Edukacja – Technika – Informatyka nr 1(23)2018
URI dla tej Kolekcji
Przeglądaj
Przeglądanie Edukacja – Technika – Informatyka nr 1(23)2018 według Data dodania
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 46
Wyniki na stronie
Opcje sortowania
- PozycjaObiekty, urządzenia techniczne regionu Podhala w edukacji dzieci(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Dworska-Kaczmarczyk, UrszulaPoznanie przez dziecko dziedzictwa kulturowego swojej małej ojczyzny stanowi podstawę do rozbudzania tożsamości regionalnej. W niniejszym artykule poruszono problematykę dziedzictwa techniki. Omówione będą najważniejsze obiekty techniki regionu Podhala, które można wykorzystać w edukacji dzieci.
- PozycjaEdukacja techniczna pracowników przemysłu lotniczego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Kozik, DominikW artykule przedstawiono informacje dotyczące obecnego systemu edukacyjnego, wskazując niezbędne kierunki kształcenia dla rozwoju branży, nakreślono funkcjonowanie systemu kształcenia u pracodawców oraz wskazano niezbędne zmiany dostosowujące system kształcenia do potrzeb pracodawców w odniesieniu do przemysłu lotniczego.
- PozycjaAnaliza algorytmów syntezy mowy na potrzeby zastosowania w urządzeniu przenośnym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Zacniewski, Artur; Kleinszmidt, Marcin; Zdunek, Radosław; Zacniewska, JoannaW artykule pokazano kolejne etapy występujące w syntezie mowy, a także sposoby postępowania z poszczególnymi fragmentami tekstu, który ma zostać przetworzony na mowę. Przedstawiono wyniki badań wydajności algorytmów normalizacji treści, realizowanych na potrzeby projektu ToucanEye – urządzenia przenośnego z systemem sztucznej inteligencji, mającego wspomóc osoby z dysfunkcją wzroku. Pokazano, jak istotne jest dobranie i optymalizacja zastosowanych algorytmów ze strony implementacyjnej, po to by zwiększyć komfort użytkownika końcowego.
- PozycjaBadania szybkości i skuteczności metod syntezy mowy na potrzeby zastosowania w urządzeniu przenośnym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Zacniewski, Artur; Kleinszmidt, Marcin; Zdunek, RadosławW artykule przeanalizowano szereg metod dotyczących syntezy mowy, mając na uwadze ich wykorzystanie w urządzeniu przenośnym. Badania realizowano na urządzeniach o zróżnicowanych parametrach, a badanymi kryteriami były skuteczność danej metody i jej szybkość. Badania są częścią projektu ToucanEye – urządzenia przenośnego z systemem sztucznej inteligencji, mającego wspomóc osoby z dysfunkcją wzroku. Pokazano również, jak ważne jest zoptymalizowanie zastosowanych metod w fazie projektu inżynierskiego w celu zapewnienia lepszej jakości pracy urządzenia i komfortu użytkownika końcowego.
- PozycjaZastosowanie wielomianów w starym zagadnieniu Ponceleta(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Cieślak, Waldemar; Felińska, Halina; Wlaź, PawełW pracy stawiamy hipotezę związaną z postacią wzorów Fussa. Hipotezę weryfikujemy dla przypadków n=3,4,5,6. Wzory Fussa nie są znane w jawnej postaci dla dowolnego n, więc hipotezy tej w obecnej chwili udowodnić nie można.
- PozycjaPrzykłady rozwiązań technologicznych i urbanistycznych ograniczających powstawanie smogu kwaśnego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Ciepiela, Maciej; Sobczyk, WiktoriaW artykule przedstawiono warunki powstawania zjawiska smogu kwaśnego. Wskazano szereg rozwiązań technologicznych i urbanistycznych ograniczających powstawanie smogu kwaśnego oraz pozwalających na zlikwidowanie jego negatywnych skutków zdrowotnych. Przytoczono opinie ankietowanych mieszkańców Krakowa na temat prowadzonej polityki ekologicznej władz miejskich.
- PozycjaŚledzenie punktu mocy maksymalnej w wiatrowych i solarnych autonomicznych systemach przekształcania energii(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Sobczyński, Dariusz; Bartman, JacekW kształceniu inżynierów na kierunku energetyka realizowanym na Wydziale Elektrotechniki i Informatyki Politechniki Rzeszowskiej szczególną wagę przykłada się do znajomości odnawialnych nośników energii. W niniejszym artykule przeanalizowano różne techniki MPPT omawiane w ramach przedmiotu „niekonwencjonalne źródła energii”. Wykorzystanie OZE wymaga zastosowania przekształtników energoelektronicznych. Moc generowana przez moduły fotowoltaiczne czy też generatory wiatrowe jest zależna od tego, w jakim punkcie charakterystyki prądowo-napięciowej pracują. Za kontrolę optymalnych wartości napięcia i natężenia prądu, dla których moc generowana przez moduł PV jest najwyższa, odpowiada algorytm śledzenia punktu mocy maksymalnej (MPPT).
- PozycjaSolar Energy Conversion Methods(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Sobczyk, Wiktoria; Nagorniuk, Oksana; Riabushenko, Olga; Wlizło, JakubThis article presents the characteristics of three basic methods of solar energy conversion: thermal energy – photothermal conversion, electrical energy – photovoltaic conversion, energy related to chemical processes – photochemical conversion. The paper addresses some aspects of the primary goals of EU climate and energy policy, as well as the benefits of passive building constructions.
- PozycjaSztuczna sieć neuronowa jako innowacyjne narzędzie wspomagania doboru powłok ochronno-dekoracyjnych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Popko, Artur; Gauda, KonradW artykule poruszona jest problematyka związana z możliwością wykorzystania sztucznych sieci neuronowych (SSN) w procesie doboru powłok ochronno-dekoracyjnych. Zebrano i ustalono wejściowe i wyjściowe parametry zadania. Opracowano wstępną postać struktury sztucznej sieci neuronowej, wymaganej do wspomagania procesu.
- PozycjaKultura komunikacji elektronicznej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Romanek, BeataW artykule omówiono zagadnienie kultury wypowiedzi w komunikacji elektronicznej. Pod uwagę wzięto popularne wśród młodych osób porozumiewanie się z wykorzystaniem SMS-ów, portali społecznościowych i aplikacji oraz poczty elektronicznej. Przedstawiono najczęstsze błędy popełniane w komunikacji elektronicznej.
- PozycjaKultura bezpieczeństwa informacyjnego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Batorowska, HannaW artykule ukazano znaczenie kształtowania kultury bezpieczeństwa w środowisku przesycenia informacją przy założeniu, że jej istotnym budulcem jest kultura informacyjna. Do pola badawczego kultury bezpieczeństwa zaliczono kulturę bezpieczeństwa informacyjnego, wskazując na podstawowe zadania stawiane przed edukacją dla bezpieczeństwa w obszarze przygotowania obywateli do racjonalnego, refleksyjnego i etycznego funkcjonowania w zglobalizowanym społeczeństwie informacyjnym.
- PozycjaĆwierć wieku cyfrowej powodzi ze wspaniałym światem żeglowania w tle(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Siwicki, MarekCyberprzestrzeń nie zna granic, a bywanie w tym świecie wymaga swoistych umiejętności. To tak jak na morzu, które jest symbolem nieskończoności, a opanowanie żywiołu to sztuka umiejętnego żeglowania. Jak przetrwać bez szwanku, nie osiadając na mieliźnie? Jak brnąć naprzód umiejętnie, czerpiąc z wirtualnego świata i wśród goniących za sukcesami, nie popaść w wypalenie oraz zagładę cyfrowej demencji? Pararelny wywód łączący żeglarskie burze z cyfrową powodzią niesie przesłanie, że oba zjawiska są syntezą wspaniałych emocji, ale wydają się być poręczną metaforą, by dowieść ich wartości, pokus i grozy. Stygmatyzm ów kusi i karze sięgać po wnioski, by dobra naukowej refleksji jak najrychlej polecić codziennej praktyce edukacyjnej. W przeciwnym razie wnioskowanie o związku pomiędzy żywiołami będzie tylko hermeneutyczną pogadanką epigona; nawoływaniem do mimetycznych działań przystosowawczych i głoszeniem zamglonych wizji z beztwórczym kalkowaniem idei, znikających za horyzontem niemocy sprawczej.
- PozycjaWizerunek i tożsamość w sieci(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Garwol, KatarzynaW artykule podjęto kwestie wizerunku i tożsamości w cyberprzestrzeni. Po omówieniu definicji wizerunku oraz tożsamości we współczesnym świecie uwagę skupiono na problemie publikacji w internecie wizerunku dzieci, które nie mają możliwości prawnych samodzielnie wyrazić na to zgody. Zwrócono również uwagę na fakt, że w wirtualnym świecie wizerunek i tożsamość jednostki znacząco różnią się od tych znanych z życia realnego.
- Pozycja„Homo beneficjent” – jednostka w cyfrowej przestrzeni życia na podstawie koncepcji filozoficznej teoria białej emocji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Galant, DariaKażdorazowe odnajdywanie się w cybernetycznej, zgoła futurystycznej przestrzeni, jaką jest współczesny świat, jest dziś poważnym zadaniem człowieka. Boryka się on bowiem z problemami, które definitywnie zmieniają perspektywę życia, odczuwania, celu, a nawet sensu egzystencji. Współczesny człowiek ma kłopot z nadaktywnością myślową, techniczną wizją swojej psyche, cyfryzacją własnych zachowań i emocji. Jego reakcje ulegają „skalowaniu”, „skanowaniu”, „ramowaniu” i „przeramowaniu”, przez co sam przestaje je rozumieć. W nurcie filozoficzno-artystycznym o nazwie teoria białej emocji, która z początku swoich założeń jest koncepcją w sztuce, w ostatnich trzech latach pojawiła się w owej przestrzeni edukacja i pedagogika. Pokazuje to tendencję, że współcześni ludzie próbują szukać odpowiedzi na pytania o sens w sztuce poprzez znalezienie drogi w prostym rozumieniu spraw z własnej codzienności.
- PozycjaMózg „dzieci sieci” w świetle neurobiologii i neuropedagogiki(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Chojak, MałgorzataPojęcia „dzieci sieci” czy „cyfrowi tubylcy” są obecnie powszechnie znane i stosowane. Ich twórcy już kilkanaście lat temu postawili hipotezę, że mózg dzieci, które wychowały się w świecie nowych technologii funkcjonuje inaczej niż ich rówieśników, którzy z telewizorem czy komputerem mieli ograniczony kontakt. Rozwój nowoczesnych technik badania mózgu pozwolił potwierdzić te założenia. Niniejszy artykuł ma na celu zaprezentowanie wybranych badań dokumentujących fakt, że kontakt z mediami ma realny wpływ na budowę mózgu, a co za tym idzie – na jego funkcjonowanie. Są to istotne informacje zwłaszcza dla nauczycieli małych dzieci. Współczesne badania wskazują bowiem, że pełna cyfryzacja przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej może być dla małych uczniów bardzo szkodliwa.
- PozycjaO edukacji informatycznej w aspekcie kwalifikowanych źródeł internetowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Bugdol, Marcin; Łasak, Dominika; Bugdol, Monika; Mitas, Andrzej W.W artykule przedstawiono wyniki badań poświęconych zagadnieniu doboru źródeł informacji, z których matki dzieci w wieku 6–36 miesięcy czerpią wiedzę na temat właściwego żywienia swojego potomstwa. Ze względu na fakt, że głównym źródłem wiedzy jest obecnie internet, ważną kwestią staje się edukacja kobiet w zakresie algorytmu poszukiwania informacji przygotowanych i udostępnionych przez specjalistów oraz oddzielenia ich od, często błędnych, porad zamieszczanych w sieci przez przypadkowe osoby. Aż 30% ankietowanych czerpie i stosuje porady w kwestii żywienia dzieci z portali społecznościowych, których rzetelność z natury rzeczy nie jest potwierdzona. Kwestią naczelną jest przekonanie kobiet do poszukiwania wiedzy w dostępnym również w sieci kwalifikowanym piśmiennictwie oraz konsultowania diety z lekarzem specjalistą (pediatrą lub dietetykiem), co ma w zwyczaju zaledwie 20% kobiet.
