Ius et Administratio 1/2017
URI dla tej Kolekcjihttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/10769
Przeglądaj
Przeglądanie Ius et Administratio 1/2017 według Data dodania
Aktualnie wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Dodatkowe zajęcie zarobkowe poza służbą (art. 62 ust. 1 ustawy o Policji) – wybrane zagadnienia proceduralne(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017-03) Gacek, PawełNiniejszy artykuł podejmuje problematykę, związaną z proceduralnym aspektem możliwości wystąpienia przez funkcjonariusza Policji o zezwolenie na podjęcie dodatkowego zajęcia zarobkowego poza służbą. Instytucja ta została określona w art. 62 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji oraz w wielu przepisach rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych z dnia 14.05.2013 r. w sprawie szczegółowych praw i obowiązków oraz przebiegu służby policjantów. Stosunek służbowy nawiązany z funkcjonariuszem Policji charakteryzuje się daleko posuniętą podległością służbową funkcjonariusza oraz dyspozycyjnością co do miejsca, czasu i rodzaju wykonywanych przez niego czynności. Rodzi to szereg obowiązków po jego stronie. Jednym z nich jest obowiązek powstrzymywania się od podejmowania dodatkowych zajęć zarobkowych poza służbą, bez zezwolenia przełożonego w sprawach osobowych. Dokonano zatem szerokiej analizy zagadnień natury proceduralnej, związanych między innymi podmiotem uprawnionym do wystąpienia z takim wnioskiem, z podmiotem uprawnionym do udzielenia takiego zezwolenia, formy tej zgody, oraz konieczności zachowania drogi służbowej w związku z zainicjowaniem tej procedury.Pozycja Kryminalistyczne fenotypowanie DNA w Polsce(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017-03) Podemska, AgnieszkaZ uwagi na fakt, iż cechy wyglądu zewnętrznego są uwarunkowane genetycznie, zaś rozmiar zmienności cech fizycznych człowieka jest na tyle duży, że rozróżnialność pomiędzy jednostkami jest w zasadzie całkowita, wśród naukowców narodziła się koncepcja, by na podstawie badań genetycznych śladu biologicznego zabezpieczonego na miejscu przestępstwa określić wygląd osoby, która ten ślad pozostawiła. Uzyskany w ten sposób tzw. rysopis genetyczny może okazać się nieocenioną pomocą w procesie wykrywczym, szczególnie wówczas, gdy dotychczas stosowane, konwencjonalne sposoby identyfikacji kryminalistycznej zakończyły się niepowodzeniem. Zakłada się, iż kryminalistyczne fenotypowanie DNA pozwoli ograniczyć krąg potencjalnych podejrzanych, a tym samym doprowadzi do sprawniejszego ustalenia sprawcy przestępstwa. Zastrzeżenia dotyczące sfery etycznej i społecznej, jakie według niektórych badaczy wiążą się z tą metodą, mogą stracić na znaczeniu w wyniku przyjęcia odpowiednich przepisów postępowania.Pozycja Skarga do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich jako uprawnienie wynikające z obywatelstwa Unii Europejskiej(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017-03) Kubas, SabinaKażdy obywatel państwa, które należy do Unii Europejskiej już z chwilą nabycia obywatelstwa tego państwa, automatycznie uzyskuje obywatelstwo Unii Europejskiej. Ta instytucja wpływa na wiele dziedzin życia każdej jednostki funkcjonującej w danym systemie prawa. Jednym z wielu uprawnień wynikających z obywatelstwa Unii Europejskiej jest możliwość złożenia skargi do Rzecznika Praw Obywatelskich UE. Tego typu uprawnienie zmierza do realizacji podstawowego prawa przysługującego każdemu człowiekowi, a mianowicie prawa do obrony. Przedmiotem tej skargi jest niewłaściwe administrowanie po stronie instytucji, organów i jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej. Prawidłowo skonstruowana i rozpatrzona skarga przez Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich zmierza do wyeliminowania nieprawidłowości w postępowaniu instytucji unijnych.Pozycja Wpływ komunikacji pozawerbalnej na pracę organów ścigania w USA(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017-03) Licak, TomaszKomunikacja niewerbalna lub ekspresje wyrażane przez wyrazy twarzy, gesty język ciała są decydujące dla sukcesów w pracy funkcjonariuszy wymiaru sprawiedliwości. Komunikacja niewerbalna jest decydująca także w pracy policji. Funkcjonariusze policji stosują tę komunikację każdego dnia. Opierają się na niej, aby uchronić przed niebezpieczeństwem siebie oraz obywateli. Bezpieczeństwo policjanta zależy od jego zdolności do ustanowienia niewerbalnych relacji władzy i dominacji podczas codziennej pracy takiej na przykład jak rutynowe kontrole drogowe. Niniejsza praca analizuje znaczenie komunikacji niewerbalnej w szeroko rozumianym wymiarze sprawiedliwości. Podczas wielu interakcji między policją a obywatelami pierwsze spojrzenie kierowane jest raczej na komunikaty werbalne podejrzanych, a nie na to jakie informacje przekazuje ich ciało. Niniejsze opracowanie skoncentrowane jest na zintegrowanym podejściu do komunikacji policjantów, którzy powinni zdawać sobie także sprawę z tego, co sami komunikują niewerbalnie pod adresem podejrzanych. Komunikacja niewerbalna jest fundamentem skutecznej relacji pomiędzy personelem wymiaru sprawiedliwości a podejrzanymi i przestępcami i jest z tego względu potężnym narzędziem, które nie może być ignorowane w pracy policji.