Nauki Humanistyczne / Humanities
URI dla tego Zbioruhttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/13
Przeglądaj
Przeglądanie Nauki Humanistyczne / Humanities według Autor "Boruta, Tadeusz"
Aktualnie wyświetlane 1 - 11 z 11
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Cykl witraży do kościoła pw. Św. Józefa S. Pelczara w Rzeszowie autorstwa Tadeusza Boruty(2020-09-01) Boruta, TadeuszWitraże autorstwa Tadeusza Boruty wykonane do kościoła pw. św Józefa S. Pelczara w Rzeszowie stanowią jedyny korpus dzieł sztuki witrażowniczej w tym kościele. Autor podjął się w nich nowej reinterpretacji ikonografii chrześcijańskiej włączając w nią współczesne elementy specyficzne dla miejscowej wspólnoty. Witraże te znakomicie harmonizują z architekturą tego nowoczesnej świątyni. Wypełniającą ścianę wejściową monumentalny witraż pt. "Sacra Conversatio" jest jednym z największych witraży na Podkarpaciu, gdyż mierzy 54 m². Jest 3 strefowy. W górnej części jest wizja Trójcy Świętej, przy czym, postać Syna jest oryginalną próbą połączenia dwudziestowiecznej ikonografii "Jezusa miłosiernego" z barokowym przedstawieniem "Serca Pana Jezusa". Poniżej są przedstawieni patroni parafii św. J. Pelczar i św. Jan Paweł II, którzy unoszą się nad pejzażem parafii ze świątynią w środku. Forma artystyczna witraży Tadeusza Boruty jest budowana z syntetycznych, czystych podziałów kolorowych szkieł i ołowianych szprosów, bez patynowania, podmalowywania szczegółów i wypalania malowanych fragmentów. Dzieła składające się na cykl witraży: 1. "Sacra Conversatio", wym. 1550x350 cm, witraż, 2020 r. 2. "Św. Rita", wym. 250x70 cm, witraż, 2018 r. 3. "NMP Fatima", wym. 250x70 cm, witraż, 2018 r.Pozycja Nowa stała wystawa sztuki pt. „XX+XXI. Galeria Sztuki Polskiej” w Muzeum Narodowym w Krakowie, w której eksponowany jest obraz Tadeusza Boruty pt. „Ślad” z cyklu „Via Crucis”.(2021-10-15) Boruta, TadeuszObraz Boruty znalazł się w nowej, stałej wystawie Muzeum Narodowe w Krakowie zatytułowanej XX+XXI. Galeria Sztuki Polskiej, która została otwarta 15 października 2021 roku, po ponad 10latach od eksponowania poprzedniej kolekcji. Stanowi ona przegląd wielości zjawisk i tendencji artystycznych, które pojawiły w Polsce w ostatnich 120 latach. Prezentuje twórczość polskich artystów działających na przełomie XIX i XX wieku (secesja, Młoda Polska, ekspresjonizm), w okresie międzywojnia (ekspresjoniści, formiści, koloryści, twórcy awangardowi), w czasach powojennych do roku 1989 (socrealizm, taszyzm, malarstwo materii, surrealizm, ekspresjonizm abstrakcyjny, nowa figuracja, sztuka zaangażowana, abstrakcja geometryczna i konceptualizm), a także w ostatnim trzydziestoleciu. Są tu dzieła najwybitniejszych twórców od Wyspiańskiego, Malczewskiego po artystów współczesnych. Wystawa ukazuje w sposób przekrojowy najważniejsze zjawiska, kierunki, prądy artystyczne poprzez wybitne dzieła z kolekcji Muzeum, która to należy do najważniejszych w kraju. Została ona przygotowana przez zespół kuratorów pod kierownictwem prof. A. Szczerskiego. Wystawie towarzyszy monografia pod tytułem „XX+XXI. Galeria Sztuki Polskiej - Muzeum Narodowe w Krakowie”, str.375, ISBN 978-83-7581-341-8. Jest to praca zbiorowa pod redakcją Magdaleny Czubińskiej. Album składa się z dwóch części. W pierwszej przedstawiono historię galerii sztuki współczesnej w Muzeum Narodowym w Krakowie, sięgającą początków tej instytucji (1879), omówiono też bliżej jej zbiory, w tym kolekcję malarstwa, rzeźby, prac graficznych, ceramicznych oraz szkła. W drugiej części zaprezentowano około 200 wybranych dzieł wielu z nich towarzyszą opisy pozwalające umiejscowić je w kontekście twórczości ich autorów, a także powiększenia ukazujące istotne szczegóły czy fakturę prac. Uzupełnieniem albumu jest spis obiektów, które można zobaczyć w nowo powstałej galerii.Pozycja Obraz T. Boruty „Ocenzurowano” na wystawie w Galerii Sztuki Nowoczesnej w Bydgoszczy(Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, 2021-12-13) Boruta, TadeuszObraz Tadeusza Boruta pt. Ocenzurowano, 2021,akryl na płótnie, 40x40 cm na wystawie pt. "CZTERDZIEŚCI. Refleksja 40-lecia wprowadzenia Stanu Wojennego" w Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego, Galeria Sztuki Nowoczesnej w Bydgoszczy. Obraz T. Boruty „Ocenzurowano” przedstawia ślady interwencji cenzury PRL-u w prywatną korespondencję, które zostały zestawione z ekranem komputera z widocznymi na nim ikonami mediów społecznościowych z napisem „ocenzurowano”. Obraz zwraca uwagę na problem istniejącej cenzury w sieci. Kurator wystawy prof. P. Lewandowskiego-Palle zaprosił do uczestnictwa w bydgoskiej wystawie czterdziestu profesorów tytularnych, którzy podjęli się realizacji obrazu malarskiego, we wspólnym dla wszystkich formacie 40 x 40 cm. Czterdzieści lat, czterdziestu artystów i czterdzieści na czterdzieści.Pozycja Obraz T. Boruty na wystawie „Premiera Muzeum”,(2019-10-16) Boruta, TadeuszObraz Tadeusza Boruty „Forma na Polonię, na chleb powszedni, na opłatek, na babkę świąteczną i baranka wielkanocnego” (275 x 180 cm obraz olejny na płótnie, 2000r.) został wystawiony na wystawie „Premiera Muzeum”, inauguracyjnej ekspozycji nowo otwartego muzeum w Warszawie: Mt 5,14 | Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego. Był on zwornikiem jednej z 9 przestrzeni ekspozycji, która od tytułu tego obrazu jest nazwana „Forma Polonia”. Jednocześnie obraz ten został włączony w stałą kolekcję tego Muzeum, które, co istotne dla prestiżu placówki, ma status Muzeum Narodowego. Mt 5,14 | Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego to jedno z najwyżej i najbardziej oryginalnie usytuowanych muzeów w Polsce. Kontekst umieszczenia obrazu Tadeusza Boruty na ekspozycji opisuje recenzent: „Centralne miejsce w strefie zajmuje ekspozytor z sukienką oraz kopią obrazu Czarnej Madonny. Naprzeciwko znajduje się dzieło Tadeusza Boruty „Forma Polonia” ukazujący symbole obecne od wieków w życiu Polaków. To skonfrontowanie formy i treści, jakie uosabia jasnogórska ikona”. O randze tego nowego muzeum i jego kolekcji świadczy obecność na jego otwarciu, m.in.: Prezydenta RP Andrzeja Dudy, Wicepremiera Piotra Glińskiego, Kardynała Kazimierza Nycza. W kolekcji nowego muzeum są dzieła, m.in.: Stefana Gierowskiego, Jerzego Kaliny, Aldony Mickiewicz, Piotra Młodożeńca, Krzysztofa Skórczewskiego, Mariana Czapli. Informacje i relacje z ekspozycji „Premiera Muzeum” były niemal we wszystkich telewizyjnych programach informacyjnych.Pozycja Obrazy Tadeusza Boruty na