar, MagdalenaArtykuł stanowi test odpowiedzi na pytanie, co to znaczy globalizacja i co ma dla funkcjonowania społeczeństwa i jednostek. Autorka dokonuje recenzji pojęcie definicyjne globalizacja, próbując pokazać, co to zjawisko niesie ze sobą pozytywne jak i negatywne konsekwencje. W artykule podjęto również próbę kwalifikacji stopnia świadomości i rozumienia tego pojęcia w języku polskim globalizacji. Druga część artykułu dotyczy problematyki lokalizmu, który łączy w sobie zdanie autorki z globalizacją ściśle. W artykule pokazano, że życie w globalizacja świat paradoksalnie odstrasza lokalizm, chroniąc przed obcym, zimnym i nieczuły element globalnego świata. Lokalizm staje się na zakwalifikowaniu własnego miejsca z szansa na ziemi, uwalniając się od unifikacji i standaryzacji życia.Pozycja Podmioty pozarządowe w global governance(MITEL, 2006-06) Fel, StanisławAutor przedstawia główne etapy powstawania i rozwoju globalnego zarządzania. Nakreśla wielorakie i różnorodne sposoby jej rozumienia, często pomijane w: refleksja nad globalizacją. Po wykazaniu przykładów opisowego/analitycznego uważa je za niewystarczające i uzupełnia je o podejście polityczno-strategiczne. Wskazuje, że konieczne jest uwzględnienie etycznego aspektu globalizacji”. procesy. Następnie status organizacji społeczeństwa obywatelskiego i sektora prywatnego gospodarki w ramach tych procesów. W podsumowaniu artykułu Autor przygląda się zarówno słabym, jak i mocnym stronom dotychczasowej działalności organizacji pozarządowych w sferze globalizacji.Pozycja Mentalność ekonomiczna jako czynnik prorozwojowy(MITEL, 2006-06) Cierniak-Szóstak, EwaHistoria niejednokrotnie pokazała, że ostatecznie toczą się bitwy o nowoczesność w świadomości i umysłach ludzi. „Rewolucja kapitalistyczna wymaga rewolucji kapitalistycznej w sferze mentalności”. Diagnoza, wyjaśnienie i prognoza ekonomiczna zjawiska lub procesy powinny badać matrycę kulturową lub kontekst, w którym działają te procesy gospodarcze. Z tego właśnie powodu czynniki pozaekonomiczne były ostatnio częściej uwzględniane w interpretacjach przemian gospodarczych w Polska. Kultura, świadomość i mentalność były postrzegane jako ważny czynnik w rozwoju gospodarczym. Czy rozwój to stan umysłu? Artykuł dotyczy relacji między mentalnymi czynniki i rozwój gospodarczy. Kluczowym pojęciem jest pojęcie „mentalności ekonomicznej”. Mentalność ekonomiczna odnosi się do tego, jak ludzie i grupy społeczne postrzegają, oceniają i pomyśl o ekonomii. Tworzą ją osobiste doświadczenia ekonomiczne oraz socjalizacja dzieciństwa jako proces przekazywania norm, reguł i wartości kultury. Nauki społeczne starają się zidentyfikować amalgamat wartości kulturowych stymulujących rozwój gospodarczy; ponadto – próbują konceptualizować idealny typ kultury.Pozycja Homo symbolicus a homo economicus(MITEL, 2006-06) Maj, IreneuszGospodarka na początku XXI wieku zaczyna żyć własnym życiem. Dobrze przetestowany metody zarządzania, marketingu, analizy szans i zagrożeń już się nie sprawdzają ich zadania. Wszelkie próby bezpośredniego przeniesienia typowej działalności gospodarczej wypróbowane na domeny transakcyjne nie spełniają naszych oczekiwań. Wygląda na to, że te stare dobre czasy z całą gamą środków zaradczych dla wszystkich przypadków minęło i nie wrócę. Głównym czynnikiem przewagi konkurencyjnej w gospodarce XXI wieku jest przede wszystkim będzie asymetria wiedzy między organizacjami, a co za tym idzie nie tylko życie produktu zmieni się, ale i życie organizacji, ze wszystkimi wynikającymi z tego konsekwencjami takiego stanu” spraw.Pozycja Podmiotowość człowieka w aspekcie jego działalności w organizacji(MITEL, 2006-06) Mazurkiewicz, Anna; Uryniak, MarekDecydująca rola i znaczenie człowieka w organizacji jest dziś niekwestionowana. Nie ma organizacji bez udziału ludzi; podejmują decyzje, jak korzystać z innych źródeł. Ale sprawne prowadzenie organizacji i jej sukces zależy od odpowiednie traktowanie jej członków – jako podmiotów działania. Subiektywna rola członków przekonywać do możliwości