Edukacja – Technika – Informatyka
URI dla tego Zbioruhttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/1648
Redaktorzy czasopisma naukowego „Edukacja – Technika – Informatyka” stawiają sobie za cel prowadzenie szerokiej dyskusji nad podstawowymi problemami edukacji formalnej i nieformalnej w polskich i zagranicznych systemach edukacyjnych. Szczególnie pragniemy zwrócić uwagę na pedagogiczne konsekwencje wynikające z pojawiających się ciągle nowych kierunków rozwoju społeczeństwa informacyjnego.
Czasopismo ukazuje się w postaci czterech numerów w roku.
Przeglądaj
Przeglądanie Edukacja – Technika – Informatyka według Data dodania
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 786
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Statystyczna analiza awarii pojazdów samochodowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Rumianowski, RomanOpracowanie prezentuje zastosowanie rozkładu Weibulla do analizowania częstości występowania awarii w używanych samochodach osobowych. W artykule prezentowane są przykłady dystrybuanty rozkładu awaryjności dla kilku wybranych modeli samochodów.Pozycja Stacje kontroli pojazdów w szkołach zawodowych kształcących młodzież dla branży motoryzacyjnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Wojsa, MarekArtykuł przedstawia rolę stacji kontroli pojazdów w szkole zawodowej, w której młodzież przygotowuje się do pracy w branży motoryzacyjnej. Tego rodzaju podmioty jak stacje kontroli pojazdów są istotnym elementem zewnętrznym i wewnętrznym szkoły. Są naturalnym środowiskiem pracy, w którym kształcąca się młodzież nabywa umiejętności związane z diagnozą samochodu. Jednocześnie też zapoznaje się ze specyfiką zawodu diagnosty uprawnionego do badań technicznych.Pozycja Kompetencje diagnostów samochodowych w koneksji do zmian konstrukcyjnych pojazdów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Wojsa, MarekArtykuł przedstawia wyniki badań wskazujące na poziom i rozwój umiejętności diagnostów samochodowych. Zaprezentowane wyniki obejmują zadanie zawodowe: diagnozowanie instalacji elektrycznej i wyposażenia elektrycznego w pojeździe. Realizacja tego zadania jest najbardziej związana ze zmianami konstrukcyjnymi pojazdów, które dokonują się poprzez zastosowanie systemów elektronicznych w układach lub sterowaniu układami samochodów.Pozycja Mobility in the professional training(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Klymenko, Liudmyla; Ridei, Nataliia; Klymenko, OlenaThe category of professional mobility in the sociological, psychological and pedagogical science has been defined in the article.Pozycja Skuteczność kształcenia akademickiego w formule e-learningu. Wybrane aspekty(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Ordon, Urszula; Sołtysiak, WiolettaW artykule skupiono się na skuteczności kształcenia akademickiego w formie e-learningu, reprezentowanego przez umiejętności w zakresie nowoczesnych technik komunikacyjno-informatycznych (ICT) lub technik informatycznych (IT). W tym celu dokonano przeglądu literatury oraz przeprowadzono badania ankietowe. Pozytywnie zweryfikowano tezę, iż kształcenie w formule e-learningu skutecznie oddziałuje na podniesienie kompetencji informatycznych studenta.Pozycja Efektywność wykorzystywania elektronicznego systemu zarządzania szkołą – sprawozdanie z badań(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Tuczyński, KrystianW artykule przedstawiono wyniki badań z zakresu efektywności wykorzystywania elektronicznego systemu zarządzania szkołą, które zrealizowane zostały w ramach pracy magisterskiej. Głównym celem badawczym było określenie zmian, jakie zachodzą pod wpływem wykorzystywania dzienników elektronicznych w szkolnictwie.Pozycja Use of the brainstorm method in the innovation laboratory (i-lab)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Koziorowska, Anna; Długosz, AgnieszkaThe condition for the success of the sessions carried out in i-Lab (innovation laboratory) is to create free and unfettered atmosphere, inspiring to invent the greatest number of ideas. For this purpose, innovation laboratory uses brainstorming method of collaborative search for solutions. Each participant of the session can anonymously report a lot of the strangest ideas that are not immediately evaluated by others. Deferred evaluation is to encourage everyone to freely and unconventional thinking.Pozycja University culture for forming united academic space of the education, science, innovation(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Ridei, Nataliia; Kucherenko, Iuliia; Smakal, Yuliia; Кucherenko, Оlga; Тerys, ОleksandrThis article presents a theoretical analysis of scientific sources of philosophy, culture, cultural studies, and sociology concerning the interpretation of university culture and set the value of the academic essence in development of European education, science and innovation.Pozycja Vectorial directions of the teaching activity in the period of Second Academical Revolution(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Terentieva, NataliiaThe paper presents the main trends associated with so-called human factor inherent in higher education during the Second Academic Revolution. Been defined and characterized the changing lecture role, the specific teaching of this period. Author presents the positive and negative aspects of teaching, including the diversification and specialization of activity due to changes in student population, reducing the quality of the learning and teaching activities, migration, increased responsibility and accountability of teachers, etc.Pozycja Improvement of a mathematics teacher’s methodological competence – modern school requirement(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Saltanovska, NadiiaA teacher’s methodological competence is a system integrated at the functional level and occupies a significant place in professional activities. The improvement of a maths teacher’s methodological competence is influenced by many factors.Pozycja The development of information competences for environmental monitoring in students of Ukrainian