wystawie "Artyści z Krakowa. Generacja 1950-69" w Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK(Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, 2020-10-10) Boruta, Tadeusz3 obrazy olejne Tadeusza Boruty z cyklu „Św. Franciszek oddaje się pod opiekę Kościoła” zaprezentowane zostały na wystawie: „Artyści z Krakowa. Generacja 1950-69” w Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK w dniach 29.10.2020 do 08.06.2021r. Wystawa "Generacja 1950-69" prezentuje najwybitniejszych twórców związanym z Krakowem, urodzonych w latach 50. i 60. XX wieku. Wystawa ukazuje dominujące trendy i inspiracje w tym pokoleniu artystów, które wyraża się w różnych mediach.Pozycja Realizacja 16 obrazów na zamówienie The Polish Catholic Mission in Swindon (Anglia) do miejscowego kościoła pw. Św. Jana Pawła II(2020) Boruta, TadeuszObraz „Jan Paweł II - Pentecoste" został umieszczony w ołtarzu głównym nowo wybudowanego kościoła i stał się istotnym elementem jednoczącym wspólnotę religijną, nadając jej symboliczny wyraz i budując jej nową tożsamość. Sprzyja temu jego nowa ikonografia, która jest oryginalnym osiągnieciem autora na tle współczesnej sztuki figuratywnej. Jest tu nawiązanie do pogrzebu Jana Pawła II i jednocześnie do ikonografii Zesłania Ducha Św.(„Pentecoste"). Oprócz namalowania obrazów do ołtarza głównego i do bocznego retabulum Boruta namalował 14 stacji Drogi Krzyżowej, które od strony artystycznej są redefinicją tradycyjnej ikonografii Via Crucis, a poprzez wąskie kadrowanie, nadana im została współczesna ekspresja niczym z kadrów filmowych. Tadeusz Boruta wykonał także projekty plastycznej aranżacji całej przestrzeni kościoła i poszczególnych elementów (nastawy ołtarzowej, mensy, ambony, nastawy ołtarzowej, katedry, chrzcielnicy, ławek, posadzki, kolorystyki wnętrza), co nadało całościowy wygląd tego miejsca wspólnoty, a tym samym jest to dzieło całościowe autora. To monumentalne dzieło ma bardzo duży obszar oddziaływania, gdyż powstało dla ponad 10tysięcznej wspólnoty katolików, głównie polskiego pochodzenia mieszkających w 200tysięcznym przemysłowym mieście Swindon w Anglii. The Polish Catholic Mission in Swindon pełni też funkcje kulturalne, gromadząc społeczność Polonii z całej Wielkiej Brytanii na różnego rodzaju imprezach kulturalnych (koncerty, sympozja, wykłady). Mimo, że wspólnota katolików mieszkających w Swindon należy do największych w Anglii to dotąd nie miała ona własnego kościoła (liturgia sprawowana była w sali Domu Polskiego). Stąd olbrzymi wysiłek miejscowej społeczności by uzyskać i wyposażyć świątynię. Na zestaw obrazów składa się: 1. „Św. Jan Paweł II - Pentecoste", wym. 300x200 cm, obraz olejny na płótnie, 2018r.; 2. „Najświętsze Serce Pana Jezusa”, wym. 120x80 cm, olej na płótnie, 2018r.; „Via Crucis" 3. 