- PozycjaIndywidualne zarządzanie informacją zabezpieczeniem przed manipulacją w środowisku płynnej inwigilacji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Batorowska, HannaZabezpieczenie przed manipulacją w środowisku płynnej inwigilacji wymaga od użytkowników mass mediów dojrzałości informacyjnej, której nie da się osiągnąć bez wciąż „odnawialnych” kompetencji informacyjnych, wśród których Personal Information Management i Personal Knowledge Management zajmują kluczowe miejsce. W artykule odniesiono się do zarządzania wiedzą i informacją w wymiarze indywidualnym uznając, że jest ono nieodzowne w kształtowaniu kultury bezpieczeństwa.
- PozycjaTablica interaktywna w pracy współczesnego nauczyciela szkoły podstawowej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Mamroł, AndrzejW obliczu dynamicznych przeobrażeń społecznych oraz wyzwań, przed którymi stoi ludzkość, a także przeobrażeń w mentalności i podejściu do życia współczesnych dzieci i młodzieży zmianie powinny ulec sposoby oddziaływania szkoły. Wychodząc tym zjawiskom naprzeciw, powinna ona w większym aniżeli dotąd stopniu wykorzystywać nowoczesne technologie edukacyjne. Duże możliwości w tym względzie daje np. tablica interaktywna. Odpowiednie jej zastosowanie podnosi efektywność pracy nauczyciela, a także zwiększa atrakcyjność zajęć, odpowiadając zapotrzebowaniu uczniów na konkretny rodzaj bodźców i aktywności. Tablica interaktywna staje się powoli codziennością szkoły, jednak istnieje ciągle wiele czynników, które ograniczają jej wykorzystanie.
- PozycjaRozwijanie umiejętności matematycznych uczniów za pomocą programów multimedialnych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Kawiak, EwelinaArtykuł poświęcony jest tematyce rozwijania umiejętności matematycznych uczniów klas I–III. Zostały w nim przedstawione wyniki badań własnych dotyczących stosowania przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej nowoczesnych technologii w codziennej pracy. Szczególny akcent położony został na wykorzystywanie przez nauczycieli multimedialnych programów oraz gier edukacyjnych, a także zasobów internetowych podczas zajęć matematycznych. Ponadto przedstawiono najważniejsze informacje dotyczące rozwijania umiejętności matematycznych młodszych uczniów oraz wspierania aktywności matematycznej uczniów pierwszego etapu edukacyjnego.
- PozycjaKształcenie dualne czy zawodowe – przygotowanie osób młodych wchodzących na rynek pracy na podstawie doświadczeń zarządzających, wyniesionych z funkcjonowania wybranych firm w SSE Jasionka(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Zawada, PiotrW ramach swoich działań statutowych Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. zarządza strefami inwestycyjnymi, w których przedsiębiorcy z całego świata lokują swoje biznesy. Okazuje się, że w ostatnim czasie wielu z nich ma poważne problemy z młodymi pracownikami, którzy opuszczają mury uczelni i podejmują pierwszą pracę, trafiając do zespołów, które stanowią kopie amerykańskich, kanadyjskich, niemieckich, włoskich i innych działów firm macierzystych. Okazuje się, że model kształcenia na poziomie wyższym obecny w Polsce znacząco różni się od potrzeb współczesnych pracodawców. Celem artykułu jest próba ukazania zjawiska luki kompetencyjnej wśród polskich pracowników na przykładzie branży lotniczej i motoryzacyjnej.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »