
LESZEK BARAN 

 

102 

ARTYKUŁY „Polityka i Społeczeństwo” 1(11) / 2013 

Leszek Baran 

DZIENNIKARSTWO CZY WŁADZA? 

AMBICJE REGIONALNYCH DZIENNIKÓW 

W KONTEKŚCIE SAMORZĄDOWEJ KAMPANII 

WYBORCZEJ W 2010 ROKU 

Wprowadzenie 

W 2014 r. odbędą się w Polsce kolejne wybory samorządowe. Dla 

mediów regionalnych (lokalnych), dla których problematyka samorzą-

dowa jest tym, czym dla mediów ogólnopolskich problematyka pań-

stwowa, kampania ta stanie się kolejnym sprawdzianem funkcji, jakie 

te środki przekazu pełnią, powinny czy też chcą pełnić w społeczno-

ściach lokalnych.  

Przed wyborami samorządowymi w 2010 r. media regionalne po-

twierdziły swoje ambicje kształtowania wizerunków zarówno ugrupo-

wań politycznych (komitetów wyborczych), jak i kandydatów aspirują-

cych do funkcji radnych, wójtów oraz burmistrzów i prezydentów 

miast, tym samym wpływania na wyniki wyborów. W artykule przywo-

łano poczynania z tamtego okresu dwóch dzienników regionalnych 

(rzeszowskiego dodatku do „Gazety Wyborczej” – dalej także „Gaze-

ty…” i „GW”, oraz wydawanych w Rzeszowie „Super Nowości” – 

„SN”) przede wszystkim w odniesieniu do Tadeusza Ferenca – prezy-

denta Rzeszowa i zarazem, wówczas, kandydata na to stanowisko na 

kolejną kadencję.  

Za wyborem takiego przedmiotu rozważań przemawiały trzy 

względy. Po pierwsze – dla obu redakcji Ferenc nie był wymarzonym – 

mówiąc łagodnie – kandydatem na najwyższy urząd w stolicy Podkar-

pacia. Po drugie – w mniemaniu nawet lokalnych środowisk dzienni-

karskich wspomniane publikatory dawały wyraz swym postawom 

w znacząco różny sposób. Po trzecie wreszcie – dziennikarze „SN” 

współtworzyli wówczas komitet wyborczy konkurencyjny wobec komi-

 



Dziennikarstwo czy władza? Ambicje regionalnych dzienników...  

 

103 

tetu wspierającego Tadeusza Ferenca. Redakcja rzeszowskiego dodatku 

„GW” (podobnie jak inny podkarpacki dziennik – „Nowiny”) krytyko-

wała ten pomysł (TVN24.pl 2010a).  

Artykuł jest próbą oceny ambicji redakcji „GW” i „SN”, przeja-

wianych w trakcie samorządowej kampanii wyborczej, w świetle kon-

cepcji wpływu mediów na rzeczywistość zwanej „miękkim determini-

zmem” (Levinson 2006: 21–24; Goban-Klas 2005: 49–50) i w odnie-

sieniu do zasad dziennikarstwa pojmowanego jako przeciwieństwo 

negatywnego wymiaru propagandy.  

Dziennikarstwo a propaganda 

Cechy postępowania zwanego dziennikarstwem można ukazać przez 

pryzmat funkcji przypisywanych mediom. Podstawowa to „orientowanie 

w natłoku zdarzeń” (Furman 2002: 62, por. Bauer 2004: 149; Chyliński, 

Russ-Mohl 2007: 18–20), czyli – przede wszystkim – dostarczanie od-

biorcom wiedzy o otaczającym ich świecie (informowanie). Definicje 

informacji podnoszą wymóg obiektywizmu (czystości) tego gatunku 

dziennikarskiej wypowiedzi (Zakrzewska 2001: 8). Wymóg to raczej 

życzeniowy, bo przecież sam wybór tematu, rangowanie i selekcja skła-

dających się nań wątków oraz dobór, jako formy przekazu, takiego, a nie 

innego gatunku informacyjnego – to rozstrzygnięcia zawsze mniej lub 

bardziej subiektywne. Janina Fras przywołuje w swej pracy Dziennikar-

ski warsztat językowy (1999: 77) sformułowanie amerykańskiego teorety-

ka komunikowania George’a Gerbnera: „Nie ma wiadomości bez stronni-

czości” (All news are views). Rzecz jednak w tym, by zarówno w trakcie 

dokonywania, jak i po dokonaniu wspomnianych czynności zachowywać 

możliwie najdalej posuniętą bezstronność oraz rzetelność w prezentowa-

niu faktów (Zakrzewska 2001: 8; Bauer 2004: 152, por. Kunczik, Zipfel 

2000: 107–108). Co to oznacza? 

Językoznawcy rozróżniają komunikaty (wiadomości) z dominantą 

informacyjną i z dominantą publicystyczną (Wojtak 2008: 55–56). Te 

pierwsze można by sprowadzić w ich idealnej (kanonicznej) postaci do 

przekazu samych faktów. Te drugie dopuszczają prezentację opinii, 

ocen. Takimi są informacje zawierające wypowiedzi wartościujące, 

bądź przytoczenie stanowisk osób zaangażowanych w opisywane zda-

rzenia lub będących ich świadkami. Autor wiadomości z dominantą 

publicystyczną postępuje bezstronnie (rzetelnie), jeśli sam – jak 

w przypadku komunikatu z dominantą informacyjną – unika komento-



LESZEK BARAN 

 

104 

wania, nadto przedstawia zagadnienie z „uwzględnieniem różnych 

punktów widzenia” (Kunczik, Zipfel 2000: 109; Miarecki 2001: 50; 

Mallette 1996: 88–89).  

Z funkcji, jaką jest „orientowanie w natłoku wydarzeń”, wynikają 

uprawnienia mediów do objaśniania rzeczywistości, w tym – do interpre-

towania faktów. Służące temu teksty publicystyczne powinny spełniać 

kilka wymogów. Do najważniejszych zalicza się ich nieanonimowość. 