14 obrazów o wymiarach 55x55 cm, obrazy olejne na płytach MDF, 2020r.Pozycja Tadeusz Boruta laureatem Medalu Per Artem Ad Deum(2019-06-10) Boruta, TadeuszW 2019 roku prof. dr hab. Tadeusz Boruta został uhonorowany Medalem Per Artem Ad Deum, przyznawanym od piętnastu lat przez Papieską Radę ds. Kultury, której przewodniczącym jest JE kardynał Gianfranco Ravasi. Jest to najważniejsza nagroda Papieskiej Rady Kultury, która „przyznawana jest za osiągnięcia, które w istotny sposób przyczyniają się do pogłębiania dialogu różnych kultur współczesnego świata, promując człowieka, jako jednostkę”. Jak brzmi uzasadnienie, Tadeusz Boruta otrzymał tą prestiżową nagrodę: „w uznaniu zasług za „twórczość, prowadzącą do poszukiwania indywidualnej relacji z Bogiem przez współczesnego człowieka”. Papieska Rada do spraw Kultury przyznająca medal utworzona została w 1982 z inicjatywy Papieża Jana Pawła II, który powołując radę podkreślił: „dialog Kościoła z kulturami naszych czasów stanowi żywotne pole działania, na którym w tych ostatnich latach XX wieku rozgrywają się losy świata”. To wyjątkowe wyróżnienie przyznawane jest za realizację przedsięwzięć, które przyczyniają się do rozwoju kultury i sztuki, pogłębiają dialog między ludźmi różnych narodowości, są istotne z punktu widzenia teorii społeczeństwa, filozofii, prawa czy religii. Przez szesnaście lat przyznawania Medalu Per Artem Ad Deum uhonorowani nim zostali, m.in. tak wybitni twórcy jak: Krzysztof Penderecki, Arvo Pärt, Ennio Morricone, Wojciech Kilar, Krzysztof Zanussi, Mario Botta, Stanisław Niemczyk, Stanisław Rodziński, Adam Bujak, Arnaldo Pomodoro, Leszek Mądzik, ks. Tomáš Halík, ks. Michał Kazimierz Heller, o. Jan Andrzej Kłoczowski, Aleksander Sokurow.Pozycja „Walka Aniołów” obraz olejny Tadeusza Boruty pt. na wystawie „Nowe spojrzenie. Galeria Polskiej sztuki współczesnej”, będącej stałą prezentacją nowej kolekcji Muzeum Narodowego w Gdańsku(Muzeum Narodowego w Gdańsku, 2019-12-22) Boruta, Tadeusz„Walka Aniołów” obraz olejny Tadeusza Boruty pt. na wystawie „Nowe spojrzenie. Galeria Polskiej sztuki współczesnej”, będącej stałą prezentacją nowej kolekcji Muzeum Narodowego w Gdańsku, Oddział Sztuki Nowoczesnej, Gdańsk-Oliwa. Od 22.12.2019 do 31.12.2022 r. Wystawa prezentuje najważniejsze zjawiska, kierunki artystyczne w sztuce ostatnich dekad. Koncentruje się ona wokół kluczowych kulturowych i społecznych dyskursów. Wystawa ma na celu ukazanie wieloaspektowego i interdyscyplinarnego obrazu sztuki wyrażającej rozumienia współczesność. Obraz T. Boruty został włączony do zbiorów Muzeum, które mają charakter międzynarodowy.Pozycja Wystawa „#Dziedzictwo” w Muzeum Narodowym w Krakowie, na której zaprezentowany został obraz olejny Tadeusza Boruty pt. „Ślad” z cyklu „Via Crucis”(Muzeum Narodowym w Krakowie, 2017-06-23) Boruta, TadeuszWystawa pt. #Dziedzictwo była największą i najważniejszą wystawą w Polsce w ostatniej dekadzie. Jak podają media, zwiedziło ją ponad 70tysięcy osób. „Wystawa #dziedzictwo w MNK była głosem w toczącej się debacie na temat polskiego dziedzictwa. W przededniu stulecia odzyskania niepodległości debata ta zyskała nową dynamikę, skłaniając do postawienia pytania o nas samych, o to, jak definiujemy naszą historię, dorobek cywilizacyjny, specyfikę kultury narodowej i jej związki z otaczającym nas światem.” Wystawa ta jest istotnym głosem o duchowej kondycji narodu, do którego będą wracać badacze kultury polskiej. Poruszała ona całość wielowiekowego dziedzictwa narodu, prezentując obok kilkuset dzieł sztuki olbrzymią ilość artefaktów. Kuratorem wystawy był: prof. Andrzej Szczerski obecny dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie. Oprócz monumentalnego obrazu Tadeusza Boruty pt. „Ślad z cyklu Via Crucis”, na wystawie można m.in., zobaczyć: J. Matejki, S. Wyspiańskiego, J. Malczewskiego, T. Kantora, W. Strzemińskiego, J. Modzelewskiego, R. Woźniaka, A. Wróblewskiego, L. Sobockiego.Pozycja Wystawa „Kwiatowy Krzyż” w Galerii Kordegarda w Warszawie według scenariusza Tadeusza Boruty(Narodowe Centrum Kultury, 2021-12-10) Boruta, TadeuszWystawa "Kwiatowy krzyż" została zamówiona u T. Boruty przez Narodowe Centrum Kultury, jako główną wystawa upamiętniającą 40 rocznicę wprowadzenia stanu wojennego. Galeria Kordegarda ma szczególny prestiż. Usytuowana jest na przeciw Pałacu Prezydenckiego przed Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które ma nad nią patronat. Prezentowane na wystawie obrazy i fotografie przedstawiają specyficzną i oddolną formę oporu społecznego, która była swoistą wojną na kwiaty. Pokazano m.in. prace Łukasza Korolkiewicza, Wiesława Szamborskiego, Marka Sapetto, Jana Dobkowskiego, Crisa Niedenthala, Erazma Ciołka, Andrzeja Stawiarskiego, Stanisława Markowskiego, Piotra Augustynka.Pozycja Wystawa pt. "Oazy wolności. Niezależny ruch wystawienniczy w latach 80." autorstwa Tadeusza Boruty(2020) Boruta, TadeuszWystawa pt. "Oazy wolności. Niezależny ruch wystawienniczy w latach 80." autorstwa Tadeusza Boruty, który pełnił funkcję kuratora wystawy, aranżował ekspozycję, zaprojektował plakat i prezentował także 4 swoje obrazy. Nazwa galerii: Muzeum w Gliwicach, Ruiny Teatru Victoria, Miejsce i data rozpowszechnienia: Gliwice 23.06-4.10.2020 Wystawa „Oazy wolności. Niezależny ruch wystawienniczy w latach 80.” ukazuje szeroką panoramę niezależnej twórczości lat 80., która dzisiaj, z perspektywy paru dziesięcioleci, stanowi jeden z fundamentów oryginalności współczesnej sztuki polskiej. Prace na przedmiotową wystawę zostały tak dobrane by ukazać specyfikę tworzącej się wówczas nowej ikonografii unaoczniającej się poprzez różnorodność artystycznej formy, języka i poruszanej tematyki. Celem wystawy „Oazy wolności. Niezależny ruch wystawienniczy w latach 80.” było ukazanie zjawiska polityczno-artystycznego, jakim był niezależny ruch wystawienniczy, tworzony w latach 80. w ramach inicjatyw Komitetu Kultury Niezależnej. W murach gliwickiego Teatru Victoria zaprezentowana została twórczość artystów, którzy w owym okresie, protestując przeciwko wprowadzeniu stanu wojennego, bojkotowali politykę kulturalną komunistycznej władzy PRL-u. Pretekstem do pokazania tej wystawy była przypadająca w tym roku czterdziesta rocznica powstania NSZZ „Solidarność” oraz trwające od 2018 roku obchody stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości. W kontekście tych jubileuszy, ekspozycja „Oazy wolności” prezentuje 100 dzieł 40 artystów, którzy w latach 80. w swoich dziełach wyrażali ducha wolności. O poziomie i randze tej wystawy świadczy fakt, że znalazła się ona wśród laureatów 41. Edycji Konkursu na Wydarzenie Muzealne Roku SYBILLA 2020 w kategorii „wystawy czasowe”. Konkurs organizowany przez Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zabytków pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego jest najbardziej prestiżowy w muzealnictwie. Uroczystość wręczenia SYBILLI 2020 odbyła się 22 września 2021 roku. Wystawa znalazła bardzo duży oddźwięk w mediach.