wpływania na otaczającą rzeczywistość, nadzorować otoczenie lub być odpowiedzialny za własne operacje.Pozycja Dylematy konwergencji ekonomicznej w warunkach globalizacji(MITEL, 2006-06) Jabłoński, ŁukaszArtykuł odpowiada zagadnieniom konwergencji gospodarczej pod warunkiem postępującej globalizacji gospodarczej. Obecne ograniczenie debaty nad konwergencją wynikającą z „nieefektywności” teorii wzrostu endogenicznego i braku Dowody konwergencji wśród wielu krajów świata uzasadniają przeformułowanie debaty publicznej nad procesem doganiania świata. Sugeruje się, aby wdrożyć wyniki debaty na temat dobrobytu, wynikające z interdyscyplinarnej dyskusji na temat ekonomii i filozofii, do ekonomii tradycyjnej. W efekcie debata nad konwergencja gospodarcza może sprzyjać pozytywnym zmianom w gospodarce międzynarodowej środowisko. Można oczekiwać, że zmiany będą efektywne ekonomicznie i społecznie przyjęty.Pozycja Koncepcje konwergencji w teorii wzrostu gospodarczego(MITEL, 2006-06) Nowak, WiolettaLiczne badania nad konwergencją ustaliły różne definicje, interpretacje i metody empirycznych weryfikacji zbieżności. Ogólnie rzecz biorąc, w teorii wzrostu można wyróżnić konwergencję między gospodarkami, które: oznacza wyrównanie poziomu dochodów per capita w różnych gospodarkach oraz konwergencję gospodarki do stanu równowagi. Wśród pojęć zbieżności między gospodarkami można wyróżnić klasyczne (zbieżność σ, bezwarunkowa (bezwzględna) zbieżność β, zbieżność γ), stochastyczne i technologiczne. Konwergencja warunkowa i konwergencja warunkowo-klubowa są przykładami konwergencja gospodarki do stanu ustalonego.Pozycja Konwergencja gospodarcza a konwergencja społeczna krajów Unii Europejskiej (15) w latach 1985–2002(MITEL, 2006-06) Berbeka, JadwigaW artykule omówiono problemy konwergencji sigma, rozumianej jako występujące z czasem zmniejszanie się realnego rozproszenia dochodu per capita. Konwergencja gospodarcza jest traktowana jako rozproszenie PKB per capita w parytecie siły nabywczej i jest obliczana jako odchylenie standardowe logarytmów ilorazu PKB per capita dla każdego kraju i średniego PKB UE. Badania dotyczą czternastu krajów „starej” Unii Europejskiej (poza Luxemburgiem). Prowadzone są w latach 1985–2002 na podstawie źródeł wtórnych publikowanych przez EUROSTAT, OECD, WHO. W artykule podjęto próbę analizy konwergencji społecznej. Konwergencja społeczna traktowana jest jako zbliżanie się poziomu życia społeczeństw UE. Poziom życia jest definiowany jako: stopień zaspokojenia potrzeb ludzi z powodu konsumpcji dóbr i usług materialnych, środowiskowych i społecznych. Oceniono ją za pomocą jednej z metod taksonomicznych, w wyniku czego otrzymano syntetyczny wskaźnik poziomu życia dla każdego kraju. W metodzie był zaangażowany zbiór jedenastu indeksów przyrostowych. Diagnozę konwergencji społecznej oparto na poziomie odchylenia standardowego logarytmów ilorazu syntetycznego wskaźnika poziomu życia dla każdego kraju i średniej dla UE. W końcowej części artykułu porównano konwergencję gospodarczą i społeczną. Wyniki prowadzą do wniosku, że w latach 1985–2002 oba typy procesów konwergencji miały miejsce w czternastu krajach „starej” UE. Konwergencja społeczna była silniejsza niż ekonomiczna. Jeśli chodzi o konwergencję społeczną, okazało się, że silniejsza konwergencja charakteryzowała kraje objęte polityką spójności (Grecję, Portugalię, Irlandię i Hiszpanię) niż całą UE.Pozycja Procesy upodabniania się struktur gospodarczych Polski i wybranych krajów Unii Europejskiej(MITEL, 2006-06) Cyrek, MagdalenaW artykule podjęto analizę procesu konwergencji między trójsektorową strukturą zatrudnienia w Polsce i najwyżej rozwiniętych krajach UE-15, w oparciu o metodę przedstawioną przez K. Kukułę. Odległość między analizowanymi konstrukcjami jest nadal duży, a na proces konwergencji negatywnie wpływają zaburzenia przemian strukturalnych w Polsce. Niezbędne wydaje się podjęcie złożonej restrukturyzacji programy wspierające międzysektorowy przepływ pracy.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »