
Prawne i praktyczne uwarunkowania realizacji redakcyjnej... 

 

115 

„Polityka i Społeczeństwo” 1(17) / 2019 

DOI: 10.15584/polispol.2019.1.9 
VARIA 

Tomasz Mielczarek 

PRAWNE I PRAKTYCZNE  

UWARUNKOWANIA REALIZACJI REDAKCYJNEJ 

LINII PROGRAMOWEJ 

LEGAL AND PRACTICAL  

CONDITIONS OF THE REALISATION OF EDITORIAL 

PROGRAMME POLICY 

Abstract  

The term „editorial programme policy” appeared in the press law act of 1984 issued 

during the era of the Polish People’s Republic and remained in use for 34 years. It may 

be assumed that it had a significant influence on editorial practice, performing profes-

sional duties and relations between journalists and media owners. 

The aim of this article is to verify those assumptions and present a history of the re-

searched phenomenon. The source basis of the analysis consisted of normative acts, press 

articles and scarce source literature. 

Key words: journalism, duties, limitations 

 

 

Pojęcie redakcyjnej linii programowej pojawiło się w peerelowskiej 

ustawie prawo prasowe z 1984 r. i funkcjonowało przez 34 lata. Przy-

puszczać można, że miało ono istotny wpływ na praktykę redakcyjną, 

wykonywanie dziennikarskich obowiązków zawodowych oraz relacje 

pomiędzy dziennikarzami a właścicielami mediów.  

Celem niniejszego artykułu będzie zweryfikowanie tych przypusz-

czeń oraz zaprezentowanie historii badanego zjawiska. Podstawę źró-

dłową analizy stanowią akty normatywne, teksty prasowe oraz nieliczna 

literatura przedmiotu. Ponadto autor odwołuje się do swych wcześniej-

szych publikacji, weryfikując niektóre ustalenia.  

                            
 Instytut Dziennikarstwa i Informacji, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kiel-

cach, ul. Świętokrzyska 21 D, 25-406 Kielce, adres e-mail: tomasz.mielczarek 

@ujk.edu.pl, ORCID ID 0000-0002-3330-8840 

 

http://dx.doi.org/10.15584/polispol.2019.1.9


TOMASZ MIELCZAREK  116 

Uwarunkowania prawne 

Przez większość epoki tzw. Polski Ludowej obywano się bez prawa 

prasowego. Działalność mediów po 1945 r. była ściśle kontrolowana 

przez władze partyjne i rządowe. Media uzależnione był od tych władz 

pod względem właścicielskim i kadrowym. Rygorystycznie kontrolowa-

no ich zawartość. Władze Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej normowały 

przede wszystkim funkcjonowanie cenzury, nb. nadając regulacjom cha-

rakter bardzo ogólny, dzięki czemu poszczególne przepisy interpretowa-

no nadzwyczaj rozciągliwie, dostosowując je do celów bieżącej polityki. 

Cenzura spotykała się z dużym oporem społecznym, a ograniczenie jej 

zakresu było jednym z podstawowych postulatów strajków sierpniowych 

1980 r. Chociaż władze zgodziły się na ten postulat, zasady funkcjono-

wania cenzury uregulowano ustawowo dopiero 31 lipca 1981 r. (Miel-

czarek 2010). 

Jeszcze dłużej trzeba było czekać na prawo prasowe. Prace nad tym 

prawem także podjęto już w 1980 r. Prowadził je zespół kierowany przez 

Andrzeja Kopffa działający w ramach Centrum Obywatelskich Inicjatyw 

Ustawodawczych NSZZ „Solidarność”. Projekt był gotowy w przede-

dniu wprowadzenia stanu wojennego. Wiosną 1982 r. przekazano go 

nieoficjalnie Ministerstwu Sprawiedliwości, które potraktowało go jako 

podstawę dla własnej ustawy Prawo prasowe (Pisarek 1992). 

Ustawa ta przyjęta została przez Sejm 26 stycznia 1984 r. Była swo-

istym kompromisem pomiędzy liberalną koncepcją wolności mediów 

a ograniczeniami, jakie na media nakładały władze PRL. Jednym z wielu 

przejawów tych ograniczeń był art. 10 ustawy, w którym stwierdzono: 

„1. Zadaniem dziennikarza jest służba społeczeństwu i państwu. Dzienni-

karz ma obowiązek działania zgodnie z etyką zawodową i zasadami współ-

życia społecznego, w granicach określonych przepisami prawa. 2. Dzienni-

karz, w ramach stosunku pracy, ma obowiązek realizowania ustalonej 

w statucie lub regulaminie redakcji, w której jest zatrudniony, ogólnej linii 

programowej tej redakcji. 3. Działalność dziennikarza sprzeczna z ust. 

2 stanowi naruszenie obowiązku pracowniczego” (Ustawa... Prawo prasowe). 

Artykuł 10 był zatem kolejnym potencjalnym instrumentem dyscy-

plinowania dziennikarzy. Zarówno z ich wspomnień, jak i literatury 

przedmiotu nie wynika jednak, by stosowano go w praktyce. Środowisko 

dziennikarskie zostało bowiem zweryfikowane znacznie wcześniej, tuż 

po wprowadzeniu stanu wojennego, a z zawodu odeszło wtedy ok. 10% 

dziennikarzy (Mikułowski-Pomorski: 140). Ci, którzy pozostali, mieli 

świadomość istniejących ograniczeń, a ponadto ich codzienną pracę 

kontrolowała cenzura.  



Prawne i praktyczne uwarunkowania realizacji redakcyjnej... 

 

117 

W drugiej połowie lat osiemdziesiątych XX w. rotacja kadr dzienni-

karskich była niewielka. Chociaż obserwować było można powodowane 

naturalnymi przyczynami odchodzenie z zawodu, zaistniałe luki zapeł-

niali głównie absolwenci studiów dziennikarskich. 

Po 1989 r., w nowych warunkach ustrojowych, w pierwszej istotnej 

nowelizacji prawa prasowego skoncentrowano się na likwidacji cenzury, 

a art. 10 tego prawa pozostawiono bez zmian (Ustawa 1989). W kolej-

nych latach prawo prasowe było przedmiotem nowelizacji ponad dzie-

sięć razy. Pięć razy zajmował się nim też Trybunał Konstytucyjny. Za-

kres korekt był bardzo szeroki, ale art. 10 pozostawiano w pierwotnym 

kształcie.  

Uwagę koncentrowano na problemach sprostowań i odpowiedzi oraz 

autoryzacji materiałów prasowych. Dziwnym zrządzeniem losu właśnie 

kwestia autoryzacji przyczyniła się pośrednio do likwidacji zapisów 

o tzw. linii programowej. Przypomnijmy zatem, że 5 lipca 2011 r. Euro-

pejski Trybunał Praw Człowieka wydał wyrok w sprawie Bogusław 

Wizerkaniuk przeciw Polsce (Skarga...). Redaktor naczelny „Gazety 

Kościańskiej” zaskarżył prawomocny wyrok polskiego wymiaru spra-

wiedliwości skazujący go za opublikowanie wywiadu bez autoryzacji. 

Wywiad ten przeprowadzono z jednym z posłów. Trwał dwie godziny 

i obejmował czterdzieści stronic maszynopisu, z którego redakcja przed-

stawiła do autoryzacji jedynie trzy. Poseł odrzucił tekst, który mimo to 

został opublikowany. Polskie sądy uznały, że doszło do złamania pra-

wa prasowego. Bogusław Wizerkaniuk uważał z kolei, że prawo pra-

sowe narusza art. 10 Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podsta-

wowych Wolności, w związku z czym skierował skargę do Trybunału, 

który zalecił Polsce doprecyzowanie pojęcia autoryzacji jako instytucji 

niewystępującej w prawie europejskim, a ponadto naruszającej prawo 

wolności wypowiedzi.  

Na nowelizację trzeba było czekać aż sześć lat. Do Sejmu skierowa-

no dwa projekty. Projekt rządowy nowelizował postępowanie w sprawie 

autoryzacji. Nadto pojawił się projekt Komisji do Spraw Petycji, który 

miał na celu usunięcie z prawa prasowego takich pojęć, jak Polska 

Rzeczpospolita Ludowa, rada narodowa czy sąd wojewódzki i zastąpie-

nie ich właściwymi określeniami (Druk sejmowy...). Podczas sejmowej 

dyskusji w imieniu Prawa i Sprawiedliwości posłanka Joanna Lichocka 

niespodziewanie zaproponowała zniesienie art. 10 prawa prasowego. 

Propozycja ta zyskała poparcie Platformy Obywatelskiej. Posłanka tej 

partii Iwona Śledzińska-Katarasińska zgłosiła poprawki, które nie 

tylko znosiły przestrzeganie tzw. linii programowej, ale gwarantowały 

dziennikarzom wykonywanie zawodu z należytą profesjonalną staran-



TOMASZ MIELCZAREK  118 

nością oraz własnym sumieniem i przekonaniami politycznymi (Spra-

wozdanie: 41–47). 

Po redakcyjnych poprawkach Senatu ostatecznie omawiany artykuł 

otrzymał następujące brzmienie: „1. Zadaniem dziennikarza jest służba 

społeczeństwu i państwu. Dziennikarz ma obowiązek działania zgodnie 

z etyką zawodową i zasadami współżycia społecznego, w granicach okre-

ślonych przepisami prawa. 2. Dziennikarz ma prawo odmówić wykonania 

polecenia służbowego, jeżeli oczekuje się od niego publikacji, która łamie 

zasady rzetelności, obiektywizmu i staranności zawodowej […] 3. Dzien-

nikarz może nie zgodzić się na publikację materiału prasowego, jeżeli 

wprowadzono do niego zmiany wypaczające sens i wymowę jego wersji”. 

Można zatem przyjąć, że pod względem formalnoprawnym polscy dzien-

nikarze otrzymali gwarancje wolności, a jedyne, czym powinni się kie-

rować, to rzetelność zawodowa i etyka dziennikarska. Praktyka dowodzi 

jednak, że jest to obraz nazbyt idealny, któremu przeczą zarówno fakty 

historyczne, jak i współczesna redakcyjna codzienność. 

Ustrojowa weryfikacja 

Jak już wspomniano, dziennikarze kontestujący pryncypia ustrojowe 

PRL zostali usunięci z zawodu jeszcze przed wprowadzeniem prawa 

prasowego. W latach osiemdziesiątych wśród dziennikarzy oficjalnie 

funkcjonujących redakcji zdarzały się postawy nonkonformistyczne, 

które wyrażały się przede wszystkim publikowaniem pod pseudonimami 

w prasie konspiracyjnej (Dziennikarze władzy, Wolne Media, Polskie 

radio). Nie odnotowano jednak przypadków usuwania z zawodu osób, 

które naruszyły art. 10 prawa prasowego. Można zatem przyjąć, że było 

to środowisko krytyczne, ale jednak akceptujące ogólne zasady regulują-

ce funkcjonowanie prasy w PRL. 

Taka postawa poddana została weryfikacji po zmianach ustrojowych 

i prawnych z przełomu lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX w. 

Powołano Komisję Likwidacyjną RSW, której podstawowym zadaniem 

była demonopolizacja i zróżnicowanie polskiego rynku prasowego. Do-

konywano też zmian kadrowych w mediach audiowizualnych. W po-

czątkach lat dziewięćdziesiątych XX w. z zawodem dziennikarskim roz-

stali się przede wszystkim członkowie komisji weryfikacyjnych RSW 

oraz osoby, które przed 1989 rokiem pełniły w redakcjach funkcje kie-

rownicze. Wobec gwałtownego rozwoju rynku mediów bezrobocie mia-

ło jednak w tym zawodzie incydentalny charakter (Zagańczyk 1993, 

1995). Można nawet szacować, że zatrudnienie w mediach wzrosło 

dwukrotnie, a do dziennikarstwa pozyskiwano przede wszystkim mło-



Prawne i praktyczne uwarunkowania realizacji redakcyjnej... 

 

119 

dzież nieobciążoną negatywnymi doświadczeniami poprzedniej epoki 

(Bajka 2000). 

Komisja Likwidacyjna zajęła się rozdysponowaniem tytułów praso-

wych, które wcześniej należały do RSW. Zgodnie z ustawą likwidacyjną 

pierwszeństwo w przejmowaniu tytułów przysługiwało spółdzielniom 

dziennikarskim. Spółdzielnie powołano w większości tytułów. Mimo to 

Komisja Likwidacyjna odmiennie potraktowała gazety regionalne i ogól-

nokrajowe. Te pierwsze trafiły w ręce dziennikarzy, a te drugie początko-

wo wystawiono na przetarg, ale ostatecznie przekazano funkcjonującym 

w początkach lat dziewięćdziesiątych XX w. partiom politycznym. 

W formie przykładu zauważmy, że „Sztandarem Młodych” zaintereso-

wała się Konfederacja Polski Niepodległej. W październiku 1990 r. konfe-

deraci okupowali budynki publiczne, domagając się dostępu do środków 

komunikowania masowego. Zaprzestali tej akcji, gdy Komisja Likwidacyj-

na obiecała im przyznanie kilku tytułów prasowych. Jednym z nich miał być 

„Sztandar Młodych” (redaktorem naczelnym miał zostać Krzysztof Król). 

Na wieść o przekazaniu dziennika w ręce KPN praktycznie cały zespół 

złożył wymówienia i zaangażował się w spółce „Zarządzanie i Bankowość” 

– wydawcy „Nowej Europy”. Decyzja Komisji Likwidacyjnej została zane-

gowana przez Tadeusza Mazowieckiego. Premier uznał, że mianowanie 

politycznych komisarzy w gazetach zmierza do ich upartyjnienia, a ponadto 

mija się z duchem prowadzonych w owym czasie reform, dlatego też zaka-

zał Komisji Likwidacyjnej podobnych decyzji (Grajewski 1992). 

Mimo to podział łupów trwał dalej. „Gromadę – Rolnik Polski” 

przekazano spółce „Corso” firmowanej przez PSL „Solidarność” Józefa 

Ślisza (potem znanej jako Stronnictwo Ludowo-Chrześcijańskie), co 

doprowadziło do powołania nowego tytułu – „Gromady Rolników” 

(Pionkowska 1991: 216). Dziennik ten ukazywał się w 1991 r., a od 25 

kwietnia 1992 r. zmienił tytuł na „Gazeta Rolnicza” (w latach 1993–

1994 wychodziła ona w deklarowanym przez wydawcę nakładzie 70 tys. 

egzemplarzy, a w latach 1995–1997 w granicach 45–60 tys. egzemplarzy 

w wydaniach codziennych i 80–90 tys. w wydaniach magazynowych).  

Tymczasem „Gromada – Rolnik Polski” sukcesywnie traciła czytel-

ników. Choć wydawca informował, że w latach 1993–1995 pismo dru-

kowano w liczbie 100–150 tys. egzemplarzy, dziennik został zawieszony 

w marcu 1995 r. (miał 50% zwrotów) (Grzybczak 1999).  