Bezwzględnie każdy powinien być podpisany autentycznym imieniem 

i nazwiskiem autora (Fras 1999: 84). Zasada ta, jeśli nie gwarantuje, to 

przynajmniej sprzyja dbałości publicysty o jego własne imię; pozwala 

oczekiwać, że będzie on (to kolejne wymogi stawiane publicystyce) wa-

rzył słowa, że wypowie się o tym, na czym się zna, a jeśli się nie zna, to 

głęboko pochyli się nad problematyką, którą zamierza roztrząsać (por. 

Miarecki 2001: 51–58). Publicysta – choć wolno mu wyrażać emocje – 

ma czytelnika przekonać przede wszystkim argumentami (Fras 1999: 85, 

por. też Bauer 2004: 159–160 i 163–164; Wojtak 2008: 82–91), a nie 

omamić (wprowadzić intencjonalnie w błąd), dokonując po drodze egze-

kucji na ludziach o poglądach niezgodnych z jego zdaniem (Miarecki 

2001: 57). Wtedy bowiem mamy do czynienia raczej z propagandą (czyt. 

niżej) niż z dziennikarstwem.  

Mimo że wymóg autorskiego podpisu odnosi się przede wszystkim 

do tekstów publicystycznych, a w gatunkach informacyjnych dopuszcza 

się sygnowanie materiałów dziennikarskich inicjałami, kryptonimami, 

akronimami nazw agencji prasowych, a nawet – w przypadku tzw. sy-

gnałów (fleszy) czy zajawek – publikowanie bez jakiegokolwiek podpi-

su (Fras 1999: 77–78), zasada sygnowania tekstu imieniem i nazwi-

skiem autora lub przynajmniej łatwymi do identyfikacji jego inicjałami 

powinna być stosowana także do komunikatów z dominantą publicy-

styczną. Kto postępuje rzetelnie, nie ma powodu, by ukrywać swoje 

dane (Furman, Kaliszewski, Wolny-Zmorzyński 2000: 18, por. Bauer 

2004: 148).  

Pojęcie rzetelności dziennikarstwa trzeba odnosić nie tylko do po-

jedynczego tekstu. Także do tekstów ze sobą korespondujących, wresz-

cie do tematu, któremu redakcja (medium) poświęca szereg materiałów, 

np. do kampanii wyborczej. Redakcja zyskuje na wiarygodności, jeśli 

nie poprzestaje wyłącznie na swoich opiniach, lecz daje głos, użycza 

szpalt także ludziom kompetentnym, którzy mogą pogląd czytelników 

o zjawisku, wydarzeniu, czyjejś aktywności pogłębić, poszerzyć, cza-

sem wręcz zmienić. Postępowanie redakcji jest tym rzetelniejsze, im 

pełniejsza jest paleta stanowisk przez nią nagłaśnianych.  



Dziennikarstwo czy władza? Ambicje regionalnych dzienników...  

 

105 

Z dziennikarstwem rzetelnym, a więc komunikującym i objaśniają-

cym rzeczywistość w sposób maksymalnie bezstronny, a zarazem 

uwzględniający zróżnicowanie punktów widzenia, nie kłóci się pojęcie 

propagandy wywodzone od źródłowego, łacińskiego propago, propa-

gare (krzewić, rozszerzać, rozciągać), a więc terminu emocjonalnie 

neutralnego. Dziś jednak, wskutek wielu doświadczeń społecznych, 

z propagandą kojarzone są przede wszystkim działania moralnie podej-

rzane, „podejmowane przez osoby i instytucje nieprzebierające w środ-

kach” (Szumakowicz 2000: 222). Tę dwuznaczność pojęcia propagandy 

oddaje definicja proponowana przez Słownik terminologii medialnej. 

Zgodnie z nią, propagandą są „skoordynowane działania polegające na 

świadomym rozpowszechnianiu starannie wyselekcjonowanych infor-

macji (faktów, prawdziwych, częściowo prawdziwych bądź fałszywych 

sądów o faktach, plotek, haseł, symboli oraz przekonań i ocen) mogą-

cych mieć wpływ na opinię publiczną i na podejmowane działania spo-

łeczne” (Kołodziej 2006). Propaganda jest prowadzona zawsze 

w interesie nadawcy. Inaczej niż dziennikarstwo – nie zawsze (o ile 

w ogóle) uwzględnia interesy adresata (Szumakowicz 2000: 223; Fur-

man 2002: 24).  

Socjotechniką wykorzystywaną w zabiegach perswazyjnych, np. 

propagandowych, jest manipulacja, czyli takie operowanie językiem, 

obrazami i dźwiękiem, aby odbiorca zrozumiał/interpretował przekaz 

nadawcy w sposób, jakiego życzy sobie manipulator (Kajtoch 2006: 

116). Jeśli manipulacja służy budowaniu przekazów odzwierciedlają-

cych rzeczywistość niczym w krzywym zwierciadle – nosi znamiona 

zabiegów mniej lub bardziej nagannych.  

„Gazeta Wyborcza” i „Super Nowości” 

wobec Tadeusza Ferenca 

Do analizy wybrano zbliżone liczby tekstów opublikowanych 

w dodatku „Gazety Wyborczej” i w „Super Nowościach”, poświęco-

nych osobie prezydenta Rzeszowa (zarazem kandydata na ten urząd) 

i jego stronnikom. W przypadku „Gazety…” były to materiały ukazu-

jące się w całym tygodniu przedwyborczym. W przypadku „SN” 

ograniczono się do analizy jednego wydania – magazynowego, 

z weekendu kończącego się niedzielą wyborczą
1
. Zabieg ten można 

                                                           
1 „Super Nowości” 2010, nr 225 (z 19–21 listopada). 



LESZEK BARAN 

 

106 

uzasadnić dwojako. Po pierwsze, tylko w tym jednym wydaniu „Su-

per Nowości” opublikowały nawet więcej tekstów z Tadeuszem Fe-

rencem w roli głównej lub w tle (łącznie siedemnaście) niż uczynił to 

w całym tygodniu przedwyborczym rzeszowski dodatek „Gazety…” 

(trzynaście tekstów). Po drugie – magazynowe wydania dzienników 

regionalnych, jak „SN” – o dużo większym nakładzie niż wydania 

ukazujące się w pozostałe dni – miewają często charakter quasi-

tygodników, koncentrujących uwagę czytelników na najważniejszych 

tematach mijającego tygodnia. Kończąca się samorządowa kampania 

wyborcza niewątpliwie takim tematem była. Można przyjąć, że 

w analizowanym wydaniu dziennik „SN” wybił „tłustą czcionką” 

najistotniejsze punkty stanowiska prezentowanego w sprawie wybo-

rów na prezydenta i do Rady Miasta Rzeszowa.  

Analizując teksty z „GW” i „SN” wzięto pod uwagę cechy zarezer-

wowane dla dziennikarstwa wysokiej próby (bezstronność autorów 

i redakcji jako nadawcy zbioru przekazów, rzetelność ich wywodów, 

sygnowanie tekstów autentycznymi imionami i nazwiskami, nieanoni-

mowość źródeł, zróżnicowanie gatunkowe materiałów jako przejaw czy-

stości prowadzonej na łamach kampanii informacyjno-publicystycznej). 

Występowanie cech przeciwstawnych kwalifikowano jako przejaw za-

biegów propagandowych.  

„Gazeta…” 

Wśród analizowanych tekstów, jakie pojawiły się w tygodniu 

przedwyborczym w rzeszowskim dodatku „GW”, znalazły się materiały 

informacyjne, publicystyczne i tzw. pograniczne (Furman, Kaliszewski, 

Wolny-Zmorzyński 2000: 30–31), w tym przypadku rozmowy z eksper-

tami – z jednej strony dostarczające treści informacyjnych, z drugiej 

zaś także opinii, ocen.  

Do komunikatów z dominantą informacyjną zaliczono materiał 

Wybory samorządowe. Komitet Ferenca na czele (Bujara 2010a). Za 

wiadomości z dominantą publicystyczną uznano teksty: Sondaż. Rze-

szowianie dobrze oceniają prezydenta (Bujara 2010b), Ferenc znów 

wygra, ale wiele zależy od niezdecydowanych (Bujara 2010c), Przed-

szkolaki stanowczo: Chcemy zoo i Aquaparku (Kruczek 2010a), Kan-

dydaci porozmawiają o sporcie dzieci i młodzieży (Kruczek 2010b), 

Kandydaci uwodzili studentów swoją tężyzną sportową (Bujara 

2010d), a także Walczą o fotel prezydenta. Co robią w wolnym cza-

sie? (Bujara, Gernand 2010) oraz Setka pomysłów Ferenca na na-

stępną kadencję (Gernand 2010a).  



Dziennikarstwo czy władza? Ambicje regionalnych dzienników...  

 

107 

Tekstami „GW” ewidentnie publicystycznymi wśród analizowa-

nych były: Rządy prezydenta Ferenca nie zaspokoiły apetytu (Gernand 

2010b) oraz Podsumowanie kadencji. To była bezbarwna rada miasta 

(Gernand 2010c), a także: Kontynuacja obecnej polityki pcha nas 

w przepaść (Kultys 2010).  

Wreszcie do tekstów gatunkowo pogranicznych można zaliczyć 

dwie rozmowy z ekspertami zewnętrznymi (pracownikami naukowo-

dydaktycznymi rzeszowskich uczelni – specjalistami w zakresie wize-

runku oraz zarządzania): Leszek Gajos komentuje sondaże wyborcze 

(Bujara 2010e) oraz Barbara Sieńko: Miastu potrzebny menedżer 

(Bujara 2010f).  

Gatunkowe zróżnicowanie tekstów opublikowanych w dodatku 

„GW” i poświęconych prezydentowi Ferencowi oraz jego komitetowi 

wyborczemu świadczy o tym, że dziennik ten wykorzystał generalnie 

wszystkie możliwości dziennikarskiej wypowiedzi. W komunikacie 

z dominantą informacyjną przedstawił fakty (wyniki sondażu), 

w wiadomościach z dominantą publicystyczną zakomunikował o fak-

tach i przywołał opinie oraz deklaracje osób z tymi faktami związa-

nych. W publicystyce wypunktował osiągnięcia i porażki (zaniecha-

nia, zaniedbania) prezydenta Rzeszowa i jego zaplecza, w rozmowach 

z ekspertami zaś zweryfikował publikowane na swych łamach opinie 

(także swoje).  

W niektórych przywołanych komunikatach z dominantą publicy-

styczną można wskazać zwroty i sentencje, które z punktu widzenia 

czystości tego gatunku wypowiedzi dziennikarskiej nie były uprawnio-

ne. Np. w tekście Sondaż. Rzeszowianie dobrze oceniają prezydenta, 

autorka, Małgorzata Bujara, użyła odautorskich, ewidentnie ocennych 

wyrażeń (czytelników miała zatem „mierzić” zakończona „klęską” roz-

budowa stadionu miejskiego, zmodernizowana zaś stacja uzdatniania 

wody, uznawana przez prezydenta za jego największe osiągnięcie, „wy-

lądowała” w rankingu na trzecim miejscu wśród jego dokonań).  

Tytuł omówienia kolejnego sondażu – Ferenc znów wygra, ale wie-

le zależy od niezdecydowanych, także autorstwa Małgorzaty Bujary, 

wprowadzał czytelnika w błąd (nie wykluczał bowiem przegranej pre-

zydenta). Adekwatny do treści korpusu byłby nagłówek Ferenc znów 

wygra – jeśli nie w pierwszej, to w drugiej turze. W drugiej turze bo-

wiem sondaż nie dawał szans nawet najpoważniejszemu kontrkandyda-

towi prezydenta.  

Zastrzeżenia można mieć także do tekstu Marka Kruczka – Kandy-

daci porozmawiają o sporcie dzieci i młodzieży. W materiale tym 



LESZEK BARAN 

 

108 

zamieszczono wypowiedzi wszystkich kontrkandydatów Tadeusza 

Ferenca, zabrakło natomiast stanowiska samego prezydenta. Autor 

mógł mieć problem z uzyskaniem takiej wypowiedzi (choć w tekście 

tego nie stwierdził), rozmawiał za to z pełnomocnikiem komitetu wy-

borczego prezydenta. Nie poprosił go jednak o ocenę stosownej aktyw-

ności miasta i Tadeusza Ferenca. W efekcie publikacja sugerowała 

czytelnikom, że prezydent nie jest dobrym kandydatem dla osób zatro-

skanych stanem miejskiej oferty rekreacyjnej kierowanej do małolet-

nich. Teza ta nie musiała mijać się z prawdą, byłaby jednak bardziej 

wiarygodna, gdyby została oparta także na stanowisku krytykowanego 

kandydata i/lub jego komitetu wyborczego. 

Pozostałe przedwyborcze teksty informacyjne rzeszowskiej „GW”, 

odnoszące się do prezydenta Ferenca i jego stronników, można uznać 

za wypełniające kryteria rzetelnych.  

Autorzy tekstów publicystycznych – Artur Gernand i Robert Kultys 

(radny miejski, z zawodu architekt, przy okazji członek miejskiej komi-

sji gospodarki przestrzennej, któremu „Gazeta…” udostępniła łamy) – 

skorzystali z możliwości przysługujących twórcom takich przekazów, 

a więc prawa do subiektywnej oceny dokonań prezydenta w trakcie 

kończącej się kadencji. Sukcesów znaleźli mniej niż porażek. O ile 

publicystyka taka jest uprawniona, w przypadku udostępnienia szpalt 

przedstawicielowi przeciwnego obozu politycznego razi brak (przy-

najmniej w tygodniu przedwyborczym) publikacji, której autorem był-

by reprezentant (rzecznik) stronnictwa proprezydenckiego. Na margine-

sie warto też zauważyć, że tytuł tekstu Roberta Kultysa Kontynuacja 

obecnej polityki pcha nas w przepaść (najprawdopodobniej zapropo-

nowany przez redakcję) nie był adekwatny do treści artykułu; autorowi 

chodziło o przepaść komunikacyjną, w którą – wskutek zaniedbań eki-

py rządzącej – mogą wpaść mieszkańcy miasta, nie zaś o przepaść np. 

finansową, z którą wielu mogło kojarzyć wspomniany tytuł.  

Wreszcie rozmowy z ekspertami… Same w sobie wypowiedzi takie 

budują wiarygodność dziennika. Uciekającemu się do wywiadu dzien-

nikarzowi – choć to on dobiera interlokutora, zadaje pytania i w więk-

szym lub mniejszym stopniu ukierunkowuje („ustawia”) rozmowę – 

trudniej zarzucić stronniczość (a rozmówcy Małgorzaty Bujary – 

dr Leszek Gajos i dr Barbara Sieńko – legitymizowali swymi wypowie-

dziami niektóre zarzuty „Gazety…” wobec Tadeusza Ferenca) niż pu-

blicyście używającemu argumentów, za którymi nie kryją się autorytety 

(Mallette 1996: 86–87).  



Dziennikarstwo czy władza? Ambicje regionalnych dzienników...  

 

109 

Podsumowując analizę rzetelności poszczególnych tekstów opu-

blikowanych przez „Gazetę Wyborczą” i całościowej ich wymowy 

można stwierdzić, że tym, czego czytelnikowi mogło zabraknąć, był 

de facto niedostatek głosu głównego ich bohatera, czyli Tadeusza 

Ferenca. Owszem – jego wypowiedzi i/lub poglądy pojawiały się, ale 

były to powtórzenia (przytoczenia) tego, co prezydent zwykł był ma-

wiać wcześniej i często. „Gazeta…” nie uzyskała natomiast (nie uda-

ło jej się, nie chciała, uznała, że już tego czynić nie musi, bo wcze-

śniej wielokroć to robiła?) i nie przytoczyła wypowiedzi prezydenta 

odnoszących się do stawianych mu zarzutów, zwłaszcza problemów 

komunikacyjnych Rzeszowa.  

Omówione materiały prasowe (także te jedynie wymienione z tytu-

łu) były podpisane autentycznymi imionami i nazwiskami autorów. 

Mimo zastrzeżeń, jakie zgłoszono do ich tekstów (mimo wytkniętych 

im uchybień – intencjonalnych czy też nieumyślnych), nie mieli zasad-

niczych powodów, by się ich wstydzić. 

„Super Nowości”... 

Ocena gatunkowości materiałów opublikowanych w „SN” w week-

end przed wyborami samorządowymi w 2010 r. jest mocno utrudniona. 

Większość miała strukturalne cechy gatunkowe informacji (czasem 

rozwiniętej). Ze względu na obecność odautorskich wyrażeń (słów, 

fraz, zdań) oceniających, domniemań, podejrzeń, przypuszczeń, apeli, 

a także stronniczą selekcję faktów – trudno im jednak przyznać status 

nie tylko komunikatów z dominantą informacyjną, ale nawet publicy-

styczną (Furman, Kaliszewski, Wolny-Zmorzyński 2000: 16–17). 

Większość z nich trudno też uznać za publicystyczne choćby z formal-

nego względu: pod dziesięcioma znalazły się fikcyjne imiona i nazwi-

ska, dwa sygnowano inicjałami uniemożliwiającymi identyfikację auto-

rów, trzech w ogóle nie podpisano
2
. Tym samym rzetelność tych tek-

stów może być kwestionowana: ukrywając swoje personalia ich autorzy 

mieli zapewne świadomość, że przynajmniej niektóre treści podawali, 

niektóre dane zestawiali bez pokrycia w faktach bądź dokumentach, 

jakimi dysponowali, lub mimo tych faktów.  

Przyjrzyjmy się publikacjom sygnowanym fikcyjnymi persona-

liami i pogrupujmy je nie wedle gatunków dziennikarskich, lecz we-

dług ich tematyki. Można zatem wyróżnić materiały poświęcone ro-

                                                           
2 Odnosząc się do tekstów, które zostały podpisane fikcyjnymi imionami i nazwi-

skami lub trudnymi do zidentyfikowania inicjałami, autorów nie podaję. Do tekstów 

niepodpisanych w ogóle się nie odnoszę. 



LESZEK BARAN 

 

110 

dowodowi i wizerunkowi prezydenta Rzeszowa oraz wspierającego 

go komitetu wyborczego. Można również wskazać teksty traktujące 

o zarządzaniu przez Tadeusza Ferenca i jego polityczne zaplecze mia-

stem, a także o – zdaniem nadawcy – wątpliwej w sensie prawnym 

aktywności szefa miasta.  

Zajmując się Ferencem jako człowiekiem dziennik określał go jako 

„starego, chorego i wypalonego prezydenta”, pytając nawet, czy nie jest 

on aby „Breżniewem z rzeszowskiego ratusza” (Obalamy mit Ferenca 

jako dobrego gospodarza). W jego karierze wypunktowywał przede 

wszystkim przynależność do PZPR
3
 i awanse osiągane „zapewne dzięki 

dawnym partyjnym układom”. Niestety, na poparcie tych przypuszczeń 

autor nie przedstawił żadnych dowodów. W tekście opartym zasadniczo 

o jedno źródło (Wikipedię) nie uniknął też błędów faktograficznych
4
 

(Ferenc swoją karierę zawdzięcza PZPR). Grą na resentymentach – na 

oczekiwanej, a może nawet wywoływanej niechęci do osób, które miały 

w życiorysie członkostwo w PZPR – był też tekst Cała prawda o tym, 

dlaczego w Rzeszowie nie ma listy SLD do Rady Miasta. „SN” starały 

się w nim wmówić/przypomnieć czytelnikom, że są „bastionem prawi-

cy”, że tylko 10% z nich popiera lewicę, i sformułowały apel, by nie 

dali się zmanipulować i zagłosowali na PiS lub PO. Trudno ten i dwa 

poprzednie artykuły nazwać inaczej niż propagandowymi.  

W przedwyborczym przekazie „Super Nowości” Tadeusz Ferenc 

jawił się jako przeciwieństwo człowieka gospodarnego (Obalamy mit 

Ferenca jako dobrego gospodarza). Prezydent miał zatem zadłużyć 

miasto w niepokojącym stopniu. Na dowód dziennik żonglował liczba-

mi bezwzględnymi i odsetkami z różnych lat, alarmując, że zadłużenie 

Rzeszowa osiągnęło w 2009 r. poziom 30,8% jego dochodów, zaś na 

obsługę zadłużenia wydano w tym samym roku prawie 5% (Za kadencji 

Tadeusza Ferenca zadłużenie Rzeszowa wzrosło o 185 mln złotych!). 

Z danych tych trudno było jednak wnioskować, czy miastu groził krach, 

czy nie. Autor nie podał bowiem (nie przypomniał), jakich progów 

procentowych gmina nie może ustawowo przekroczyć. A wynosiły one: 

60% dochodów (i to planowanych, a więc na kolejny rok) w przypadku 

zadłużenia oraz 15% dochodów w przypadku jego obsługi. Sytuacja nie 

była zatem dramatyczna. Autor zbliżyłby się do dziennikarstwa rzetel-

                                                           
3 PZPR – Polska Zjednoczona Partia Robotnicza.  
4 W omawianym tekście znalazło się też zdanie: „Będąc zaledwie przez rok posłem 

SLD (lata 1991–1992), nie przestał [Tadeusz Ferenc] kierować spółdzielnią”. Owszem 

– Tadeusz Ferenc był przez rok posłem, tyle że równo dekadę później. 



Dziennikarstwo czy władza? Ambicje regionalnych dzienników...  

 

111 

nego, oddalił zaś od narracji propagandowej, gdyby zajął się celowo-

ścią wydawanych przez miasto pieniędzy. 

W tym kierunku podążył autor, który pochylił się nad zasadnością 

wydawania przez miasto setek tysięcy złotych na świąteczne ilumina-

cje (Ferenc trwoni pieniądze z prędkością światła). Wypunktował 

rosnące z roku na rok nakłady na świetlne ozdoby, podał w wątpli-

wość praktykę ich kilkumiesięcznej ekspozycji, podniósł też kwestię 

zakupu iluminacji (co, jego zdaniem, w ciągu kilku lat mogło przy-

nieść budżetowi Rzeszowa oszczędności). Skojarzył również rosnące 

koszty świątecznych iluminacji z faktem wygrywania od kilku lat 

przetargów na ich dostarczanie przez tę samą firmę. Co więcej – 

stwierdził, że prawa autorskie do wizualizacji ozdób preferowanych 

w specyfikacji przetargowej mają osoby prowadzące działalność jako 

wspólnicy wspomnianej spółki. Te partie tekstu można było uznać za 

rzeczowe. Podawane fakty stanowiły bazę dla materiału prawdziwie 

śledczego. Czy jednak były to [same] fakty? Trudno ocenić, skoro 

autor nie uzyskał stanowiska w tej sprawie podmiotów, które piętno-

wał. Rzetelność jego materiału umniejszyły też sugestie korupcji 

z udziałem urzędników miejskich, nierzetelnego prowadzenia przez 

nich procesu przetargowego i niebywałej rozrzutności gospodarza 

miasta (bez uzyskania informacji choćby od prezydenckiego rzeczni-

ka), również nadmiernie emocjonalne słownictwo („gruby przekręt”, 

„przetarg […] chamsko ustawiony”).  

Podobne zabiegi językowe, choć na mniejszą skalę, pojawiły się 

też w krótkim materiale sygnowanym inicjałami – Ferenca nie intere-

suje sport. Pytając np., dlaczego zabrakło Tadeusza Ferenca na debacie 

kandydatów do fotela prezydenta Rzeszowa poświęconej sportowi 

dzieci i młodzieży, autor dywagował: „A może [powodem absencji 

prezydenta na spotkaniu był] brak zainteresowania sportem, bo przecież 

lepiej wychodzi się na legalizacji inwestycji Podkulskiego”.  

Podejrzanym, zdaniem „SN”, związkom prezydenta z biznesmenem 

Ryszardem Podkulskim dziennik poświęcił trzy materiały. W publikacji 

Ferenc, czyli jak by tu pomóc Podkulskiemu, gazeta sugerowała: Pod-

kulski, inwestor i właściciel lub współudziałowiec kilku galerii w mie-

ście, robi wszystko, aby potencjalni konkurenci nie mogli rozwinąć 

skrzydeł; prezydent Rzeszowa ułatwia mu to zadanie jak może. Tekst 

robił wrażenie materiału śledczego, tyle że… nie znalazły się w nim ani 

odwołania do dokumentów potwierdzających podejrzenia gazety, ani 

wypowiedzi wiarygodnych świadków, np. bohaterów wymienianych 

z imienia i nazwiska (nie było żadnych cytatów!). Czytelnik nie miał 



LESZEK BARAN 

 

112 

podstaw, aby stwierdzić, że dziennik wyssał sobie tę historię z palca. 

Ale też – choćby chciał – nie mógł autorowi bezwarunkowo zaufać. 

W tekście Panika w obozie Ferenca autor powoływał się na ano-

nimowe źródło, które zdradzało przyczynę owej paniki („gorączki 

i psychozy na korytarzach ratusza sięgającej już zenitu”) – miał nią być 

pomysł „utworzenia komisji śledczej do spraw powiązań Ferenca 

i Podkulskiego”. Ideę komisji rozwijał tekst Jest już odzew w sprawie 

komisji śledczej dotyczącej powiązań Ferenca i Podkulskiego. W skład 

komisji miało wejść „po 2 dziennikarzy z różnych redakcji rzeszow-

skich mediów oraz po 2 przedstawicieli poszczególnych komitetów 

wyborczych”, a o swoich wnioskach miała ona powiadomić „prokuratu-

rę i odpowiednie służby”. Problem w tym, że czytelnik nie dowiadywał 

się z tekstu, jakie regulacje pozwalały powołać na poziomie lokalnym 

komisję o uprawnieniach śledczych i w składzie, jak przedstawiony 

powyżej. Próżno było też szukać informacji, kto (jaki komitet wybor-

czy) odpowiedział na tę inicjatywę dziennika. Zapewne świadom wąt-

pliwej siły swych wywodów, autor tekstu zauważył: „Na razie nie 

ujawniamy jeszcze nazw tych komitetów”. 

Praktycznie każdej z antyferencowskich publikacji w omawianym 

wydaniu „SN” można wytknąć takie lub podobne „niedociągnięcia”, 

a przecież z punktu widzenia zasad rzetelnego dziennikarstwa wystar-

czy obecność w tekście bodaj jednego słabo uargumentowanego faktu, 

by wiarygodność materiału można było podważyć. Jak bowiem zauwa-

żają Jerzy Baczyński i Mariusz Janicki (2010), „autor przyłapany na 

umysłowych i faktograficznych manipulacjach zostaje przez bardziej 

wyrobionych czytelników odruchowo klasyfikowany jako propagandy-

sta lub co najmniej publicysta zaangażowany”. 

Ambicje „Gazety Wyborczej” i „Super Nowości” 

Wydaje się, że „Gazeta…” – mimo oceny dokonań Tadeusza 

Ferenca kwalifikowanej przez niektórych czytelników jako propagan-

da
5
 i mimo wykazanych uchybień – proponowała teksty (przynajmniej 

w tygodniu przedwyborczym) sytuujące się bliżej tego bieguna konti-

nuum, który określamy jako dziennikarstwo. Co więcej – nie sięgnęła 

po instrumenty inne, za pomocą których chciałaby wpływać na wynik 

wyborów i władze Rzeszowa jako takie.  

                                                           
5 „Czyli propaganda w GW zdała się psu na budę” – internauta sceptyk31 w ko-

mentarzu do (Bujara 2010a).  



Dziennikarstwo czy władza? Ambicje regionalnych dzienników...  

 

113 

Jeśliby więc szukać określenia dla ambicji wpływania na rzeczywi-

stość, jakie w tygodniu przedwyborczym zdradzał swymi publikacjami 

rzeszowski dodatek „GW”, to spośród kategorii rozważanych przez 

Paula Levinsona najlepiej oddawałaby je kategoria „determinizmu 

miękkiego mediów”. Zgodnie z nią środki przekazu wpływają na swe 

otoczenie. Równocześnie instrumenty, jakimi dysponują, pozwalają 

określić ten ich wpływ jako potencjalny, probabilistyczny (Levinson 

2006: 24; Goban-Klas 2005: 50). O tym, czy odbiorcy ulegną perswazji 

mediów, w dużym stopniu decydują oni sami – ich wykształcenie 

i doświadczenia życiowe – oraz otoczenie.  

Publikacje „Super Nowości” mniej miały wspólnego z dziennikar-

stwem niż z propagandą. Nie oznacza to, że całkowicie mijały się z praw-

dą, a zawarta w nich krytyka poczynań prezydenta nie miała żadnych 

podstaw
6
 (ustalenie tego nie było jednak przedmiotem niniejszej analizy). 

Oznacza jedynie, że w partiach informacyjnych publikowanych tekstów 

autorzy manipulowali faktami (danymi), pozwalali sobie wygłaszać opi-

nie prawie wyłącznie swoje, a jeśli przytaczali czyjeś, to anonimowe. 

Druga strona sporu praktycznie nie istniała. Autorzy – z reguły ukrywają-

cy się za fikcyjnymi imionami i nazwiskami, co samo w sobie rodzi wąt-

pliwości co do rzetelności postępowania – nie odwoływali się (znów 

z reguły) do ocen, opinii pozaredakcyjnych ekspertów, przeciwników, ale 

i zwolenników krytykowanego prezydenta Rzeszowa.  

Kampania prasowa podjęta przez „SN”, mimo że nacechowana wie-

loma – mówiąc łagodnie – uchybieniami w sztuce dziennikarskiej, sama 

w sobie nie dawała jednak podstaw, by ambicje dziennika określić jako 

przełamujące ramy determinizmu miękkiego. Co najwyżej silnie je napi-

nały. Równolegle jednak i w związku z publikowaniem tekstów krytyku-

jących prezydenta i jego stronnictwo osoby związane z „SN” stworzy-

ły/zorganizowały/zawiązały komitet wyborczy dziennikarzy „Rzeszów 

lepszy o 100 procent”. Tekstom antyprezydenckim towarzyszyły więc 

komunikaty prasowe zachwalające program tegoż komitetu.  

Przykładem tekst z omawianego wydania „SN” Czynsze za mieszka-

nia można obniżyć nawet o 20 procent!, sygnowany fikcyjnym imieniem 

i nazwiskiem. Obietnicę redukcji czynszów mieli złożyć właśnie dzienni-

karze – kandydaci na radnych z komitetu „Rzeszów lepszy o 100 pro-
                                                           

6 Można nawet powiedzieć, że batalia „SN” o obniżenie kosztów świątecznych 

iluminacji zakończyła się częściowym sukcesem: miasto zmniejszyło ostatnio wydatki 

na ten cel i zdecydowało się skrócić czas ekspozycji ulicznych ozdób; zob. tekst 

z 4 grudnia 2012 Świąteczne światełka już wiszą, http://supernowosci24.pl/swiateczne-

swiatelka-juz-wisza/, 14.01.2013 



LESZEK BARAN 

 

114 

cent”. Tekst nie ujawniał tego patentu, ale można go było poznać z mate-

riałów wyborczych zamieszczonych w tym samym numerze dziennika. 

Nowy prezydent („SN” wyraźnie faworyzowały jednego kandydata, po-

święcając mu pochlebne publikacje także w omawianym wydaniu) miał 

wezwać zarządy spółdzielni do obniżenia czynszów. Jeśliby tego nie 

uczyniły – prezydent miał umożliwić i doprowadzić do „nadzwyczajnego 

zebrania członków spółdzielni”, a to miałoby odwołać prezesa. Nadawca 

chyba jednak „zapomniał”, że spółdzielnie mieszkaniowe to samorząd 

inny niż gminny (miejski). Ten drugi nie może ingerować w sposób, jaki 

zasugerowano, w kompetencje spółdzielczego.  

W związku z powyższym można założyć hipotezę następującą: 

u podstaw postępowania redakcji „SN” przed wyborami samorządowymi 

2010 r. leżała chęć uzyskania kategorycznego wpływu na władze miasta – 

determinizmu twardego, nie miękkiego. Kampania prasowa była w tym 

przypadku instrumentem służącym osiągnięciu tego wpływu. 

Podsumowanie 

Ambicją publikatorów jest faktyczne kształtowanie rzeczywistości. 

Determinizm miękki, czyli wpływanie na tę rzeczywistość za pomocą 

publikacji odwołujących się do pozaredakcyjnych źródeł informacji, 

nie musi media, ich właścicieli, satysfakcjonować. Zawsze bowiem 

dostęp do takich źródeł może być niepełny, niedostateczny, a siła raże-

nia (moc sprawcza) publikowanych w konsekwencji tekstów – ograni-

czona. I chociaż Rada Etyki Mediów krytykuje angażowanie się dzien-

nikarzy w działalność polityczną (TVN24.pl 2010), pokusa posiadania 

przedstawiciela/przedstawicieli w gronie osób rozstrzygających wprost 

istotne problemy mieszkańców i miasta jako takiego – jest dla mediów 

(ich właścicieli) i niektórych ich pracowników kusząca. Potwierdziły to 

wybory samorządowe z roku 2010. Niewykluczone, że podobne próby 

zostaną powtórzone. 

Bibliografia 

Wydawnictwa zwarte 

Chyliński M., Russ-Mohl S., 2007, Dziennikarstwo, Warszawa. 

Fras J., 1999, Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław.  



Dziennikarstwo czy władza? Ambicje regionalnych dzienników...  

 

115 

Furman W., 2002, Sekrety public relations, wydanie II zmienione, Rzeszów. 

Furman W., Kaliszewski A., Wolny-Zmorzyński K., 2000, Gatunki dziennikarskie. 

Specyfika ich tworzenia i redagowania, Rzeszów. 

Kunczik M., Zipfel A., 2000, Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowa-

niu, Warszawa. 

Levinson P., 2006, Miękkie ostrze, czyli historia i przyszłość rewolucji informacyjnej, 

Warszawa. 

Mallette M.F. 1996 (red.), Zasady i tajniki dziennikarstwa. Podręcznik dla dziennikarzy 

Europy Środkowej i Wschodniej, Warszawa. 

Wojtak M., 2008, Analiza gatunków prasowych, Lublin. 

Artykuły w pracach zbiorowych 

Baczyński J., Janicki M., 2010, Artykuł publicystyczny [w:] Biblia dziennikarstwa, red. 

A. Skworz, A. Niziołek, Kraków. 

Bauer Z., 2004, Gatunki dziennikarskie [w:] Dziennikarstwo i świat mediów, red. 

Z. Bauer, E. Chudziński, wydanie III, Kraków. 

Goban-Klas T., 2005, Przesunięcie centrum władzy: media jako pierwsza siła systemu 

politycznego [w:] Media lokalne a demokracja lokalna, red. J. Chłopecki, R. Po-

lak, Rzeszów. 

Kajtoch W., 2006, Manipulacja językowa [w:] Słownik terminologii medialnej, red. 

W. Pisarek, Kraków. 

Miarecki T., 2001, Komentarz [w:] Dziennikarstwo od kuchni, red. A. Niczyperowicz, 

Poznań. 

Pełczyński S., 1998, Manipulacja polityczna [w:] Encyklopedia psychologii, red. 

W. Szewczuk, Warszawa.  

Szumakowicz A., 2000, Propaganda [w:] Encyklopedia socjologii, t. 3, red. H. Domań-

ski i in., Warszawa. 

Zakrzewska L., 2001, Informacja [w:] Dziennikarstwo od kuchni, red. A. Niczypero-

wicz, Poznań. 

Publikacje w mediach 

„Gazeta Wyborcza” 

Bujara M., 2010a, Wybory samorządowe. Komitet Ferenca na czele, 

http://rzeszow.gazeta.pl/rzeszow/1,34972,8658894,Wybory_samorzadowe__Komitet_ 

Ferenca_na_czele.html (19.04.2011) 

Bujara M., 2010b, Sondaż. Rzeszowianie dobrze oceniają prezydenta,http://rzeszow. 

gazeta.pl/rzeszow/1,34972,8665620,Sondaz__Rzeszowianie_dobrze_oceniaja_ 

prezydenta.html (19.04.2011) 

Bujara M., 2010c, Ferenc znów wygra, ale wiele zależy od niezdecydowanych, 

http://rzeszow.gazeta.pl/rzeszow/1,34972,8671962,Ferenc_znow_wygra__ale_wie

le_zalezy_od_niezdecydowanych.html (19.04.2011) 

Bujara M., 2010d, Kandydaci uwodzili studentów swoją tężyzną sportową , 

http://rzeszow.gazeta.pl/rzeszow/1,34972,8665247,Kandydaci_uwodzili_studento

w_swoja_tezyzna_sportowa.html (19.04.2011) 



LESZEK BARAN 

 

116 

Bujara M., 2010e, Leszek Gajos komentuje sondaże wyborcze, http://rzeszow. 

gazeta.pl/rzeszow/1,34972,8677858,Leszek_Gajos_komentuje_sondaze_wyborcze.html 

(19.04.2011) 

Bujara M., 2010f, Barbara Sieńko: Miastu potrzebny menedżer, http://rzeszow. 

gazeta.pl/rzeszow/1,34972,8677835,Barbara_Sienko__Miastu_potrzebny_menedzer. 

html (19.04.2011) 

Bujara M., Gernand A., 2010, Walczą o fotel prezydenta. Co robią w wolnym czasie? 

http://rzeszow.gazeta.pl/rzeszow/1,34972,8647487,Walcza_o_fotel_prezydenta__

Co_robia_w_wolnym_czasie_.html (19.04.2011) 

Gernand A., 2010a, Setka pomysłów Ferenca na następną kadencję, http:// 

rzeszow.gazeta.pl/rzeszow/1,34972,8683667,Setka_pomyslow_Ferenca_na_nastepna_ 

kadencje.html (19.04.2011) 

Gernand A., 2010b, Rządy prezydenta Ferenca nie zaspokoiły apetytu, http:// 

rzeszow.gazeta.pl/rzeszow/1,34972,8665637,Rzady_prezydenta_Ferenca_nie_ 

zaspokoily_apetytu.html (19.04.2011) 

Gernand A., 2010c, Podsumowanie kadencji. To była bezbarwna rada miasta, 

http://rzeszow.gazeta.pl/rzeszow/1,34972,8683760,Podsumowanie_kadencji__To_

byla_bezbarwna_rada_miasta.html (19.04.2011) 

Kruczek M., 2010a, Przedszkolaki stanowczo: chcemy zoo i aquaparku, http:// 

rzeszow.gazeta.pl/rzeszow/1,34972,8683770,Przedszkolaki_stanowczo__Chcemy_ 

zoo_i_aquaparku.html (19.04.2011) 

Kruczek M., 2010b, Kandydaci porozmawiają o sporcie dzieci i młodzieży, 

http://rzeszow.gazeta.pl/rzeszow/1,34972,8677927,Kandydaci_porozmawiaja_o_ 

sporcie_dzieci_i_mlodziezy.html (19.04.2011) 

Kultys R., 2010, Kontynuacja obecnej polityki pcha nas w przepaść, http:// 

rzeszow.gazeta.pl/rzeszow/1,34972,8683754,Kontynuacja_obecnej_polityki_pcha_ 

nas_w_przepasc.html (19.04.2011) 

„Super Nowości”, nr 225 (19–21 listopada) z 2010 r. 

Cała prawda o tym, dlaczego w Rzeszowie nie ma listy SLD do Rady Miasta, s. 5. 

Czynsze za mieszkania można obniżyć nawet o 20 procent!, s. 7. 

Ferenc, czyli jak by tu pomóc Podkulskiemu, s. 10–11. 

Ferenc swoją karierę zawdzięcza PZPR, s. 6.  

Ferenc trwoni pieniądze z prędkością światła, s. 14. 

Ferenca nie interesuje sport, s. 14. 

Jest już odzew w sprawie komisji śledczej dotyczącej powiązań Ferenca i Podkulskiego, 

s. 14. 

Obalamy mit Ferenca jako dobrego gospodarza, s. 1. 

Panika w obozie Ferenca, s. 5. 

Za kadencji Tadeusza Ferenca zadłużenie Rzeszowa wzrosło o 185 mln złotych!, s. 22. 

TVN24.pl 2010a, Dziennikarze biją się o mandaty radnych, http://www.tvn24.pl/ 

12690,1679507,0,1,dziennikarze-bija-sie-o-mandaty-radnych,wiadomosc.html 

(09.06.2011) 

TVN24.pl 2010b, Wybory samorządowe to nie jest polityka, http://www.tvn24.pl/ 

12690,1681775,1,1,pracuja-w-jednej-redakcji-startuja-z-jednej-listy,wiadomosc.html, 

(10.11.2010) 



Dziennikarstwo czy władza? Ambicje regionalnych dzienników...  

 

117 

JOURNALISM OR POWER? AMBITIONS OF REGIONAL NEWSPAPERS 

IN THE CONTEXT OF THE LOCAL GOVERNMENT ELECTION 

CAMPAIGN IN 2010 

Abstract  

Before the local elections in 2010 two newspapers in Rzeszów – the local edition 

of „Gazeta Wyborcza” and „Super Nowości” – tried to make effort to gain a result in 

the elections for President of Rzeszów and to the City Council. In the article the instru-

ments used by these newspapers are discussed – publications and co-creation of election 

committee.  

The text ends with a conclusion that in terms of impact on reality, the ambitions of 

„GW” could be defined within the media category of soft determinism, but the ambi-

tions of „SN” qualify as media hard determinism. 

Key words: local elections, journalism, propaganda, media determinism  