universities(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Bordiuh, Natalia; Radomska, Margaryta; Alpatova, Oksana; Ishchuk, OksanaIn the article the organizational and pedagogical conditions of information competences formation for future specialists in ecology while studying the course “Environmental Monitoring” is substantiated. The scheme of students information competence formation is developed. The importance of tutor preparation to competences approach and attraction of students to creation of environmental monitoring databases is showed.Pozycja Normalizacyjne aspekty w budowaniu społeczeństwa cyfrowego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Krawiec, JerzyPrzedstawiono znaczenie procesu normalizacji w ramach budowy społeczeństwa cyfrowego. Wskazano na rolę norm w ramach agendy cyfrowej mających szczególne znaczenie w obszarach interoperacyjności, cyberbezpieczeństwa oraz umiejętności informatycznych.Pozycja Poczucie samotności a poziom uzależnienia od internetu wśród adolescentów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Rębisz, Sławomir; Sikora, Ilona; Smoleń-Rębisz, KatarzynaAutorzy niniejszego artykułu postawili sobie za cel zweryfikowanie hipotezy uwzględniającej istnienie statystycznego związku (korelacji) pomiędzy poczuciem samotności a uzależnieniem od internetu wśród adolescentów. Do przeprowadzenia badań wykorzystano kwestionariusz ankiety zawierający polskie adaptacje dwóch narzędzi: Skali Poczucia Samotności de Jong Gierveld oraz Testu Problematycznego Używania Internetu. Wyniki badań własnych potwierdziły występowanie statystycznie istotnej dwustronnej dodatniej zależności pomiędzy zmiennymi, tzn. im poziom uzależnienia od internetu jest wyższy wśród respondentów, tym częściej i mocniej pojawiało się u nich poczucie samotności, i na odwrót.Pozycja Wykorzystanie teleinformatyki w procesie nauczania w inicjatywach odnoszących się do Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Biel, WojciechArtykuł jest próbą ukazania teleinformatyki w aspekcie inicjatyw ministerialnych mających wpływ na proces nauczania, w którym wykorzystujemy przygotowanie projektowe. Jedną z najważniejszych kwestii dla nauczyciela w procesie nauczania jest podniesienie umiejętności i wiedzy wychowanków. Odpowiednio zaplanowany proces dydaktyczny oparty na metodach projektowych może znacząco poprawić wyniki uczniów na egzaminach zawodowych. Publikacja opisuje charakterystykę definicyjną teleinformatyki w nawiązaniu do inicjatyw Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, następnie ukazuje przegląd projektów teleinformatycznych w nawiązaniu do procesu nauczania. Zostały również przedstawione szczegółowo dwa projekty naukowe jako modelowe przykłady zaawansowania teleinformatycznego uczniów. Zrozumienie odpowiedniego sposobu kreowania procesu dydaktycznego na podstawie adekwatnego wykorzystania projektów teleinformatycznych może mieć niebagatelny wpływ na przyrost motywacji naukowej wśród uczniów.Pozycja TIK a współczesna szkoła – czyli jak skutecznie korzystać z technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie kształcenia?(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Banasik, AgataNowe technologie są istotnym elementem funkcjonowania jednostki w XXI w. Ich gwałtowny rozwój i wszechobecność przyczyniły sią do nieodwracalnych zmian na wielu płaszczyznach współczesnego życia. Znajdują one również zastosowanie w procesie kształcenia, który w dobie powszechnej cyfryzacji przechodzi swoistą transformację. Celem podjętych rozważań jest pokazanie zasadności wdrażania TIK do procesu uczenia się i nauczania. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na omówienie modelu SAMR, który prezentuje poziomy wykorzystywania nowych technologii w edukacji.Pozycja Co czwarty Polak nie korzysta z internetu – społeczny kontekst wykluczenia – wybrane problemy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Orłowska, MałgorzataWydawałoby się, że posługiwanie się komputerem i dostęp do internetu w dzisiejszej Polce jest powszechny. Tymczasem badania (na dużych próbach) przeczą tej obiegowej opinii. Niniejszy artykuł przedstawia powyższy problem, który w świetle prezentowanego materiału badawczego jest istotny społecznie.Pozycja Badanie możliwości edukacyjnych rozszerzonej rzeczywistości – sprawozdanie z badań(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Warchoł, TomaszW artykule przedstawiono wyniki badań preferencji nauczycieli i studentów w zakresie możliwości rozszerzonej rzeczywistości. Przedstawione zagadnienie ukazuje potrzebę współczesnego społeczeństwa na wdrażanie nowych technologii do procesu dydaktycznego.Pozycja Východiská pre bezpečnosť detí v prostredí internetu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Lošonczi, Peter; Mesároš, MariánŠtúdia pojednáva o teoretických, legislatívnych a sociologických východiskách pre riešenie problematiky ochrany detí v prostredí internetu. Nástroje štátu a EÚ sú základným východiskom pre riešenie tejto problematiky, ktorá prerastá hranice štátov a regiónov. Vhodná štandardizácia tohto prostredia je nevyhnutnosťou pre ochranu detí a boja proti kriminalite na nich páchanej.Pozycja Konkurencyjność technologii odnawialnych źródeł energii(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Sobczyk, Wiktoria; Baran, TomaszW artykule porównano konkurencyjność poszczególnych technologii odnawialnych źródeł energii, biorąc pod uwagę zrównoważenie czynników środowiskowych, bezpieczeństwa energetycznego i aspektu ekonomicznego. Podkreślono znaczenie prognozowania kosztów energetyki. Stwierdzono, że fotowoltaika pochłania najwyższe koszty inwestycyjne, a najmniej kosztów wymaga rozwój farm wiatrowych lądowych i morskich oraz pozyskiwanie biogazu wysypiskowego.Pozycja System principles of implementation the effective social and environmental monitoring in Ukraine(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Nagorniuk, Oksana; Ridei, Nataliia; She, Olga; Bogucki, YuriyThe analysis of the basic principles of environmental monitoring and executive functions authorities of environmental monitoring system was made. The method of improvement the ecological environment monitoring by means of social and environmental monitoring was proposed.