Podobnie potoczyły się losy „Życia Warszawy”. Chociaż powstała 

tam spółdzielnia dziennikarska, tytuł trafił w ręce prywatnej włoskiej 

spółki. Pod względem ideowym przybrał opcję konserwatywno-liberalną 

(Mielczarek 2012: 50–54). Dlatego też byli pracownicy pisma, korzystając 

ze starej bazy poligraficznej, utworzyli 27 sierpnia 1992 r. popularny i apoli-

tyczny dziennik warszawski „Życie Codzienne”. Pismo to w deklarowanym 



TOMASZ MIELCZAREK  120 

przez wydawcę nakładzie 50 tys. egzemplarzy wychodziło do 27 września 

1993 r. – później zostało przekształcone w „Nasze Życie Codzienne”, by 

ostatecznie zniknąć z rynku prasowego w początkach kwietnia 1994 r. Po-

dobne podziały nastąpiły też w Częstochowie, gdzie część byłych pracow-

ników lokalnej mutacji podjęła nieudaną próbę wydawania dziennika „Czę-

stochowskie A–Z” (Mielczarek 1993). 

O „Express Wieczorny” zabiegało Porozumienie Centrum wspierane 

m.in. przez ówczesnego prezydenta elekta Lecha Wałęsę. Chociaż także 

w tej redakcji założyło spółdzielnię pracowniczą, dziennik sprzedano Fun-

dacji Prasowej „Solidarności”. Spotkało się to ze zdecydowanym protestem 

członków spółdzielni pracowniczej. W pierwszej połowie lutego 1991 r. 

blisko 80% członków redakcji przeszło do „Expressu Porannego”.  

Po nabyciu „Expressu Wieczornego” przez Fundację Prasową „Soli-

darności” redaktorem naczelnym pisma został Krzysztof Czabański, a po 

nim kolejni działacze PC. Zbytnie upolitycznienie pisma artykułującego 

poglądy tylko jednej partii politycznej szybko doprowadziło do utraty 

czytelników. Dlatego też „Ekspres Wieczorny” trafił w 1993 r. w ręce 

prywatnej spółki wydawniczej. Choć wielokrotnie zmieniał formułę, 

został zamknięty w 1999 r.  

Z nieco mniejszą dynamiką zachodziły zmiany kadrowe w państwo-

wych mediach audiowizualnych. Za prezesury Andrzeja Drawicza usunięto 

z Radiokomitetu jednie osoby, które jednoznacznie kojarzyły się ze stanem 

wojennym. Dotyczyło to zarówno dziennikarzy zasiadających w komisjach 

weryfikacyjnych, jak też tych, którzy poprzez działalność dziennikarską 

firmowali peerelowskie władze. Zmiany kadrowe znacznie przyspieszyły, 

gdy weszła w życie ustawa o radiofonii i telewizji. Było one szczególnie 

widoczne w TVP S.A. Wraz z Wiesławem Walendziakiem pojawiło się 

w tym medium kilkudziesięciu młodych dziennikarzy narzucających prze-

kazowi charakter konserwatywno-liberalny (Mielczarek 2015). 

Można zatem stwierdzić, że w początkach Trzeciej Rzeczpospolitej do-

konano głębokich zmian kadr kierowniczych w dawnych czasopismach 

RSW oraz mediach publicznych. Zmiany te motywowano przede wszyst-

kim swoistą „sprawiedliwością dziejową”, uzasadniano je, odwołując się do 

interesów politycznych, czy też ogólnych zasad etyki. Trudno jest jednak 

odnaleźć przypadki, gdy powoływano się wprost na art. 10 prawa prasowego.  

Decyzje właścicielskie 

Podobnie rzecz się miała w kolejnych latach. Można jedynie przytoczyć 

przykłady rozmijania się oczekiwań wydawców z linią programową kie-

rownictwa redakcji, a co za tym idzie, niemal całego zespołu redakcyjnego. 



Prawne i praktyczne uwarunkowania realizacji redakcyjnej... 

 

121 

Pierwszy taki przypadek odnotowano w „Życiu Warszawy”. Dzien-

nik ten w 1995 r. wspierał w prezydenckiej kampanii wyborczej Lecha 

Wałęsę. Jego przegrana postawiła „Życie Warszawy” w trudnym poło-

żeniu. Dwa dni po wyborach do redakcji dotarły sygnały, że wydawca 

nie jest zadowolony z kondycji pisma i jego politycznej sytuacji. Wtedy 

to redakcję, co było swoistym ewenementem, odwiedził urzędujący pre-

zydent. Tomasza Wołka poparli też działacze partii prawicowych oraz 

szefowie stowarzyszeń dziennikarskich. „Życie” wydrukowało całą stro-

nę listów od czytelników solidaryzujących się z redaktorem naczelnym. 

Mimo to reprezentanci strony włoskiej zdymisjonowali Tomasza Wołka. 

Jego adwokaci i reprezentanci strony polskiej doszukali się jednak w tej 

decyzji błędów proceduralnych, a sam zainteresowany uznał ją za poli-

tyczną zemstę. 7 grudnia 1995 r. „Życie” na pierwszej stronie wydruko-

wało protest redakcyjnej „Solidarności” oraz artykuł broniący redaktora 

naczelnego (Mielczarek 2012: 55–57). 

Na konflikty polityczne nałożyły się problemy pracownicze. W nie-

dzielę 10 grudnia 1995 r. odbył się strajk dziennikarzy, w wyniku które-

go pismo następnego dnia nie trafiło do czytelników. Choć cele strajku 

interpretowano głównie na płaszczyźnie politycznej, oficjalnie miał on 

charakter socjalny – dziennikarze domagali się poprawy warunków pra-

cy i podpisania układu zbiorowego (Jednodniówka). 

Włoscy właściciele nie poddali się presji. Uznali, że pełniącym obo-

wiązki redaktora naczelnego był Jerzy Wysocki, choć w stopce „Życia” 

nadal wymieniano Tomasza Wołka. Przestał on pełnić obowiązki 6 stycznia 

1996 r. W tym samym czasie Włosi szukali kupca na „Życie Warszawy”. 

Ostatecznie został nim ubiegający się o to pismo jeszcze w 1990 r. Zbi-

gniew Jakubas (Klusek, Z „Kurierem”, Jakubas). Nim doszło do sprzedaży, 

wiosną 1996 r. na łamach „Życia” podważano wiarygodność przyszłego 

właściciela, sugerując, że zamierza on kupić pismo głównie po to, by zmie-

nić jego linię polityczną („Życie Warszawy” 30.04.–1.05.1996). 

Zmiany właścicielskie pociągnęły za sobą odejście z gazety całego 

kierownictwa redakcji oraz wszystkich pracowników działu krajowego. 

W swym pożegnalnym manifeście 35 dziennikarzy skrytykowało dzia-

łalność biznesową i wydawniczą włoskiej spółki („Życie Warszawy” 

30.04.–1.05.1996). 

Zależności pomiędzy linią programową a polityką wydawcy do-

strzec było też można w „Rzeczpospolitej”. Gdy w połowie 2006 r. 

dziennik ten kupił brytyjski fundusz wydawniczy Mecom, na stanowisku 

redaktora naczelnego Grzegorza Gaudena zastąpił Paweł Lisicki 

(„Rzeczpospolita” 14.09.2006; Kopacz 2006). Trudno nie zgodzić się 

z opinią Ryszarda Filasa, który uważał, że w związku z tym „Rzeczpo-

spolita” przyjęła prorządową, czyli pisowską orientację, co doprowadziło 



TOMASZ MIELCZAREK  122 

do kolizji z podobnie zorientowanym „Dziennikiem”. Nastąpiła zatem 

„kanibalizacja” polityczna obu tytułów (Filas 2008). 

Procesy zachodzące w dzienniku dosadniej opisał Bertold Kittel, 

który na forum serwisu GoldenLine stwierdził m.in., że „«Rzeczpospoli-

ta» była wcześniej wzorem niezależnego dziennikarstwa, ale czas ten 

minął” („Press” 2007, nr 7: 41; Wojciechowska). Według opinii wielo-

letniego korespondenta „Rzeczpospolitej” w Moskwie Sławomira Po-

powskiego z pisma usunięto dziennikarzy, którzy razem z Dariuszem 

Fikusem tworzyli „Rzeczpospolitą”, a ich miejsce zajęła „cała grupa 

ludzi związanych ze środowiskiem «Frondy», «Gazety Polskiej», «No-

wego Państwa» i w ogóle tzw. radykalnej prawicy narodowo-katolickiej” 

(Popowski, „Rzeczpospolita” 5.11.2010). 

Choć w cytowanych wypowiedziach było sporo emocji, trudno nie 

zauważyć, że „Rzeczpospolita” kierowana przez Pawła Lisickiego 

przyjmowała w wielu sprawach jednoznacznie prawicowe stanowisko 

(Kucharski 2007). Dziennik opuściło kilkunastu dziennikarzy. Szczegól-

nie dotkliwe były straty w dziale ekonomicznym.  

W 2011 r. dziennik kupił Grzegorz Hajdarowicz. Środowiska prawi-

cy obawiały się, że zostaną pozbawione jednego z najistotniejszych ka-

nałów artykulacji politycznej. Dlatego też publicyści „Rzeczpospolitej” 

i „Uważam Rze” napisali do Hajdarowicza list, w którym domagali się 

pozostawienia na stanowisku dotychczasowego redaktora naczelnego. 

List otwarty napisali ponadto prezesi SDP. W ironicznym oświadczeniu 

przesłanym do redakcji portalu Wirtualnemedia.pl Hajdarowicz życzył 

autorom listu, aby SDP kierowało się zdrowym rozsądkiem i nie miesza-

ło się w jego decyzje biznesowe (Hajdarowicz). 

Nowym redaktorem „Rzeczpospolitej” został Tomasz Wróblewski. 

W swych pierwszych wypowiedziach potwierdził wszelkie opinie wy-

dawcy, a ponadto dodał, że „Rzeczpospolita” zaprzestanie niewybred-

nych polemik z innymi gazetami obecnymi na rynku. Pawłowi Lisickie-

mu zaproponowano natomiast pozostanie na stanowisku redaktora 

naczelnego „Uważam Rze”. 

Lisicki pełnił tę funkcję niemal do końca 2012 r. Zwolniono go, kie-

dy poparł Cezarego Gmyza, gdy ten opublikował tekst Trotyl na wraku 

tupolewa („Rzeczpospolita” 30.10.2012). Wraz z Lisickim z „Uważam 

Rze” odszedł niemal cały zespół redakcyjny. Pismo gwałtownie zaczęło 

tracić czytelników i zostało zlikwidowane w 2016 r. 

Związki pomiędzy linią programową a polityką wydawcy uwidocz-

niły się zwłaszcza w tygodniku „Wprost”, gdy pismo to kupił Michał 

Lisiecki. Powołał on na funkcję redaktora naczelnego „Wprost” Toma-

sza Lisa. Oznaczało to, że tygodnik pod względem ideowym gwałtownie 

skręcił w lewo. Po nim pismo objął Michał Kobosko, co było jedno-



Prawne i praktyczne uwarunkowania realizacji redakcyjnej... 

 

123 

znaczne z przyjęciem opcji centrowej i kolejną wymianą kadr dzienni-

karskich. W 2013 r. szefem redakcji został Sylwester Latkowski. Pod 

jego kierownictwem tygodnik przywdział szaty tabloidu. Rzecz jasna, 

także i w tym przypadku wymieniono zespół redakcyjny. Gdy okazało 

się, że taka koncepcja pisma przynosi wydawcy biznesowe szkody, 

„Wprost” w 2015 r. przekazano Tomaszowi Wróblewskiemu. Oznaczało 

to kolejną transformację pisma i wymianę dziennikarzy.  

Jeszcze bardziej spektakularne personalne przekształcenia obserwować 

można było w mediach publicznych (Mielczarek 2015: 36–51). Zaprezen-

tować ich wszystkich w tak krótkim tekście nie sposób, dlatego też ograni-

czymy się tylko do TVP S.A. Jak już wiemy, pierwszym prezesem tej spółki 

był Wiesław Walendziak. Jego pozycja uległa istotnemu osłabieniu po zwy-

cięskich dla lewicy wyborach parlamentarnych oraz po objęciu w 1995 r. 

funkcji prezydenta przez Aleksandra Kwaśniewskiego. Proces usuwania 

Walendziaka trwał blisko rok i wiązał się nie tylko ze stopniowym rugowa-

niem z programu publicznego nadawcy audycji jednoznacznie prawico-

wych, ale też wymianą realizujących je dziennikarzy. Po objęciu funkcji 

prezesa przez Ryszarda Miazka kierownicze funkcje w TVP S.A. zaczęły 

obejmować osoby jednoznacznie kojarzone z ruchem ludowym, a linia pro-

gramowa nadawcy zaczęła zmierzać ku centrum.  

W 1998 r. kolejnym szefem publicznej telewizji został Robert Kwiat-

kowski. Także i w tym przypadku oznaczało to zmianę linii programowej 

i rotację kadr dziennikarskich. Po neutralnej prezesurze Jana Dworaka pu-

bliczną spółkę przejął Bronisław Wildstein. Skład zarządu spółki odwzoro-

wał konfigurację koalicji rządzącej (PiS, LPR, „Samoobrona”).  

Zmiany kadrowe przeprowadzone przez Wildsteina okazały się bar-

dzo szerokie i dotarły nawet do teatru telewizji („Scena Faktu”) oraz 

programów dla dzieci i młodzieży. Nowego prezesa szczególnie intere-

sowały jednak programy informacyjne i publicystyczne zdominowane 

przez byłych publicystów „Wprost” oraz dziennikarzy, którzy przeszli 

do publicznego nadawcy z Telewizji Puls. Jesienią 2006 r. uruchomiono 

w pierwszym programie TVP S.A. wieczorne pasmo publicystyczne Nie 

ma przebacz, którego niefortunna nazwa wkrótce zmieniona została na 

Misja specjalna. W paśmie tym zaczęto upowszechniać programy realizo-

wane na podstawie dokumentów zgromadzonych w zasobach IPN, przygo-

towywano materiały na podstawie instrukcji płynących z kręgów rządowych 

itp. Pod szczególnym nadzorem kierownictwa telewizji znalazły się Wiado-

mości
1
. Programem tym kierowała Dorota Maciej, choć duży wpływ na jego 

                            
1 Zawartość Wiadomości szczególnie irytowała „Gazetę Wyborczą”, która poświęciła im 

kilkanaście tekstów; wśród nich były m.in.: „Wiadomości” pod nadzorem PiS, „Gazeta Wy-

borcza”, 16.06.2007; „Wiadomości” dobre dla PiS, tamże, 27.06.2007; Bunt w „Wiadomo-



TOMASZ MIELCZAREK  124 

zawartość miała przyszła żona ministra sprawiedliwości Zbigniewa Ziobro 

– w owym czasie wiceszefowa Telewizyjnej Agencji Informacyjnej – Pa-

trycja Kotecka (Jędrzejczak 2008). O politycznych inspiracjach telewizji 

Wildsteina świadczył chociażby fakt, że podczas parlamentarnej kampanii 

wyborczej w TVP S.A. łączny czas prezentowania PiS był niemal dwukrot-

nie większy niż pozostałych partii politycznych. 

Podobnie było w 2016 r. Już wcześniej politycy PiS krytykowali au-
dycje informacyjne i publicystyczne emitowane przez publicznego na-
dawcę. Krzysztof Czabański stwierdził nawet, że jego wyborcy „mają 
już dość Tomasza Lisa, Beaty Tadli oraz Piotra Kraśki. Nazwali ich 
funkcjonariuszami władzy” (Kublik, Szpala). Nie można zatem się dzi-

wić, że wraz z objęciem przez Jacka Kurskiego funkcji prezesa TVP S.A. 
w 2016 r., natychmiast zostali oni odsunięci od prowadzenia audycji 
informacyjnych i publicystycznych. Wymiana kadr w redakcjach zajmu-
jących się informacją i publicystyką była bardzo głęboka i objęła około 
100 osób

2
. Nowych pracowników pozyskiwano z Telewizji Trwam 

i Telewizji Republika. Dokonano też przesunięć w ramach TVP S.A. Do 

głównych wydań „Wiadomości” trafili dziennikarze i prezenterzy za-
trudnieni wcześniej w TVP 3 lub TVP Regiony.  

Dziennikarze ci bardzo szybko stali się symbolem nowej telewizji. 
Byli wśród nich m.in.: Marzena Paczuska, Jarosław Olechowski, Klau-
diusz Pobudzin, Ewa Bugała, Bartłomiej Graczak, Danuta Holecka.  

Zmieniono też zespół komentatorów politycznych. Nowi komentato-

rzy prezentowali przede wszystkim prawicowo-konserwatywną prasę: 

„Do Rzeczy”, „Sieci”, „Gazetę Polską” i „Gazetę Polską Codziennie”. 

Z biegiem czasu znaczna ich część zyskała etaty w TVP S.A., jak np. Ceza-

ry Gmyz, który został wysłany na placówkę korespondencką do Berlina
3
. 

Podsumowanie 

Swoistą właściwością polskiego dziennikarstwa jest otwarte prezen-

towanie własnych postaw politycznych, przewaga komentarza nad in-

formacją oraz używanie mediów do celów politycznych i ideowych. Ten 

                          
ściach”, tamże, 17.07.2007; TVP zwalnia z Wiadomości Lesiakiewicza, tamże, 3.08.2007; 

Czyszczenie „Wiadomości”, tamże, 19.09.2007; Pani nadredaktor z misją, tamże, 5.10.2007; 

Złe „Wiadomości” dla Tuska, tamże, 19.10.2007; „Wiadomości” z misją specjalną, tamże, 

8.11.2007; Jak Kotecka ucięła Ćwiąkalskiego, tamże, 29.11.2007. 
2 Towarzystwo Dziennikarskie prowadzi rejestr zatytułowany Dobra zmiana w me-

diach. Odnotowano w nim 228 osób, które odeszły z TVP S.A., PR S.A. i PAP w latach 

2016–2017, http://towarzystwodziennikarskie.org/ (20.09.2017). 
3 Zmiany kadrowe zachodzące w TVP S.A. skrupulatnie dokumentowała „Gazeta 

Wyborcza” oraz portal Wirtualne Media.  



Prawne i praktyczne uwarunkowania realizacji redakcyjnej... 

 

125 

ideologiczny i polityczny paralelizm niesie istotne konsekwencje dla 

funkcjonowania redakcji i zespołów dziennikarskich.  

W pierwszych latach transformacji polskich mediów doszło do wy-

miany części kadr dziennikarskich. Usuwano z nich dziennikarzy pełnią-

cych funkcje kierownicze jednoznacznie kojarzonych z PRL.  

Gdy w pełni zaczęły działać mechanizmy rynkowe, decydujący głos 

w sprawie linii redakcyjnej zyskali dysponenci i właściciele mediów. 

W przypadku podmiotów prywatnych kierowano się przede wszystkim 

kryterium zysku, co w praktyce oznaczało unikanie otwartej konfrontacji 

z każdą władzą niezależnie od jej orientacji politycznej. Wykorzystywa-

nie prywatnych mediów dla realizowania dziennikarskich koncepcji 

ideowych i politycznych zazwyczaj kończyło się rozwiązywaniem umów 

o pracę, podziałami w zespołach redakcyjnych oraz różnego rodzaju 

manifestacjami niezadowolenia dziennikarzy.  

Podobne zjawiska zaobserwować było można w mediach publicz-

nych. W tym jednak przypadku względy ekonomiczne miały drugorzęd-

ne znaczenie, bowiem przede wszystkim starano się, by media te repre-

zentowały poglądy rządzących, a interesy odbiorców i misja publiczna 

z biegiem czasu traciły na znaczeniu.  

Przegląd poszczególnych przypadków konfliktów dziennikarzy 

z właścicielami i dysponentami mediów dowodzi, że ci ostatni unikali 

powoływania się na art. 10 prawa prasowego. Rozwiązanie umowy mo-

tywowano zazwyczaj szczegółowymi zarzutami dotyczącymi różnorod-

nych obowiązków pracowniczych. W mediach publicznych stosowano 

natomiast inną praktykę: nie zlecano dziennikarzom realizacji audycji, 

co oznaczało gwałtowny spadek ich dochodów i w konsekwencji zmianę 

miejsca pracy z powodów ekonomicznych. 

Można zatem stwierdzić, że choć w praktyce niestosowany, przepis 

o tzw. linii programowej był mieczem Damoklesa wiszącym nad środo-

wiskiem dziennikarskim. Usunięcie go z prawa prasowego było jedynie 

gestem, który nie zmienił sytuacji polskich dziennikarzy. 

Bibliografia 

Bajka Z. 2000, Dziennikarze lat dziewięćdziesiątych, „Zeszyty Prasoznawcze”, nr 3–4. 

Druk sejmowy nr 1793 z 21 czerwca 2017 r.  

Dziennikarze władzy, władza dziennikarzom 2010, red. T. Wolsza i S. Ligarski, Warszawa. 

Filas R. 2008, Polski rynek prasy codziennej w I dekadzie XXI wieku (w szczególności po 

roku 2003), „Zeszyty Prasoznawcze”, nr 3–4.  

Grajewski A. 1992, Bitwa o prasę. Krótki zarys likwidacji koncernu prasowego RSW, 

„Wieź”, nr 11. 

Grzybczak J. 1999, „Gromada – Rolnik Polski” 1952–1995, „Zeszyty Prasoznawcze”, nr 1–2. 



TOMASZ MIELCZAREK  126 

Hajdarowicz dziękuje za troskę. Może załatwicie reklamodawców, wirtualne media.pl/ 

artykul/hajdaranowicz (25.10.2011). 

Jakubas na nowej drodze „Życia”, „Rzeczpospolita”, 25–25.05.1996. 

Jednodniówka „Fundusz Strajkowy Solidarności Życia Warszawy”, b.m.r. 

Jędrzejczak A. 2008, Patrycja prymuska IV Rzeczpospolitej, „Rzeczpospolita”, 10.07.2008. 

Klusek W. 1993, Transformacja „Kuriera Lubelskiego” [w:] Materiały pomocnicze do 

najnowszej historii dziennikarstwa, red. A. Słomkowska, t. 24, Warszawa.  

Klusek W. 1995, „Express – Fakty” – porażka nowego tytułu [w:] Materiały pomocnicze 

do najnowszej historii dziennikarstwa, red. A. Słomkowska, t. 25, Warszawa.  

Kopacz G. 2006, Naprawa czy na prawo, „Press”, nr 10. 

Kublik A., Szpala I., Oto recepta PiS na media, „Gazeta Wyborcza” 25.11.2015. 

Kucharski  S. 2007, Ściana, „Press”, nr 7. 

Mielczarek T. 1993, „Częstochowskie A–Z” – nieudana próba wydawania dziennika 

sublokalnego [w:] Materiały pomocnicze do najnowszej historii dziennikarstwa, 

red. A. Słomkowska, t. 24, Warszawa.  

Mielczarek T. 2010, Uwarunkowania prawne funkcjonowania cenzury w PRL, „Rocznik 

Prasoznawczy”, nr 4. 

Mielczarek T. 2012, Raport o śmierci polskich gazet, Warszawa. 

Mielczarek T. 2015, W analogowym świecie. Zarys dziejów telewizji w Polsce w latach 

1989–2013, Kielce. 

Mikułowski-Pomorski J. 1989, Nadzwyczajny Walny Zajazd SDP (Warszawa 26–27 

czerwiec 1989), „Zeszyty Prasoznawcze”, nr 4. 

Pionkowska M. 1991, Kontrowersje wokół „Gromady – Rolnika Polskiego” [w:] Mate-

riały pomocnicze do najnowszej historii dziennikarstwa, red. A. Słomkowska, t. 23, 

Warszawa. 

Pisarek  W. 1992, Czy potrzebujemy Rady Prasowej?, „Zeszyty Prasoznawcze”, nr 3–4. 

Polskie radio i telewizja w stanie wojennym 2011, wstęp i oprac. S. Ligarski i G. Maj-

chrzak, Warszawa. 

Popowski  S., Co dalej z „Rzepą”?, press.pl (26.10.2010). 

Skarga nr 18990/05. https://etpcz.ms.gov.pl/detailsetpc/$N/990000000000001_I_ETPC 

_018990_2005_Wy_ 2011-07-05_001 (17.01.2018). 

Sprawozdanie stenograficzne z 48. posiedzenia Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej w dniu 

27 września 2017 r. (pierwszy dzień obrad), Warszawa 2017. 

Ustawa z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe, „Dziennik Ustaw” 1984, nr 5, poz. 24. 

Ustawa z dnia 30 maja 1989 r. o zmianie ustawy – Prawo prasowe, „Dziennik Ustaw” 

1989, nr 34, poz. 187. 

Ustawa z dnia 11 kwietnia 1990 r. o uchyleniu ustawy o kontroli publikacji i widowisk, 

zniesieniu organów tej kontroli oraz zmianie ustawy – Prawo prasowe, „Dziennik 

Ustaw” 1990, nr 29, poz. 173.  

Wojciechowska A., „Rzeczpospolita” oskarżona, „Dziennik”, 3.07.2007. 

Wolne media? Środowisko dziennikarskie w 1989 roku 2010, red. P. Szulc, T. Wolsza, 

Szczecin–Warszawa. 

Z „Kurierem” po „Życie”, „Gazeta Wyborcza”, 22.04.1996. 

Zagańczyk H. 1993, Bezrobocie wśród dziennikarzy (1989–1992) [w:] Materiały pomoc-

nicze do najnowszej historii dziennikarstwa, red. A. Słomkowska, t. 22, Warszawa. 

Zagańczyk H. 1996, Dziennikarski rynek pracy [w:] Materiały pomocnicze do najnow-

szej historii dziennikarstwa, red. A. Słomkowska, t. 26, Warszawa. 

 

 

Data przekazania tekstu: 27.08.2019 r.; data zaakceptowania tekstu: 15.02.2019 r.


	PiS 1 (17) 2019

