Logo Repozytorium UR
Zbiory i Kolekcje
Całe Repozytorium UR
  • Polski
  • English
Zaloguj się
Kliknij tutaj, aby się zarejestrować. Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg autora

Przeglądanie według Autor "Sobek, Grzegorz"

Wpisz kilka pierwszych liter i kliknij przycisk Przeglądaj
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
  • Wyniki na stronie
  • Opcje sortowania
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    The caloric value of television food advertising targeted at Polish children
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Piotrowicz, Anna; Łuszczki, Edyta; Sobek, Grzegorz; Wyszyńska, Justyna; Podgórska-Bednarz, Justyna; Mazur, Artur
    Otyłość wśród dzieci i młodzieży jest coraz większym problemem zdrowotnym w XXI wieku. Reklamy żywności o wysokiej wartości energetycznej i ubogiej w składniki odżywcze mogą wpływać na wybory konsumentów. Celem badania była analiza wartości kalorycznej wszystkich reklamowanych produktów żywnościowych, skierowanych do dzieci w trzech stacjach telewizyjnych. Metody: Nagrano wszystkie programy emitowane w trzech kanałach telewizyjnych (TVP1, Polsat, Cartoon Network), w ciągu czterech dni każdego tygodnia (przez okres od września do października). Emitowane reklamy zostały przeanalizowane w celu określenia liczby reklamowanych produktów żywnościowych. Następnie zakupiono reklamowane produkty i obliczono ich wartość energetyczną. Wyniki: Średnia wartość kaloryczna reklamowanych produktów żywnościowych, skierowanych do dzieci wahała się od 1700 kcal/ dzień w stacji Cartoon Network do 33000 kcal/ dzień w telewizji Polsat. Reklamowaną żywność stanowiły głównie przekąski i produkty typu fast-food, o wysokiej zawartości tłuszczów i cukru. Średnia wartość kaloryczna reklamowanego produktu żywnościowego wyniosła 500 kcal na 100g. Wnioski: w reklamach telewizyjnych skierowanych do dzieci, promuje się głównie żywność o wysokiej wartości energetycznej, ubogą w składniki odżywcze. Taka promocja może wpływać na zachowanie konsumentów i tym samym wpływać na nadmierne spożycie wysokokalorycznych produktów żywnościowych.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Wpływ preferencji smakowych na ryzyko nadwagi i otyłości u dzieci i młodzieży
    (Uniwersytet Rzeszowski, 2018-06-04) Sobek, Grzegorz
    Cel pracy Celem pracy było zbadanie wpływu preferencji smaku słodkiego i tłustego na ryzyko wystąpienia nadmiernej masy ciała u dzieci i młodzieży. Celem badań było również ustalenie innych możliwych czynników, które mogą mieć wpływ na preferencje smakowe, a w efekcie na powstawanie nadwagi i otyłości u dzieci i młodzieży. Materiał i metody Badaniem objęto grupę 150 dzieci w wieku 815 lat, z terenu województwa podkarpackiego. Zostały przeprowadzone dwa testy sensoryczne zgodnie z metodologią badania: Sensory preference test for the sweet and fatty taste i Measuring the perceived sweet and fat taste intensity of children, adolescence and their parents, które są częścią europejskiego projektu: Determinants of eating bahaviour in European children, adolescents and their parents prowadzonego pod patronatem Konsorcjum I.Family. Dokonano trzykrotnego pomiaru podstawowych parametrów antropometrycznych: wysokości oraz masy ciała. Wśród rodziców i dzieci rozprowadzono ankiety: „Kwestionariusz dotyczący diety dziecka dla rodzica”. „Kwestionariusz preferencji artykułów żywnościowych i napojów”. Wnioski 1. Istnieje związek pomiędzy preferencjami smaku słodkiego i tłustego a masą ciała. Dzieci preferujące smak słodki bądź smak tłusty a także słodki i tłusty charakteryzowały się większą masą ciała 2. Preferencje smaku tłustego matki wiążą się z ryzykiem nadwagi i otyłości u dzieci. 3. Nadwaga i otyłość rodziców w sposób istotny wpływa na występowanie nadwagi i otyłości u dzieci.

Repozytorium Uniwersytetu Rzeszowskiego redaguje Biblioteka UR

  • Regulamin Repozytorium UR
  • Pomoc
  • Zespół Redakcyjny
  • Ustawienia plików cookie
  • Polityka prywatności
  • Wyślij wiadomość